Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7184
På jobben har vi en del kursing for tiden og disse foregår seg i Gardermoen - Oslo området på hotell. Ettersom det er korona-tider så har jeg sagt til sjefen at jeg ikke vil på det neste kurset vi skal ha (denne uken) mtp. smitte. Det vil være i grupper på rundt 30 folk, men det spiller ingen rolle da det er samlet folk fra rundt hele landet på disse kursene.

Nå ringte sjefen meg og sa at dersom jeg ikke drar på kurs vil han gi meg en skriftlig advarsel. Det står ingen ting i arbeidskontrakten at jeg skal dra på kurs, men at arbeidsstedet mitt er på (arbeidsplass) i (by). Dessuten nekter han å gi meg enten betalt for reisetiden eller ekstra timer for avspassering, selv om jeg da bruker 12 timer tur-retur i stedet for en normal 7,5 timer arbeidsdag.
Jeg jobber i en butikk, dersom det er relevant.

Har sjefen lov til å gjøre dette?
Sist endret av anonym123asd; 11. mars 2020 kl. 19:51.
Er du medlem av en fagforening?

Han kan i teorien gi deg skriftlig advarsel, men du trenger jo ikke å gjøre noe annet enn å skrive under på den så er dere ferdige med den saken. Det er ikke farlig med en skriftlig advarsel.
Hm. Tror kanskje ikke sjefen kan pålegge kurs utover ordinær arbeidstid når det innbefatter reise og kurs som totalt overstiger normal arbeidstid. Da må sjefen enten betale for timene, at du får avspasere og evt. også dekke bespisning. Om han ikke dekker dette ville jeg nektet. Tror ikke sjefen kan beordre deg på kurs utenom ordinær arbeidstid om han ikke da også kompenserer med ekstra lønn.

Er du organisert? Dette kan du ta med din lokale representant om du er organisert, slik at du ikke trår feil.

Om du kan nekte kurs med bakgrunn i frykt for corona-smitte er jeg mer usikker på. Da må du vel i såfall få et skriv fra legen. Folk er forskjellige og noen kan feks ha angst rundt sykdommer og smitte, og da vil det være enkelt å få legen til å frita deg fra kurset. Om du er i risikogrupper vil nok legen også skrive en attest. Eller om du feks er aleneforsørger.

Men ta gjerne dette med fagforeningen da har du også ryggdekning om det skulle få etterspill av en sur og gretten gammal sjef.
Trådstarter
6 0
Sitat av Snusmus Vis innlegg
Er du medlem av en fagforening?

Han kan i teorien gi deg skriftlig advarsel, men du trenger jo ikke å gjøre noe annet enn å skrive under på den så er dere ferdige med den saken. Det er ikke farlig med en skriftlig advarsel.
Vis hele sitatet...
Nei jeg er ikke organisert. Det er det jeg også tenker, da får han bare gi meg den advarselen. Dette handler om helse. Og dette kurset er uansett ikke et kurs man lærer ting på - det er små foredrag som har 0 nytte. Det kan alle som har vært på disse kursene skrive under på.
Hvis du har en grunn, typ nær familie i risikogruppa, så får du kanskje legen til å skrive en anbefaling. Det får du kanskje uansett. Ellers har dere sikkert et verneombud og, litt avhengig av type og størrelse på arbeidsplass, en bedriftshelsetjeneste å snakke med.

Deretter bør du 1: fagorganisere deg og 2: finne en sjef som ikke er et rasshøl å jobbe for.
Sist endret av *pi; 11. mars 2020 kl. 20:12.
Sitat av anonym123asd Vis innlegg
Nei jeg er ikke organisert. Det er det jeg også tenker, da får han bare gi meg den advarselen. Dette handler om helse. Og dette kurset er uansett ikke et kurs man lærer ting på - det er små foredrag som har 0 nytte. Det kan alle som har vært på disse kursene skrive under på.
Vis hele sitatet...
Du skulle så absolutt ha vært fagorganisert. Da hadde du fått hjelp i slike situasjoner. Gull verdt når det oppstår noe på arbeidsplassen.

Jeg kan si at det er i hvert fall ikke grunnlag for en oppsigelse. Så det stopper på skriftlig advarsel. Hva om du tar permisjon uten lønn? Kan kurset tas senere eller er dette eneste mulighet? Kan du gjøre andre oppgaver i bedriften i mens de andre er på kurs?
Sist endret av Snusmus; 11. mars 2020 kl. 20:12. Grunn: Leif
Samtaler og advarsler kan brukes som grunnlag for å gi deg sparken. Hvis de ønsker å bli kvitt deg kan dette brukes som påskudd i ettertid. Kilde: Jeg har opplevd det selv.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Samtaler og advarsler kan brukes som grunnlag for å gi deg sparken. Hvis de ønsker å bli kvitt deg kan dette brukes som påskudd i ettertid. Kilde: Jeg har opplevd det selv.
Vis hele sitatet...
Derfor det er så utrolig viktig med fagforening slik at man har et apparat rundt seg for å unngå usaklige oppsigelser.
Trådstarter
6 0
Sitat av Snusmus Vis innlegg
Kan kurset tas senere eller er dette eneste mulighet? Kan du gjøre andre oppgaver i bedriften i mens de andre er på kurs?
Vis hele sitatet...
Nei, dette kurset er kun et info-kurs om nye produkter fra leverandører. Og ja, jeg kan jo jobbe som vanlig, som butikkselger. Det er det jeg sa til sjefen, at jeg kommer på jobb og ikke drar på kurset.
Slik jeg ser det så har ikke sjefen oppfylt sin plikt mtp at han ikke dekker opp tidsforbruket i form av lønn. Dermed tror jeg ikke en skriftlig advarsel vil kunne ansees som gyldig i ditt tilfelle.

Du sokner vel til handel&kontor vel? Kan du ikke bare finne hjemmesiden dems nå og melde deg inn via webben dems? Da møter du evt. problemer og vet du har forbundet i ryggen om det skulle få etterspill?
Mange gode tips så langt i tråden; dvs. meld deg inn i fagforening!

Et annet godt tips er å dokumentere all kommunikasjon med arbeidsgiver. Skriv et notat om når dere har pratet sammen (dag, klokkeslett) samt hva som ble sagt av begge to.

Det kan komme veldig godt med i fremtiden dersom det får etterspill.
Så lenge du er disponibel for sjefen, så skal du ha betalt. De som jobber gratis driver med vedledighet.

Så om han vil ha deg på kurs, så får han betale for det. Om du ikke har annet i kontrakten.

les arbeidsmiljøloven kapittel 10 om arbeidstid.
Sist endret av mr.roundtree; 11. mars 2020 kl. 21:09.
Jeg jobber i byggbransjen og vi er veldig på det at uansett er kjøretid en del av arbeidstiden. Du skal selvfølgelig ha betalt for den tiden du er på jobb og i utgangspunktet er ihvertfall vi håndverkere til disposisjon til firmaet så fort vi sitter i firmabilen
Her er det vel bare å sitte stille å avvente. Det er tvilsomt at det blir noe kursvirksomhet på Gardermoen med det første. Er det ikke avlyst enda så blir det nok det fortløpende.

Det sagt, argumentet med å være butikkselger å ikke ville dra på kurs pga smittefare er jo bare lettere ironisk.
Skoler og barnehager er blitt/blir stengt.
Arrangementer med mer enn 100 personer er blitt forbudt.
Folk i karantene har sendt ungene sine på skole og barnehage som har ført til flere smitta, disse har smittet videre og det sprer seg som ild i tørt gress.
Sjefen din kan faktisk ikke forvente at du skal møte opp på ett kurs hvor du risikerer å bli smitta.

Du skal med god samvittighet droppe det kurset og den skriftlige advarselen kan du be sjefen din tørke seg i ræva med. Helse kommer først.
Trådstarter
6 0
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Skoler og barnehager er blitt/blir stengt.
Arrangementer med mer enn 100 personer er blitt forbudt.
Folk i karantene har sendt ungene sine på skole og barnehage som har ført til flere smitta, disse har smittet videre og det sprer seg som ild i tørt gress.
Sjefen din kan faktisk ikke forvente at du skal møte opp på ett kurs hvor du risikerer å bli smitta.

Du skal med god samvittighet droppe det kurset og den skriftlige advarselen kan du be sjefen din tørke seg i ræva med. Helse kommer først.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Jeg er hjemme fra jobb i dag. Jeg fikk valget mellom å dra på kurs eller å bli hjemme med sykemelding. Dette utviklet seg til noe mye verre - en sjef som skriker og gaper i telefonen og (ordrett) beordrer meg til å dra på kurs i Oslo-området. Den skriftlige advarselen skal jeg ta i mot med glede og i retur gi han oppsigelsesbrev. Kollegaene mine er på min side i denne saken. Nå har han fucket opp, og jeg gir faen.
Sist endret av anonym123asd; 12. mars 2020 kl. 13:49.
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg jobber i byggbransjen og vi er veldig på det at uansett er kjøretid en del av arbeidstiden. Du skal selvfølgelig ha betalt for den tiden du er på jobb og i utgangspunktet er ihvertfall vi håndverkere til disposisjon til firmaet så fort vi sitter i firmabilen
Vis hele sitatet...
Man har ikke nødvendigvis krav på betalt for all kjøretid, det varierer.


Sitat av anonym1h23asd Vis innlegg
Nettopp. Jeg er hjemme fra jobb i dag. Jeg fikk valget mellom å dra på kurs eller å bli hjemme med sykemelding. Dette utviklet seg til noe mye verre - en sjef som skriker og gaper i telefonen og (ordrett) beordrer meg til å dra til Gardermoen. Den skriftlige advarselen skal jeg ta i mot med glede og i retur gi han oppsigelsesbrev. Kollegaene mine er på min side i denne saken. Nå har han fucket opp, og jeg gir faen.
Vis hele sitatet...
Gjorde han det i dag? Leser han aviser? Ville tatt den oppsigelsestrusselen med ro, ja.
Trådstarter
6 0
Sitat av Dough Vis innlegg

Det sagt, argumentet med å være butikkselger å ikke ville dra på kurs pga smittefare er jo bare lettere ironisk.
Vis hele sitatet...
Skjønner absolutt tankegangen. Men vil si det er større sannsynlighet for smitte på et hotell i Oslo-området med folk rundt fra hele landet samlet, enn det er å jobbe i butikk i en kommune det ennå ikke er påvist smitte. Klart det er mørketall, men skal vi gå ut i fra statistikken har jeg gjort det riktige valget.
Generelt telefontrakasseringstips: installer app som tar opp samtaler fra bestemte nummer.
Trådstarter
6 0
Sitat av *pi Vis innlegg
Generelt telefontrakasseringstips: installer app som tar opp samtaler fra bestemte nummer.
Vis hele sitatet...
Vurderte det men valgte å ikke gjøre det. Man må vel informere den andre parten om at samtalen tas opp dersom det skal kunne brukes som et gyldig bevis i en evt. tvist/rettsak.

Jeg har ikke blitt truet med oppsigelse. Jeg skal selv gjøre det. Kan ikke jobbe for en slik fyr.
Sitat av anonym123asd Vis innlegg
Vurderte det men valgte å ikke gjøre det. Man må vel informere den andre parten om at samtalen tas opp dersom det skal kunne brukes som et gyldig bevis i en evt. tvist/rettsak.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Det kan avvises om det er gjort på "utilbørlig vis", men det skal visst litt til.

Uansett, det er ikke bare i rettssak det kan være nyttig. Jeg har brukt det mest for min egen del, når jeg begynner å tvile på hva som egentlig har skjedd. Også for å kunne være bestemt i en diskusjon og vite at jeg ikke husker feil, og for å hindre den andre i å lyve og manipulere, fortelle løgnaktig versjon til tredjepart osv. Du har fullt lov å ta opp samtaler du selv er med på, og også å vise dem til tredjepart.

Jeg har ikke blitt truet med oppsigelse. Jeg skal selv gjøre det. Kan ikke jobbe for en slik fyr.
Vis hele sitatet...
Skjønner jeg godt, men tenk på at du har en del uker uten arbeidsledighetstrygd når du sier opp selv. Så kan være lurt å bite seg i leppa og skaffe ny jobb først. Du får sikkert ingen glitrende referanse heller.
Sist endret av *pi; 12. mars 2020 kl. 14:03.
Sitat av Dough Vis innlegg
Her er det vel bare å sitte stille å avvente.
Vis hele sitatet...
Klarte ikke vente så lenge nei...
Sitat av anonym123asd Vis innlegg
Nettopp. Jeg er hjemme fra jobb i dag. Jeg fikk valget mellom å dra på kurs eller å bli hjemme med sykemelding. Dette utviklet seg til noe mye verre - en sjef som skriker og gaper i telefonen og (ordrett) beordrer meg til å dra på kurs i Oslo-området. Den skriftlige advarselen skal jeg ta i mot med glede og i retur gi han oppsigelsesbrev. Kollegaene mine er på min side i denne saken. Nå har han fucket opp, og jeg gir faen.
Vis hele sitatet...

Trå forsiktig er mitt tips. Støtte fra kolleger, neppe særlig lenge om det blåser hardt nok. Lett å si at de støtter deg på face, i en sms eller om dere pludrer på pauserommet. Om du nå får både advarsel og sparken, hva skal dine kolleger gjøre, si opp i protest? Det skjer aldri.

Meld deg inn i fagforening slik at du har noe i ditt hjørne om dette blir grisete. Du må også huske på at det å få sparken eller å si opp selv i sinne kan skape problemer for deg fremover. Feks når du søker annen jobb, i forhold til støtte fra NAV etc.

Får du en oppsigelse så blir det nå slik. Men gjør ting korrekt. Stevn ham for usigelig oppsigelse og ta ham til retten. Da vil du også få økonomisk oppreisning fra oppsigelse og til saken er i retten. Ofte 6-18 måneder.

Om du lar det koke over i toppen nå så setter du deg i klønete situasjon der du selv blir delvis ansvarlig for utkommet.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Skoler og barnehager er blitt/blir stengt.
Arrangementer med mer enn 100 personer er blitt forbudt.
Folk i karantene har sendt ungene sine på skole og barnehage som har ført til flere smitta, disse har smittet videre og det sprer seg som ild i tørt gress.
Sjefen din kan faktisk ikke forvente at du skal møte opp på ett kurs hvor du risikerer å bli smitta.

,
Du skal med god samvittighet droppe det kurset og den skriftlige advarselen kan du be sjefen din tørke seg i ræva med. Helse kommer først.
Vis hele sitatet...


Ikke alle barnehager, og skoler er stengt, det er unntak for barn som har begge foreldre som jobber i helse- og omsorgstjenesten, transportsektoren eller innen andre kritiske samfunnsfunksjoner yrker.