Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4567
Finnes det noen lover eller regler om hva en lærer kan ha på seg av klær og lignende?

Jeg tenker ikke på noe spesielt klassetrinn, men bare generelt på lærere.

Jeg tenker mest på klær som uttrykker holdninger, meninger, religion osv.

Hva med piercinger, tattoveringer og lignende?

Noen som vet, hørte noe om at dette var ganske strengt, men de jeg hørte det fra hadde ingen konkret kilde, så jeg tviler egentlig litt på at det er lover om akkuratt dette, men at den aktuelle personen heller blir tilsnakket av "høyere" makter viss noe blir for drøyt.

Noen som har noen svar?
Jeg har aldri hørt om noen kleskode for lærere. Men vil tro at dette er opp til skolen å bestemme. Hvis elevene har kleskode (les: uniform) er det jo vanlig at lærere også følger opp med en lignendes uniform.

Men hvis en lærer kommer inn med en t-skjorte der det står "Få muslima ut av landet!", og det er en muslim i klassen må han jo ta det opp med rektor.

Tror vel egentlig vanlig menneskeskikk og sunn fornuft er det som gjelder ang læreres klesplagg.
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
Tenkte egentli det måtte være noe slikt.

Noen som vet hvilke holdninger skoler har til tatoveringer og piercinger i ansikt?
JEG hadde ikke giddi å jobba på en skole med restriksjoner på dette. Det kan jeg bare si med en gang. Sikkert kjip å være elev også da
Jeg tror det med tattoo og piercinger er ganske akseptabelt, da en lærer på ingen måte skal opptre som vektere og politi (der dette ikke er lov). Men igjen, sunn fornuft!

Sitat av utidetfri Vis innlegg
JEG hadde ikke giddi å jobba på en skole med restriksjoner på dette. Det kan jeg bare si med en gang. Sikkert kjip å være elev også da
Vis hele sitatet...
Nå har vel din personlige mening lite å gjøre med saken her og måten du utrykker deg på viser umodenhet og et hint av fordommer.
Sist endret av Clr; 14. februar 2009 kl. 15:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Angåede piercing og tatoveringer så trur jeg det taes litt på skjønn. Klart har du tatovert en stor pikk i trynet blir du ikke førskolelærer.

Men det som er at vi trenger slike "folk" i skoleverket. Med "folk" mener jeg de som tradisjonelt blir forhåndsdømt pga slike ting. Jo før man lærer seg at de med piercing og tatoveringer er vanlige folk som alle andre. Samtidig ønsker jeg flere utenlandske folk. Gjerne muslimer, jøder, katolske osv. Det stilles selvfølgelig samme krav til de kristne som idag jobber i skolen. Man skal informere og ikke forkynne.

Det blir kanskje fler folk av utenlandsk opprinnelse også. Og integrering skjer i offentlig skole. Og med integrering mener jeg like mye at vi "ordentlige" nordmenn blir akklimatisert andre kulturer. Win-Win spør du meg
Clr. tror du misforstår meg, jeg er tilhenger av at en lærer skal kunne se ut akkurat som han/hun vil. Det var det jeg mente. Og mine personlige meninger hører hjemme her på nff, dine også.

Og JA jeg har fordommer mot folk som har fordommer mot piercinger og tatoveringer, selv om jeg ikke har slike selv.
Sist endret av utidetfri; 14. februar 2009 kl. 16:29. Grunn: må lære meg å stave
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Det er ikke noen spesielle retningslinjer på hvordan lærere må kle seg i den offentlig skole. Det meste går på skjønn. Ang piercinger og tatoveringer så har nok dette ikke noe å si bortsett fra under jobbintervjuet. Hvis du havner i et møte med en person med fordommer mot piercede mennesker vil han nok helle mer mot den som ser streitest ut enn den som ser i hans øyne "farligst" ut.
Har selv brukt klær med buddhistiske og hinduistiske symboler på mens jeg har hatt forskjellige klasser i barneskolen. Ingen lærere eller foreldre som har reagert på det, men det er jo heller ikke de mest kontroversielle symbolene her i verden. Har unngått å bruke swastika, som antageligvis ville ha blitt misforstått og frowned upon =)
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
Takk for svar

Det var godt å høre, har tenkt litt på å ta lærerutdanning, men jeg tror ikke jeg hadde orket en jobb der jeg ikke kunne sett ut som jeg ville...
Men jeg tror nok skolens ledelse i stor grad kan sette grenser for hva du får gå med. En helt loka jente jeg jobbet med før fikk for eksempel ikke fornyet arbeidskontrakten sin fordi hun nektet å ta av seg lua inne og dra opp saggebuksa si.

Hun jobbet på sfo da, ikke i skolen. Men det var rektor som avgjorde det på grunnlag av interne regler på akkurat den skolen.
Sist endret av mentalmelt; 14. februar 2009 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette blir jo på samme måte som om min sjef sier jeg må bruke uniform. Det betyr jo at jeg har små muligheter til å uttrykke meg med klær. Og det er jo i prinsippet det samme. Forskjellen er bare at det (ofte) kan være vanskelig å ta av seg en tatovering. Er jo nettopp derfor det anbefales å ikke tatovere hender eller hals/ansikt. Hvis jeg bestemmer meg for og bli skikkelig feit, så vil jeg bli ekskludert fra mange jobber der arbeidsgiver kansje mente at siden jeg var feit kunne jeg ikke være marinejeger.

Hvis barna blir skremt av deg på noen måte som du ikke kan endre på mens du er på jobb, og det vil jeg si begrenser din evne til å utføre jobben din med nettopp barn.
Jeg kan snakke for kommunale barnehager som jeg tipper har samme kleskode som skolevirksomheter. I barnehagene har man ikke lov til å gå med for lite klær. Dvs. uten topp, bare i BH/bikini eller toppløs som gutt f.eks. om sommeren. Det er ingen krav til hvilken type klær man skal bruke, men særdeles hullete klær frarådes dersom de er for utfordrende, så det er snakk om skjønn på nesten alle områder. Tattoveringer og lignende sies det ingenting om, men det er vanlig å anse dette under et intervju for eksempel. Dersom et menneske med 183 piercinger, tattoveringer over hele kroppen og arr i hele trynet vil de sansynligvis bli fortalt at de ikke er rette personen for jobben.

Altså: masse skjønn og et par regler.
Mmm. Glemmer ikke lærern min på ungdomsskolen. Ei jente på 23 år. Ble noen ville øyne på enkelte gutter i klassen når hu bøyde seg ned og man fikk se g-strengen ja. Hoho
tror du kan kle deg for det meste som du vil, så lenge det ikke er for utforderende. Å angående piercinger osv så hadde jeg en lærer med minst 10 piercinger i fjeset, MEN det er jo selvfølgelig opp til skolen.
Kan se for meg at privatskoler kanskje er litt strengere på antrekk osv.
Er det ikke sånn på aller arbeidsplasser egentlig? Jeg jobber en plass det er masse unger innom. Jeg tror ikke at det står noe konkret i reglene, men om jeg møter opp en dag med en t-sjorte som sier "jeg puler 10-åringer, men bare i helgene", så tror jeg nok at jeg hadde blitt sendt hjem med en kraftig advarsel. Når det er sagt, så har vi faktisk "uniform" (tsjorte med logo) som så mange andre butikker/servicebedrifter i kjede, men jeg bruker den aldri.

Men, dropp å ta "I hate kids" eller svastika i panna om du har tenkt å søke jobb på en barneskole...
Sist endret av bobbo; 16. februar 2009 kl. 00:13.
Bør nok også droppe å se ut som 50cent og andre ekstreme idioter. Er man halvveis oppegående så er dette egentlig ikke noe problem. Man er jo ikke nødt til å se helt lik ut uansett hvilken situasjon man befinner seg i..
en lærer på ungdomskolen min testa ut forskjellige klær, og hvordan kidsa reagerte og oppførte seg mot han
Det er ganske stor forskjell, hadde han på seg f.eks fotball skjorte så var stemmningen annerledes, hadde han på seg dress så var den annerledes osv, så ja kommer ann på
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Jeg er selv vikarlærer(studerer engelsk/historie ved UiO LAP) og har aldri hatt problemer med klesstilen min, enda den gjerne innebærer skinnjakke røde/grønne/lilla/sorte ettersittende bukser, nagler og halsbånd. Gøy å gå kledd slik på en vestkantskole^^
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Bør nok også droppe å se ut som 50cent og andre ekstreme idioter. Er man halvveis oppegående så er dette egentlig ikke noe problem. Man er jo ikke nødt til å se helt lik ut uansett hvilken situasjon man befinner seg i..
Vis hele sitatet...

hva en beskriver som idiotisk utssende er for en annen helt normalt. man kan jo unngå klesplagg og andre lignende ting hvis personer påmerker at det er et problem, men nødvendigheten av dette kommer jo an på hvor stort problemet er/ hvem som opplever det som et problem. klesplagg er en måte å ytre hvem man er, og så lenge ikke klesplaggene kjennetegner grupperinger som for eksempel nynazisme (oppbrukt eksempel, men var det jeg kom på nå), eller har skriftlige yttringer som ikke har aksept i samfunnet, så ser jeg ikke problemet med alternative klesstiler på skole eller andre arbeidsplasser. jeg mener faktisk barn har meget godt av å se at samfunnet består av mange vidt forskjellige individer, og bør være vandt til å omgås folk som ser annerledes ut!!!!

når det gjelder hårfrisyrer og annen kroppsutmsykking er det jo mer en del av personen enn hva klesplagg er, og burde derfor tillates, med mindre det gjelder tatoveringer med lignende kjennetegn som klær jeg nettop beskrev.

når det gjelder skriftlige ytringer på klær eller tatoveringer er det jo snakk om ta hensyn til at skoleklasser består av elever fra forskjellige sosiale lag og kulturer/religioner. så lenge ikke slike ytringer kommer i konflikt med dette synes jeg alt skal være lov. men at jeg synes at det skal være lov betyr jo ikke nødvendigvis at lærere eller foreldre like fullt respekterer alternative personer eller klesstiler.

tatoveringer kan heldigvis ofte lett tildekkes

man kan jo også unngå hempblader og andre lignende symboler
Sist endret av lykketrollet; 16. februar 2009 kl. 13:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Hva med religiøse symboler? kors i halsen / kippa / kalott / davidsstjerne / elektrisk stol etc...?
elektrisk stol er vel kansje ikke så kult, men i den grad kors er lov burde religiøse symboler og religiøse plagg ikke være noe problem i dagen multietniske samfunn. barn kan da umulig ta skade av å førstehåndskjennskap til personer fra ulike religioner. en muslimsk ekstrimist med AK47 på tv oppleves sikkert som meget truende, men en muslimsk lærer med hijab er veldig harmløs. jeg tror barn har godt av å se dette, spesielt utenfor de store byene, hvor ulike religioner er mindre vanlig. kansje litt offtopic. sorry
Sitat av lykketrollet Vis innlegg
hva en beskriver som idiotisk utssende er for en annen helt normalt. man kan jo unngå klesplagg og andre lignende ting hvis personer påmerker at det er et problem, men nødvendigheten av dette kommer jo an på hvor stort problemet er/ hvem som opplever det som et problem. klesplagg er en måte å ytre hvem man er, og så lenge ikke klesplaggene kjennetegner grupperinger som for eksempel nynazisme (oppbrukt eksempel, men var det jeg kom på nå), eller har skriftlige yttringer som ikke har aksept i samfunnet, så ser jeg ikke problemet med alternative klesstiler på skole eller andre arbeidsplasser. jeg mener faktisk barn har meget godt av å se at samfunnet består av mange vidt forskjellige individer, og bør være vandt til å omgås folk som ser annerledes ut!!!!
Vis hele sitatet...
Det var mange utropstegn

Poenget er at du kan beholde stilen din selv om du ikke tar på deg den største gangsterbuksa di eller den mest hullete hippieponchoen din. Du mister ikke identiteten din fordi du tilpasser deg littegrann til arbeidslivets forventninger.

At man skal lære barn å være tolerante er én ting, men det har jo ingen hensikt å distrahere dem og gjøre dem usikre fordi læreren deres får et egoboost av å vise hva han/hun står for til enhver tid.
Sist endret av mentalmelt; 16. februar 2009 kl. 21:20.