Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4368
  • Bankene gir ikke lengre ut ID-kort med legitimasjonsdel.
  • Nasjonalt ID-kort er ikke klart.
  • Jeg har ikke førerkort.


Så … jeg må gå rundt med passet for å kjøpe Flax-lodd og hente pakker på Posten? Det er jo veldig upraktisk. Kjempeupraktisk om det skulle bli borte fordi jeg har det med meg overalt også.

Tror dere biltilsynet kan utstede et førerkort uten noen kjøretøysklassesertifikat? Andre forslag? Jeg har ikke tenkt til å ta lappen for å hente pakker på Posten.


Norge — det eneste landet hvor du må kjøre bil for å få kjøpe øl.

(Den forrige tråden ble ødelagt da jeg svarte noen som hadde slettet sitt innlegg. Tråden ble slått sammen med forrige post og helt ødelagt.)
Sist endret av Aeyoun; 10. februar 2014 kl. 21:06.
Få deg konto i bank som utsteder kort med bilde? Som DNB blant annet.
Flere banker tilbyr fortsatt debetkort med bilde/personalia.. Kvitt deg med denne antakelsen at alle banker har sluttet med dette selv om din bank ikke tilbyr dette..
Kul
Trådstarter
16 0
Sitat av peter_parker Vis innlegg
Få deg konto i bank som utsteder kort med bilde? Som DNB blant annet.
Vis hele sitatet...
DNB og Gjensidige har sluttet å utsetede disse kortene med ID-del iallfall. Hadde en lang liste her i stad over banker som har sluttet med dette siden årsskifte. Var bare sære banker igjen på listen.
Sist endret av Aeyoun; 10. februar 2014 kl. 21:15.
Så du er klar over at "diverse sære banker" fortsatt tilbyr dette og likevel så lager du to tråder om et ikke-problem?
Kul
Trådstarter
16 0
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Så du er klar over at "diverse sære banker" fortsatt tilbyr dette og likevel så lager du to tråder om et ikke-problem?
Vis hele sitatet...
Det er midlertidige løsninger at best.

Derfor jeg ser etter alternativer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Aeyoun Vis innlegg
DNB og Gjensidige har sluttet å utsetede disse kortene med ID-del iallfall. Hadde en lang liste her i stad over banker som har sluttet med dette siden årsskifte. Var bare sære banker igjen på listen.
Vis hele sitatet...
Ok, skaff deg pass da. Det er afaik ikkje menneskerett å få legitimasjonspapir i kredittkortstørrelse.
Bestilte nå nytt bankkort før helga, og får bilde.... Har DNB
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Aeyoun Vis innlegg
DNB og Gjensidige har sluttet å utsetede disse kortene med ID-del iallfall. Hadde en lang liste her i stad over banker som har sluttet med dette siden årsskifte. Var bare sære banker igjen på listen.
Vis hele sitatet...
https://www.dnb.no/privat/nettbank-m...kort/visa.html
Sitat av Aeyoun Vis innlegg
Det er midlertidige løsninger at best.

Derfor jeg ser etter alternativer.
Vis hele sitatet...
Hva gjør det til midlertidige løsninger? Fordi du etterhvert uansett skal ta lappen?

Få deg en i konto i en tilfeldig valgt bank som fortsatt tilbyr dette og betal (i verste fall) et par hundrelapper i årsgebyr for et bankkort som du utelukkende bruker til legitimasjon..
Sitat av Aeyoun Vis innlegg
Derfor jeg ser etter alternativer.
Vis hele sitatet...
1: Gå i banken din, ta bilde, og få et VISA-kort med bilde (DNB har ikke sluttet med det)

2: Bruk passet ditt

3: Vent på ID-kortet

At du klager over at du kan "miste det for du har det med overalt"; gjelder uansett ID-type.
Sist endret av Ueland; 10. februar 2014 kl. 21:21.
Kul
Trådstarter
16 0
Fordi jeg nettopp skiftet bank for å få bankkort med bilde. Har ikke hatt det kortet i mer enn noen mnd. før de sender meg nytt kort og ber med destruere det andre kortet.

Vil ikke hoppe over landemasser for å gjøre detet på nytt når det er tydelig at det fases ut.
Fordi bankkort holder på å bli faset ut som legitimasjonsbevis, derfor er det en midlertidig løsning å få seg bankkort med bilde.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Jeg var hos Nordea idag og bestilte nytt bankkort. Jeg måtte ta bilde.
Sist endret av Zarlach; 10. februar 2014 kl. 21:28.
Sitat av Aeyoun Vis innlegg
Fordi jeg nettopp skiftet bank for å få bankkort med bilde. Har ikke hatt det kortet i mer enn noen mnd. før de sender meg nytt kort og ber med destruere det andre kortet.
Vis hele sitatet...
Vel, siden du har et kort med bilde, så bruker du det som legitimasjon. Sånn med mindre du har klippet det opp.
Sitat av Aeyoun Vis innlegg
DNB og Gjensidige har sluttet å utsetede disse kortene med ID-del iallfall. Hadde en lang liste her i stad over banker som har sluttet med dette siden årsskifte. Var bare sære banker igjen på listen.
Vis hele sitatet...
En venn av meg fikk kort med bilde fra DNB senest i forrige uke..
Sitat av Aeyoun Vis innlegg
Fordi jeg nettopp skiftet bank for å få bankkort med bilde. Har ikke hatt det kortet i mer enn noen mnd. før de sender meg nytt kort og ber med destruere det andre kortet.

Vil ikke hoppe over landemasser for å gjøre detet på nytt når det er tydelig at det fases ut.
Vis hele sitatet...
Behold begge kortene og bruk det gamle som legitimasjon. Du blir da ikke bura inne om du ikke klipper det gamle kortet.