Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1385
Vært i praksis i rundt 6 måneder snart, uten garanti for fast jobb. Hva burde jeg gjøre?
Har du spurt arbeidsgiver hva slags utsikter det er for ansettelse? Nav har ingen saying i saken, og arbeidsgiver har jo en økonomisk interesse i å ha en praktikant fremfor en ansatt. Har du gjort en god jobb, så stå på ditt!
Jeg er i samme situasjon som deg, har akkurat starta, men du kan jo spørre om det er noen muligheter for å få betalt/fast ansettelse, men uansett stå på, hvis du liker å jobbe arbeidsgiver liker det
Sitat av Pillefreak Vis innlegg
Vært i praksis i rundt 6 måneder snart, uten garanti for fast jobb. Hva burde jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt så kan du spørre om det er noen muligheter for noe fast i nærmeste fremtid, det er jo ett realt spørsmål det. Så får du nok ett svar vil jeg tro. Er det ingen mulighet for fast så er du ærlig å sier at du kommer til å se etter ett annet sted å arbeide hvor dette er en mulighet. Så titter du etter dette samtidig som du fortsatt er i praksis der du er. Det spiller egentlig liten rolle for deg at arbeidsgiver har økonomisk vinning på at du er der, så lenge noe slikt kan gi deg fast arbeid. Det er uansett greit å være der du er fremfor å gå ledig.

Du er nå da obs på at du burde gjøre noe, ikke dårlig bare det
Sist endret av FranZe; 25. februar 2020 kl. 22:54.
jobde i praksis i butikk 3 mnd og slutta etter det siden jeg så at butikken bare brukte meg. det er derfor du må ha saksbehanlder og få praksis der meningen er at du skal få fast jobb, husk å ha minimum med fravær og gjør en bra innsats.
Bra at du prøver å finne deg en jobb, men praksis blir dessverre misbrukt av mange arbeidsgivere og kjenner en tidligere kollega som jeg har jobbet med har vært i praksis ca 3-4 år, med lønnstilskudd fra nav etter siste året med praksis og fikk fast stilling. Du burde søke om lønnstilskudd fra nav. De kan hjelpe deg å dekke lønnen til arbeidsgiver og på lengre sikt får du en fast stilling med lønn. Viktig å bemerke at det må være en jobb du trives i!
Dersom du er i arbeidstrening, er det sånn at det ikke skal erstatte en normal stilling. Det gjør at arbeidstrening fort blir CV-fyll fremfor en fot innenfor hos en arbeidsgiver.

Likevel vil det alltid være fornuftig å forhøre seg med arbeidsgiver om muligheten for lønnet arbeid, eventuelt om de kan anbefale deg videre til noen andre. Sånn ellers er primærfunksjonen med arbeidstrening nettopp det å øve seg på å være i en arbeidssituasjon, mer enn at en skal få jobb videre samme sted.
Si at du ikke kommer til å fortsette å være hos bedriften hvis du ikke får tilbud om fast stilling, men si det på en høffelig måte, mest sannsynlig er du bare meget billig ekstrahjelp for bedriften å de aller fleste som er på tiltak gjennom nav blir utnyttet desverre