Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5337
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Har en lillebror på 16 som sliter litt med matematikken, og har blitt rekruttert som mattelærer av en bekymret mor. Siden jeg ikke er noe pedagogisk geni, tenkte jeg jeg skulle spørre om noen kunne ha noen tips.

Mine "planer": Jeg vet ikke helt hva slags kunnskap han har fått med seg og hva som mangler. Derfor tenkte jeg jeg skulle kikke på planen for 8.-10. klasse samt utvalgte temaer fra tidligere, og gjøre begreper som variabler, regneregler og "algoritmisk tankegang" så naturlige som mulig.

Jeg vurderer først og fremst å bruke Matematikksenterets læreplaner og jobbe med dem, men kommer også til å se på andre ressurser for å få en idé om hvilken "rekkefølge" det kan være greit å ta opp emner i. Selve oppgavene tenkte jeg å lage selv, og prøve å slå så mange fluer med så få smekker som mulig, jeg vet altfor godt hvor kjedelig det er å gå gjennom 20 oppgaver som illustrerer akkurat samme prinsipp.

Rent bortsett fra emnene har jeg planer om å konsentrere meg mye om "hvorfor"-delen, som ofte ser ut til å bli oversett. (I hvert fall ut fra det jeg husker fra min egen grunnskoleutdanning. )

Broren min kan være smart når han vil, men har en motivasjon og viljestyrke som likner min egen - altså ikke mye å skryte av. Derfor vil jeg gjerne prøve å gjøre det minst mulig kjedelig. At han skal utvikle en interesse for matematikk blir vel kanskje litt urealistisk, men jeg vil prøve å få ham til å slutte å tenke på det som "fienden". Av samme grunn vil jeg prøve å unngå "grinding" av oppgaver og prøve å holde det så friskt som mulig.

TL;DR:
- mattelei 16-åring, usikker på den beste framgangsmåten
- bruke (roughly) læreplaner fra Matematikksenteret og hjemmesnekra oppgaver sånn at jeg kan tilpasse vanskelighetsgrad etter hvert
- prøve, i størst mulig grad, å fronte konsepter og forståelse i stedet for "robotmatte"

Hvis noen har erfaringer med pedagogikk eller liknende situasjoner, forslag til hvordan dette kan gjøres "morsomst" mulig eller bare spørsmål: fyr løs!
Hva er målet med opplæringen? Skal han forberede seg på videre matte, eller er det om å gjøre å få ham gjennom et mattefag?

Jeg er selv stor fan av å forstå matematikk, og legger stor vekt på dette når jeg lærer bort. Men det er ikke alltid det er hensiktsmessig. Jeg har en kompis som aldri har likt, eller skjønt, matte, og med liten faglig arbeidskapasitet. Han hadde aldri hatt noe annet enn 1 og 2 i matte, og hadde vel 2,6 i snitt fra ungdomsskolen, tror jeg. Han begynte på yrkesfag, og måtte bare komme seg gjennom ett år med matte med brukbar karakter. Han hadde overhodet ingen interesse av å forstå så mye, annet enn for å bare få en så bra karakter som mulig i akkurat dette ene mattefaget. Så da begynte vi med denne såkalte robotmatten, hvor jeg lærte ham prosedyrer for utregning. Rett og slett instrukser for gjenkjenning og løsning av alle de ulike problemene han kunne møte i det faget. Mattefag på VGS er jo relativt små i pensumomfang, så med litt innsats lar det seg fint gjøre å faktisk lære seg alle disse forskjellige problemene.

I hans tilfelle vil jeg forsvare denne metoden, da hans eneste mål med matten var å ikke ødelegge vitnemålet for mye. Det hører med til historien her at han fikk 5 til slutt. Han lå og snuste på 6eren hele veien, men "dreit seg ut" på den avgjørende tentamenen og datt ned til 5.

Hvis målet derimot er å legge opp til videre studier, og i alle fall dersom det er realfag det er snakk om, så bør det selvfølgelig legges vekt på å forstå. Hvis ikke vil han møte så mye matte at det er menneskelig umulig å pugge så mye...

Jeg er klar over at det ikke var noen pedagogiske råd i dette innlegget her, men jeg lurer altså på hvilken situasjon broren din er i, og hva som faktisk trengs. Har han ambisjoner, målsetninger? Toppkarakter, videre studier, bare ståkarakter ... ? Var også meningen å sette et lite lys på at det ikke alltid er galt med robotmatte.
Sist endret av Realist1; 12. mars 2014 kl. 15:52.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Han planlegger å gå studiespesialisering (som jo er et ganske viktig poeng) og derfor tror jeg at han kan komme til å få det tøft uten en ganske god forståelse i bunnen. Det er sant som du sier at det kan være nyttig å "forenkle" det og gi blaffen i forståelsen i noen tilfeller, men her tror jeg ikke det lønner seg.

Ambisjonene er ikke så veldig tydelige, og egentlig virker det som han gir litt faen i matten og mangler retning forøvrig. Jeg kjenner ham jo ganske godt, og har en mistanke om at det ikke er så enkelt, men at han rett og slett er drit lei måten ting har blitt lært bort på og bruker det som en forsvarsmekanisme... jeg har hatt samme lærere som ham mye av tiden og hadde antakelig reagert på akkurat samme måte hvis jeg ikke hadde hatt en egen interesse for faget.

Siden han ikke setter mål, gir jeg det et forsøk. Jeg mener han bør ha et relativt solid fundament for å lære mer - altså sannsynligvis T-matte. Det meste man lærer på grunnskolen skal gjøre en i stand til å takle matematikken etterpå, derfor synes jeg det virker fornuftig å ta sikte på å mestre "kompetanseplanene" for hele grunnskolen - minst. Enda viktigere er det nok å prøve å motvirke negativiteten overfor faget, men det er jo lettere sagt enn gjort...

Gode spørsmål!
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg var rimelig mattelei selv etter å ha droppet fra 6 på ungdomsskolen til 3 på vgs (studiespes). Jeg tok R1 og gikk ut med 3. Gadd ikke tanken på R2 så jeg er uten kompetanse til å ta ingeniør (uten å måtte gå enda ett år på skole).

Trikset med matte er å ikke overkomplisere det. Jeg måtte ta matte da jeg kom på universitet og da hadde jeg ikke hatt matte på over ett år. Hoderegning kunne jeg ikke lenger, så da jeg måtte gjøre integrasjon, differensiallikninger, 4. grads likninger, rasjonale funksjoner, logaritmiske likninger, implisitt derivasjon osv. så var det litt av en annen hverdag. Jeg bet tennene sammen, så på Khan og regnet oppgaver.

Alfa og Omega for matte er oppgaver. Enkelt og greit.

Fortell han at muligheten til å kunne velge alle utdanningene han vil er svært deilig når han har kommet seg gjennom R1 og R2. R1 og FY1 er greit å ha med tanke på videre utdanning.
Sist endret av uaexed; 12. mars 2014 kl. 16:25.
Er nok som en sa over her, å regne oppgaver er det beste
Men Hør med lærerskole om de har noen alternativ bøker. De forklarer ofte bedre.

Og bruk m attestert for alt det er verdt, gjerne send de mail så kan du nok få litt veiledning av dem og.

Lykke til, må si du er flink som tar på deg oppgaven
Du kunne prøvd å besøke biblioteket?
De har flotte emnehefter med oppgaver og fasit, dette er fra 8.-10.-trinn.
link: http://bergenbibliotek.no/cgi-bin/websok?tnr=392985
Evt forhørt deg med en lærer over mail?

Bare husk: Keep it simple! Awesome gjort av deg

Jobb med gamle eksamensoppgaver!
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jobb med gamle eksamensoppgaver!
Vis hele sitatet...
Om han sliter allerede, så vil eksamensoppgaver bare virke enda mere innviklet og demotiverende. Finn ut hvor han strever og hjelp han med det mest basiske.
Eksamensoppgaver er da ikke nødvendigvis vanskelige, der finner du alt mulig. Men det er varierte oppgaver som dekker det meste av pensum, og får man ikke til så stopper man opp og jobber litt mer med samme tema.
Sist endret av Susa; 12. mars 2014 kl. 19:42.
Det er veldig viktig at du finner ut om han har falt av noe sted. F.eks. hvis han ikke forstår pytagoras, virker det nok for han som at det eneste problemet han vil få er pytagoras. Men pytagoras går inn i veldig mange andre deler av matten, som vektorregning, sinus og cosinus og tangens, og en sikkert en haug av andre ting jeg ikke kommer på. Hvis han da ikke har veldig god forståelse av pytagoras vil han aldri komme til å få bedre enn fire på prøver der pytagoras har noe som helst å si.

Dette er bare et eksempel, men det gjelder egentlig for alle forskjellige grunnleggende mattekunnskaper. Et eksempel med meg selv er polynomdivisjon. Hvis jeg ikke hadde fulgt med i 6. klassetimene om hvordan man deler med tosifrede tall uten kalkulatoren, hadde jeg ville fått mye større problemer med å forstå polynomdivisjon enn uten.

Ellers er det veldig viktig at du ikke bare blir sur og kaller han idiot hvis han ikke forstår noe. Pass på at du er tålmodig, og prøver å forklare på en forståelig måte.
Forståelse for grunnprinsippene i matte er kritisk skal man finne lyst til å lære og klare seg på egenhånd.

Så start fra grunn av, lær han tips og triks og forståelse for formler.

Formelbok og kalkulator er jo tillatt på de fleste prøver =)
Hvis broren din er stødig i engelsk er https://www.khanacademy.org/ en god måte å lære seg matte, personlig har jeg lært mye matte der(dog på høyere nivå).

Man har også norske oversettelser på https://no.khanacademy.org/ men det er uten de interaktive oppgavene samt Knowlegde Map'et som kartlegger hva man har lært
Hvis videoer er aktuelt har du også UDL.no som jeg har anbefalt tidligere. Veldig dyktige instruktører som går grundig gjennom stoffet.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Jeg synes Mattematikk.net er gode, de har hjulpet meg mye gjennom ungdomsskolen. Fokuser mye på pytagoras, da lærer h*n prinsippet med ^2, som kommer igjen når han må lære algebra. Lykke til!
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Jeg synes Mattematikk.net er gode, de har hjulpet meg mye gjennom ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Ja, det er et annet kjempetips til poden! Forumet der er helt fantastisk. Her sitter folk klar til å hjelpe omtrent døgnet rundt!

Nå tror jeg du (robhol) er mer enn kompetent nok i matte selv til å hjelpe lillebroren med oppgavene, så et slikt forum blir kanskje litt overflødig. Men hvis han skal jobbe med oppgavene på egen hånd, uten å ha deg hengende over skuldrene, så kan han spørre om hjelp der, og få meget gode svar!
Når det gjelder algebra kan du alltids investere i DragonBox.

Si at du har kjøpt et kult spill som en del av mattematikkopplæringen hans, og at du vil at han skal løse 50 oppgaver hver dag (20 min ~ ish). Du kan også sitte over skulderen hans og se om han ikke jukser. Personlig har jeg aldri vært spesielt god i matte, men med DragonBox har interessen for algebra og matte, spesielt i kombinasjon med programmering tatt av. Blir fort lettere å fortså ligninger som løser en komplisert oppgave.
Min erfaring er at du må gi motivasjonsvekkende bøker i matematikk. Altså problemløsning. "The art and craft of problem solving" av Paul Zeits var et av de første stegene for min del. I ettertid har jeg irritert meg over at foreldrene mine ikke ga meg økonomisk frihet tidligere til å handle slike bøker på egenhånd før på videregående. Jeg kunne jo vært mye flinkere enn jeg er nå.

EDIT: Målet til boken er å gjøre deg til en problemløser som løser oppgaver på intuisjon. Det er ganske nærliggende med å være en ekte matematiker.
Sist endret av complex; 13. mars 2014 kl. 00:56.
Mitt inntrykk er at om man behersker og forstår logikken bak titallssystemet så oppdager man logikken i matematikk.

En god bok kan være en bok jeg ikke husker navnet på (har den i bokhylla). Den omhandler hvordan foreldre med begrenset matematikkunnskap kan lære bort matematikk til sine barn. Jeg har brukt den til læring.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Mange bra svar her, takk. Jeg ser mange av dere foreslår samme løp som meg. Litt "kartlegging" først og så ta sikte på de viktigste manglene, stort fokus på hvorfor ting er som de er, osv.

Jeg har tenkt litt på å prøve å gjøre ting så "morsomt" som mulig, noen som har flere gode idéer her? Android-spillet virket interessant, men broren min har ikke Android-telefon, dessuten virker 70kr litt i overkant for et typisk mobilspill. Alternativer til dette (og andre måter å gjøre det mer spennende på) ville vært flott.
Sitat av robhol Vis innlegg
Mange bra svar her, takk. Jeg ser mange av dere foreslår samme løp som meg. Litt "kartlegging" først og så ta sikte på de viktigste manglene, stort fokus på hvorfor ting er som de er, osv.

Jeg har tenkt litt på å prøve å gjøre ting så "morsomt" som mulig, noen som har flere gode idéer her? Android-spillet virket interessant, men broren min har ikke Android-telefon, dessuten virker 70kr litt i overkant for et typisk mobilspill. Alternativer til dette (og andre måter å gjøre det mer spennende på) ville vært flott.
Vis hele sitatet...
En link jeg kom over her for litt siden var http://www.mathpapa.com/ for løsning av algebra osv.
Oppgavene kommer på nettet og er alltid randomnize. Når du går gjennom oppgavene så viser den hvordan den også kommer frem til svaret. For å bestå "kurset" må du gjennom noen oppgaver!

Lykke til.
Det kommer jo litt an på hva slags personlighet han har, men broren min hadde en fin en han utsatte meg for en gang. Han lærte meg ganske mye matematikk i en periode, særlig om primtall. En dag, etter en liten diskusjon om tallsystemer og potenser og slikt kom han med denne:
"Så, her har du en liten oppgave du kan pusle med til senere: alle partall større enn 2 kan skrives som en sum av to primtall på minst én måte. Du ser selv at det stemmer; 4 = 2+2, 6 = 3+3, 8 = 3+5, 20=17+3=13+7 osv. Men, du kan altså vise at dette stemmer for *alle* partall større enn 2. Det er en passe utfordring å leke med."

Jawhol, oppgaven var enkel å forstå og jeg satte i gang. Så jeg plundra, og plundra og plundra, men uten å komme noen vei. Uheldigvis for meg var jeg ikke av typen som helt greide å legge fra meg et uløst problem... Denne oppgaven drev meg derfor fra forstanden i to måneder før jeg innrømmet nederlaget og ba om svaret - bare for å bli møtt med at Goldbachs formodning er et av matematikkens store uløste problemer.

Selvsagt ble jeg nokså forbanna der og da, men i løpet av de to månedene lærte jeg faktisk fryktelig mye matematikk. Jeg vet ikke om lillebroren til TS vil sette pris på den typen pedagogikk, men det kan jo være verdt et forsøk? Man får jo ikke mer moro med søsken enn man lager selv og alt det der.
Om du vil kan jeg skaffe dere en haug av eksamensoppgaver fra matteprogrammet Kikora.
Programmet koster 80kr pr lisens men det må desverre kjøpes lisenser for minimum 5000kr.
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av menphios Vis innlegg
Hvis broren din er stødig i engelsk er https://www.khanacademy.org/ en god måte å lære seg matte, personlig har jeg lært mye matte der(dog på høyere nivå).
Vis hele sitatet...
Dette var helt rått! Jeg har alltid hatet matte og aldri helt forstått det. Vanskelige lærere og lite lærevillig tankegang fra min egen side...

Det var veldig bra at jeg fikk oppgaver som var tilpasset meg. Jeg vet nå at jeg scorer bra på pluss og minus, men jeg har fortsatt en del å lære med ganging og deling. Helt basic ting jeg sliter med i en alder av 25.. Dette skal definitivt brukes flittig

Her er et eksempel på en oppgave:
http://bildr.no/thumb/RXNGQUF5.jpeg

Pluss: Jeg kan ta hoderegning uten en lærer som krever at jeg viser utregningen.. Jeg kan endelig gjøre ting på min egen måte (uten kalkulator selvfølgelig). De gangene det er forventet at man skal bruke en kalkulator, så vil man få det som et hjelpemiddel på oppgaven