Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5868
Jeg trenger tips på hvordan jeg kan overbevise legen min om å gi meg resept på CBD uten THC. jeg har prøvd det nylig og det hjelper på både angsten min og nervesmertene jeg har. Problemet er at hun er veldig "firkantet" og vil bare skrive ut det vanlige som jeg har prøvd ALT av uten særlig hell. Burde jeg si at jeg har prøvd CBD uten THC og elsker det? Eller er det dumt siden det ikke er lovlig i landet vårt?

...kanskje greit å nevne at jeg har rusbakgrunn og går på urinprøver for å beholde lappen. NOEN TIPS??
Det er lovlig hvis legen din skriver resept så den biten er grei.
Hva om du finner mye god i formasjon om CBD og viser legen din og sier at dette ønsker du å pøve? CBD gir ingen rus så det er et dårlig argument at du har hatt problemer med rus.

Jeg ville ikke sagt at jeg har prøvd CBD siden det er et reseptbelagt legemiddel.

Er legen for vanskelig må du bare bytte lege.
fortell legen at du har bekjente i familien som har fått CBD for tilsvarende sykdom/diagnose og at dette hjalp han/henne utrolig bra så det er noe du kunne tenkt deg å prøve ut, les deg opp å kom forberedt til timen slik at du har gode argumenter for. Men ikke stålsett deg på at dette skal du ha og bli irritert hvis legen stiller kritiske spørsmål.
Anonym bruker
"Glad Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Evt. bytt lege om du ikke har et veldig godt forhold til denna. Virker som risikosport å be om medisinsk HASJ om man f.eks. allerede får B-preparater. Forskningen som foreligger er foreløpig ikke veldig kjent eller utbredt her til lands virker det som, trist for en såpass harmløs substans. Det kan kanskje også hjelpe om du kan foreslå en erstatning av andre, tyngre legemidler med CBD om mulig. Lykke til, det trenger du sannsynligvis!
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å overbevise vil ikke gå. Det er vel 0,1% av legene i landet som vil skrive det ut, men det skader absolutt ikke å lufte det på en ydmyk måte. Du sier selvsagt ikke at du elsker det osv, men kan spørre hun om hun kjenner til den medikamentelle bruken som mange i norge har startet med i samarbeid med lege de siste årene og fortelle hun at du har prøvd og opplevd at det hjelper deg. Og se hva hun sier. Til syvende og sist er det uansett ikke fastlegen som godtar vedtak på dette men fylkeslegen må godkjenne en anbefalning fra fastlegen, og marginen for å få det godkjent er mildt sagt minimal. Kun svært alvorlige tilfeller der ALL annen behandling er prøvd eller er skadelig, f eks alvorlig smertepasient med leversykdom som derfor ikke kan ta mer piller men ikke kommer seg til kjøkkenet engang uten smertelindring.

Resept fra en lege i Nederland er lettere å få men da må du hente medisinen der og reisinga hver måned kan jo bli dyrt.

Forøvrig med en bakgrunn som rusmisbruker er du allerede beklageligvis stigmatisert av helsevesenet, og de vil sannsynligvis bare få enda dårligere inntrykk av deg, med mindre du er heldig å har en som har sett den positive virkningen med egne øyne.
Anonym bruker
"Glad Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Til syvende og sist er det uansett ikke fastlegen som godtar vedtak på dette men fylkeslegen må godkjenne en anbefalning fra fastlegen, og marginen for å få det godkjent er mildt sagt minimal.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder vel for preparater med mer enn 1 % THC, som gjerne må skrives ut av spesialist ved sykehus? Jfr. denne.

Relevant sitat: "Alle leger som har rekvireringsrett for legemidler i reseptgruppe A kan søke om godkjenningsfritak for cannabisrelaterte produkter uten markedsføringstillatelse som inneholder opptil 1 % THC."

Mener det er samme prosedyre som når jeg søkte om og fikk instant-release melatonin nylig istedenfor Circadin? Mao. ikke så komplisert, uten fylkeslege og andre instanser involvert? Rett meg gjerne om jeg er på bærtur her.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette gjelder vel for preparater med mer enn 1 % THC, som gjerne må skrives ut av spesialist ved sykehus? Jfr. denne.

Relevant sitat: "Alle leger som har rekvireringsrett for legemidler i reseptgruppe A kan søke om godkjenningsfritak for cannabisrelaterte produkter uten markedsføringstillatelse som inneholder opptil 1 % THC."

Mener det er samme prosedyre som når jeg søkte om og fikk instant-release melatonin nylig istedenfor Circadin? Mao. ikke så komplisert, uten fylkeslege og andre instanser involvert? Rett meg gjerne om jeg er på bærtur her.
Vis hele sitatet...
Det står jo der at legene må søke om godkjenning, kan ikke gi godkjent resept selv. Ja de kan vel få fritak for godkjenning hver gang når det kommer til fornyelse av resept for de som har fått det langvarig. Men det ekke sånn at de bare kan si "hei jeg har en pasient som vil ha og jeg vil ha fritak for at fylkeslegen skal godta søknaden". ..
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ps var forresten min egen cannabis positive lege som informerte meg om dette. Jeg visste det var vanskelig men han sa rett ut at det var bare å glemme å få godkjent. Jeg har samme sykdom som andre som har fått sativex, men i en annen utviklingsgrad enn de aller dårligste.
Anonym bruker
"Glad Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det står jo der at legene må søke om godkjenning, kan ikke gi godkjent resept selv. Ja de kan vel få fritak for godkjenning hver gang når det kommer til fornyelse av resept for de som har fått det langvarig. Men det ekke sånn at de bare kan si "hei jeg har en pasient som vil ha og jeg vil ha fritak for at fylkeslegen skal godta søknaden". ..
Vis hele sitatet...
https://legemiddelverket.no/godkjenn...-til-mennesker

Sammenlign avsnittene om "Godkjenningsfritak for CBD med inntil 1% THC" og "Godkjenningsfritak for medisinsk cannabis" så ser du at det er en viss forskjell. Mener det var akkurat samme greie, altså godkjenningsfritak, legen min måtte søke om for noe så banalt som Melatonin, uten at jeg har noe erfaring utover dette.
Anonym bruker
"Glad Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ps var forresten min egen cannabis positive lege som informerte meg om dette. Jeg visste det var vanskelig men han sa rett ut at det var bare å glemme å få godkjent. Jeg har samme sykdom som andre som har fått sativex, men i en annen utviklingsgrad enn de aller dårligste.
Vis hele sitatet...
Du kan telle pasienter på medisinsk cannabis i Norge på fire hender omtrent, så det nåløyet er ekstremt trangt. MS og kreft er vel omtrent de eneste godkjente diagnosene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vet om en som har fått det godkjent etter mange års kamp.Tror det heter Sativex.Problemet er at uten velsignelse fra Helfo koster det fire,fem tusen kroner pr.pakke.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kommer an på legen man har, mange fastleger tror rett å slett ikke på det eller er redd for å skrive det ut selv om man er innenfår målbruppen(har visse sykdommer) for utprøving. Og ja, det koster nesten 5løk, er egenandelen det koster på hvit resept. ikke meg bekjent man får Sativex på blå resept.
▼ ... over et år senere ... ▼
Er det noen her inne som faktisk har fått cbd på resept? Isåfall hvorfor fikk du det?
Sitat av Jadaja123 Vis innlegg
Er det noen her inne som faktisk har fått cbd på resept? Isåfall hvorfor fikk du det?
Vis hele sitatet...
Har resept på CBD pot. Sa til legen at jeg hadde kjøpt CBD-olje i sverige og at det hjalp veldig på angsten min. Spurte så om han kunne skrive ut resept til meg slik at jeg slapp å dra til sverige for det. Det gikk bra.
Du må få lege til å sende deg til spesialist som jobber på sykehus,jeg har fått både bedrocan og bedica på resept så cbd burde være enklere men tror det er kun spesialister som har lov å skrive ut,nevrologer feks
Sist endret av Dodecha; 5. februar 2021 kl. 19:34. Grunn: Det heter Det, ikke "d"
Sitat av Rognkjeksa Vis innlegg
Du må få lege til å sende deg til spesialist som jobber på sykehus,jeg har fått både bedrocan og bedica på resept så cbd burde være enklere men tror d er kun spesialister som har lov å skrive ut,nevrologer feks
Vis hele sitatet...
Det med spesialist gjelder alle variantene utenom Bedrolite, som er under 1% THC og 9% CBD. Den kan ordnes med fastlegen.
Sitat av Benway Vis innlegg
Har resept på CBD pot. Sa til legen at jeg hadde kjøpt CBD-olje i sverige og at det hjalp veldig på angsten min. Spurte så om han kunne skrive ut resept til meg slik at jeg slapp å dra til sverige for det. Det gikk bra.
Vis hele sitatet...
Ok. Men hva heter den du har? Heter den bare cbd? Ser dere snakker om bedrocan osv lenger ned..
Sitat av Jadaja123 Vis innlegg
Ok. Men hva heter den du har? Heter den bare cbd? Ser dere snakker om bedrocan osv lenger ned..
Vis hele sitatet...
Det med spesialist gjelder alle variantene utenom Bedrolite, som er under 1% THC og 9% CBD. Den kan ordnes med fastlegen.