Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2941
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selvpålagt coronakarantene fordi jeg frykter å dø av corona.

Fått fullstendig corona angst og stresser veldig med dette. I løpet av morgendagen eller tirsdag må jeg gjøre div kjøp. Samtidig som jeg vet trenger greier, er jeg livredd for å få forurensede varer hjem som er full av coronasmitte.


Ser for meg 2 tiltak. Bruk av antibac og varmepistol. Kan jeg spraye emballasjen med antibac og la det fordampe, for så å blaste emballasjen i si ett lite minutt med varmepistol? Tror jeg har 2-3 store flasker antibac så mye å gå på der.

Bakterier og virus tåler ofte varme svært dårlig har jeg hørt. Ofte er det nok med 80-90 grader for å ta livet av bakterier og virus tror jeg. Varmepistolen har max setting på ca 200 grader. Hvor lenge må jeg blaste varene for å få fjernet virussmitte på emballasjen? Og vil det knekke corona viruset som kanskje er på emballasjen? Vil varmluftpistol kunne spre smitten bedre ut i luften før den klarer å drepe viruset?

Må forsøke å unngå smitte fordi jeg er i div. grupper med forhøyet risiko. Planen min omfatter både kolonialvarer og andre varer. Av typen, vel mer private varer til eget bruk. Matvarene kan jeg bestille hjem å få på døren. De helt private varene kan også leveres også.

Tror dere noe av dette vil skades av en slik behandling? Er det noen andre forslag til hvordan jeg kan forsøke å gå frem for å unngå å få corona i hus? Dauer sikkert kjapt om jeg blir syk. Og ikke lest nyheter og sett tv før helt mot slutten av uken og da var det helt coronakrise og nå sitter jeg her totalt uforberedt og er livredd.

Jeg har mange sykdommer som gjør meg til en svakelig person med dårlige odds om jeg blir smittet. Godt mulig jeg er patetisk og i overkant redd og skremt men jeg er ikke klar for å dø av corona. Vil disse tiltakene kunne redusere risikoen?
Kjære vene, dette kommer til å vare en stund. Det er sikkert riktig av deg å holde deg mest for deg selv, men du må finne en måte å håndtere angsten din på. Tiltak som det der, kombinert med utstrakt googling, vil bare fore angsten.

Ta av emballasjen, kast den og vask hendene.
Sist endret av *pi; 15. mars 2020 kl. 09:57.
Uvaksinert 👍
Det du kan gjøre for fremtidige situasjoner er å kjøpe pærer som er beregnet for desinfeksjon. Uv lys. Ikke bra å se på så må ikke brukes der man er. Men lag deg ett rom eller kott hvor du kan plassere ting du skal desinfisere og slå på lyset noen minutter. Det dreper bakterier og virus. Ikke at dette er noe man trenger å gjøre, men skjønner hvordan det er for personer som faktisk har angst så en enkel og billig greie man kan gjøre for å tilfredsstille sin egen frykt. F. Eks noe slikt som dette https://www.ebay.com/itm/Ultraviolet...a/381288536612
Møt opp i butikken når det åpner, jeg -TROR- viruset ikke overlever like lett på overflater/embalasjer over lang tid. Noe som betyr at det forhåpentligvis har "dødd" utover natten. Vet ikke om dette stemmer !!

Bruk plasthansker, votter, skjerf, whatever du kan tenke på som forhindrer fra å puste inn/minimer konakt med hud. Hold avstand til andre.

Bruk kun fks høyre hånden til å ta på varer, åpne dører, betale, osv. Ta deg god tid, tenk gjennom alle mulige valg, fks ikke ta første handlekurv du ser, men kanskje den som ligger litt bortgjemt.

Hvis du er godt kjent i butikken, lag en handleliste basert etter hvor i løypa varene er, så du kan velge kjappeste ruta, så slipper du å fly frem og tilbake.

Finner du ikke/mangler varen du er ute etter får du bare gjenta prossessen i en annen butikk. Eventuelt en annen dag.

Når du kommer hjem, kast hansker (hvis du har brukt det) rens hendene dine før du kler av deg, før du setter varer i kjøleskapet osv..

Hva jeg selv har gjort som har gitt meg en liten trygghet.
Klorvann og en klut vask iver emballasjen. Det vil vel ta knekken på det meste.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av gråfot Vis innlegg
Møt opp i butikken når det åpner, jeg -TROR- viruset ikke overlever like lett på overflater/embalasjer over lang tid. Noe som betyr at det forhåpentligvis har "dødd" utover natten. Vet ikke om dette stemmer !!
Vis hele sitatet...

Ikke ta på noe du ikke SKAL ha når du er der, har forstått att det skal stå det på skilt. Det og holde 1m avstand til andre.
Gode tips så langt men legger til min egen policy:

- Handle kl 6/7 om morgenen (umiddelbart når butikken åpner). Slipper å stå i kø i kassa, evt. virus har fått være i fred over natten og forhåpentligvis tørket ut, og handlevogner har ikke blitt håndtert av andre. Viruset klarer seg visstnok 3 timer i lufta, og da slipper man å tenke på at andre også har hostet/nyst i lufta før man selv går gjennom.

- Tror ikke det er nødvendig å desinfisere alle varene, men bruk hansker når du handler og pakker ut - og vask hendene godt før og etter du setter ting på plass i kjøleskapet/huset

- Handle en gang hver 7-14 dag, og bruk handleliste med rekkefølge basert på butikkens layout.

- Om du absolutt ikke vil i butikken kan du bestille fra Meny med hjemlevering for 59.- (om du bor nært nok)... Vær obs på at første tilgjengelig levering er et par uker unna, så du kan handle en runde på butikken nå og deretter få levert hjem fremover om du bestiller tidlig nok.

Ellers, pust med magen... For folk flest er det ikke farlig og årsaken til at vi blir bedt om å isolere oss er for å beskytte de med underliggende sykdom/høy alder, og sjansen for å bli alvorlig syk er svært lav for oss andre.
Sitat av gråfot Vis innlegg
Møt opp i butikken når det åpner, jeg -TROR- viruset ikke overlever like lett på overflater/embalasjer over lang tid. Noe som betyr at det forhåpentligvis har "dødd" utover natten. Vet ikke om dette stemmer !!.
Vis hele sitatet...

Viruset kan leva i inntil tre timar i luft. Det betyr at du i teorien kan bli smitta av å vera i same rom som ein sjuk hosta i for ein time sidan.

Viruset kan leva i fire timar på ein kaffikopp, 24 tomar på ein kartong og 2-3 dagar på plast og rustfritt stål.

Du kan bli smitta ved å ta på gjenstandar med virus og deretter på slimhinner i nase, auge eller munn.
Spesielt å si til en som har flere sykdommer som setter personen i kanskje flere risikogrupper at det bare er å puste med magen eller håndtere angsten. Si feks at en tjukkas med kols, diabetes og høyt blodtrykk blir smittet da blir det fort utsjekk pga corona selv om alder ikke nødvendigvis tilsier døden, for da snakker vi flere samtidige helseutfordringer, og kun en av disse vil medføre forhøyet risiko for å dø av corona. Hva skjer om noen har flere underliggende lidelser? Da er det kanskje ikke særlig mye å gå på for kroppen vel?

For personer som vet de er svært utsatt som trådstarter vil jeg heller si bli hjemme og få varene dine levert på døren. Får du ikke fred av angsten så bestill sobril el tilsvarende fra legen din. Apotekvarer inkl reseptvarer kan du også få levert på døren, bare å bestille på nettapotekene - de norske vel å merke

For de som evt. har sauna hjemme så kan du fyre opp sauna'n før varene kommer på døren og bringen inn varene i glohet sauna. Tenker at et par minutter vil være nok til å knekke evt. coronavirus på varer, esker og poser før varene smelter eller ødelegges.

Tenk på deg selv og din fremtid, ts. Du må skåne deg fra karantenebrytere og egoistiske mennesker som føler seg hevet over smittefarene. Få det du trenger på døren de neste ukene.
Sist endret av _abc_; 16. mars 2020 kl. 00:15.
mr.roundtree har rett, i normal romtemperatur kan viruset overleve 3 timer i lufta og opptil 3 døgn på metall og plast.

https://www.nrk.no/norge/sa-lenge-ov...ler-1.14945372
Jeg skjønner angsten din. Er selv ikke i noen risikogruppe, men mystiske, hittils uoppdagede virus er big NOPE for min del. Startet og lese meg opp på viruset i januar og innså at eneste måte og ikke bli smittet (eller vente med å bli smittet til mer informasjon/vaksine er tilgjengelige) er 100% karantine med smitteregime som vel overgår rutinene på norske sykehus.
Dette viruset er ekstremt smittsomt, vanlig influensa, Noro, Kikhoste blir nusselige i forhold når det kommer til smitterisiko.

Slik jeg ser det er du allerede litt send ute, men gå på butikken denne uken, og tenk at dette blir siste gang du går på butikken i år. Vet det høres stress ut, men uten personlig smittevernsutstyr er butikkene allerede være en sikker smittekilde. Grønnsaker og ferskmat kan du spe på med ettersom du får folk til å handle for deg eller til kan bestille hjem.

Har du mulighet til å flytte lang ut på bygda, så gjør det. Mye mer og finne på i naturen og suget etter å være sosial eller oppsøke steder med mennesker blir mindre.

Er du med andre mennesker, bli utendørs og hold god avstand.
Vask alt som skal inn i huset med antibac-wipes, rødsprit eller Virkon+. Evt. oppbevar dette utendørs minimum 3 døgn.

Har du en god mengde verneutstyr, drill på donning/doffing rutiner, dette er helt nødvendig. Ta også vare på alt utstyr, pakk inn i avispapir og legg bort, men ikke kast, det kan brukes igjen om 3 dager +.

Jeg har hold meg isolert nå siden onsdag 4. mars, er allerede drittlei alle rutiner og kjedsomheten. Anbefaler og tenke nøye igjennom om ulempende ved og helgardere seg mot smitte er noe du er villig til å akseptere over lang tid. Du risikerer også å bli stempla som litt sprø, men det får heller være.

btw. Hjelper lite og bruke masse tid på dette hvis du "bare tar noen øl hos bestekompisen" i helgene.


Blir spennende å se hvor mange prosent av befolkningen som ikke er/har vært smittet innen året er omme, sannsynligvis mindre en 5% timmer jeg. Tror desverre flesteparten innen helsevesenet vil smittet før eller senere med ressursmangel både når det gjelder pleiere og utstyr, samt alt for lite strengt nivå på smitteregimer, som en følge av dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Dette viruset er ekstremt smittsomt, vanlig influensa, Noro, Kikhoste blir nusselige i forhold når det kommer til smitterisiko.
Vis hele sitatet...
Kva baserer du det på? Eg har ikkje sett noko som tyder på at dette er vesentleg meir smittsomt enn vanleg influensavirus. Skilnaden er at det har fleire potensielle vertsindivid, ettersom ingen er immune mot det.

Eit av dei desidert mest smittsome virusa er vel meslinger, med R0 i uvaksinert befolking på 15-20.
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Slik jeg ser det er du allerede litt send ute, men gå på butikken denne uken, og tenk at dette blir siste gang du går på butikken i år. Vet det høres stress ut, men uten personlig smittevernsutstyr er butikkene allerede være en sikker smittekilde.
Vis hele sitatet...
No trur eg du er vel dramatisk her. Det eg har sett antyder at eit smitta individ i snitt smitter 2-5 andre. Om det er så ekstremt smittsomt som du antyder, burde talet vore høgare, og land som Italia og Kina burde ikkje greid å få den kontrollen dei har fått med tiltaka som er gjennomført.

Kort sagt: det er all grunn til å ta det alvorleg, men det er ingen grunn til hysteri heller.
Why shouldn't I touch my face?
The CDC recommends not touching your face as one action you can take to prevent getting COVID-19. Other things you should do: stay home if you're sick and avoid contact with other sick people. But you probably knew that already.
Vis hele sitatet...
https://donottouchyourface.com/
Synes helt klart du bør få noen til å handle for deg, det finnes det private systemer for flere steder om du ikke har noen du kjenner som hjelper deg. Sjekk på Facebook. Det er helt riktig å holde deg unna folk. Men jeg mener at du også må prøve å legge deg på et nivå som gjør det psykisk utholdelig for deg å ha det sånn over tid. Får du matvarer på døra, kaster emballasjen og vasker deg, da har du gjort en bra jobb. Det vil aller mest sannsynlig gå bra, men jeg skjønner at det er en ekkel følelse å være sårbar nå.
Sist endret av *pi; 16. mars 2020 kl. 10:51.
Det eneste som sørger for at du blir 100% smittefri er vell å stikke langt ut til fjells å leve av naturen? Få tak i et telt, hagle og jakte på det som er av villdyr i guess. På no Lars Monsen shit liksom.
Åja, vet vi sikkert at viruset ikke smitter til dyr? Tror ikke engang det å stikke til fjell er 100% sikkert.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Åja, vet vi sikkert at viruset ikke smitter til dyr? Tror ikke engang det å stikke til fjell er 100% sikkert.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde ikke det gjorde det, men ser mange bønder påstår man ikke vet. Har sett at det står i retningslinjer for avløsere at det kan smitte via dyr, redskaper o.l. Men da tenkte jeg det gjaldt via at flere tar på dyret, liksom.
Sist endret av *pi; 16. mars 2020 kl. 12:38.