Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1948
Hei

- Jeg har søkt på handelshøyskolen i københavn, men er usikker på om jeg har gode nok karakterer...

- Jeg lurer på hvilke fag som teller på gjennomsnittet, er det alle fagene jeg får på mitt vitnemål, eller er det kun de fagene som står under "adgangskrav" på den linjen jeg har søkt (Dansk A, Engelsk B, Matematik B samt enten Historie B, International Økonomi B, Samfundsfag B, Idéhistorie B eller Samtidshistorie B)?

- Jeg lurer også på om de regner karaktersnittet ut fra alle enkeltkarakterene man har i et fag, eller om det er snittet i faget som teller? Feks. om man har tre karakterer i matte (4,4,5), regner de da med alle karakterene eller bare en gjennomsnitskarakter, som blir 4,33?

- Jeg har også lest at forbedrede karakterer ikke teller i Danmark. Dette vil altså si at om jeg ikke skulle komme inn nå, vil jeg aldri komme in ?
- Er det i tilfellet mulig å stryke i et fag, slik at man ikke får vitnemål i år, for så å gå et fjerde år på vgs og tar ett fag og samtidig forbedre karakterer som privatist i mellomtiden, og dermed få sitt vitnemål til neste år?

Håper det ikke ble for mye dumme spørsmål og takker for svar!
Sist endret av tom123; 30. mars 2011 kl. 00:55.
Hm, vet litt om hvordan studietilbudet er i Danmark. Du må feks ha Internasjonal Engelsk i VG2 for å komme inn på fleste studier (det tilsvarer Engelsk B), Dansk A trenger du ikke bry deg om siden du er fra skandinavia.

Når du skal regne ut karakteresnittet så tar du med alle standpunktkarakterer pluss eksamenskarakterer. Legger alle sammen, og deler på antall karakterer du har. Altså gjennomsnittet. Søker du rett etter VGS så kan du i tillegg gange karaktersnittet ditt med 1,004 (elns, husker ikke helt hvor jeg fant dette). Men dette er etter at du har gjort om karakterene dine fra norske 6-karakterssystemet til det danske 12-karakterersystemet.

http://www.ansa.no/danmark
Har mye info, og du kan sende dem mail med alle spørsmål du måtte ha!