Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2527
Til stadighet hører jeg skrekkhistorier om mennesker, gjerne barn, som har drukket for mye energidrikker og kollapset/fått akutte hjerteproblemer osv. Som regel får mengdene koffein skylden.
Det finnes veeldig mange mennesker som drikker mye kaffe og dermed får i seg store mengder koffein. Hvorfor får ikke disse samme problemene?

En energidrikk = 100-200mg koffein
En vanlig kopp kaffe = cirka 100mg koffein (riktig?)

Jeg har nok i blant drukket til sammen 1000mg + koffein ila. en dag. Som regel i form av kaffe, og det er mange som drikker mer enn det. Både en gang i blant og regelmessig.

Er barn spesielt utsatt? De drikker jo gjerne Battery heller enn espresso.
Er det stoffer i kaffen/kaffebønnene som demper de negative effektene?
Er det forskjell på koffeinen?

Får man kanskje de samme negative effektene av mye kaffedrikking, uten at det rapporteres like mye på?
Godt spørsmål! Nå har jeg ikke noe spesiell kilde å sikte til, men vil påstå at barn å tenåringer generelt er mer sårbare i en alder hvor de er under utvikling! En energidrikk innholder jo en del andre stoffer som mye sukker i tillegg til et stort koffein innhold! "Med unntak av de sukkerfrie drikkene da"
R.i.p 23.04.2021
Du må huske på at såkalte energidrikker er tilsatt unødvendig mye vitaminer i tillegg til koffein,så vis du drikker et par liter av disse om dagen, vil du få et stort vitamin overskudd som ikke er bra for noen som allerede har normale vitamin verdier.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Du må huske på at såkalte energidrikker er tilsatt unødvendig mye vitaminer i tillegg til koffein,så vis du drikker et par liter av disse om dagen, vil du få et stort vitamin overskudd som ikke er bra for noen som allerede har normale vitamin verdier.
Vis hele sitatet...
Det tenkte jeg ikke på! Hvis det stemmer kan det godt ha noe å si
Det er jo noen vitaminer som er bad å få for mye av (Vitamin A for eksempel), men nå vet ikke jeg hvilke som er vanlige å tilsette.

Jeg kan jo bemerke at effekten jeg får av koffein fra en sterk kopp kaffe er mye mer komfortabelt stimulerende enn om jeg drikker en Nocco med 180mg koffein.

Energidrikker gjør meg ofte shaky og stressa, og jeg kan få litt hjertebank. Kaffe gjør meg stimulert på en rolig og chill måte.
Det kan ikke være så enkelt som at koffein i varme drikker oppleves annerledes enn i kalde drikker?
Sist endret av krystallkongen; 16. mai 2020 kl. 21:30.
Det er vel toleransen som spiller inn her, pluss at kaffe har en helt annen smak enn energidrikk.

Så på kaffe må du bli vant til smaken, du må like den og sakte men sikkert bygger du opp en toleranse.

Mens energidrikk smaker jo alt mulig rart og dermed så kan uerfarne koffein brukere bøtte nedpå.

Så jeg vil faktisk peke på toleransen som det viktige her. Kroppen er ikke vant til effekten og blir overveldet, dermed så krasjer de.
Det er som oftest B-vitaminer som tilsettes i energidrikker, de er vannløselige (overskuddet pisses ut) og mengdene er egentlig ikke så store. Ja, det kan stå 300 % av daglig referanseinntak per 500 ml osv, men giftige doser av B-vitaminer er mye høyere enn det man klarer å få i seg ved å drikke 4-5 Red Bull halvlitere. Det er tross alt et lett tilgjengelig produkt, og produsenten må ta i betraktning at det finnes folk som ikke har peiling og ikke stopper i tide.

Det er nok koffein som tar livet av disse unger. For det første har de lav kroppsvekt og, ofte, ingen til lite toleranse for koffein. Også gjør kullsyre i energidrikker at koffeinen absorberes mye fortere - samme gjelder øl f.eks., man kan ofte kjenne alkoholeffekten fortere og sterkere enn med vin. Blander man vodka og øl, så blir man fort drittings, pga kullsyre.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Mens energidrikk smaker jo alt mulig rart og dermed så kan uerfarne koffein brukere bøtte nedpå.

Så jeg vil faktisk peke på toleransen som det viktige her. Kroppen er ikke vant til effekten og blir overveldet, dermed så krasjer de.
Vis hele sitatet...
Denne biter jeg ikke helt på. Finnes jo masse folk og unger som drikker mye energidrikker og dermed må ha en viss toleranse for koffein. Allikevel virker det som om det hver gang det skrives om tragiske hendelser (noen ganger dødsfall) relatert til koffein er energidrikker som har skylden.
- https://www.google.com/amp/s/m.times...y/72350057.cms
- https://mphprogramslist.com/fda-inve...d-to-5-deaths/

Jeg setter min finger på at sukkerinnholder har en finger med i spillet.
Inaktivitet kan jo nesten ikke ha noe å si da kontorrotter som bøtter nedpå kaffe er like inaktive som unger som tyller nedpå Redbull og Monster mens de gamer i timesvis.

Kanskje underrapportering har mest å si da kaffe er så utbredt. Når en 48 år gammel mann dør av hjertestans etter en lang uke på jobb tviler jeg på at man analyserer kaffedrikkingen hans i uken før dødsfallet.
Når en 14-åring dør av hjertestans etter en LAN-session undersøkes omstendighetene nok grundigere.

Men - jeg har ingen anelse. Jeg bare synser. Jeg trenger svar.
I gots to know!
Sist endret av krystallkongen; 16. mai 2020 kl. 22:00.
Mye av det har kanskje også med det faktum av at det er mange som er veldig redde for energidrikker for unge mennesker. Dør det en ungdum etter å ha takket ja til tredje påtåren hos bestemor så er det antakeligvis ingen mediasak heller. Jeg kan ikke si for sikkert om energidrikker er mer farlig enn kaffe ved samme menge koffein, men farene ved energidrikker er jo blitt forsket en del på så langt jeg kan tenke meg med alt hysteriet rundt det som var når det kom så jeg tenker meg at om det var noe spesielt dødelig ved det så ville vi ha visst det.
Sitat av Relevant Vis innlegg
men farene ved energidrikker er jo blitt forsket en del på
Vis hele sitatet...
Det er denne forskningen jeg håper noen har kunnskap om og kan forklare rundt, da jeg er for lat og for lite glad i å lese studier med vanskelig forskningsspråk Der hørtes jeg ikke særlig smart ut..

Spørsmålet mitt koker jo i grunnen ned til om det er noen forskjell på skadeligheten/dødeligheten av koffein i form av enten kaffe eller energidrikker.
Sist endret av krystallkongen; 16. mai 2020 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://forskning.no/barn-og-ungdom-...idrikk/1293680

En artikkel med mye info men manglet engod avsluttning

https://tidsskriftet.no/2018/09/kron...-energidrikker

Peker på blant annet sukker, men og at vi vet lite


I
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg

Det er nok koffein som tar livet av disse unger. For det første har de lav kroppsvekt og, ofte, ingen til lite toleranse for koffein. Også gjør kullsyre i energidrikker at koffeinen absorberes mye fortere
Vis hele sitatet...
Det gir mening! Punktet angående kullsyre visste jeg ikke noe om, det kan jo tenkes at desto hurtigere stoffet taes opp av kroppen, desto større blir sjokket/belastningen av koffeinen for kroppen.
KP fordi jeg lærte noe nytt
Sist endret av krystallkongen; 16. mai 2020 kl. 22:31.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Til stadighet hører jeg skrekkhistorier om mennesker, gjerne barn, som har drukket for mye energidrikker og kollapset/fått akutte hjerteproblemer osv. Som regel får mengdene koffein skylden.
Vis hele sitatet...
Både kaffe, te og energidrikker inneholder stoffer du ikke bør innta i absurde mengder, men koffein er den soleklart mest problematiske forbindelsen i samtlige. Det er også den eneste relevante fellesnevneren, for kaffe inneholder ikke søtningsmidler og energidrikker inneholder ikke brente kaffebønner.

Spørsmålet ditt dreier seg i hovedsak om akutt toksisitet, og der hevdes det at dødelig dose typisk er på ti gram eller mer for en voksen. Det er mye. Veldig mye. Såpass mye at det knapt er gjennomførbart å få det til med kaffe.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
En energidrikk = 100-200mg koffein
En vanlig kopp kaffe = cirka 100mg koffein (riktig?)
Vis hele sitatet...
Tallene varierer en del. 100mg i en kopp kaffe er nok litt høyt, men ikke veldig. Det er et greit tall å bruke. Tilsvarende kan en energidrikk fort inneholde vesentlig mer, men her er det også store sprik.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg har nok i blant drukket til sammen 1000mg + koffein ila. en dag. Som regel i form av kaffe, og det er mange som drikker mer enn det. Både en gang i blant og regelmessig.
Vis hele sitatet...
I løpet av en lang dag, men ikke i løpet av en time. Halveringstida på koffein er en 5-6 timer, så det er absolutt mulig å bygge opp et ganske høyt nivå av koffein i løpet av en arbeidsdag med kontinuerlig kaffedrikking. Du klarer imidlertid ikke å bælme i deg ti store kopper kaffe på en halvtime på samme måte som en unge kan helle i seg en halvannenliter med brus.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Er barn spesielt utsatt? De drikker jo gjerne Battery heller enn espresso.
Er det stoffer i kaffen/kaffebønnene som demper de negative effektene?
Er det forskjell på koffeinen?
Vis hele sitatet...
Barn er spesielt utsatte fordi de har mindre kropp og således tåler mindre. I tillegg er det lettere å innta overdose i form av store mengder brus enn kaffe. Også... er barn tidvis ganske teite. Hvis du som voksen føler at du begynner å få høy puls og riste på handa, så stopper du antakelig. Barn får knapt med seg at kroppen begynner å riste.
Her er en god oversikt over effektene.

Stray Wanderer: Det er ikke slik at kullsyre kategorisk øker absorpsjonsraten. Det vil variere fra forbindelse til forbindelse. Med alkohol er resultatene litt sprikende. Jeg finner i skrivende stund ingenting om koffein og CO2, har du noen kilder for påstanden? Det kunne være interessant å lese.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. mai 2020 kl. 16:41.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Stray Wanderer: Det er ikke slik at kullsyre kategorisk øker absorpsjonsraten. Det vil variere fra forbindelse til forbindelse. Med alkohol er resultatene litt sprikende. Jeg finner i skrivende stund ingenting om koffein og CO2, har du noen kilder for påstanden? Det kunne være interessant å lese.
Vis hele sitatet...
Sleit selv med å finne noe relevant, men lærte en del om klimaendringer underveis Begynte da å undersøke om PH kan ha noe å si for absorpsjon, og det har det, men motsatt av det jeg trodde: https://www.gastrojournal.org/articl...19)33396-7/pdf

Ifølge artikkelen vil lav PH føre til dårligere absorpsjon i magen. Red Bull har 3.37 i PH, mens svart kaffe har 5.7. Det tyder på at kaffen vil absorberes raskere i magen. Det forklarer ikke hvorfor 250 ml sukkerfri Red Bull kjennes fortere, er mer gittery og noe mer intenst enn 250 ml svart kaffe. Kan det være slik at lavere PH fører til bedre absorpsjon i tarmene? Jeg aner ikke. Derfor satt jeg mine penger på kullsyre, selv om det er anekdotisk.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Ifølge artikkelen vil lav PH føre til dårligere absorpsjon i magen. Red Bull har 3.37 i PH, mens svart kaffe har 5.7.
Vis hele sitatet...
Her sier du at lav PH gir dårligere absorpsjon.

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Kan det være slik at lavere PH fører til bedre absorpsjon i tarmene?
Vis hele sitatet...
Her spør du om lav PH gir bedre absorpsjon.

Sist endret av krystallkongen; 20. mai 2020 kl. 15:42.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg drikker Burn 500ml hver dag, men kun én boks pr dag (og kun når jeg jobber, så ikke i helga eller fridager). Hvor ille er det?
Anonym bruker
"Arbeidende Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Her sier du at lav PH gir dårligere absorpsjon.



Her spør du om lav PH gir bedre absorpsjon.

Vis hele sitatet...
Magen vs tarm.
Kaffe drikkes bare når man er kaffetørst og det er man ikke når man har drukket nok kaffe. Men det å slukke vanlig tørste med en kald og god energidrikk etterpå er lett tabbe å gjøre og da kan det gå galt.