Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 793
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
På mandag reiser jeg til Ghana (et land i Vest-Afrika, på sørkysten i Guineagulfen, litt større enn Norge, for de som ikke har mer enn vanlig kjennskap til afrikansk geografi) og skal være der i en måned i forbindelse med en semesteroppgave. Jeg føler jeg er så godt forberedt som jeg kan bli, med tanke på at jeg tidligere kun har vært i Europa og Nord-Amerika (kulturelt sett nesten Norge mao). Jeg kan mye teori om Afrika generelt, og har jo lest mye om Ghana. Har i tillegg mottatt mange tips både fra folk som har vært i Ghana eller andre deler av Afrika tidligere, og har dessuten opprettet kontakt med en person i Accra (hovedstaden der) som vil fungere som en slags guide i visse situasjoner.

Jeg vil imidletid være så godt forberedt som mulig, derfor spør jeg nå om noen av nFFs medlemmer har erfaringer fra opphold i land i Vest-Afrika eller andre deler av kontinentet. Spesielle ting man bør være oppmerksom på (som ikke står i typiske guidebøker, f.eks. Lonely Planet-boka om Vest-Afrika)? De som kun har vært på en ukes badeferie på et turiststed i Marokko eller Algeri kan spare seg bryet med å svare, men ellers tar jeg imot alle innspill med takk.

Til slutt en lite skolerelatert forespørsel, selv om det egentlig er litt fy-fy: Hvis noen tilfeldigvis sitter på noen linker til gode ressurser på nett om synkretisme i vestafrikansk (og først og fremst ghanesisk) kristendom er jeg veldig ivrig på å få disse. Det samme gjelder sider som omhandler kultur (først og fremst religion) blant ashanti-folket (kan også skrives asante) eller andre akan-folk. Jeg trenger ikke linker til de første treffene man får når man søker på google; jeg kan å bruke en søkemotor. (Administrator får fjerne denne delen av innlegget dersom det ikke godtas..)
Sist endret av aybara; 8. februar 2006 kl. 01:56.
Vest-Afrika er fint, kom nettopp hjem fra et tre.ukers opphold i Gambia.
Man merker kultur- og luksusforskjellene, selvfølgelig ..
Første natta kom vi til den største byen, Banjul, hvor vi bodde hos en av folkene fra organisasjonen som turen gikk igjennom. Han var naboen til presidentens mor, og dette var det fineste strøket i landet.
"Herregud", tenkte vi, "før et høl..". Det var jo selvfølgelig ingenting i forhold til Njawara, en landsby som ligger litt inn i landet, hvor vi bodde i to uker. Meget bra opphold i denne landsbyen, hadde musikk-kurs med tre stammer, Fula, Mandinka og Wolof. Lærerikt.
Da vi kom tilbake til huset i Banjul var jo det überluksus.

Forresten første gang du er i Afrika, bor du på hotell?
Du har vel hørt alt om vaksiner, hygiene etc.
Kan ikke gi deg mye info om kultur og lignende i akkurat Ghana.
Generelt er folk hyggelige og åpne, kan hende det er mer sånn i Gambia.. er ikke sikker.

Par ninjatriks:
Ta med knekkebrød, grove og litt finere.
Antibac.
Våtservietter (en god del).
Neglebørste.
Dusjsåpe.
Ido-form (helst også den som er forebyggende)
2 av 17 stk. ble ikke syk.

Vet ikke om det er dette du leter etter, men..
http://en.wikipedia.org/wiki/African_Initiated_Church
http://en.wikipedia.org/wiki/Syncretism
http://www.cia.gov/cia/publications/...k/geos/gh.html (Generelt om Ghana, du vet sikkert det meste der fra før)
Var selv i Gambia i høst, gled deg til turen, er en helt sinnsyk opplevelse.

Sånn generelt sett er det vel bare å bruke sunn fornuft, Gambia er mye mer fattig enn Ghana, så tror du kommer lettere unna tiggere og tyver der. Har en kamerat som akkurat kom hjem fra Ghana etter 3 måneder, hvis du har noe spesielt du lurer på så kan du gi meg en PM så skal jeg viderformidle det til han.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Trådstarter
helk: Første gang i Afrika ja. Skal bo på universitetet i Accra når jeg er der, ellers blir det vel litt improvisering, med enten hotell eller innvartering hos lokale folk; vil prøve mest mulig det sistnevnte. Er forberedt på dårlige bo- og hygieneforhold, men det er jo noe som hører med... er jo interessert i å få et innblikk i hvordan folk lever der. Vaksiner, malariamedisin, diarétabletter og alle andre praktiske ting er ordnet og under kontroll.

Linkene har jeg sett før, uten å finne de av så veldig stor interesse - men takk likevel. Mer spesifikt er jeg på jakt etter tekster som omhandler praktiseringen av begravelsesritualer i det kristne Ghana, og hva som henger igjen fra tradisjonelle religioner, først og fremst fra ashantiene, men også fra ga, som har dominert områdene rundt hovedstaden. Men etter mye leting både på nettet og bibliotek(er) har jeg funnet ut at det tydeligvis ikke er et tema det er skrevet veldig mye om. Så da blir det vel desto mer å finne ut på egen hånd.

Gleder meg selvsagt veldig til å komme nedover og få oppleve hvordan det er der - selv om jeg gjerne skulle hatt mer enn en måned på meg.

Dboy2k: Sender deg en PM.