Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1683
Jeg ble diagnosert med ADD i 2013, foreldrene mine og jeg nektet medisiner. Jeg blir nå utredet for angst hos psykolog. Tenkte kanskje jeg skulle snakke med legen om å få prøve noe ADD medisiner, hvordan vil dette påvirke meg om det viser seg at jeg har en angst diagnose? Jeg sliter veldig på skolen, har skulka skolen fra mars og til nå fordi jeg må gå om igjen vg2 uansett i en annen by.
Anonym bruker
"Urolig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Angst og medisin har ingen innvirkning. Medisinen kan gi mindre angst. Individuelt.
Flere av medisinene kan gi økt angst som bivirkning. Dette er individuelt, noen klarer seg bra, andre får mer angst. Du har ikke noe å tape på å prøve.
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Angst og medisin har ingen innvirkning. Medisinen kan gi mindre angst. Individuelt.
Vis hele sitatet...
Har hørt at noen medisiner mot ADD kan gi økt angst. Vet ikke om jeg tør å prøve da jeg har ganske kratige angst symptomer.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
hvis du har slitt med å konsentrere deg på skolen, så syns jeg du skal avtale en legetime der du diskuterer dine problemer på skolen, og hvorvidt medisiner kan hjelpe deg

Hvis skolevegring og de 2 månedene hjemme henger sammen vanskeligheter å konsentrere seg, dårlige karakterer etc, så kan dette være en helt nødvendig snuoperasjon

man kan få mindre angst av å stå på denne type medisiner, fordi man får levd mer organiserte dager, og oppnår mer

ting blir også mer "gøy"
Sist endret av meaculpaUIO; 26. mai 2020 kl. 09:58.
Anonym bruker
"Urolig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enig med @meaculpaUIO
Medisinene gjør så ting ikke blir så kjedelig.
Jeg fikk dessverre diagnose for sent. Jeg var faktisk der at «jeg tror ikke på at ei pille kan hjelpe!» «jeg vil fungere naturlig» og ble godt inn i 20- årene før jeg krøp til korset. Fikk diagnose og medisin.
Ritalin forsterket enkelte plager jeg hadde fra før, men minsket mye annet. Jeg fikk mer ticks. Ticks kommer av stress som bygger seg opp og alt kommer på en gang.
Fortere nedtur. Ikke merkverdig. Det er ikke som å drikke seg full og du kjenner en rus. Er mer det at du kjenner noe er skjedd.

Bruker Aduvanz og slipper disse Berg og dalbane følelsene
Hva som er roten til utfordringene dine vil være en pekepin til hvordan ADHD/ADD-medisiner kan påvirke angsten. Ser man litt enkelt på det så kan sentralstimulerende medisiner hjelpe hvis årsaken til angsten er knyttet til utfordringer og symptomer relatert til ADD/ADHD.

Man kan tenke seg at en med umedisinert ADD/ADHD kan oppleve angst i sosiale situasjoner på grunn av indre støy som gjør at h*n ikke klarer å følge samtalen, men med medisiner vil det vært lettere å henge med sosialt og derfor lettere å ikke oppleve angst.

Men det er også ganske velkjent at slike medisiner kan gjøre folk mer "på vakt" og engstelige. Tingen er at dette er veldig individuelt, og hva som er riktig for deg kan ikke vi gi et svar på.