Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1671
Jeg flyttet inn i en leilighet 15. oktober ifjor, med en annen som bodde her fra før. Jeg har fram til nå betalt 6 leier, altså jeg har betalt for 6 mnd uten å ha bodd her 6 mnd enda ( Det vil skje 15. April) Det jeg lurer på, er siden jeg ble fortalt at det stod ledig 1. oktober, mener huseieren og min romkamerat at jeg bør betale for hele oktober måned.

Jeg mener at siden jeg ikke har skrevet under noen kontrakt, så kan jeg stille meg vrang der, og si at det nekter jeg. De vil ha betalt for 7 mnd, noe jeg mener blir feil når jeg bor her 6,5. Jeg skal være ute i slutten av april uansett, men jeg flytter heller ut 15. April altså etter 6 mnd nøyaktig, framfor å betale enda en leie for en full måned. Jeg har aldri signert en kontrakt heller. Det jeg lurer på om det kan skape problemer mht depositum ?

Noen som har litt peiling på hva jeg burde gjøre eller har rett til å gjøre her ?
Oppsigelsestid er pr kalendermåned, med mindre annet er avtalt. Og siden ikke annet er avtalt her, er det kalendermåned som gjelder. I tillegg er det normalt med tre måneders oppsigelsestid, med noen unntak du finner i husleieloven. Antar at et av unntakene her gjelder, og at du derfor kun har en måneds oppsigelsestid.

Dette vil i praksis si at om du sier opp avtalen i dag, så må du betale ut mai måned. Sa du opp avtalen 15 mars må du betale ut denne måneden. Dvs ut april.

Er det derimot mot formodning tre måneders oppsigelsestid så må du betale ut juli om du sier opp i dag.


Og siden vi her snakker om kalendermåned så har det ikke noe å si hverken når leiligheten ble ledig eller når du faktisk tok det i bruk. Her er det måneden det ble avtalt å gjelde fra som gjelder.
Sist endret av nomore; 3. april 2011 kl. 13:18.
Jeg sa ifra i Februar at jeg kom til å flytte ut i april om det hjelper. Men uansett om jeg blir ut april har jeg også bare bodd her 6,5 mnd. Betyr det at jeg må betale full leie for 7 mnd ?
Da må du betale leie ut april.
Nei du betaler ikke husleie for hele oktober da du flyttet inn etter to uker å dermed bare skal betale for to uker av oktober altså halvleie, huseier kan ikke ta betalt for tid dere ikke leide..
Det beror på avtalen som ble gjort, ikke nødvendigvis hvilken dag leietaker flyttet inn.
Ja så med mindre dere avtalte å leie fra og med oktober så skal det ikke betales husleie for hele oktober, er avtalen at dere leier fra og med oktober og flytter inn 15. så må dere selvfølgelig betale for hele måneden.