Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1435
Hei!

Huset jeg leier har dårlig smak i vannet, det er i overkant metallisk og smaker som om rørene er rustne eller altfor gamle.

Er også redd for kloakkforgiftning i vannet.

Ønsker å få dette testet, og jeg lurer også på rettighetene mine som leietaker rundt dette. Kan jeg kreve at huseier betaler for testene? Vannet er såpass dårlig at jeg tror det kan utgjøre en helserisiko.
Hm, noen steder / kommuner har jo dårlig vann. Har du hørt eller sjekket om naboene har samme type vann ?
Og hvis vi antar at det er kommunalt vann så bør man vel ta det opp med kommunen først. Enten du eller huseier.
Svært sjeldent vanntilførsel er lagt i stålrør. Er boligen veldig gammel, kan det være lagt galvaniserte stålrør inn til huset.
Uvaksinert 👍
Sjekk en nabo og smak på vannet der. Det er overraskende hvor ellendig vannkvaliteten er her til lands mange plasser. Hadde brønnvann i mange år og flyttet for noen år siden til sted med kommunalt vann, er jo som å drikke vann fra sølepytt i forhold til brønnvann. Så sjekk med en nabo, skal nok desverre være slik.
hvis folk bare hadde vist hvor rustne og igjengrodde vannledningene er på innsiden (galvaniserte vannledninger) tror jeg flere hadde mistet lysten til å drikke vann fra springen. men jeg tror ikke at den metalliske smaken du kjenner kommer fra rørene, siden store deler av landet fortsatt bruker galvaniserte vannledninger som er rustet og igjengrodd ville flere reagert tror jeg. Ved vannlekkasje skal det og mye til for at det kommer kloakk inn i vannledningen siden det er ganske sterkt trykk i vannledningen, Men det er ikke umulig.
Hvis det er lekkasje på kloakken, skyldes det ofte at det er hull på vannledningen som tærer hull i kloakkrørene. Det vil etter hvert gi problemer med kloakken. (dette gjelder om det er galvaniserte vannledninger og betongrør)
Det du kan gjøre er å finne stoppekranen ute, hvis du setter en spiss spade eller spett og legger øret inntil kan du faktisk høre om det er lekkasje (svak suselyd) ved rør som er i orden skal det være helt stille.
Du kan teste vannet ditt hos kommunen(vannverket) ofte gratis eller for en symbolsk sum. Ring kommunen
Sitat av combat38 Vis innlegg
Det du kan gjøre er å finne stoppekranen ute, hvis du setter en spiss spade eller spett og legger øret inntil kan du faktisk høre om det er lekkasje (svak suselyd) ved rør som er i orden skal det være helt stille.
Vis hele sitatet...
En eventuelle lekkasjasen med den metoden vil jo være i huset ditt.

Ellers som nevnt, start med å søk opp kommunen din, drikkevann og vannverk. Der finner du informasjon.

Uavhengig av rør er det også veldig varierende hardhet på vannet i Norge.

Det er ganske vanlig å måtte la krana renne litt på morgenen for å få frisk vann som ikke har stått i rørene.
Trådstarter
Sitat av combat38 Vis innlegg
hvis folk bare hadde vist hvor rustne og igjengrodde vannledningene er på innsiden (galvaniserte vannledninger) tror jeg flere hadde mistet lysten til å drikke vann fra springen. men jeg tror ikke at den metalliske smaken du kjenner kommer fra rørene, siden store deler av landet fortsatt bruker galvaniserte vannledninger som er rustet og igjengrodd ville flere reagert tror jeg. Ved vannlekkasje skal det og mye til for at det kommer kloakk inn i vannledningen siden det er ganske sterkt trykk i vannledningen, Men det er ikke umulig.
Hvis det er lekkasje på kloakken, skyldes det ofte at det er hull på vannledningen som tærer hull i kloakkrørene. Det vil etter hvert gi problemer med kloakken. (dette gjelder om det er galvaniserte vannledninger og betongrør)
Det du kan gjøre er å finne stoppekranen ute, hvis du setter en spiss spade eller spett og legger øret inntil kan du faktisk høre om det er lekkasje (svak suselyd) ved rør som er i orden skal det være helt stille.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg nevner lekkasje er fordi vannet bobler i sluken i dusjen når vannet renner på kjøkkenet. Det var vill gjetning.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Du kan teste vannet ditt hos kommunen(vannverket) ofte gratis eller for en symbolsk sum. Ring kommunen
Vis hele sitatet...
Skal kontakte dem. Takk!
Sist endret av tadada; 27. mars 2020 kl. 11:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tadada Vis innlegg
Grunnen til at jeg nevner lekkasje er fordi vannet bobler i sluken i dusjen når vannet renner på kjøkkenet. Det var vill gjetning.
Vis hele sitatet...
Det tyder på dårleg ventilasjon i avløpsanlegget, ikkje lekkasje av kloakk inn i vasstilførselen.
Sitat av Dough Vis innlegg
En eventuelle lekkasjasen med den metoden vil jo være i huset ditt.
Vis hele sitatet...
Hvis lekkasjen er mellom huset og hovedvannledning i gata, fungerer den metoden jeg nevnte i stad. den gir deg egentlig bare en bekreftelse på at det er lekkasje, ikke hvor den er.
Sitat av combat38 Vis innlegg
Hvis lekkasjen er mellom huset og hovedvannledning i gata, fungerer den metoden jeg nevnte i stad. den gir deg egentlig bare en bekreftelse på at det er lekkasje, ikke hvor den er.
Vis hele sitatet...
Om du da mener å lytte ute i gata så er det forståelig. Hvis du mener stoppekrana i huset er det jo bare et kjerringråd.

Du kan ikke lytte etter lekkasje tilbake i strømretningen. I så fall må du gjerne forklare nærmere
Sist endret av Dough; 27. mars 2020 kl. 13:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Om du da mener å lytte ute i gata så er det forståelig. Hvis du mener stoppekrana i huset er det jo bare et kjerringråd.

Du kan ikke lytte etter lekkasje tilbake i strømretningen. I så fall må du gjerne forklare nærmere
Vis hele sitatet...
Mellom Stoppekran inne i huset og hovedvannledningen skal det stå en stoppekran, som regel ved eiendomsgrensen eller inne på tomten.