Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1203
Hei!

En kompis av meg har lånt et anlegg til TV av et leiefirma, uten skriftlig avtale. Dette skjedde muntlig. Jeg brukte TVen, og skrudde lyden på ganske høyt og dette førte visstnok til at høyttalerne sprengte, selvfølgelig ved et uhell. Jeg hadde ikke fått noen skriftlige opplysninger om hvilket volum anlegget skal være på heller, for å ikke sprenge den. Heller ikke hvordan det skal brukes skikkelig. Det eneste de hadde sagt, for en stund siden, var at jeg måtte ha volumet under 40. Dette hadde jeg. De sa likevel at det hadde med andre faktorer å gjøre, som at man selv måtte klare å høre på lyden når den begynte å høres dårlig ut.

Ettersom det bare var en av høyttalerne av fem stk som ble ødelagt, har ikke jeg hørt eller sett at høyttaleren ble ødelagt, men utleierne sa dette etter en uke at skaden visstnok hadde skjedd. De ga ingen bevis på at det faktisk var meg som hadde ødelagt høyttaleren. Hva om den f.eks. var i dårlig tilstand fra før? Eller om de bare lyver, for å få en god erstatning på sitt brukte anlegg? De har ikke forsikring på utstyret heller. De skatter heller ikke av mange av utleiene de har, da de ofte får betaling kontant.

Nå krever de at jeg skal erstatte deler av høyttaleren. Argumentet deres er at muntlige avtaler er like bindende som skriftlige, dersom vitner har vært tilstede. Kan også nevnes at jeg er under 18.

Jeg har ikke tatt kontakt med noen advokat eller noe, burde jeg det?

Setter utrolig stor pris på hjelp!
Rett og rimelig: har de bedt deg om å ha volumet under 40, noe du hadde og de sprengte fremdeles er det ikke så mye du kunne gjort med det. Grunnen til at de ba deg ha de under 40 var vel fordi de ikke ville at den skulle sprenge :P

Hadde de vært i dårlig tilstand burde de ikke vært leid ut i det hele tatt eller gitt deg mer info om dette Det eneste du egentlig gjorde var som de ba om; å ha volumet under 40.

Prøv heller å snakk litt sunn fornuft med dem, kansje dere kommer fram til en løsning Advokat tviler jeg sterk på trengs.
Om du ikke kommer noen vei med dem; Forbrukerrådet!
Sitat av Njord Vis innlegg
Om du ikke kommer noen vei med dem; Forbrukerrådet!
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke jeg på ^^ but agree!
"Øko-Terrorist"
Du kan vel ikke inngå en bindende økonomisk avtale når du er under 18?
En kompis av meg har lånt et anlegg til TV av et leiefirma, uten skriftlig avtale.
Vis hele sitatet...
Så hvem har lånt hva?