Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4364
Jeg begynte tidligere denne uken å eksperimentere litt med Litium.
Energiske saker !

Hittil har jeg egentlig bare prøvd å legge litt i noe vann (ett par ganger).

Tenkte da jeg skulle spørre her hva annet jeg kunne prøvd.

Det jeg har i tankene nå er:

Bensin
Saltpeter syre
Svovel syre
"Kongevann"
Melk
Aceton

Noen som har noen andre ide'er ?

Her er i alle fall den første testen: Lithium vs. Water
Ehh, så vidt jeg vet så reagerer vel ikke Litium med så mye annet enn vann?

Uansett, "litt i noe vann", det var ikke akkurat lite
Litium er ett metall, så det bør reagere med syrer.
Og det er som regel en del vann i mye rart
Syre reagerer det nok med, men ikke så "voldsomt" som til vanlig vil jeg si. Spørs vel på konsentrasjon. AFAIK er det ikke veldig mye vann i hverken Aceton, melk eller bensin, men du får prøve
Tror ikke det trengs så mye vann...
Fra wikipedia:
Lithium will ignite and burn in oxygen when exposed to water or water vapors
Vis hele sitatet...
Men vi får se ja.. det er jo derfor jeg gjør dette, for å se å lære
(også er det morro da ! )
▼ ... over en uke senere ... ▼
Prøvde noe så enkelt som å sette fyr på noe Litium jeg hadde liggende..
Hadde lest om at den brenner med en flott rød farge så jeg tenkte det var best og gjøre dette på kvelden.
Det ble dessverre litt mørkt for kameraet, men jeg fikk i alle fall med denne fargen

Lighting Lithium

Jeg vil prøve å få ut ett par Litium videoer til denne helgen !
▼ ... noen uker senere ... ▼
ElectroGeek™
Jeg klarte å få til en detonasjon med natrium og saltpetersyre for noen år siden.. Hva det var som skjedde vet jeg ikke, men jeg hadde en ørliten bit i et reagensrør med noen dråper saltpetersyre i.. Mic'en på kameraet døde, og reagensrøret ble forstøvet...

Så alkalimetaller og syrer er ikke å spøke med..
kanskje litt unødvendig å si dersom du har drevet en del med pyroteknik eller lignende, men hvis jeg ikke husker feil brenner lithium på noen laterlig kraftig med høye tempraturer + det brenner sterkere hvis man kaster vann på for å slukke det så noen ekstra sikkerhets tiltak når du driver med dette kan være litt smart =)
Trådstarter
Sitat av DIYElectroGeek Vis innlegg
Jeg klarte å få til en detonasjon med natrium og saltpetersyre for noen år siden.. Hva det var som skjedde vet jeg ikke, men jeg hadde en ørliten bit i et reagensrør med noen dråper saltpetersyre i.. Mic'en på kameraet døde, og reagensrøret ble forstøvet...

Så alkalimetaller og syrer er ikke å spøke med..
Vis hele sitatet...
Skal definitivt prøve Litium med Saltpetersyre
Må bare finne en trygg metode å få lagt metallet i glasset.
Og ett greit sted og få gjort dette...

Er og skal selvfølgelig være forsiktig.
Har holdt på med dette i over 10 år nå, så har litt erfaring med mye rart

Hva skjer egentlig om man setter spenning på metallet?
12v ?
5kv ?
Må testes
Trådstarter
En liten Litium video til...
http://youtu.be/Ks159zXyKNk
Holdt telefonen feil vei, men måtte nesten til da jeg måtte være litt forsiktig med strøm ol.

Prøvde først å legge litium mellom polene (som du kan se på videoen)
Men skjedde ikke mye, så valgte og ha litt luft mellom
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis du ser på spenningsrekka, så kan du få en grei indikasjon om hvordan stoffer reagerer.
Her har Li+ −3.0401 V, Al3+ −1.662 V, H2O −0.8277 V, Zn2+ −0.7628 V og H+ 0 V.
Hvis vi da ser på dette, vil Li, Al, H2O og Zn reagere i syrer (H2O blir H3O+ og OH-). Og Li og Al skal reagere med vann. Men Al gjør ikke det, p.g.a. det blir dannet en oksydhinne utenpå metallet. Det er derfor Al reagerer med H2O blandet med en base (f.eks. NaOH), for da "løser" NaOH opp oksydhinnen på Al.

Ellers er ikke lek med Li noe jeg anbefaler! Da Li er ganske giftig, og det blir bl.a. brukt i medisinen mot manisk depressivitet, der en litiumtablett inneholder 42 eller 83 mg litiumsulfat.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Takk for tipset.. Men litt lek har vel aldri skadet noen
Men man er jo selvfølgelig litt forsiktig!

Jeg har hatt en lang pause fra dette nå, men må snart få laget ett par nye videoer
▼ ... noen uker senere ... ▼
Idag har jeg prøvd med Saltpetersyre.

Ikke veldig spennende, men fikk fortsatt gode resultater


Hadde håpet på noe mer effekt, men brukte ganske små mengder, effekten ville nok vært noe hissigere om jeg brukte større "litium ark"


Video av forsøket kan ses her

Har fortsatt en del sånne små ark igjen, så jeg vil nok prøve med andre flytende stoffer i løpet av de neste dagene !
Da har jeg kommet meg over på Vodka !

Testet i dag ett lite glass med 40% Absolut Vodka.
Vil tro at Litiumet reagerte litt med vannet i vodkaen.
Men det var ikke nok til å gjøre annet enn å løse opp den lille biten med litium.
Ble litt dansing bare

Videoen kan ses her


Kommer mer i løpet av dagen

Enda en med White Spirit


Neste gang tror jeg det blir salmiakk...

Lithium Vs. Ammonia (salmiakk)

Lithium Vs. Acetone

Lithium Vs. Vinegar
Sist endret av Titanium87; 19. august 2013 kl. 13:19.
Det virker som at litium er ganske så "hissig"..
Kunne man lagt dette i en beholder og antent det med en lunte av noe slag?
Litiumet jeg har er papirtynt, så det kan ikke være umulig å få satt fyr på med la oss si ett "stjerneskudd" eller noe lignende.

Noen som har noen teorier?

Helt umulig, eller kan det virke som en eksplosiv?
Kanskje om man tilsetter noe annet..?
Tja, trykker du to kjemikalier som reagerer voldsomt med hverandre ned i en lukket beholder som tåler litt trykk, så skal du nok se at det eksploderer ganske greit. Men så er jo problemet å skille de lenge nok til å få skrudd på lokket eller så kan du jo evt. ha en liten glassbeholder med litium inni et rør fylt med vann (fra hva jeg ser på videoene dine så er det vann det reagerer mest med), så når du kaster den, så sprenges det.

Google pipebomb så får du en liten pekepinn på hva jeg mener. Men, tror ikke det er hverdagskost å lage bomber av litium (annet enn hydrogenbomber), men kan ta feil her.
Sist endret av Dimergon; 21. august 2013 kl. 18:52.
Joda, vet godt hva en "pipebomb" er.
Var ikke helt det jeg var ute etter.
Spørsmålet var vel om dette kan brenne fort nok til at det smeller.
Vi vet jo at det er godt med litium i ett batteri.
Hvordan smeller det om man brenner ett? Er det bare gassene som utvider seg sakte til metallet ikke tåler mer,
eller eksploderer det ordentlig?
Må få testet dette på en måte...
Hadde vært morro om man fikk til å antenne dette ved hjelp av en lunte.