Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1196
Heisann, skal snart bygge en stasjonær pc. Inntil da sitter jeg igjen med en Acer aspire 7730G. Den er snart fire år gammel og garantien er ute. I siste blitt så varm under spilling at det begynner å spike. Dette varer helt til den får kjølt seg. Husker jeg testet varmen og lå rundt 95 når den begynte å lagge. Bruker å spille med bærbaren løftet opp bak, slik at den får mer luft. Utenom det har jeg åpnet den og brukt compressed air for å få bort mye av støvet.

Det jeg lurer på nå er om det er noe mer jeg kan gjøre, kan legge ut et bilde av pc'en senere om det er ønsket.
Ny kjølepasta, enorm forskjell!
Kjøp en cooling pad til den eller sett deg i fryseren når du spiller.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Du kan prøve med en notebook cooler. Evt lage noe enkelt med noen pc-vifter selv.
Send den inn på reparasjon. Si at den blir altfor varm når du spiller. Selv om garantien har gått ut har du fortsatt ett år igjen av reklamasjonen. Du har 5 års reklamasjon på bærbar =)
Om du skal bytte ut maskinen uansett, så kan du prøve å borre noen hull i plasten under laptopen der CPU vifta trekker inn luft. Gjorde det selv med laptopen til dama, å den har aldri vært kaldere
Trådstarter
27 0
Lurer på om jeg prøver litt kjølepasta i første omgang da, takk for alle svar. Tror dere det er CPU eller GPU som gjør at det lagger? Begge er like varme.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Pleier å sette min på siden, men viftene opp, og en eller annen bordvifte rettet mot undersiden. Gjør underverker! Også putter jeg den i fryseren gjerne 20 min i ny og ne. Da slutter den å lagge for en stund. Men så har jeg slik horete gaming bærbar jeg bare håper brenner opp, da kan jeg får ny
Trådstarter
27 0
bruker skjermen og tastaturet til bærbaren , blir vanskelig å sette den sidelengs og game
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Løft den opp i Bakkant, og sett en bordvifte i den retning?

Men, En cooling pad, Bytting av kjølepasta og en støvrensing kunne sikkert gjort underverker for deg!

Og, som overnevt, du har reklamasjon. Benytt deg av den! Kanskje får du også ny PC isteden :P
Sist endret av CHillZoNE; 11. april 2012 kl. 08:53.
reklamasjon etter 4 år? men som sakt her, opne den opp ( du har ikkje garanti så berre kjøyr på) blås ut støv fra vifte/filter. sjekk at kjøle ramme er fast, ( vist du har kjøle pasta liggande, skap av gammal og ta på ny.
jeg spytta i pc'n den ble kald!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
jeg er en gutt som git kvalitets poeng til alle
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fristen er 5 år ja. Men ein reklamasjon er ein mangel på produktet. er ingen mangel på den pcn.


" Hvis du oppdager at det foreligger en mangel, må du reklamere så raskt som mulig. Reklamerer du for sent kan du i verste fall miste retten til å gjøre kravet ditt gjeldende."

" Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for økonomisk tap som følge av mangelen. Erstatning kan kreves i tillegg til retting, prisavslag og heving. "


henta fra forbrukerrådet
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Vil tro en PC som blir så varm at den lagger i et spill den skal takle tilsier at den ikke er det produktet den hengir seg å være. Det betyr med andre ord at det er en feil på produktet, så den er kvalifisert for reklamasjon
Nei, ein reklamasjon er ein mangel på produktet når ein kjøper det.

la oss sei at du kjøper ein radio, du kjem heim om merker at den ikkje har antenne, men på pakken/ butikken står det at radioen har antenne. dette er ein reklamasjons sak. der du kan oppheve kjøpet eller få ein ny radio.

Det er ikkje ei reklamasjonssak når du kjem tilbake og du har klart å knekke antenna....
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Men han har jo ikke gjort noe for att dette skal skje? han har ikke knekt denne "antennen"

Dette er noe som tilsynelatende har kommet over tid, og PC produsenten har ikke klart å lage et produkt som holder den gitte tiden på 5 år.

Han har prøvd etter alle kunstens regler å få sin pc til å fungere som forventet. Noe den ikke gjør. Dog noe usikker på reklamasjon i forhold til at han har åpnet pcn. Men ser man bort fra det faktum tror jeg han har en god sak
Sist endret av CHillZoNE; 11. april 2012 kl. 11:01.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Men han har jo ikke gjort noe for att dette skal skje? han har ikke knekt denne "antennen"

Dette er noe som tilsynelatende har kommet over tid, og PC produsenten har ikke klart å lage et produkt som holder den gitte tiden på 5 år.

Han har prøvd etter alle kunstens regler å få sin pc til å fungere som forventet. Noe den ikke gjør. Dog noe usikker på reklamasjon i forhold til at han har åpnet pcn. Men ser man bort fra det faktum tror jeg han har en god sak
Vis hele sitatet...

Det du snakke om er garanti, TS seie garantien e gott ut. Så den gode saken du snakke om er ingen sak.
Når laptopviftene mine var ute av drift, lagde jeg meg noen poser med vann som jeg tok i fryseren, lot de fryse, pakket dem inn i litt papir så kondensen ikke tar rotta på elektronikken, og la dem oppå tastaturet en gang i blant. (For eksempel når du dør og sånt.)
Trådstarter
27 0
Skal ta en tur innom datakjeden i mårra, får se hva de har å si. Den har blitt levert inn tidligere, der de skiftet skjerm som hadde flimmer. Dvs de hadde allerede åpnet den selv en gang.

En liten ting til, hvordan tar jeg av gammel kjølepasta? alkohol?
Skadene TS forklarer kan ha kommet av at han kanskje har hatt pc-en i fanget eller senga. Eller annnet "feilaktig bruk".
Det er ikke noe verre enn at du tar den med hvor du kjøpte den og forhører deg der.

For å fjerne gammel kjølepasta så kan du bruke alkohol ja. Negllakkfjerner og qtips funker fjell!
Sist endret av YankeenAtion; 14. april 2012 kl. 11:57.
Ang reklamasjon, så tok jeg med min 4,5 år gamle stasjonære pc som hadde et ødelagt skjermkort.
Jeg fikk beskjed etter noen uker at jeg kunne komme å få tilbake alle pengene for pcen Det var bra gjort av Elkjøp
KeelOfSteel
paullill's Avatar
52 3
Jeg hadde nøyaktig samme problemet med min gamle bærbar. Temperaturen gikk opp til 95 grader og så reduserte den ytelsen for å kjøle ned maskinen. Husket jeg prøvde mye forskjelligt fra matter til å legge fryse-element under PC-en men det fungerte dårlig.

Jeg leverte den inn til reklamasjon og fikk en splitter ny. Har og en venninne som hadde litt andre problemer med maskinen og fikk ny med å reklamere. Dette nytter da ikke dersom du åpner laptopen fikser på den selv vil jeg tro (unntaket er harddisk viss jeg ikke tar feil?!)

Det kan ta litt tid men etter min erfaring er det absolutt verdt det