Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1951
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er skeptisk. Man opparbeider seg en toleranse veldig fort om ting skal tas hver dag. Jeg merker at noe uro kan komme uten at jeg tar medisiner en dag, men det må være bedre å få bedre effekt når man skal prestere? Feks på jobb eller skal være i en situasjon man vet er utfordrende.
Har ingen bivirkninger med medisinen, jeg bare vil ikke opparbeide en så stor toleranse at jeg til slutt må øke på med store doser.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du sier ikke hvilken medisin det er, og vist du ikke vil så trenger du ikke. Er ikke sånn at legen kan tvinge deg?
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Antar at du snakker om ADHD-medisiner? Har i hvertfall fått beskjed om å ta de hver dag selv. Spurte om hvorfor og fikk til svar at det er mer skånsomt for kroppen, og at man får en mer "stabil" konsentrasjon av stoffet i kroppen.
Om det er ADHD-medisiner bør du huske at det er snakk om kraftige stimulanter. Metylfediat, Dexamfetamin, Lisdeksamfetamin. Om du ender opp med å gå på slikt i mange år sier det seg selv at det kommer til å påvirke balansen mellom nevrotransmittere i hjernen. Hvordan det kommer til å bli å eventuelt slutte vet jeg ikke så mye om, men når det gjelder Amfetaminpreparater:

"What Are The Long-Term Effects of Heavy Adderall Use?
People who abuse a great deal of Adderall over a long period of time may experience:

Sleep difficulties
Inability to concentrate
Lack of motivation
Depression
Irritability
Lethargy
Fatigue
Aggression
Thoughts of suicide
Mood swings
Paranoia
Hallucinations
Anxiety
Panic attacks
Heart disease
Weight loss
Headaches
Tremors
Constipation"
- https://americanaddictioncenters.org...g-term-effects

Dette var bare et kjapt Googlesøk, jeg vet ikke om det er 100% sant. Jeg vet allikevel en del om amfetamin, og det kilden over skriver virker overhodet ikke usannsynlig. Det skal sier at rekreasjonelle og medisinske doser pleier å være ganske ulike.

Uansett hva slags medisiner det er snakk om bør du lese deg opp på hva du kan forvente av fysiske og psykiske reaksjoner både på kort og lang sikt. Det er mitt råd
Sist endret av krystallkongen; 15. mai 2020 kl. 13:32.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Antar at du snakker om ADHD-medisiner? Har i hvertfall fått beskjed om å ta de hver dag selv. Spurte om hvorfor og fikk til svar at det er mer skånsomt for kroppen, og at man får en mer "stabil" konsentrasjon av stoffet i kroppen.
Vis hele sitatet...
Jaha Ok. Tenkte det kunne være slik ja. Men jeg vil bevise for meg at jeg klarer å fungere uten og. Det er toleransen jeg er bekymret for. Er på minstedose, men merker effekten har avtatt bittelitt. Jeg er absolutt bedre enn uten, men får kortere lunte igjen. Jeg kan fortere bli irriterert. Kanskje ikke skyldes medisinen, men personligheten. Jeg tenker over det bare. Hva skal skje etter største dose liksom? Begynne å ta dobbelt med piller? Og fylle kroppen mer opp?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men jeg vil bevise for meg at jeg klarer å fungere uten og.

Begynne å ta dobbelt med piller? Og fylle kroppen mer opp?
Vis hele sitatet...
Det beste er naturligvis å fungere uten medisiner, klarer du det? Hva slags problemer opplever du når du ikke tar medisinene dine?

Så klart kan det hende du fungerer bedre på medisiner, og det kan tenkes at du ikke vil oppleve noe særlig negativt som følge av medisineringen. Snakk med legen din og ikke minst, snakk med deg selv og finn ut hva du tror fungerer best for deg og vil ha mest positiv effekt på livet ditt
Sist endret av krystallkongen; 15. mai 2020 kl. 13:40.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Det beste er naturligvis å fungere uten medisiner, klarer du det? Hva slags problemer opplever du når du ikke tar medisinene dine?

Så klart kan det hende du fungerer bedre på medisiner, og det kan tenkes at du ikke vil oppleve noe særlig negativt som følge av medisineringen. Snakk med legen din og ikke minst, snakk med deg selv og finn ut hva du tror fungerer best for deg og vil ha mest positiv effekt på livet ditt
Vis hele sitatet...
Legen har sagt at jeg ikke skal bekymre meg for depresjoner og dårlig bivirkning om de brukes riktig.
Altså jeg ble voksen før jeg startet med de. Jeg fungerer jo ikke! Jeg fullfører ikke oppgaver. Jeg blir fort sint og sliten. Jeg har dårlig motivasjon. Alt er kjedelig. Nå er jeg mer slik jeg vil være. Altså, jeg har prøvd hele livet uten.
Jeg må ta meg sammen hele tiden uten. Jeg evner å tenke litt annerledes på medisinene. Som om det åpnet opp noen lukkede liker i hjernen... ticksen er også borte.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Forresten hadde jeg mye av det der før medisiner. Har hatt både angst, stress, ikke klart å sovne osv. Nå er det omvendt
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er straks ferdig utredet med adhd og skal medisineres, legen vil at jeg skal starte på Ritalin og prøve de daglig i 2 uker. Men jeg vil ha Dex amf så vi late som om jeg har tatt ritalinen hver dag å si det ikke funket på meg og at jeg vet dextro funker. Vil heller ikke ta dette daglig men det har da ikke legen noe med, jeg kjenner min egen kropp og psyke bedre enn legen, lol.
Da høres det ut som om medisineringen fungerer utmerker på deg! Det kjipe du opplever til vanlig blir lindret av medisinen med minimale bivirkninger foreløpig Anbefaler å holde deg på en stabilt lav dose selv om det nok kan friste å øke ettersom ADHD-medisiner er stimulerende og kan være euforiske!
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er straks ferdig utredet med adhd og skal medisineres, legen vil at jeg skal starte på Ritalin og prøve de daglig i 2 uker. Men jeg vil ha Dex amf så vi late som om jeg har tatt ritalinen hver dag å si det ikke funket på meg og at jeg vet dextro funker. Vil heller ikke ta dette daglig men det har da ikke legen noe med, jeg kjenner min egen kropp og psyke bedre enn legen, lol.
Vis hele sitatet...
Med andre ord... du skal få diagnose bare for å få noe å ruse deg på??? Dette er dumt for vi med faktisk diagnose som trenger medisinen.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Da høres det ut som om medisineringen fungerer utmerker på deg! Det kjipe du opplever til vanlig blir lindret av medisinen med minimale bivirkninger foreløpig Anbefaler å holde deg på en stabilt lav dose selv om det nok kan friste å øke ettersom ADHD-medisiner er stimulerende og kan være euforiske!
Vis hele sitatet...

Jeg tror jeg bare må prøve noen dager uten. For å holde nede toleransen. Trenger de da ikke hver bidige dag.
Yeee, tror ikke du trenger å bekymre deg så mye for toleranse faktisk. Det med at man føler at man "mister" effekten, er nok bare den startglowen som blir borte. Man blir litt rusa uten å skjønne det i starten. Merker det selv, føles ut som om effekten er mindre nå enn da jeg startet, men jeg fungerer fortsatt mye bedre med enn uten, og har ikke noe behov for å endre dose. Det er individuelt, noen trenger høyere doser enn andre.

Ville snakket med legen din om dette hvis det bekymrer deg, jeg har i hvertfall fått "lov" til å droppe medisinene mine de dagene jeg vil på fest feks, men det er anbefalt at man skal ta de hver dag tror jeg.
Sist endret av huehuehue; 15. mai 2020 kl. 14:40.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Yeee, tror ikke du trenger å bekymre deg så mye for toleranse faktisk. Det med at man føler at man "mister" effekten, er nok bare den startglowen som blir borte. Man blir litt rusa uten å skjønne det i starten. Merker det selv, føles ut som om effekten er mindre nå enn da jeg startet, men jeg fungerer fortsatt mye bedre med enn uten, og har ikke noe behov for å endre dose. Det er individuelt, noen trenger høyere doser enn andre.

Ville snakket med legen din om dette hvis det bekymrer deg, jeg har i hvertfall fått "lov" til å droppe medisinene mine de dagene jeg vil på fest feks, men det er anbefalt at man skal ta de hver dag tror jeg.
Vis hele sitatet...
Kommer start glow tilbake om man går uten noen dager? Er kanskje litt kronisk avhengig av startgropa jeg da. Slik er det med jobb, forelskelser, flytting og......
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kommer start glow tilbake om man går uten noen dager? Er kanskje litt kronisk avhengig av startgropa jeg da. Slik er det med jobb, forelskelser, flytting og......
Vis hele sitatet...
ahh, jeg har ikke vært av mer enn ca 2-3 dager om gangen, og kan noen ganger merke det bittelitt. Kan være placebo da, jeg blir lett påvirket av det.

Mener at legen min har sagt til meg at man er helt clean etter 5-6 dager om man har gått på det lenge, så ville prøvd det om du absolutt vil lete etter den igjen.
Med mine medisiner, riktignok antidepressiva, får jeg ganske store og ubehagelige svingninger i humøret hvis jeg ikke tar de fast. Ja, det er noe herk å ta piller daglig, men heller det enn å sitte på emo-rollercoasteren IMO.

Med tid vil du finne ut hva som fungerer best for deg, lykke til!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kommer start glow tilbake om man går uten noen dager? Er kanskje litt kronisk avhengig av startgropa jeg da. Slik er det med jobb, forelskelser, flytting og......
Vis hele sitatet...
Jeg tar ofte pause 1-2 dager i helga eller veldig slakke dager på jobb, får litt eufori etter noen dager av jeg ihvertfall.