Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2539
Hei.

Bor på en liten plass, rett ved naturen.

Jeg har milde symptomer som muskelsmerter, litt annerledes slim enn vanlig, frysninger og generelt mildt ubehag.

I går gikk jeg en topptur.

I dag morges gikk jeg ut for å sette meg i gresset for å meditere og skrive.

Jeg holder god avstand fra folk, og i dag så jeg 2 andre mennesker på veien bort hit og holdt 10-20 meter avstand.

Er det innenfor? Burde jeg holde meg 100% hjemme? Hva syns du?
Fortsett å gå ut. Frisk luft er sunt.
Isolasjon er isolasjon, da mener jeg at en bør så langt det går holde seg inne.
Mulig det er litt unødvendig og gå topp turer. Hva vist du får noe illebefinnende på toppen og det må brukes ekstra ressurser på og få henta deg. Eller at du evt på en måte smittet noen. Skal du følge retningslinjene så skal du være hjemme
Du kan fint gå turer og oppholde deg ute når du er isolert, så lenge du holder avstand til folk.

Hva innebærer hjemmekarantene?
Hjemmekarantene varer i 14 dager fra du har vært i kontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19 eller i 14 dager etter at du har vært i land som omfattes av karantenebestemmelser.

Dette er reglene som gjelder for hjemmekarantene:

Skal ikke gå på skole eller jobb.
Dere som bor sammen kan omgås normalt.
Skal ikke ta lengre reiser innenlands eller reise utenlands.
Skal ikke ta offentlig transport.
Bør unngå steder hvor det er vanskelig å holde avstand
Skal som hovedregel ikke oppsøke offentlige steder, slik som butikker og kafeer. Ved mangel på alternativer, kan du gå ut for å gjennomføre nødvendig ærender i butikk eller apotek, men du må sørge for holde tilstrekkelig avstand (det vil si 1-2 meter) til andre og unngå kø.
Kan gå tur ute, men hold minst 1 og helst 2 meters avstand til andre.
Skal være årvåken på egne symptomer. Ved feber eller luftveissymptomer, skal du hjemmeisolere deg så snart som mulig. Se råd til pasienter som isoleres i hjemmet
Vis hele sitatet...
https://www.fhi.no/nettpub/coronavir...emmekarantene/
Sitat av voktern Vis innlegg
Du kan fint gå turer og oppholde deg ute når du er isolert, så lenge du holder avstand til folk.



https://www.fhi.no/nettpub/coronavir...emmekarantene/
Vis hele sitatet...
Det der er reglene for karantene, ikke isolasjon som TS spør om.

Så vidt jeg kan forstå skal du ikke bevege deg ut av hjemmet i det hele tatt under isolasjon
Trådstarter
Det er en selvpåført isolasjon, og selve ordet ‘isolasjon’ er egendefinert i dette tilfellet. For meg vil det si at jeg sist uke bestemte meg for å ikke møte mennesker, reise eller dra på jobb.
Sist endret av tadada; 17. mars 2020 kl. 12:43.
om det er selvpåført så er det opp til deg.

men dersom du er satt i krantene eller isolasjon. så kan du få relativt store bøter for dette


Sitat VG:
KARANTENEBRUDD SKAL NORMALT STRAFFES MED 20.000 KRONER
I et rundskriv opplyser Riksadvokaten at normalstraffen for brudd på hjemmekarantene og isolasjon normalt skal straffes med 20.000 kroner i bot. Den subsidiære straffen er fengsel i 15 dager.


OM man blir tatt altså, men man veit jo aldri
Sist endret av DSlhm; 17. mars 2020 kl. 12:47.
Sitat av tadada Vis innlegg
Det er en selvpåført isolasjon, og selve ordet ‘isolasjon’ er egendefinert i dette tilfellet. For meg vil det si at jeg sist uke bestemte meg for å ikke møte mennesker, reise eller dra på jobb.
Vis hele sitatet...
Herregud.. hvis dette er noe du selv har bestemt deg for å gjøre så kan du jo gjerne spesifisere at "isoloasjon" ikke betyr isolasjon i det offentlige synet.

Så sant du ikke faktisk er blitt satt i isolasjon så kan du gå ut og strekke på beina uten problemer.
Trådstarter
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Herregud.. hvis dette er noe du selv har bestemt deg for å gjøre så kan du jo gjerne spesifisere at "isoloasjon" ikke betyr isolasjon i det offentlige synet.

Så sant du ikke faktisk er blitt satt i isolasjon så kan du gå ut og strekke på beina uten problemer.
Vis hele sitatet...
Vel, spørsmålet mitt er et moralsk eller etisk spørsmål, ikke om hva som er lov eller rett i følge offentlige retningslinjer.
Gå ut med anbefalte forhåndsregler
Sitat av tadada Vis innlegg
Vel, spørsmålet mitt er et moralsk eller etisk spørsmål, ikke om hva som er lov eller rett i følge offentlige retningslinjer.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal folk vite dette når det ikke kommer frem i spørsmålet ditt? - spesielt når du skriver i tittelen din at du sitter i isolasjon uten å spesifisere at dette er noe du selv har bestemt deg for.

Er det innenfor? Burde jeg holde meg 100% hjemme? Hva syns du?
Vis hele sitatet...

Om du ønsker en moralsk/etisk tolkning så burde du nok være litt mer tydelig på det.
Selvvalgt isolasjon....

Men er du at du er i fare for å ha corona så anbefales det å holde seg inne til 7-8 dager etter at du er symptomfri.

En topptur mener jeg er uetisk da du utsetter folk du møter, evt redingspersonale for smitte.

Men er det din hage, ingen andre som bruker den, vel da ser jeg ikke ett problem med det. Smitten er ikke luftbåren såvidt vi vet. Og om du sitter i gresset i egen hage er vel greit.

Jeg vil understreke egen, hvis du deler den med andre så er det igjen å utsette andre for smitte.
Topptur bør du vurdere å spare deg for.

https://www.nrk.no/vestland/hovudred...en_-1.14946137
Sist endret av bruisepristine; 17. mars 2020 kl. 14:08.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hva om han nyser ut i vinden, og vinden bærer viruset som kan leve i luften minst en time, over på en sykelig Bestemor som tar seg en morgenrøk på terassen i Brumundal? Hvis man skal være ekstrem så kan man jo sette opp et sånt scenario.
Tenker de som tilbringer tid ute i naturen i isolasjon gjør noe av det smarteste og sunneste man kan gjøre i en sånn tid som vi er inne i nå.
Sist endret av meaculpaUIO; 17. mars 2020 kl. 15:27.
Hvor vanskelig er det å forstå hva "karantene" betyr ?
Sitat av Centext Vis innlegg
Hvor vanskelig er det å forstå hva "karantene" betyr ?
Vis hele sitatet...
Nå har vel begrepet karantene blitt en del utvasket siste uken siden folk har fått lov til å gå på butikken og familiemedlemer har kommet og gått slik de ville.
karantene er at man må være inne for å unngå å smitte andre, turene kan du ta når du er blitt frisk.