Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 8481
Jeg lurer litt på en ting.
Nesten alle jeg kjenner og som jeg omgåes i hverdagen er jo en del av et eller annet nettsamfunn som facebook, twitter eller instagram o.l, og fenomenet "en like" har forundret meg skikkelig i det siste. Hva det egentlig har utviklet seg til. En like kan liksom rangere deg, og si hvor mange personer som "liker" deg, og om du har få eller færre likes enn mange andre så er du ikke så godt likt. Kommentarer på facebook kan jo også likes, og de kan jo være upassende og om denne kommentaren får mange likes kan jo det virke støtende på personer som eventuelt føler seg truffet.
Mitt spørsmål er følgende; hva synes dere egentlig om "likes"? Bryr dere, dere i det hele tatt, eller synes dere det å kunne "like" noe på de ulike nettsamfunnene er bare vås?
Tell me
Å bli godt likt er ikke kvantitativt, det er kvalitativt og kan overhodet ikke måles med likes på facebook. Det er jo alltid kjekt å få litt tilbakemeldinger på ting man legger ut på sosiale nettverk, men det er ikke noe jeg bryr meg noe særlig om.
"Likes" er vel bare en falsk "popularitetsgreie" på sosiale nettverk og ikke noe spesielt stor greie. Det viktigste er å bli godt likt som den personen en er og ikke hva en legger ut på facebook eller insta. Selvfølgelig hyggelig med flotte tilbakemeldinger og at en blir sett, men derimot like uhyggelig om en "stygg" kommentar blir "lika" mer enn bildet f.eks.. Derfor er det for meg like greit å ikke bry seg!

Supert at du tok opp dette temaet supersiljus, har faktisk tenkt litt på dette selv!
Helt enig i hva lor3ntz. Jeg bryr meg bare om hvem jeg får likes fra, ikke hvor mange. Ikke at jeg sykelig opptatt av å få likes fra den ene eller andre heller. Men i den grad jeg bryr meg om likes på facebook, så er det hvem som gir dem, og ikke antallet, jeg merker meg. En kan jo f.eks. se for seg å mislike å få en like, også, fordi vedkommende som gir deg en like er en tosk, og du vil ikke bli assosiert med vedkommende.
Jeg skal være helt ærlig og si at jeg digger å få likes. det får meg til å føle meg viktig, at jeg når frem til andre enn meg selv og at andre er enige i det jeg sier. jeg fikk 14 likes på en kommentar i går som var humoristisk ment og det er fint å vite at 14 andre der ute lo av det jeg skrev. jeg kommer til å leve på dette ut dagen hvert fall og kanskje inn i morgendagen.

merker også at jeg blir misunnelig på de som får 50 likes på hvert profilbilde og oppdateringer om livet deres. men en dag kanskje havner jeg der og! så om likes er en bra ting? ja! det har hjulpet på selvtilliten min og jeg kan si at det motiverer meg til å dele mer av hva jeg tenker.
Merker jo at de yngre gir jo likes for absolutt alt. Har flere som bare gir likes på Facebook kun fordi det er en kompis, og ikke fordi de egentlig liker det. Men ser jo på de fleste jeg har på Facebook som er født etter 1994-1995, kan jo ha opptil 60 likes på et bilde med en "søt" tekst.

Jeg skriver bare noe random og humoristisk og får kanskje 20-30 likes. Mens en annen som enten er mer populær eller jente, for den saks skyld, vil få kanskje 50 likes på en status hvor det står hva h*n skal idag.

Samfunnet har skylda.
Det er bra at dere responderer på innlegget mitt! Jeg er enig i at likes kan være en positivt ting, og en negativ ting. Man kan selvfølgelig føle seg litt viktig, og føle at man føler seg likt, men husk at mange som kan føle seg nedtråkket på grunn av dette likeopplegget. Vedder på at det er sikkert flere tusen par i verden som har møttes ved at de har begynt å like ting på hverandres sider på facebook, haha!
Fått med meg fra de yngre i slekten fra barne- og ungdomsskolen at dette med "likes" visstnok er viktige saker. Får en ikke nok "likes" er en upopulær, mislikt og stygg. Det er om å gjøre å få så mange som mulig, ellers går det på selvfølelsen løs. Tragisk utvikling. Glad vi bare hadde MSN når jeg var på den alderen.
Kunne ikke brydd meg mindre
Sitat av streetch Vis innlegg
Men ser jo på de fleste jeg har på Facebook som er født etter 1994-1995, kan jo ha opptil 60 likes på et bilde med en "søt" tekst
Vis hele sitatet...
Opptil 60 likes? Haha, for mange er det rett og slett ikke vanskeligere enn å ta på seg en bikini og skrive en lang tekst om kjærlighetsorg. De får lett rundt 200 likes. Mange som blir liket fordi folk syns synd på dem også. Det finnes så mange forskjelle likes at det ikke er mulig.
Sist endret av RabbitPen; 30. desember 2012 kl. 18:45.
Likes kommer helt an på, kan også menes at "du har lest teksten og er enig, eller at du har lest det og gidder ikke å kommentere"

Det værste jeg vet er "lik om du elsker moren din, ignorer hvis du vil at moren din skal brenne i helvette"
På min Facebook får et profilbilde av en populær (les: kjekk/pen) gutt eller jente oppimot 100 likes på 5-10 minutter. Jeg er 14 år og synes egentlig at likes ikke er noe stort, siden man får likes for bortimot alt.
Fokuset på «likes» er nok størst blant de yngste, hvor usikkerheten på seg selv er størst.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
I min by er det ofte de små som får masse likes, de bryr seg vel endel mer om det enn litt mer modne folk også da.
Tenker 96+, de værste tror jeg må være 97, skifter jo profilbilde hvis de ikke får mange likes innen noen timer.
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
På min Facebook får et profilbilde av en populær (les: kjekk/pen) gutt eller jente oppimot 100 likes på 5-10 minutter. Jeg er 14 år og synes egentlig at likes ikke er noe stort, siden man får likes for bortimot alt.
Vis hele sitatet...
Samme som over her. I Oslo er hysteriet rundt likes enormt, både på instragram, facebook og alt av slikt.
Vil tru at dei fleste som virkelig har mange followers, likes og alt slikt er ute etter add revenue. Altså at for kva person som går innom sida ser reklame på sida. Så får personen penger for å ha adds på sida og for kor mange som ser den.
Det mange av disse tenåringene som sanker inn likes i bøtter og spann ser ut til å glemme, er at en like kun er et enkelt museklikk, hverken mer eller mindre. Det er tragisk at det går i sport å få flest mulig likes og at disse blir brukt til å rangere mennesker etter hvor populære de er, som nevnt tidligere i tråden.

Like ille er jentene som absolutt må skryte over hvor fantastisk de har det på kosekveld med venninnene, akkompagnert av filterredigerte Instagrambilder av aniskringlene og godteriet and whatnot etterfulgt av femten hashtags. Jeg gremmes over denne idiotien!
Sist endret av Flatulence; 30. desember 2012 kl. 19:17.
Legger ut nytt profilbilde, muttern er eneste som liker det lol.

http://www.youtube.com/watch?v=GzCItbsFW7k
Klart det er hyggelig med likes. Det gir jo en bekreftelse på at det du la ut, være det seg en link, et bilde, en status eller en kommentar, falt i smak hos vedkommende som trykket like.
I min verden er det ikke antallet mennesker som har likt, men hvem som har likt det som er viktig. Vil heller ha en like fra den fineste jenta jeg veit om, enn et antall mindre viktige personer.
Likes er jo bare en forenkling som gjør det unødvendig å skrive "HHAHAHA, JEG ER ENIG MED DET DU SIER!" som kommentar.
Det er lettere å forstå kvalitietspoeng her på Freak, for her blir alt samlet opp slik at man ser hvem som muligens har en del kvalitetsinnlegg her.

Men skjønner selv ikke opplegget på Facebook. Det blir vel ikke samlet opp noen sted? Man blir altså bare "populær" der og da så lenge dette ene innlegget ligger en liten stund øverst? Når noen trykker liker på noe jeg en sjelden gang skriver på Facebook så pleier jeg å se på det som at de som trykker liker er enig i hva jeg skriver.
Det å få en "like" på Facebook kan vel i grunn sammenlignes med å få et "kvalitetspoeng" her på forumet.
Det viser at det er flere som deler samme mening og er en måte å signalisere at de er enige uten å direkte
svare på utsagnet. Det å gi vekk en "like" er for mange også lettere dersom statusen/bildet allerede er "likt"
av en mengde mennesker fra før. Den enkelte forsvinner i mengden og saueflokkfenomenet fortsetter like
godt på internett som i den fysiske hverdag.

Edit: Meh, så ikke forrige innlegg
Sist endret av proffeloffen; 30. desember 2012 kl. 22:26.
Sitat av proffeloffen Vis innlegg
Det å få en "like" på Facebook kan vel i grunn sammenlignes med å få et "kvalitetspoeng" her på forumet.
Det viser at det er flere som deler samme mening og er en måte å signalisere at de er enige uten å direkte
svare på utsagnet.
Vis hele sitatet...
Lettkledde feriebilder med ekle sitater for hundrevis av likes, kun fordi de fremstår som et slags forbilde for noen.

Her på forumet vil jeg heller si at kvalitetspoengene kommer av hjelpende innlegg og god holdning. Man får ikke KP av å skrive biebertekster etterfulgt av "A dolla makes me holla, honey boo boo child YOLO" her.
Sitat av proffeloffen Vis innlegg
Det å få en "like" på Facebook kan vel i grunn sammenlignes med å få et "kvalitetspoeng" her på forumet.
Det viser at det er flere som deler samme mening og er en måte å signalisere at de er enige uten å direkte
svare på utsagnet. Det å gi vekk en "like" er for mange også lettere dersom statusen/bildet allerede er "likt"
av en mengde mennesker fra før. Den enkelte forsvinner i mengden og saueflokkfenomenet fortsetter like
godt på internett som i den fysiske hverdag.

Edit: Meh, så ikke forrige innlegg
Vis hele sitatet...
Det er vel mer med at når folk skal se hvem du er, så ser de om du er populær ved å se hvor mange likes du får på bildene dine og statusene dine.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Jeg selv syntes det er kjekt å få likes, men bryr meg egentlig mest om hvem som liker det. Får jeg en like av en pen populær jente eller crushen min så syntes jeg det er mye kjekkere enn at jeg får en like av "mindre viktigere" personer i livet mitt.

Men likes er ikke noe man skal henge seg altfor mye opp i, eller å jobbe hardt for å få det som å feks tagge masse tull på instagram som #like4like osv for å få likes, da blir det for dumt.

Ellers mener jeg at man ikke får "høy status" av masse likes, men de som allerde har den "høye statusen" for flest likes.
Det er bare et menneskeskapt statusjag som ikke fører noe som helst godt med seg. Facebook er bare en ekstra stressfaktor i hverdagen som vi egentlig ikke har noe bruk for.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
En del plusspoeng på freak betyr at du er en del av de kule. Har du ikke over 200 plusspoeng er du mindre verdt her på forumet. Men frykt ikke, en dag kan dere komme opp til blant oss store her.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
En del plusspoeng på freak betyr at du er en del av de kule. Har du ikke over 200 plusspoeng er du mindre verdt her på forumet. Men frykt ikke, en dag kan dere komme opp til blant oss store her.
Vis hele sitatet...
Håper jeg snart kan bli like kul som dere

allesammen, gi meg masse kp så jeg blir kul!*

*facebook sin logikk
Sist endret av RabbitPen; 31. desember 2012 kl. 00:00.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
En del plusspoeng på freak betyr at du er en del av de kule. Har du ikke over 200 plusspoeng er du mindre verdt her på forumet. Men frykt ikke, en dag kan dere komme opp til blant oss store her.
Vis hele sitatet...
Haha, teiteste jeg har hørt på lenge.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
En del plusspoeng på freak betyr at du er en del av de kule. Har du ikke over 200 plusspoeng er du mindre verdt her på forumet. Men frykt ikke, en dag kan dere komme opp til blant oss store her.
Vis hele sitatet...
Om du har mindre enn 1/1 kommentar/KP ratio er du heller ikke kul
Skal være helt ærlig, selv om jeg kanskje prinsipielt er imot at det burde være viktig.
Jeg er ikke en av de verre, jeg er sjeldent aktiv å legger ut ting, men jeg setter stor pris på når ting blir likt. Alle liker å bli likt.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Hva vi synes om det? Det sier det som om det finnes et alternativ. Å like er å si sin mening. Det er det facebook handler om...

Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det er lettere å forstå kvalitietspoeng her på Freak, for her blir alt samlet opp slik at man ser hvem som muligens har en del kvalitetsinnlegg her.

Men skjønner selv ikke opplegget på Facebook. Det blir vel ikke samlet opp noen sted? Man blir altså bare "populær" der og da så lenge dette ene innlegget ligger en liten stund øverst? Når noen trykker liker på noe jeg en sjelden gang skriver på Facebook så pleier jeg å se på det som at de som trykker liker er enig i hva jeg skriver.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Skjønner du ikke opplegget på facebook? Har man mange likes er det mange som setter pris på deg. Det er jo det enkleste som finnes.
Har ikke Facebook selv, men for meg så virker det som de som er populære får mye "likes" mens det mindre pupulære får mindre "likes". Eller er det sånn at jo mere "likes" du får jo mer populær blir du, isåfall gjelder dette IRL også eller bare i Facebook vera?
Sitat av Tempus Vis innlegg
Lettkledde feriebilder med ekle sitater for hundrevis av likes, kun fordi de fremstår som et slags forbilde for noen.

Her på forumet vil jeg heller si at kvalitetspoengene kommer av hjelpende innlegg og god holdning. Man får ikke KP av å skrive biebertekster etterfulgt av "A dolla makes me holla, honey boo boo child YOLO" her.
Vis hele sitatet...
Hvis du legger med et bilde av ei digg jente i bikini får du nok et par KP, skal du se.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Haha, teiteste jeg har hørt på lenge.
Vis hele sitatet...
Dere skjønte vell jeg ikke var seriøs?
Det som fascinerer meg med likes, er å se hva andre "liker". Og hvordan man på mange måter støtter standpunktet eller sympatiserer med det man liker. Hvis man liker en facebookside eller status må man kunne stå for det man mener(liker).
Kan gå andre veien også at noen copypaster noe som status uten å helt forstå konteksten eller meningen.

Føler meg litt kynisk når jeg sier det, men jeg kan irriterte meg blind over idiotien mange uttrykker på facebook til tider.
Verdien av en LIKE er verken større eller mindre enn det dere gjør den til

Man trenger ikke å ha 100 likes på face for å være en likanes person med mindre du har overbevist deg selv om at det er nødvendig.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Opptil 60 likes? Haha, for mange er det rett og slett ikke vanskeligere enn å ta på seg en bikini og skrive en lang tekst om kjærlighetsorg. De får lett rundt 200 likes. Mange som blir liket fordi folk syns synd på dem også. Det finnes så mange forskjelle likes at det ikke er mulig.
Vis hele sitatet...
En jeg kjenner er 97'er han har 750 likes på profilbildet..

Men tilbake til tråden, tror ikke liksene betyr SÅ mye men en like er jo på en måte at noen syns du er pen/snill/artig/kjekk/god til og danse, etc så det er et lite komplimang da. spesielt på bilder tenker jeg
Tviler på at det er noen særlig sammenheng mellom antall likes og livskvalitet, kanskje heller tvert imot.
Jeg vil nok ikke gradere "likes" på facebook, for hvor "populær" jeg er(Jeg hadde jo rett og slett vært awesome!). Så jeg velger å tro at jeg er en helt vanlig fyr med helt standard popularitet.

Som nevnt så finnes det mange forskjellige "likes", du får likes av sympati, kanskje av en god kompis, noen som er hypp på deg, osv osv. Flest "likes" får du nok ved å ikke ta deg selv så høytidelig i statuser, og bilder. Mens dem med minst likes er videoklipp og musikk.
Det er jo igrunn ganske enkelt.
Likes på bilde blir gitt visst du syntes personen var flott på bilde, den nye billen hans var tøff eller du også elsker Justin Bieber og liker alt så har med han og gjøre fordi det er ''inn''.
Likes på statuser tror jeg folk bryr seg litt mindre om, men for all del, mange som sletter statusen om de får for lite likes.
Jeg skal være ærlig og si at ja, jeg bryr meg om likes. Det er gøy og få likes fra en flott jente e.l.
Også greit og vite at folk tar ''interesse'' i livet ditt, selv om det kanskje bare er via en like.
Men jeg bryr meg enda mer om folk kommenterer noe for håne meg og det jeg skriver, for så og dra inn en haug med likes. Så da har det jo på en måte helt motsatt effekt med tanke på hva en ''like'' egentlig betyr.
Må også legge til at jeg tror slettes ikke alle de som har kommentert her og som sier at de ikke bryr seg om likes er helt ærlig.

Ble veldig rotete nå, og beklager for det.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
En del plusspoeng på freak betyr at du er en del av de kule. Har du ikke over 200 plusspoeng er du mindre verdt her på forumet. Men frykt ikke, en dag kan dere komme opp til blant oss store her.
Vis hele sitatet...
Vell, merkes ganske godt at folk med mye KP blir tatt mye mer seriøst, drar kjappere inn nye KP og blir mer stolt på.
Syntes konseptet men KP er bra, men virker mer som at du får KP når du er artig og slår av en joke, og ser ikke hvorfor det skal ha noe med KP (KVALITETS Poeng) og gjøre.
Men men, min mening, og håper de kule godtar den
Gir kp til svar som virkelig kutter igjennom med masse nyttig info, relevant til tråden. Gir også til de som kommer med -gode- spøker og ting som er virkelig morsomt. Er ikke ofte man ser det men.

For min del er det heller ikke så nøye om en tråd sporer av litt, det er litt av vitsen med et forum syns jeg, å kunne diskutere litt mer fritt. Så lenge det fører til noe nyttig.

Til sist så skriver jeg det jeg syns er riktig selv om jeg hadde fått 10 minus-kp for innelgget .. bryr meg rett og slett ikke om kp, egentlig.
Sitat av AdmiralSkog Vis innlegg
Har ikke Facebook selv, men for meg så virker det som de som er populære får mye "likes" mens det mindre pupulære får mindre "likes". Eller er det sånn at jo mere "likes" du får jo mer populær blir du, isåfall gjelder dette IRL også eller bare i Facebook vera?
Vis hele sitatet...
Det fungerer sånn at de som er populære IRL, får enda flere likes på Facebook.
Likes på facebook gjør deg ikke spesielt populær. Men det har vell noe med at de som er populære gjerne har 2x så mange venner som de som er "mindre populære"
Sist endret av KjemikalieX; 31. desember 2012 kl. 17:18.
Hmm. Stort sett alle jentene i "bygda" gjør alt for å få likes, og noen jeg kjenner sier selv de sletter profilbildet sitt hvis de får mindre enn 200. De er faktisk så desperate at de tagger seg selv i sitt eget profilbilde og bytter til det samme profilbildet fem ganger om dagen for at det skal bli sett i feeden.

Mister virkelig trua på menneskeheten når man er så desperat etter museklikk.
Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Virkelig? Skjønner du ikke opplegget på facebook? Har man mange likes er det mange som setter pris på deg. Det er jo det enkleste som finnes.
Vis hele sitatet...
Det jeg ikke skjønner er jo hysteriet innenfor dette. Som f.eks: "Får jeg 50 likes, så skal jeg gjøre ditt eller datt.." - Det er hva jeg ikke helt fatter poenget med.

Hvis jeg derimot skriver et innlegg med mening, så er det selvsagt artig å få noen likes for å se at folk faktisk liker og/eller er enig i hva jeg har skrevet.
Sitat av Deximus Vis innlegg
Hmm. Stort sett alle jentene i "bygda" gjør alt for å få likes, og noen jeg kjenner sier selv de sletter profilbildet sitt hvis de får mindre enn 200. De er faktisk så desperate at de tagger seg selv i sitt eget profilbilde og bytter til det samme profilbildet fem ganger om dagen for at det skal bli sett i feeden.

Mister virkelig trua på menneskeheten når man er så desperat etter museklikk.
Vis hele sitatet...
har vell vært sånn en stund.. Kommentere sitt eget bilde på gamle kommentarer fra andre som "bumper" det i newsfeeden. Share sitt eget bilde, eller tagge seg selv.



Er visst ikke bare gutter som er desp etter mus
▼ ... over en uke senere ... ▼
Stort fokus på mobbing i Trondheim-skolene for tida.
I den forbindelse dukket denne artikkelen opp som omhandler trådens tema: http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle6919639.ece

Stakkars kidsa, glad jeg ikke vokste opp med Facebook og andre sosiale nettsted.
Jeg mistet troen på likes når 90% av likes går til bilder som dette:

http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/c0.0.403.403/p403x403/548680_317810298332592_536049583_n.jpg
Bruker så og si facebook kun til å chatte med gamle og nye venner, statusoppdateringer og sånt holder jeg meg som regel ganske langt unna med mindre det er noe de nærmeste vennene mine poster, så likes er det minste jeg bryr meg om.
Likes er for meg et symbol på at jeg sagt/gjort noe som folk setter pris på, noe jeg personlig selvsagt syntes er åreit at folk gjør.

Jeg er ikke likegyldig til mine omgivelser og hva de måtte syntes om meg, så jeg bryr meg om mine likes. Setter selvsagt mer pris på kvalitative likes for et morsom kommentar, fint bilde etc, enn kvanitativet likes jeg får når jeg legger ut bildet av det store kjønnsorganet mitt f.eks