Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3279
Tror jeg har litt problemer med alkohol!. Har begynnt å like å drikke når som helst!, Selv om jeg er aleine, og noenganger upassende tider på døgnet.. Har litt med at jeg har for mye tid til overs fortiden. Har hatt et ganske høyt konsum ellers de siste 8 årene da jeg alltid har jobbet i bar eller restarant, og som student nå.. Men nå er jeg litt skremmt.. Noen andre der ute som har samma feelingen ?
Jeg har et høyt forbruk, ikke et problem. Det er ikke et problem før det påvirker livet ditt i nevneverdig negativ grad. Uansett er det individuelt hva som er et problem da det gjelder alle rusmidler. To personer kan drikke like mye, der den ene sliter jobbmessig, familiemessig, og på psyken, og den andre har det helt fint. Det går fint, så lenge det går fint om du forstår.. Får du problemer ut av det så kutter du bare ned på drikkinga.
Hvis du funderer på om du har et problem:

Drikk mindre og finn et eller annet å bruke fritiden din på. Man kan bli avhengig av alkohol og du vil helst unngå å plutselig sitte i det.
Virker som mange havner på kjøret rett å slett fordi de har for lite å gjøre.

Vil anbefale deg å finne noe å gjøre, f.eks. begynne å trene på et treningsstudio.
Har drukket litt mye selv i det siste, men det har nok noe med at jeg er i Spania ; ) Jeg drikker dog aldri til jeg stuper og jeg klarer meg fint med cola (coca cola, ikke kola) hvis det passer seg.
Nå aner ikke jeg hvor mye du heller i deg, men regner med det er fordi du er glad i øl (eller hva du nå drikker) og ikke for alkoholens skyld???
Jeg gikk også fra restaurant/bardrift til studenttilværelse. Det er en overgang som er ganske hard. Man går fra å fylle 12-14timer av dagen med jobb til å sitte på skolen i 6timer og så gå hjem. Om man holder samme stil på alkoholforbruket som man gjorde i service-bransjen(der man fester så lenge man ikke er på jobb) så begynner det da å nærme seg et problem. Det er en drikkestil som er veldig lett å ta med seg til virkeligheten, det vil man helst unngå.
For min del så var dette en reaksjon på all den plutselige fritiden, dette var ikke noe jeg var vandt med. Om det samme kan sies om deg anbefaler jeg å finne noe å fylle tiden med. Selv tok jeg på meg så mye jobb at jeg i all praksis jobbet fulltid ved siden av studiene, men man kan også se på noen form for trening eller annen hobby uten alkohol(hva dette skulle være får du finne ut av sjæl, men om du spiller D&D eller tar fotografier spiller liten rolle).
Det hjelper også godt på om du finner noen klassekamerater å gjøre skolearbeid med(trenger ikke å stoppe ved skolearbeid; se en film eller no'). Det er liten sjangs for at de har en like usaklig tilnærming til alkohol som en gammel bransjehore.

tl;dr
Fyll opp fritiden din med noe mer produktivt, få et par kompiser utenfor bransjen.
Sist endret av moret; 6. juli 2014 kl. 09:59.
Nå etter 5 uker fyll hver eneste kveld (med gode kompiser i utlandet) føler jeg litt at jeg virkelig har lyst på øl/vin/sprit på kvelden... toleransen har også gått ekstremt mye opp. Jeg har tenkt på dette siste uken, faen ikke bra.

Har nå to flasker vin innabords og 3 tequilashots siste 10 timer. God natt!
Sitat av OnkneesforU Vis innlegg
Tror jeg har litt problemer med alkohol!
Vis hele sitatet...
Enkel måte å finne det ut på: Prøv å gå ei uke uten. Bare for å se om du greier det. Hvis du ikke greier det, så har du et problem.

Problemet trenger ikke nødvendigvis å være fysisk avhengighet. Problemet er hvis du ikke greier å finne på andre ting, selv når du har bestemt deg for å finne på andre ting.

Utfordringen er nemlig nettopp det: å finne ut hva morsomt du heller vil bruke fritida til denne uka, mens du gleder deg til å ta en forfriskende øl *neste* fredag igjen.
Artig. Var nettopp på kjøkkenet. Så en flaske vin, så jeg hylte et melkeglass.

Følte meg litt alkis nå.
Sist endret av Tøffetom; 6. juli 2014 kl. 12:32.
Det er sommer og sol, da går alltid nivået med alkohol opp.
Selv har jeg drukket 4-5 liter sprit på 2 uker nå (Fordelt på 4 kvelder med drikking).

Men kan ikke påstå at jeg har noe problem, jeg bare tåler litt for mye :P

Så lenge man klarer å ha klare regler for drikkingen og så lenge det ikke påvirker hverdagslivet, så har det nå fint lite å si at man drikker =)
Jeg er deltids alkis, om ikke jeg drar på fylla i helga, føler jeg at jeg har kastet bort helgen
@ moret;

Jeg syntes nå for min del at studenttilværelsen innebar (særlig i tillegg hvis du er/var aktiv i studentorganisasjoner) at det er tett drikking, altså mye og ofte, - samt ikke minst at det forventes av miljøet at du skal være med på kalaset. Jeg følte jeg tørrla meg på en måte når jeg reiste vekk fra studiestedet og fikk "fri fra alkoholen".

Forøvrig aldri vært i nærheten av resturant/serveringsbransjen. Jo jeg har vært "kelner" i et jallabryllup en gang, men jeg sugde fullstendig som kelner/servitør uten å gå nærmere på det. Har også fått prakket på meg av eldre personer at å jobbe innenfor resturant/servering er dritt og bare dritt.

Jeg er heller ikke den som drikker i noen stor grad i ferier, særlig med familie og barn tilstede, men riktignok med jevnaldrende kompiser går fort store mengder ned. Miljøet sier mye om hvor "tillatt" det er å drikke for meg.
Direkte som en alkis har jeg aldri følt meg, men det er en eller annen snikende interesse for øl og mjød (samt litt vin) jeg har fått med tiden, men det er bare positivt. Kvalitet har lenge vært viktigere for meg enn mengde og hvor full man kan bli på x antall flasker av den og den drikken, og grunnen er nok interessen som har kommet.
Sist endret av aeon_illuminate; 7. juli 2014 kl. 01:05.
Du begynner og lure litt når du har en 3-4 måneder hvor du dytter i deg mye forskjellige narkotiske stoffer som skal være utrolig vanskelig å slutte med(ikke noe opiater dog...) menst du går på pub endel ganger i uka med dine straighte venner og drikker på linje med festglade studenter/litt mer...og finner ut at det er på tide at du tar deg noen måneder rusfri for å bevise det for deg selv og ender opp med å kun ha et problem med å unngå å drikke...
Vel restaurantbrasjen er en livstil mer en kun jobb. Man fester mye, så jeg er vannt til dette.
Men nå har jeg fått en skikkelig pondus, som ikke faller helt inn i symetrien i min kroppsbygning. Sikkert pga alkoholen. Og jepp! Jeg trener en del! Mest kondis da.
De fleste av vennene mine drikker "for mye" også.. Eller koser seg for mye. Men de har skikkelig godt betalte jobber, og klarer fint å beherske seg selv. Jeg selv, siste år student.

Tror løsningen er hobby og antabus :/ Ihvertfall til jeg ikke får lyst å drikke bare fordi jeg kjeder meg...
Takk for svar alle!