Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 479
Under analog.tiden måtte en velge tvsystem PAL eller NTSC (eller SECAM). Hvordan funker det nå i vår digital-verden? Kan jeg kjøpe et brukt videokamera fra feks USA og bruke det her i Noreg som et vanlig norsk videokamera?

På Jutjub ser jeg jo amerikanske filmer uten problemer og vv. Og jeg ser videoer på amerikanske nettsider.

Grunnen til at jeg spør er at det er billigere i USA og større utvlalg. Spenningsforskjellen vet jeg om.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
På den digitale siden er det ingen slike begrensninger som PAL og NTSC nei.

Men du må tenke litt lengre enn kjøpsprisen, når du kjøper et slikt produkt i Norge så har du angrerett, garanti og i noen tilfeller en serviceavtale. Alle disse rettighetene frasier du deg ved kjøp i utlandet, og det kan sikkert gå bra i noen tilfeller men om det skulle oppstå en feil så sitter du der med skjegget i postkassa.
Det er snakk om brukt, så da er vel grantien utløpt allerede. Jeg har kjøpt mye gammelt videoutstyr tidligere som alt har fungert. Helt tilbake til VHS-C og Video8. Tenkte å oppgradere til noe som tar SD-kort. Er litt tungvint med DV som er den jeg bruker idag.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er snakk om brukt, så da er vel grantien utløpt allerede. Jeg har kjøpt mye gammelt videoutstyr tidligere som alt har fungert. Helt tilbake til VHS-C og Video8. Tenkte å oppgradere til noe som tar SD-kort. Er litt tungvint med DV som er den jeg bruker idag.
Vis hele sitatet...
Om garantien er utløpt og man kjøper brukt er det selvfølgelig noe helt annet, om prisen betyr mye så ville jeg og ha kjøpt. Har kjøpt mest brukte objektiver på finn og foto.no, aldri blitt missfornøyd.