Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4540
Tenker på å kjøpe loddestasjon, noen som har forslag til bra men billig merke? modell?
Hva er billig og hva skal du lodde? Finelektronikk, elektronikk, kontakter/plugger eller rør?

Eg kjøpte meg nettopp en Weller WHS40 fra Elfa. Ca 975 pluss frakt. Fantastisk å bruke i forhold til mange andre billige eg har kjøpt opp igjennom tidene.
Sitat av Latechs Vis innlegg
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sve.../Loddestasjon/
Denne er helt grei, har brukt den noen år.
Vis hele sitatet...
Har hatt den der i eit halvt år no, og må seie at den er veldig bra. Ingen problem med den.
Ville satset på en Weller stasjon om det er snakk om å lodde litt ofte, evt litt finelektronikk.

Om det bare er smålodding og grovlodding så holder det igrunn lenge med en billig loddepenn.
Weller <3 Dette er det du kan kalle ett "hi-end" merke, altså god kvalitet! Noen stasjoner er svindyre, men det finnes alternativ som koster rundt 1000 lappen!
https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...tem=82-302-03; nne bygget i

Selv har jeg to weller stasjoner og en merkelig stasjon med innebygget tinnsuger, den er helt genial! Det er bare å varme opp tinnet på den komponenten du skal fjerne og trykke på knappen og vakum pumpa startet og tinnet blir suggd i en beholder!
Jeg gikk til innkjøpt av denne for ikke så lenge siden. Har ikke angret, den bruker 2 sekunder på og bli varm. Lett, liten og god å håndtere, et ekstra pluss er at varmeelementet ligger i spissen selv. Dette er en profesjonell stasjon men helt perfekt til meg som nesten bruker stasjonen daglig.
Sist endret av Skummetmelk; 23. august 2010 kl. 01:38.
▼ ... over et år senere ... ▼
For å slippe å opprette en ny tråd, med samme tema, skriver jeg her.

Jeg er på utkikk etter en brukbar loddestasjon til en rimelig penge.
Merk at dette er snakk om hobbybasis, så en Weller er nok litt mer enn hva jeg trenger.
Bruksområdet kommer til å være alt fra finelektronikk (pc) til litt grovere elektronikk.. Skal blandt annet brukes i sammenheng med Arduinoprosjekter..

Jeg har lest det jeg kom over på forumet, og har funnet ut at Clas Olson og Biltema har greie stasjoner til litt under 1000 lappen.. Jeg kan muligens vurdere en av dem, men grunnet litt gjerrighet, vil jeg gjerne finne noe som er enda litt billigere.. Derfor lurer jeg på om noen har forslag til hva jeg kan, og bør, kjøpe. Jeg har sett litt på ebay og DX, men vet ærlig talt ikke hva jeg skal se etter(specs), og blir derfor ikke så mye klokere.

Setter stor pris på tips og hjelp på området. Prisen på loddestasjonen bør ikke ligge over 1000, heller litt under.

Fra før av har jeg loddesettet til biltema, som jeg forøverig er meget missfornøyd med.
Claes ohlson sin! den er fantastisk bra! det samme kan sies om airbrushen dems.
Sitat av losjien Vis innlegg
Claes ohlson sin! den er fantastisk bra! det samme kan sies om airbrushen dems.
Vis hele sitatet...
Har, som jeg nevnte, hørt mye bra om CO sin loddestasjon, men jeg ønsker allternativer.. Derfor jeg spør her..

Jeg har ikke akuratt blitt overveldet over antall svar her.. Så fint om noen ønsker å dele erfaringer og anbefalinger.
Hoho, Clas Ohlson sin...
jeg har en fra sverige til 300,- men husker ikke navnet dog.