Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 13177
Hei!
Jeg har hele mitt liv elsket å sanke spiselig sopp, men all min kunnskap om sopp er basert på faren min. Nå vil jeg gjerne dykke dypere i soppverdenen! Forstå hvordan mycel fungerer, hvilken innvirkning det har på planteriket og så videre. Det vil definitivt være av interesse å lære om de psykoaktive egenskapene også, men dette vil jeg gjerne vente litt med til jeg forstår biologien bak det hele.

Kan noen anbefale meg en bok som tar for seg biologien og historien? Helst en bok som er relativt ny, da det kommer ny kunnskap om emne hele tiden. Jeg har snust litt på Paul Stamets (og hørt podcastene hans), men det er veldig snevert.

Håper på gode tips!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er et utrolig stort emne og du vil kanskje ikke finne en bok som dekker alt, men heller et par generelle bøker som vil få deg i gang og så får du evt lese bøker på spesifikke emner senere.

Av de jeg finner interessant har du:
Mycelium Running: How Mushrooms Can Help Save the World

Fantastic Fungi: How Mushrooms Can Heal, Shift Consciousness, and Save the Planet

Ellers er de fleste bøkene om soppidentifisering av spesifikke verdensdeler/regioner, det er flere om psilocybin sopper.
Vær var på "hippietull" som ofte kan dukke opp i slike tekster, det er klart at mye som forskes på er interessante ting, men noen ganger legger visse folk litt vel mye i visse funn. For eksempel er det helt klart at Cannabis ikke kurerer kreft, det lindrer symptomene på cellegift/strålebehandling og hjelper pasienten med matlyst etc. Alikevell er det folk som påstår at det er mulig, ofte linker de til ordentlige studier, men når man leser igjennom teksten så blir denne XKCD stripen relevant: