Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 4774
Loka litt på hvermannsens favoritt SoMe - TikTok, og fikk opp snutt av samer som demonstrerer i Oslo. Når jeg kikka på kommentarfeltet, var det overveldende mange som ytret sin misnøye med demonstrasjonene og samer sjæl. Det virker som nordmenn tar dette som et angrep mot Norge eller no. Hva tenker dere?
Det er vel stort sett idioter i kommentarfelt, resten av befolkninga holder seg langt unna.
Har ikke satt meg veldig inn i saken, men det virker som en fredelig og ordentlig demonstrasjon.
Heier på de, jeg
Vi har en god del rasisme her i Norge også. Jeg støtter samene og deres sak.

Landback!
Det virker som mange blir trigget av demonstrasjoner også, hvordan kan noen kritisere myndighetene eller kommersielle selskap? Kan de ikke få seg en jobb/la være å være aktivist e.l
Så er det gjerne mer interessant å kritisere deltagerne enn saken, da man i utgangspunktet blir sur over at noen kritiserer saken.
Jeg tror ikke samehets i Norge øker, men det ser ikke ut til å dø ut med det første heller. En beklagelig stor andel av befolkningen er dessverre rasshøl.
Som nasjon burde vi skjerpe oss i forhold til samene, de har blitt hetset og krenket nok nå. Det gjelder og den norske stat.
All hets øker. Folk tåler ikke noe som helst lenger og skal overdrive småting.
Krenking og kansellering overalt!
Dette er jo en skam for Norge som liksom skal være et land som kjemper for menneskerettigheter utad. Jammen bra slikt kommer ut. Skikkelig smekk på pungen. Så også debatten på NRK. Når en ikke er i stand til å svare på spørsmål en blir stilt, ei heller beklage forholdene så vet ikke jeg om de har så mye der å gjøre, i politikken altså. De ble presset til å slutte med de politiske svarene sine. Går ikke i lengden det der.

Nordmenn må rett og slett bli flinkere til å protestere. Når menneskerettighetene blir brutt må en nesten få lov til å si at dette er noe en er imot. En kan jo spørre den enkelte mann eller kvinne om de synes det hadde vært helt greit å få menneskerettighetene sine brutt, og at det bare skulle vært helt greit at det ikke ble rettet på.
Sitat av dåven Vis innlegg
Loka litt på hvermannsens favoritt SoMe - TikTok, og fikk opp snutt av samer som demonstrerer i Oslo. Når jeg kikka på kommentarfeltet, var det overveldende mange som ytret sin misnøye med demonstrasjonene og samer sjæl. Det virker som nordmenn tar dette som et angrep mot Norge eller no. Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Jeg syns de som representerer samene under denne demonstrasjonen er bare jentunger. Jeg savner gamlekara i full mundur og med kniv i beltet. Hvor har de tatt veien?

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Som nasjon burde vi skjerpe oss i forhold til samene, de har blitt hetset og krenket nok nå. Det gjelder og den norske stat.
Vis hele sitatet...
Men så er det jo slik at samene ikke erklærer seg som norske, og vil ikke ha tilhørighet til den norske stat heller.
Sist endret av StorMage; 3. mars 2023 kl. 23:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av StorMage Vis innlegg
Men så er det jo slik at samene ikke erklærer seg som norske, og vil ikke ha tilhørighet til den norske stat heller.
Vis hele sitatet...
Javel? Ingen av samene jeg kjenner har sagt de ikke er norske. Er du sikker på at du ikke har skapt en en tolkning her?

Uansett hva de måtte føle seg som gir det jo ikke staten rett til å begå brudd på menneskerettigheter. Det er jo der saken står. Og vi kan faktisk ikke se denne saken uten at vi og husker statens fornorskningprosses hvor de faktisk tok språket, identiteten og kulturen fra samene. Norge er forpliktet via internasjonale konvensjoner til å gi samene særskilt rettsvern og kulturutøvelse.
Sist endret av _abc_; 4. mars 2023 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Javel? Ingen av samene jeg kjenner har noen sinne sagt de ikke er norske. Er du sikker på at du ikke har skapt en en tolkning her?

Uansett hva de måtte føle seg som gir det jo ikke staten rett til å begå brudd på menneskerettigheter. Det er jo der saken står. Og vi kan faktisk ikke se denne saken uten at vi og husker statens fornorskningprosses hvor de faktisk tok språket fra samene. Norge er forpliktet via internasjonale konvensjoner til å gi samene særskilt rettsvern og kulturutøvelse.
Vis hele sitatet...
Dersom du kjenner mange samer, så vet du like godt som meg at de ikke erkjenner tilhørighet til den norske stat. De var, er, og forblir et urfolk i norden hvor landegrenser er uvesentlig (Sápmi). Dette er ingen hets mot denne folkegruppen, bare enkle fakta. De har ufattelige store områder i nordområdene å boltre seg i. Har store eiendommer, har majoritet med språket sitt noen steder. Ingen må si at vi har tatt språket fra dem. De har også anledning til å sperre landområder fra den øvrige befolkningen (eksempler her kan være molteplukking, jakt og fiske for andre enn dem selv). Byer, tettsteder og veiskilt har samiske navn. De har eget sameting, selvrådighet og alle rettigheter til å gjøre som de vil. Har store økonomiske fordeler fra staten som du og jeg bare kan drømme om. De vet at de kan klage til regjering og storting som igjen ligger seg flat for alle ønsker. Så får de selvfølgelig gjennomslag for det som skjer i Fosen også. Hva er problemet blant samene? Hva klager de egentlig over? Blir de forfulgt? NEI. De blir respektert i mente over, og i mente under. De har det bedre på alle måter enn de fleste andre her i landet. Det er ikke snakk om brudd på menneskerettigheter - snarere tvert i mot. De utrykker seg på en måte som det vi på godt norsk kaller for klaging og syting. "Mye vil ha mer" som det blir sagt. Vi andre står med hatten i hånden, og tør ikke si ett negativt ord uten at det blir kalt for samehets. Snakker meg om hvem som blir undertrykt!
Sitat av StorMage Vis innlegg
Snip
Vis hele sitatet...
Og hvem tok disse områdene fra dem? Hvem ga disse navnet til disse okuperte stedene, selv om flere av disse stedene hadde hatt det opprinnelige navnet i århundreder, hvis ikke årtusener. Hvem var det som straffet den befolkningsgruppen for å snakke sitt morsmål, men nå heldigvis har lært? Hvem har tredd sine regler ned over hodet på dem der i nord? Hvem har tredd sin religion ned over hodene på de der i nord?

Det er flere overgrep som er gjort mot samene i lang tid. Det er på tide at dem får noe av dette tilbake igjen...
Sitat av dåven Vis innlegg
Loka litt på hvermannsens favoritt SoMe - TikTok, og fikk opp snutt av samer som demonstrerer i Oslo. Når jeg kikka på kommentarfeltet, var det overveldende mange som ytret sin misnøye med demonstrasjonene og samer sjæl. Det virker som nordmenn tar dette som et angrep mot Norge eller no. Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Er du en statlig aktør eller? Poster jo bare typisk splittende internett-dritt, setter folk, gjerne minoriteter, opp mot hverandre på tynt grunnlag og legger opp til krangel uten verifiserbare kilder. Du vinner månedens pissposter-tittel lett, hvertfall.
Sitat av StorMage Vis innlegg
Dersom du kjenner mange samer, så vet du like godt som meg at de ikke erkjenner tilhørighet til den norske stat. De var, er, og forblir et urfolk i norden hvor landegrenser er uvesentlig (Sápmi). Dette er ingen hets mot denne folkegruppen, bare enkle fakta. De har ufattelige store områder i nordområdene å boltre seg i. Har store eiendommer, har majoritet med språket sitt noen steder. Ingen må si at vi har tatt språket fra dem. De har også anledning til å sperre landområder fra den øvrige befolkningen (eksempler her kan være molteplukking, jakt og fiske for andre enn dem selv). Byer, tettsteder og veiskilt har samiske navn. De har eget sameting, selvrådighet og alle rettigheter til å gjøre som de vil. Har store økonomiske fordeler fra staten som du og jeg bare kan drømme om. De vet at de kan klage til regjering og storting som igjen ligger seg flat for alle ønsker. Så får de selvfølgelig gjennomslag for det som skjer i Fosen også. Hva er problemet blant samene? Hva klager de egentlig over? Blir de forfulgt? NEI. De blir respektert i mente over, og i mente under. De har det bedre på alle måter enn de fleste andre her i landet. Det er ikke snakk om brudd på menneskerettigheter - snarere tvert i mot. De utrykker seg på en måte som det vi på godt norsk kaller for klaging og syting. "Mye vil ha mer" som det blir sagt. Vi andre står med hatten i hånden, og tør ikke si ett negativt ord uten at det blir kalt for samehets. Snakker meg om hvem som blir undertrykt!
Vis hele sitatet...
trangsynt? tror du burde forsøke se dette fra andre siden.......du tar virkelig feil, skremmende holdninger du viser. Det er fornektelse ikke ulikt enkelte neo nazier viser i forhold til holocaust, du sier du er offeret....
Sist endret av _abc_; 5. mars 2023 kl. 09:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det er flere overgrep som er gjort mot samene i lang tid.
Det er på tide at dem får noe av dette tilbake igjen...
Vis hele sitatet...
Mørkt kapitel det der.
Nesten halvparten av alle samiske skolebarn ble plassert på internatskoler fra 7 års alder og måtte i all hovedsak
forholde seg til Norsk som undervisning språk. Den offisielle holdningen fra Regjeringen var at Samisk var et unyttig
språk og Samene En «lavtstaaende race»
Det et klart samene har blitt rasert av den Norske stat oppigjennom tidene men jeg synes Fosen saken er en merkelig greie.

I følge folk som har brukt området i lang tid har det aldri vært noe reinbeite i området.

Så hvorfor er dette en prinsippsak for de?

Så har jeg en helt ubeviselig historie, noe en kollega fortalte meg, jeg prøvde å google litt men fant ikke noe særlig om det.

Kollegaen min har en onkel som er grunneier. Det høres ut som ei chill greie, men du har mye ansvar som grunneier, og funker du opp så kommer staten og tar deg. Alt fra "unødvendig" bruk av kjøretøy etc, det er strenge regler til og med i situasjoner som krever maskineri som hogst eller jakt (prøv å dra med deg en hjort på er par hundre kilo for egen maskin).

Hvert år så kommer rein på hans grunn, og han får ikke lov å gjøre noe som helst med det.

Hva er så ille med litt rein tenkte nå jeg, og kollegaen min kunne forklare: Reinen røyter, veldig mye. Dette legger seg som et teppe på bakken og gjør at andre beitedyr ikke vil spise, så da må onkelen kjøpe fôring til dyra som koster skjorta.

Det andre er, og dette gjelder jo ikke alle, men slik lovene er satt opp så slipper de få idiotene unna med det: bruk av kjøretøy, snøskuter og 4-hjulingrer brukes som underholdning i marka hans og gjør store ødeleggelser hvert år.

Samene fortjener mye fra den Norske stat, men det burde også få konsekvenser for de når de selv misbruker tilliten de har fått på visse områder.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Det et klart samene har blitt rasert av den Norske stat oppigjennom tidene men jeg synes Fosen saken er en merkelig greie.

I følge folk som har brukt området i lang tid har det aldri vært noe reinbeite i området.

Så hvorfor er dette en prinsippsak for de?

Så har jeg en helt ubeviselig historie, noe en kollega fortalte meg, jeg prøvde å google litt men fant ikke noe særlig om det.

Kollegaen min har en onkel som er grunneier. Det høres ut som ei chill greie, men du har mye ansvar som grunneier, og funker du opp så kommer staten og tar deg. Alt fra "unødvendig" bruk av kjøretøy etc, det er strenge regler til og med i situasjoner som krever maskineri som hogst eller jakt (prøv å dra med deg en hjort på er par hundre kilo for egen maskin).

Hvert år så kommer rein på hans grunn, og han får ikke lov å gjøre noe som helst med det.

Hva er så ille med litt rein tenkte nå jeg, og kollegaen min kunne forklare: Reinen røyter, veldig mye. Dette legger seg som et teppe på bakken og gjør at andre beitedyr ikke vil spise, så da må onkelen kjøpe fôring til dyra som koster skjorta.

Det andre er, og dette gjelder jo ikke alle, men slik lovene er satt opp så slipper de få idiotene unna med det: bruk av kjøretøy, snøskuter og 4-hjulingrer brukes som underholdning i marka hans og gjør store ødeleggelser hvert år.

Samene fortjener mye fra den Norske stat, men det burde også få konsekvenser for de når de selv misbruker tilliten de har fått på visse områder.
Vis hele sitatet...
hvor skal jeg starte? Du er klar over at samer ikke er en homogen masse? De er som deg og meg, individer. De fleste er lovlydige, akkurat som de fleste nordmenn er det. Kanskje er det du sier sant, kanskje er det vas. Det gjelder uansett ikke alle samer.

Dessuten. Fosensaken er pågående brudd på menneskerettigheter. At noen samer kanskje bruker kjøretøy galt kan straffes med bot, og ikke ved stjeling av samenes menneskerettigheter og lovfestede rett til kulturutøvelse.
Sist endret av _abc_; 5. mars 2023 kl. 21:06.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
hvor skal jeg starte? Du er klar over at samer ikke er en homogen masse? De er som deg og meg, individer. De fleste er lovlydige, akkurat som de fleste nordmenn er det. Kanskje er det du sier sant, kanskje er det vas. Det gjelder uansett ikke alle samer.
Vis hele sitatet...
Så du dreit en lang faen i å lese at jeg poengterte dette selv, spørsmålet mitt var en smule mer nyansert, du vet for de av oss som faktisk leser hele argumentet til motparten.

KLART dett gjelder et mindretall, men dette mindretallet utgjør store ødeleggelser på utmark som grunneier må ta ansvar for. Jeg ber om en debatt om hvordan dette best kan løses, for akkurat nå virker det som om grunneier selv må investere i overvåkning, droner e.l. for å ta de som utfører ugjerningene på fersken.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dessuten. Fosensaken er pågående brudd på menneskerettigheter. At noen samer kanskje bruker kjøretøy galt kan straffes med bot, og ikke ved stjeling av samenes menneskerettigheter og lovfestede rett til kulturutøvelse.
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg poengterer at den Norske stat skylder samene uhorvelig mye etter all faenskapen den har gjort, Utvisking av kulturen deres, assimilering i Norsk kultur etc, med andre ord: Klare brudd på menneskerettighetene.
Jeg snakker konkret om Fosen saken og la med noe som en kollega mener en grunneier sliter med: Ødeleggelser av hans eiendom pga fritak visse folkegrupper har: Vinkelen min er mer slik: Staten tegner opp fritak og nye lover for å gjøre samenes liv bedre, men tar ikke ansvar selv: Dette gir de faen i og andre uskyldige grunneiere må ta støyten.

For å presisere igjen: Jeg er sur fordi Staten fraskriver seg ansvar og legger mer arbeid på uskyldige tredjeparter. Det er enda et eksempel på at veien til hælvette er brolagt i gode intensjoner. Jeg mener på ingen måte å skylde på samene som folk, det hadde vært idiotisk.
Det ville vært naivt å tro at det ikke finnes samehets i Norge. Jeg stiller meg derimot tvilende til at det spesielt økende.

Hele debatten rundt samer og urfolk er langt mer komplisert enn det mange skal ha det til. Det er lett å kaste ut ord som reparasjon (reparation) hvis man tenker på det som et problem hvor det finnes en homogen masse som alle ønsker det samme. Hvis du spør alle samene hvordan de ser for seg at det skulle gjøres så vil du få like mange svar som det er samer. Samer, som alle andre, er også individer.

Jeg tenker at man skal forsiktig i en sånn debatt. Det er lett å bli en nyttig idiot for krefter som ikke ønsker noen av oss noe godt.

Sitat av Gatas Parlament - Til Ungdommen
Pass på, sjøl han som snakker vakrest om opprøret
– Plutselig ser du ryggraden hans opphøre
Vis hele sitatet...
FRELSERN
Trådstarter
Sitat av StorMage Vis innlegg
Dersom du kjenner mange samer, så vet du like godt som meg at de ikke erkjenner tilhørighet til den norske stat. De var, er, og forblir et urfolk i norden hvor landegrenser er uvesentlig (Sápmi). Dette er ingen hets mot denne folkegruppen, bare enkle fakta. De har ufattelige store områder i nordområdene å boltre seg i. Har store eiendommer, har majoritet med språket sitt noen steder. Ingen må si at vi har tatt språket fra dem. De har også anledning til å sperre landområder fra den øvrige befolkningen (eksempler her kan være molteplukking, jakt og fiske for andre enn dem selv). Byer, tettsteder og veiskilt har samiske navn. De har eget sameting, selvrådighet og alle rettigheter til å gjøre som de vil. Har store økonomiske fordeler fra staten som du og jeg bare kan drømme om. De vet at de kan klage til regjering og storting som igjen ligger seg flat for alle ønsker. Så får de selvfølgelig gjennomslag for det som skjer i Fosen også. Hva er problemet blant samene? Hva klager de egentlig over? Blir de forfulgt? NEI. De blir respektert i mente over, og i mente under. De har det bedre på alle måter enn de fleste andre her i landet. Det er ikke snakk om brudd på menneskerettigheter - snarere tvert i mot. De utrykker seg på en måte som det vi på godt norsk kaller for klaging og syting. "Mye vil ha mer" som det blir sagt. Vi andre står med hatten i hånden, og tør ikke si ett negativt ord uten at det blir kalt for samehets. Snakker meg om hvem som blir undertrykt!
Vis hele sitatet...
Så det er dette de kjemper for altså



Det er sånn underkant av 2/3 av norden. Ganske sjukt
Sitat av _abc_ Vis innlegg
trangsynt? tror du burde forsøke se dette fra andre siden.......du tar virkelig feil, skremmende holdninger du viser. Det er fornektelse ikke ulikt enkelte neo nazier viser i forhold til holocaust, du sier du er offeret....
Vis hele sitatet...
Ja. Mulig jeg er trangsynt, men da har min trangsynthet hjulpet meg til å se realitetene. Det er klart at samene hadde det vanskelig før, men ikke NÅ! Jeg har bodd i samiske områder i over 10 år, og tror jeg vet hva jeg skriver om. Har ikke sett noen form for diskriminering, snarere tvert i mot. Samene har alle rettighet og fordeler som tenkes kan, og jeg er ingen nazi som skriver dette. Ta deg en tur nordover, og bli venn med noen samer. Da vil du fort oppdage hvordan de har det nå.
I nærheten av hvor jeg bor lever samene fremdeles i en illusjon av at lokalbefolkningen i området hater dem, noe majoriteten ikke gjør.

Samtidig er det jo fremdeles en viss konflikt med bønder og grunneiere der samer har rettigheter på annen manns eiendom.

Mange lokale tvister som handler om at samene nekter grunneiere bygging av hytter, skogsbilveier og oppretting av scooterløyper i områder hvor samene påstår det ødelegger for reindrifta. Dette er i noen tilfeller 100% bullshit, og da blir det konflikter.

Folk som ikke bor i samiske områder vet ikke hvor mye rettigheter samene faktisk har i forhold til oss andre i praksis.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av dåven Vis innlegg
Øker samehetsen?
Vis hele sitatet...
Basert på hvor tett man zoomer vill jo samehetsen, i likhet med alt annet, øke og synke hele tiden.
Kunne dette blitt en brukbar app?

Ting å tenke på for de som utvikler appen
  • Hvordan få "ferske" nok data
    Kan fort bli uinteressant hvis den står statisk på ..%
  • Misbruks potensialet
    De som hetser samer kan bli inspirert til å legge inn litt ekstra hets
  • God PR?
    Gi noe av overskuddet til Fosen-aktivistene?
Sist endret av vindaloo; 9. mars 2023 kl. 10:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Finansavisens leder 3 mars:

Overskriften var: Grådige samer
Storsamfunnet kan ikke finne seg i at reineierne vil rive ned uansett pris. Spørsmålet kan heller ikke avgjøres av om noen titalls samer sperrer adgangen til noen departementer noen dager. De kan reise hjem nå.

Høyesteretts dom endres ikke av at vindturbinene på Fosen produserer grønn strøm til hele Trondheim by. For alle som ønsker et bedre klima, må det likevel legges i vektskålen.

Vi kan ikke la samene herje med oss. Ved en dialog mellom departement, grunneiere og samer bør dette kunne løses.

Det hjelper ikke at statsråd Aasland blir enda flatere. Det er på tide å sette samene litt på plass. Vindturbinene i Fosen vil ikke bli revet.
Vis hele sitatet...
Trygve Hegnar ville du sagt det samme om andre folkegrupper?
Blir overrasket over hvor historieløs den fyren er. Grenser til nazisme/kulturnazisme.

Er de "Grådige samer" fordi de vil bevare sin kultur?

https://www.finansavisen.no/politikk.../gradige-samer
Sist endret av _abc_; 9. mars 2023 kl. 13:19.
BRAND ∞ STRONG
Jeg er ikke en av de, men for en del mennesker fremstår vel denne saken ca sånn:

Ingen vil ha vindturbinene på sin hyttetomt.
Samene har en gigantisk hyttetomt (vidda)
Nå drar de Samekortet i håp om bevare hytte paradiset sitt
Sist endret av vindaloo; 9. mars 2023 kl. 14:46.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg er ikke en av de, men for en del mennesker fremstår vel denne saken ca sånn:

Ingen vil ha vindturbinene på sin hyttetomt.
Samene har en gigantisk hyttetomt (vidda)
Nå drar de Samekortet i håp om bevare hytte paradiset sitt
Vis hele sitatet...

Da burde de få voksenopplæring. Samene taper sin kultur, og levebrød. Nok er nok.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Da burde de få voksenopplæring. Samene taper sin kultur, og levebrød. Nok er nok.
Vis hele sitatet...
Enig i det, og det er jo en ekstremt unyansert måte å se på det, men noe av argumentasjonene går vel på
hvor vidt reindrift er levebrødet til samene og i så fall for hvor mange av de og hva tapene av inntekt er i kr

For hvis dette kun skulle handlet om natur så ville det jo vært veldig ødeleggende sånn omtrent samme hvor man
hadde lagt vindturbinene, både for dyr og mennesker samt hvordan det forandrer og forstygger landskapet.
Sist endret av vindaloo; 9. mars 2023 kl. 17:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
FRELSERN
Trådstarter
Mor Listhaug har talt!
https://www.nrk.no/norge/listhaug-me...ner-1.16331642
Frp-leder Sylvi Listhaug sier Norge må vurdere å trekke seg fra internasjonale konvensjoner for urfolks rettigheter.
Vis hele sitatet...
Sitat av dåven Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ikke overraskende brun guffe fra den kanten.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Når man ser på samehatet i den tia vi idag lever så burde det være en oppvekker for folk. Retorikken er ikke ulik den Putin har brukt ang Ukraina, at de ikke er en et eget folk, de har ingen kultur osv. Før han var det jo en tysker som dehumaniserte jøder osv. Og norge har jo jommen sitt i forhold til samene. Fornorskningen som pågikk til 70 eller 80 åra? Tenk at de fikk samene til å skamme seg over sitt eget språk, sin kultur og sine aner? Snakket de sitt morsmål på skolen vanket det bank med pekestokk og de ble "skilt fra flokken" og sendt til rektors kontor får å virkelig marinere i skam og fornedrelse. Staten gir seg vist aldri. Det virker som staten vil knuse samene, bare se på saken om de samene som får en regning fra staten på over 14 millioner for overtid staten har brukt i forbindelse med telling av reinflokk.

I utlandet er det mange som reagerer på måten Norge behandler samene. Men det bryr ikke regjeringen for de skal sette ned stadig nye utvalg og forelenge saksgangen til vindmølleparkens livsløp er over, det virker slik.
BRAND ∞ STRONG
Når Samer er i media for å uttale seg om noe, i møte med politikere eller på andre måter blir lagd en sak om
så er de alltid ute i naturen og iført tradisjonelle drakter. Hvorfor er det slik?

Av de om lag 40 000 samene som lever i Norge er det bare ca 950 årsverk innen reindriften
og ingen samer bor (permanent) i telt. De bor, som resten av Norges befolkning, i hus, drar på jobb/skole i
Europeiske klær eller jobber innen landbruk og fiske.

Hvorfor fremstiller de seg som noe de ikke er, eller det nettopp derfor de gjør de, for å holde fast ved det som forsvinner?
Vindaloo, det er utøvelse av kultur og tradisjon. Du kan stille omtrent det samme spørsmålet for norsk bunad eller dress.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Vindaloo, det er utøvelse av kultur og tradisjon.
Du kan stille omtrent det samme spørsmålet for norsk bunad eller dress.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ingen likheter.

Bunad er en festdrakt, det har det alltid hvert.
En politiker fra Telemark tar ikke på Telemarks bunad hver gang hen skal gi et intervjue.
Politikeren tar på seg dress.

Spørsmålet ditt er virkelig om hvorfor samer ikke har latt seg hundre prosent latt seg assimillere og latt avkall på sine tradisjoner til fordel for andres?
Sist endret av Hilbert; 4. mai 2023 kl. 21:17.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Politikeren tar på seg dress.

Spørsmålet ditt er virkelig om hvorfor samer ikke har latt seg hundre prosent latt seg assimillere og latt avkall på sine tradisjoner til fordel for andres?
Vis hele sitatet...
Tuller du?
Nei. Når jeg først forteller deg at du kan se på det som bruk av bunad eller dress og utøvelse av kultur og tradisjon, og du totalt avfeier dette, så er det måten jeg må tolke det på? Det er en folkedrakt, det er en festdrakt, det er delen av den identiteten som ligger nærmest hjertet. Det bør jo ikke være så veldig vanskelig å se, og til og med se likheten?
Sist endret av Hilbert; 4. mai 2023 kl. 21:33.
BRAND ∞ STRONG
Det gir over hodet ingen meningen at samer sitter rundt et bål på vidda hver gang de er på tv.
Det er ikke slik de lever lengre.
At en mann bruker dress gir ikke uklart bilde av hvordan menn i dag lever.
Sist endret av vindaloo; 4. mai 2023 kl. 21:36.
Samer sitter ikke rundt et bål på vidda hver gang de er på TV; det er ditt eget bias og din egen påstand. Sikkert med god drahjelp fra media og manglende opplæring og kulturforståelse fra skolene.
Sist endret av Hilbert; 4. mai 2023 kl. 21:41.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nei. Det er ingen likheter.

Bunad er en festdrakt, det har det alltid hvert.
En politiker fra Telemark tar ikke på Telemarks bunad hver gang hen skal gi et intervjue.
Vis hele sitatet...
FYI så er samekofte ikke bare ett plagg som brukes til bryllup og fest. Det er også hverdagskofte, som mange samer bruker veldig ofte. Så nei kofte kan ikke sidestilles med bunad. Bunad som identitetsmarkør er relativt ny. Og var et ledd i bygging av "nasjonalstateten og fedrelandsfølelse", og brukes i dag til fest. Samer har gjerne flere kofter. Til festbruk og hverdags. De bruker kofte fordi det er endel av deres identitet, deres kultur og det er kjempeflott. Kofta er langt eldre enn bunad og har også fra gammelt av blitt brukt til hverdags og fest. Akkurat som de gjør idag. Ikke alle samer er involvert i reindrift, noen er sjøsamer og andre er samer uten rein. De har likevel en felles historie, en felles kultur og et felles språk.

Hvorfor intervjuer taes rundt et bål eller på fjell eller vidde har vel stort sett med at produksjonen ønsker å lage bra tv? Tviler på at samer stiller som krav at et helt tv team må traske til fjells for en prat. Sikkert fint for tv teamet å få betalt oppdrag ute i naturen, slappe litt av rundt bålet og samtidig lage god tv.

Vi kan vel tillate oss å være litt mer inkluderende og ikke forsøke å diktere hvilket språk samene bruker, hvordan de velger sine klær?
Sist endret av _abc_; 4. mai 2023 kl. 21:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Hilbert Vis innlegg
..manglende opplæring og kulturforståelse fra skolene.
Vis hele sitatet...
Opplever ikke at norsk skolevesen fremstiller hvordan Samisk levesett har vært feil og det er nettopp kombinasjonen
av den lærdommen og dagens statistikk som gjør at jeg lurer på hvorfor det skapes et inntrykk av at de fortsatt lever sånn.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det gir over hodet ingen meningen at samer sitter rundt et bål på vidda hver gang de er på tv.
Det er ikke slik de lever lengre.
At en mann bruker dress gir ikke uklart bilde av hvordan menn i dag lever.
Vis hele sitatet...
Det kommer nok i stor grad an på hvor den aktuelle samen lever og har sitt virke. Samene har vært naturfolk i tusenvis av år. Og kulturen bære preg av det. Matauk, fisking, sanking av bær, jakt osv er fortsatt viktig for mange samer. Og mange bruker naturen året rundt. Litt morsomt at du nevner bål egentlig. For de er raske med å fyre kaffebålet når de er ute i naturen.

Jeg tenker vi ikke trenger bry oss veldig om slikt. Noen samer liker bålkaffe, andre foretrekker kanskje dataspill eller strikking.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vi kan vel tillate oss å være litt mer inkluderende og ikke forsøke å diktere hvilket språk samene bruker,
hvordan de velger sine klær?
Vis hele sitatet...
Absolutt.
Jeg forteller ingen hvordan de skal se ut eller oppføre seg.
Vel du gjorde jo nettopp det. Du klagde på at samer benytter kofte og sier nærmest det er kulturforfalskning.
Forsøk å være mer inkluderende og aksepterende. De har samme farge på passet som oss, det betaler også skatt og sliter med høye drivstoffpriser og inflasjon. De er som oss, bare at de har en annen historie og mange av dem er opptatt av å ivareta både historien og kulturen. Da blir det ufint å klage på at de tar på seg tradisjonelle samiske drakter.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel du gjorde jo nettopp det.
Du klagde på at samer benytter kofte og sier nærmest det er kulturforfalskning.
Vis hele sitatet...
Dette var det jeg sa.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvorfor fremstiller de seg som noe de ikke er, eller det nettopp derfor de gjør de,
for å holde fast ved det som forsvinner?
Vis hele sitatet...
Og det spiller ingen rolle for meg hva slags bilde samer ønsker å gi av selv, men du ser vel selv at det kan gi en drahjelp
og underbygning for samenes argumentasjon ang. vindturbinen hvis folk får et uriktig inntrykk av hvordan de lever i dag,
et bilde av at de bor ute og lever av reindrift.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Forsøk å være mer inkluderende og aksepterende.
De har samme farge på passet som oss,
Vis hele sitatet...
Jeg gikk i demonstrasjonstog mot rasisme og sloss med Arne Myrdal mens Hilbert fortsatt gikk med bleie.
Sist endret av vindaloo; 4. mai 2023 kl. 22:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg gikk i kofte.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
[...]alltid ute i naturen og iført tradisjonelle drakter. Hvorfor er det slik?
[snip]
Hvorfor fremstiller de seg som noe de ikke er, eller det nettopp derfor de gjør de, for å holde fast ved det som forsvinner?
Vis hele sitatet...

Hvordan mener du de fremstiller seg som noe de ikke er? De er samer, de har en identitet, klesplagg og tradisjoner som er tilknyttet det. Er det noe feil i å gå med sitt folks tradisjonelle drakter, eller sitte ved et bål på vidda?

Vet ikke om jeg overtolker, men posten din høres ut som du mener man blir forsøkt "lurt", og jeg skjønner ikke helt hvordan eller hvorfor.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av robhol Vis innlegg
Vet ikke om jeg overtolker, men posten din høres ut som du mener man blir forsøkt "lurt", og jeg skjønner ikke helt hvordan eller hvorfor.
Vis hele sitatet...
Tenkte spesifikt på Fosen saken så det ble feil å poste det i en tråd om hetsing av samer generelt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Så hvordan er det relevant for Fosen-saken?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av robhol Vis innlegg
Så hvordan er det relevant for Fosen-saken?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det ikke være det?

Du kan filme en Same med kofte og rein
og du kan filme en
same i jeans som, med rullingsen i munnviken, sier "jeg vill ikke ha den dritt turbinen her"

Begge deler er like sant
Hvem velger du?
Sist endret av vindaloo; 6. mai 2023 kl. 03:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.