Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 5989
NFFs husbedreviter
Nå har kvalitetspoeng vært en funksjon her på Freak i endel år og jeg har i lang tid irritert meg over hvordan et potensielt genialt konsept på en "sannhetssøkende" forumside har istedet blitt til en "valutta" preget av inflasjon, useriøsitet og ikke et kvalitetstegn - som det jo gir uttrykk for å være.

Kanskje det er på tide å skifte navn?
Eller best av alt, at folk begynner å tenke over bruken.

For å beskrive min indignasjon mer nøyd, så vil jeg sidestille facebook sine "likes", med det jeg ser på som "kvalitetspoeng".

Først "likes".
Dette er som en slags tommel opp.
Tommel opp kan brukes på ekstremt mange måter, alt utifra hvilken kontekst det brukes i.
F.eks, så kan jeg "like" en sang som blir delt; jeg kan "like" en morsom påpekning; jeg kan "like" en som gir uttrykk for verdier som jeg deler; jeg kan "like" hendelser som jeg syntes er positive.
Noe som kommer klart frem ved disse eksemplene, er at en "like" har utrolig mange bruksområder.
Dette er i mine øyne uproblematisk, da alle er klar over bruksområdene til en "like" og at det ligger ganske klart i ordet hva en "like" er.

Et poeng er at man ikke kan gå inn på en bruker, og se hvor mange "likes" denne personen har fått opp gjennom sitt tid som bruker. Jeg kan riktignok se at alle postene til personen har mange "likes", men pga jeg da blir møtt direkte med konteksten det har blitt brukt i, så kan jeg danne meg et bilde om hvorfor denne personen har fått så mange "likes".

"Kvalitetspoeng".
Kvalitet er i mine øyne et ganske spesifikt ord.
Det betegner kvaliteten på innleggene til den spesifikke brukeren og dens ytringer.
Hva er da kvalitet?
Og det er da her jeg ser det store problemet.
Kvalitet er i mine øyne et merke på at noen har brukt krefter og tid, og har et sett med evner, som bør bli bemerket.
En person som f.eks tar seg tid til å lese en hel tråd, for så å skrive et sammenfattet, gjennomtenkt svar fortjener i mine øyne å bli "hedret".
En person som oppviser kunnskap og kritisk sans fortjener i mine øyne å bli "hedret".
Etc.
Slik jeg ser det, så burde "kvalitetspoeng" betegne kvaliteten på ytringene denne brukeren har kommet med, og derfor burde det være et tillitsvekkende tegn.
En person med mange "kvalitetspoeng" burde være en person man hører litt ekstra på.
Det burde være en slags utmerkelse.

Så, hvordan blir kvalitetspoengene her på freak brukt?
I mine øyne er det klart, at kvalitetspoeng blir brukt på samme måte som facebook, nemlig i hytt og pine, og ekstremt kontekstavhengig.
En morsom vits får kp, verdier folk er enige i får kp etc etc.
Men burde dette kalles Kvalitetspoeng?
Fører ikke dette til en illusjon?
Fører ikke dette til at ordet kvalitet mister sin, kvalitet?

Burde navnet byttes ut med "likes", eller skal man fortsette å ha dette, men prøve å få det til å bli denne hedersbemerkningen som jeg prøver å argumentere for at det skal være?
Kall en spade for en spade!
Kp'er betegner ikke lenger kvalitet, og jeg syntes dette er synd.
Det var et glimrende konsept for et sannhetssøkende forum - som freak i mine øyne er - men har nå blitt forringet gjennom en ugjennomtenkt bruk.
Kp'er betegner i dag "popularitet", på samme måte som "likes" betegner popularitet på facebook.
Vil vi ha det slik? Jeg, vil ihvertfall ikke det, og min indignasjon over at det har blitt slik, har nå manifestert seg i denne posten.
Kvalitetspoeng var alltid ment som en form for likes. Dette var for å unngå at det ble mange svar som "bra skrevet", "helt enig" og "det der var lættis". Så man bare samler alt under en liten knapp. Hva som er kvalitet er helt subjektivt - noen synes en god vits eller vittig kommentar er kvalitet på forumet - mens andre synes en god, lang og informativ post er kvalitet. Navnet har lite å si, nesten alle her inne vet hva det er for noe.
Sist endret av etse; 3. april 2014 kl. 13:35.
Jeg gir gjerne KP til innlegg i debatter som ikke nødvendigvis deler mitt syn i saken, men som fortjener KP fordi det var meget bra skrevet.

Jeg tror det er flere som gjør det.
Freakforums svar på "likes"? Så vidt jeg kan huske hadde vel Freakforum KP en stund før facebook kom inn i bildet.
Det eneste jeg er litt usikker på er om jeg synes KP skal vises under profilen din. Det er det nok delte meninger på.
Sist endret av Mkvarner; 3. april 2014 kl. 13:40.
Jeg synes 'subkulturell kapital' burde gjeninnføres.
NFFs husbedreviter
Trådstarter
Den eneste "innvendingen" her, var i mine øyne etse, som påpekte at kvalitet er subjektivt.
Dette er interessant.
Jeg er enig i at kvalitet kan tolkes på mange måter, men samtidig, så syntes jeg noen av tolkningene blir såpass kontekstavhengige at ordet kvalitet mister sin betydning.

Men jeg innser at det kanskje bare er mitt syn på hva frekforum er, nemlig et forum for sannhetssøkende mennesker som skal møtes i en god diskusjon rundt emner som opptar dem, som gjør at jeg tenker som jeg tenker.
Jeg syntres isåfall det er synd at jeg er den eneste som tenker dette, da det er det jeg har sett på som spesielt med freaforum i alle årene jeg har vært medlem her.

At det var ment til å være en knapp som skulle ta over for overflødige innlegg som "bra skrevet", "vittig", etc, så er det positivt, da det fører til at innlegg som blir postet er mer på tema og handler mer om diskusjonen enn om metabemerkninger.
Men da burde det i mine øyne ikke hete kvalitetspoeng, heller likes.

Enig med Mkvarner om at man burde revurdere at det vises på profilen, så lenge det kun har denne funksjonen, og ikke en funksjon for å skape kredabilitet til de som fortjener det.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av danielsk Vis innlegg
Så vidt jeg kan huske hadde vel Freakforum KP en stund før facebook kom inn i bildet.
Vis hele sitatet...
Fjasboka kom på banen i 2004. KP i 2007, endret til nåværende form senere samme år.
Sitat av Dsverre Vis innlegg
Men jeg innser at det kanskje bare er mitt syn på hva frekforum er, nemlig et forum for sannhetssøkende mennesker som skal møtes i en god diskusjon rundt emner som opptar dem, som gjør at jeg tenker som jeg tenker.
Jeg syntres isåfall det er synd at jeg er den eneste som tenker dette, da det er det jeg har sett på som spesielt med freaforum i alle årene jeg har vært medlem her.
Vis hele sitatet...
Kom igjen nå. Med antallet som bruker forumet vet du at du ikke er den eneste =)

«Kvalitetspoeng» var betegnelsen fra dag 1, og tom. om man ser bort fra bakoverkompatibilitet («jeg ga den der et KP, nå ser det ut som om jeg ga et Lyst-til-å-gifte-meg-med-denne-posten-poeng!») mener jeg betegnelsen er en god indikator for hva det skal brukes til.

Enig med Mkvarner om at man burde revurdere at det vises på profilen, så lenge det kun har denne funksjonen, og ikke en funksjon for å skape kredabilitet til de som fortjener det.
Vis hele sitatet...
Troverdighet bygges hos meg mer av erfaring med brukeren, og kilder vedkommende lemper fram. KP/Innlegg kan være en pekepinn, men ikke noen stor greie.

Kanskje dette er interessant for deg: http://freak.no/forum/showpost.php?p...4&postcount=28
Sitat av Dsverre Vis innlegg
At det var ment til å være en knapp som skulle ta over for overflødige innlegg som "bra skrevet", "vittig", etc, så er det positivt, da det fører til at innlegg som blir postet er mer på tema og handler mer om diskusjonen enn om metabemerkninger.
Men da burde det i mine øyne ikke hete kvalitetspoeng, heller likes.

Enig med Mkvarner om at man burde revurdere at det vises på profilen, så lenge det kun har denne funksjonen, og ikke en funksjon for å skape kredabilitet til de som fortjener det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det hete likes? Fra din egen post trekker jeg ut hva du mener om kvalitet:

Sitat av Dsverre Vis innlegg
Kvalitet er i mine øyne et ganske spesifikt ord.
Det betegner kvaliteten på innleggene til den spesifikke brukeren og dens ytringer.
Vis hele sitatet...
Det som etse forklarer er jo akkurat det samme. Istedenfor å si "Bra skrevet" til et innlegg i en diskusjon så trykker man på den lille + og gir KP, nettopp fordi det var et kvalitetsinnlegg i en diskusjon, var det ikke akkurat det du ville?

Det at noen bruker KP som en slaks "like" i en tråd som ikke er en diskusjon må man jo nesten regne med, for som nevnt så er kvalitet subjektivt og hva jeg finner som god kvalitet på forumet trenger ikke være det samme som deg.
Kanskje har det noe med ditt forhold til forumet å gjøre? Du sier jo selv du ser på forumet som en "sannhetssøkende" forumside, mens for veldig mange andre (antar jeg), er det en side man besøker for å drepe litt tid, diskutere narkotikalovginingen, skryte av sin nye hjemmeside, bilder, musikk e.l.

Så når man ser på hvor mange "funksjoner" forumet har for forskjellige folk kan man nesten ikke lage en funksjon og forvente at det skal dekke over alt, da måtte crewet ha laget 1 "type" KP for hvert underforum, et for ´Diskusjon´, et for ´Samfunn, etikk og politikk´, et for ´Pyroforumet´, et for ´Fotografering´, o.s.v. Listen blir lang, og om man da ønsker å bruke KP som en slags sertifisering på at du diskuterer med en bruker som kan noe, basert på hva andre personer har "sagt" om denne brukeren, må du på et eller annet vis inn på profilen til brukeren og lete opp hvor mange "KP" denne brukeren har i det spesifikke underforumet.

Så nei, jeg er ikke enig i at vi burde endre noe på KP, nettopp fordi det dekker så uendelig mye mer enn en like. Når jeg diskuterer noe med noen så kan jeg godt gi KP til motparten min, om han/hun kommer med gode argumenter eller "vinner" diskusjonen, nettopp fordi det er kvalitet. Å kalle det for en "like" blir litt for facebook og instagram-aktig hvor alle jentene skal legge ut duckface-pupper-under-haka bilder for å dra seg mest mulig oppmerksomhet.

Tror egentlig det burde fortsette å være opp til hver enkelt bruker å bestemme hvordan de bruker KP, så får det være opp til hver enkelt bruker å dømme den du diskuterer med basert på hva han/hun skriver istedenfor hvor mange tall han har ved siden av navnet sitt.
Jeg er helt enig med tankegangen til TS.

Jeg mener personlig at de 700 kvalitets poengene jeg har fått er basert på fjas. Innleggene mine som har fått disse poengene har ingenting med kvalitet å gjøre.
Noen her inne bidrar med svært god kunnskap / rapporter / produksjoner / guider som jeg mener har god kvalitet, og det er disse menneskene som hadde fortjent disse poengene.

Når en tullesetning kan f.eks få over 50 kvalitetspoeng, så synes jeg ordet er svært misvisende. Folk bruker funksjonen som en "like", og det er godt mulig at det var tanken bak funksjonen også. Det får admins svare på.
Jeg synes derimot den burde blitt brukt på en annen måte, men det er jo bare en personlig mening
NFFs husbedreviter
Trådstarter
Sitat av Dsverre Vis innlegg
Burde navnet byttes ut med "likes", eller skal man fortsette å ha dette, men prøve å få det til å bli denne hedersbemerkningen som jeg prøver å argumentere for at det skal være?
Kall en spade for en spade!
Kp'er betegner ikke lenger kvalitet, og jeg syntes dette er synd.
Det var et glimrende konsept for et sannhetssøkende forum - som freak i mine øyne er - men har nå blitt forringet gjennom en ugjennomtenkt bruk.
Kp'er betegner i dag "popularitet", på samme måte som "likes" betegner popularitet på facebook.
Vil vi ha det slik? Jeg, vil ihvertfall ikke det, og min indignasjon over at det har blitt slik, har nå manifestert seg i denne posten.
Vis hele sitatet...
Dette oppsumerer vel egentlig mitt poeng rundt dette, nemlig at det er ugjennomtenkt bruk av det, som har "ødelagt" et glimrende konsept for å øke kvaliteten på freak.

Jeg ser at man ikke kan bytte navnet nå, da det vil skape problemer; poenget mitt var mer at denne posten kunne skape mer bevissthet rundt hva man kaster kp'er etter slik, at det kan gjenerobre denne rollen jeg har på følelsen at skaperen tiltenkte den.
Jeg må innrømme at jeg er nyskjerrig på hva som var den tiltenkte funksjonen til kp'er.
Jeg hører det blir sagt at det skulle være en samleknapp for å slippe småkommentarer, men var dette den eneste tanken?

Nok en gang, så må jeg påpeke at innvendingen om at kvalitet er subjektivt er interessant, men jeg syntes allikevel at det blir gitt mange kp'er, som faller utenfor begrepet kvalitet, uansett hvor subjektivt man tolker det.
Ord må da ha en viss substans?

Som en sidenote, så kan jeg jo nevne at jeg ofte blir møtt med disse innvendingene om relativiteten til ord og at jeg har en tendens til å mislike relativitetskortet da jeg har en hang mot objektivitet. Men det sier mer om meg og mine verdier enn om diskusjonen
Poenget med KP når det ble oppfunnet var å bli kvitt alle postene med "enig", "godt poeng" og et virrvarr med andre tilsvarende innlegg. Så om det er "likes" det oppfører seg som så er det helt greit. KP har kun den verdien som de som ser den tillegger den. Noen ser at x person har mer KP enn person y, og tillegger den personen mer troverdighet enn x. Andre gjør det ikke. Det er en slags 'subkulturell kapital', men verdien bestemmes ut fra andre enn de som har den.

For min del, så er jeg utelukkende positiv til den, uansett hvordan den blir "brukt", for mengden poster med "enig" som jeg har slettet har gått ned mye.

Det eneste jeg (og alle andre i crew/admins) ser på med hat, er de som prøver å jukse til seg KP. De mister muligheten til å motta KP.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Jonta Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Facebook introduserte ikke "Like" før i 2009.
@TS: når mange mennesker bruker det samme systemet, så vil det over tid henfalle til sin enkleste form. Noen brukere er liberale og slenger ut KP i til alle innlegg som får dem til å humre, andre er mer restriktive og gir langt færre. Å tviholde på et formkrav blir håpløst for det blir umulig å håndheve. Hvis de fleste har lyst til å være primitive og bruke det som likes, ja da vil antallet KP reflektere dette. Det er helt enkelt statistisk uunngåelig.

Løsningen er heldigvis rett foran nesa di: når du sjekker et innlegg, så kan du imidlertid også se hvem som har gitt det KP. Over tid vil du få et ganske godt bilde over hvem som gir KP til hva. Det er en mye nyttigere variabel. Du ser for eksempel gjerne i betente debatter at begge sider kan få mange KP, men gjerne fra ulike folk. Det gir et mye mer nyansert bilde.

Jeg er enig i at systemet er overflødig, men du velger selv hvordan du vil lese og bruke verktøyet.
Jeg vil begynne med at berømme deg for å ville "kvalitetssikre" siden for videre bruk, ett forum er jo aldri bedre enn summen av sine brukeres hensikter.
Disse poengene kunne selvfølgelig vært fordelt mer fordelaktig.
Men når alt kommer til alt blir de jo bare en forlengelse av "oss", så det er vel bare slik forumet ér, en potpurri av kvalitet/vitsing/synsing osv. Og åpenbart folk som verdsetter ulike ting.
Disse poengene er resultatet av en helt organisk prossess.
Som jeg sa, bra du prøver å øke bevisstheten rundt dette, men om du søker endring tror jeg resultatet blir kunstig.
Sitat av Dsverre Vis innlegg
Burde navnet byttes ut med "likes", eller skal man fortsette å ha dette, men prøve å få det til å bli denne hedersbemerkningen som jeg prøver å argumentere for at det skal være?
Vis hele sitatet...
Ironisk nok ga jeg deg akkurat et kvalitetspoeng, for jeg har tenkt akkurat det samme før. Kvalitetspoeng deles nå gjerne ut til innlegg med kontroversielle meninger, uten at innholdet i posten er preget av noe særlig kvalitet. En annen type poster som ofte får kvalitetspoeng er når en sak diskuteres av to parter og det er uenighet. Den av partene som man er enig med får et kvalitetspoeng, selv om innholdet i innlegget er helt ræva og verken opplysende eller har noe særlig kvalitet.

Nå er det slik at jeg har innsett at det er sånn det er, både her og på andre diskusjonsforum, men dette er det eneste forumet jeg vet om som bruker betegnelsen "kvalitetspoeng" eksplisitt (der f.eks diskusjon.no har noen slags grønne "likes", altså en slags "thumbs up"). Det er ikke noe problem for meg at folk gir en "thumbs up" hvis de er enige, men det at noen er enige i en sak er en helt annen ting enn at innlegget har "kvalitet" og dermed fortjener kvalitetspoeng.

Jeg ser mange veldig gode innlegg som ikke er kontroversielle, og som forfatteren tydelig har brukt mye tid på og som i tillegg inneholder ekte "kvalitet", altså relevant og riktig informasjon, som ikke får et eneste kvalitetspoeng, samtidig som jeg ser dustete personangrep som får 10+ kvalitetspoeng.

Jeg leser "kvalitetspoeng" her implisitt som "likes", men noen brukere (skal ikke nevne navn her) fortjener virkelig å ha mange kvalitetspoeng, rett og slett fordi de gjennomgående skriver gode og informative innlegg med kvalitet.

Problemet er ikke "kvalitetspoeng" i seg selv, men at de blir delt ut som "likes" av veldig mange, og begge deler er helt greit hver for seg. "Problemet" blir å skille et innlegg med kvalitet fra et innlegg som mange er enig i, for det er i mine øyner veldig stor forskjell på det...

Nå har jeg ikke veldig store problemer med dette, i og med at jeg leser KP som "likes", men jeg skulle ønske folk var litt mer restriktive med å gi KP til folk de er enige med, og litt mer givende når noen skriver et skikkelig godt innlegg, til tross for at man kanskje ikke er 100% enig eller at dette er en kampsak. Egentlig er tanken bak "kvalitetspoeng" veldig bra, men du har rett i at det går inflasjon i det og at et innlegg med 10+ KP ikke nødvendigvis er bra.

Jeg hadde ikke hatt store problemer om "kvalitetspoeng" ble døpt om til "likes" eller lignende, men samtidig er det mange innlegg (og brukere) her på freak som virkelig fortjener å få kvalitetspoeng på grunn av veldig gode innlegg som det ligger mye tid bak....



Såååå... KP til deg TS
NFFs husbedreviter
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det eneste jeg (og alle andre i crew/admins) ser på med hat, er de som prøver å jukse til seg KP. De mister muligheten til å motta KP.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg klar over og jeg håper ikke du tror det var det min post var et forsøk på. Jeg vurderte å presisere dette, men håpte det var overflødig.

Jeg er veldig enig i at det er bra at kp'er senker antall kommentarer som "enig", "morsomt " etc, da dette øker kvaliteten på tråden.

Kunne en tanke være å kun tillate så og så mange kp'er per person per dag? Dette ville kanskje ført til økt bevissthet rundt bruken..

Jeg prøver på ingen måte å prate ned konseptet, jeg bare sitter med en følelse om at det er et uutløst potensiale her.. Jeg vet det er mange kvalitetsbevisste postere på dette forumet - tilfeldigvis har mange av disse samlet seg i denne tråden - og jeg syntes det hadde vært utmerket om man kunne bruke konseptet kp'er til å øke kvalitetsbevisstheten til den gjengse bruker..

Og bare så det er nevnt; det er ikke nøye hvem som var først med likes eller kp'er, poenget mitt var mer at disse to begynner å nærme seg i bruk. Samtidig prøvde jeg å finne en fengende tittel
Sist endret av Dsverre; 3. april 2014 kl. 16:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vet ikke om det faktisk var slik, men jeg mener å huske at en gang for lenge siden var det slik at man fikk x antall KP å dele ut.

Problemet med å sette så mange rammer for hva som er kvalitet og ikke vil være det største problemet. I moraldebatter kommer det særlig frem, da moralrelativister vil gi KP til de som skriver et bra innlegg for deres sak, mens de som mener det finnes en objektiv moral vil gi KP til sine. Dette er bare et enkelt eksempel, men det gjelder utrolig mye - KP fungerer som en "hvor man er enige med brukeren" og "denne brukeren har vittige kommentarer". Hvilken av disse som er gjeldende vil du ikke vite uten å lese postene.

Det finnes ingen måte å løse dette på, med mindre man skal sette ned en KP-kontrollkomité, men det vil igjen ikke speile forumet, som er hele poenget med KP. La ordningen stå og se på det som antall poster. Mange poster er intet kvalitetsstempel, ei heller er KP.
Jeg har ikke mye å bidra med, men jeg er ærlig: kvalitetspoeng er gratis rus, jeg elsker det.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg vet ikke om det faktisk var slik, men jeg mener å huske at en gang for lenge siden var det slik at man fikk x antall KP å dele ut.
Vis hele sitatet...
Er ny her og lurer på dette selv. Har i det siste lest flere tråder og innlegg som jeg personlig mener det står kvalitet av eller hva man skal si. Og hver gang jeg gir noen KP er jeg redd for at dette er siste gangen før jeg evt får mer KP. Sikkert teit for mange, men vet ikke hva jeg skal søke på engang! (kp går ikke)

Hvem kan oppklare?
Sitat av Dsverre Vis innlegg
Dette er jeg klar over og jeg håper ikke du tror det var det min post var et forsøk på. Jeg vurderte å presisere dette, men håpte det var overflødig.
Vis hele sitatet...
Dett å skrive en post innenfor et tema er ikke å jukse seg til noe. Et eksempel er om man avtaler med andre brukere om at man skal gi hverandre KP på alt.

Sitat av Dsverre Vis innlegg
Kunne en tanke være å kun tillate så og så mange kp'er per person per dag? Dette ville kanskje ført til økt bevissthet rundt bruken..
Vis hele sitatet...
Vi hadde det slik i begynnelsen. Ingen av de opplevelsene vi hadde da ble endret når vi slapp det fritt til alle, dvs selv om man hadde få ga folk likt.
det eneste som endret seg var stadige fallende tall på 2-3 ords postene.

Du er ikke den eneste som tenker slik som du gjør. Noen ganger legger jeg også merke til at folk gir KP til de rareste ting, mens det som ofte er kvalitet ikke får noe som helst. Men det finnes ingen faktisk måte å styre hva folk vil gi "likes/KP" til, og glad er jeg for det.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Hvem kan oppklare?
Vis hele sitatet...
Jeg kan. For lenge siden når vi startet med dette var det slik at man bare hadde en liten dose hver dag. Etter nok mas skjønte nso at han bare måtte gi evig til alle. Så det er ingen begrensninger.

Sitat av Spirituell Vis innlegg
Jeg har ikke mye å bidra med, men jeg er ærlig: kvalitetspoeng er gratis rus, jeg elsker det.
Vis hele sitatet...
Det er en måte å tenke på det som. For noen er det langt viktigere HVEM man får KP av enn hvor mye man får.
Sist endret av meitemark; 3. april 2014 kl. 16:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for grundig oppklaring, meitemark. Skal ikke kaste KP i hytt og pine, dette er jo tross alt ikke FB : )
Synes det er en positiv ting å ha her, godt initiativ!
Beklager at jeg igjen nevner det, men dere som sitter i modereringssystemet;

hva med å innføre to knapper: a)plusspoeng/kvalitetpoeng, - som f,eks diskusjon.no og freak hadde i første årene med KP. Dette er et begrenset antall du kan gi hver dag, og disse skal gis til innlegg som faktisk er kvalitet, ja ordentlig gode innlegg.
..I tillegg da, b)en type likes-knapp, der man kan klikke på mange ganger ila en dag hvis man er enig i et innlegg eller synes en post er bare kul.




Jeg er nå forsåvidt klar over bakdelen med dette, meitemark har fortalt meg før i en tidligere tråd at det er altfor store likheter mellom to slike parallelle "KP-knapper" til at det blir vettugt å ha det. Jeg og jeg tror mange andre også synes ikke det. Problemet er, slik som vi ser i denne tråden.., at den KP-knappen fyller flere funksjoner - spesielt "like"-funksjonen og den "reelle kvalitets"-funksjonen. Det blir flere problemer med det.

Hvis dét oppe ikke går, så mener jeg en viss begrensning i KP per dag/uke/annet er greit, sånn at det ikke går inflasjon i det.

Nå som forumet er så stort og omfattende og har vært populært i over 10 år, hvorfor er det ikke på sin plass med litt flere reformer/updates, enn bare på layouten (mitt inntrykk hvertfall) ? Forsåvidt synes jeg dere er litt for konservative if.t innspill fra medlemsmassen.

Synspunkter ?
Sist endret av aeon_illuminate; 3. april 2014 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
La meg lage en liste som forklarer hva slags innlegg folk lager, basert på KP/antall innlegg.
AI=antall innlegg. KP= kvalitetspoeng

0.1-0.2 KP/AI Du er svært userriøs og skriver mye tull.
0.2-0.5 KP/AI Ikke så serriøs. Du bruker lite tid på å skrive innlegg.
0.5-1 kp/AI Nokså serriøs Bruker litt tid på å lage innlegg.
1-1.5 KP/AI Meget serriøs. Skriver sjelden med mindre du har noe godt å få fram.
1.5-2 KP/AI Geni. Du skriver bare innlegg når du har svært god kompetanse innen temaet og innlegget bærer stort preg av refleksjon. Det er også god lengd samtidig som det er veldig konkret skrevet. Veldig få brukere på dette forumet har dette.
Sitat av Sehpirot Vis innlegg
La meg lage en liste som forklarer hva slags innlegg folk lager, basert på KP/antall innlegg.
AI=antall innlegg. KP= kvalitetspoeng

0.1-0.2 KP/AI Du er svært userriøs og skriver mye tull.
0.2-0.5 KP/AI Ikke så serriøs. Du bruker lite tid på å skrive innlegg.
0.5-1 kp/AI Nokså serriøs Bruker litt tid på å lage innlegg.
1-1.5 KP/AI Meget serriøs. Skriver sjelden med mindre du har noe godt å få fram.
1.5-2 KP/AI Geni. Du skriver bare innlegg når du har svært god kompetanse innen temaet og innlegget bærer stort preg av refleksjon. Det er også god lengd samtidig som det er veldig konkret skrevet. Veldig få brukere på dette forumet har dette.
Vis hele sitatet...
Hva med de som har under 0.1, slik som deg?
Jeg antar du skrev listen for å være "svært userriøs og skrive mye tull". Godt gjennomført.
Sitat av Dsverre Vis innlegg


Så, hvordan blir kvalitetspoengene her på freak brukt?
I mine øyne er det klart, at kvalitetspoeng blir brukt på samme måte som facebook, nemlig i hytt og pine, og ekstremt kontekstavhengig.
En morsom vits får kp, verdier folk er enige i får kp etc etc.
Men burde dette kalles Kvalitetspoeng?
Fører ikke dette til en illusjon?
Fører ikke dette til at ordet kvalitet mister sin, kvalitet?
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig mange enkelt-innlegg som tilfeldigvis får latterlig mye KP uten å ha et reelt kvalitets-bidrag, men det er nok ikke helt slik du impliserer.

Ta å sjekk ut Provo eller mentalmelt. De er svart på hvitt dokumentasjon på at konsekvent posting av gjennomførte innlegg av høy kvalitet belønnes langt mer enn one-liners.

Vet du om mange troll her inne som har mange KP? Eller mange som konsekvent skriver kvalitet men aldri får KP?

Jeg har vært på dette forumet mange år, og jeg er egentlig litt fascinert over hvor god overensstemmelse det er mellom bidragsytere og KP'en dem har.

Slik jeg ser det er det kjipeste med KP bruken her inne at folk er altfor tilbakeholden når det gjelder å gi KP for lengre gode, forseggjorte innlegg.

....EDIT: Men blir selvsagt tåpelig å skrive dette uten å påpeke at jeg jo er litt inhabil i denne diskusjonen
Sist endret av Tøffetom; 3. april 2014 kl. 17:27.
Sitat av Sehpirot Vis innlegg
La meg lage en liste som forklarer hva slags innlegg folk lager, basert på KP/antall innlegg.
Vis hele sitatet...
Dette passer kanskje for deg, men det er nok ikke slik...

Smartere folk enn deg har prøvd å lage et matematisk uttrykk for post-KP ratio, men det er umulig. Før det første, forumet hadde vært her i mange år før KP kom. Mange hadde plenty med poster før den tid. Et annet poeng er at selv om man skriver bare seriøst får man ikke nødvendigvis KP. Man får heller ikke KP hvis man konstant skriver poster som bare er sleivspark og "humor". (man kan derimot få et spark ut herfra). Et til poeng er at det ikke er noen regler på hvem man gir til eller hvor ofte man kan gi.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av meitemark Vis innlegg
Et annet poeng er at selv om man skriver bare seriøst får man ikke nødvendigvis KP.
Vis hele sitatet...
Dette, jeg har skrevet ganske mange poster der jeg henviser til forskningsrapporter, medisinske journaler, statistikk etc, men hva er det jeg har fått mest KP for? En helt vanlig bekymringsmelding som jeg skrev i en annen brukers tråd, ingen fakta, bare en litt fra levra beskjed jeg følte passet seg.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Man får heller ikke KP hvis man konstant skriver poster som bare er sleivspark og "humor".
Vis hele sitatet...
Åjo da.

Vet selv at kvalitetspoengene mine strømmer inn hvis jeg er i humør til å bevege meg til gråsonen av det som regelverket sier er tillatt til å skrive her. Det skader heller ikke å være litt krass i svarene.

Personlig driter jeg langt i om man har skriveferdigheter som en journalist eller som en vgs1-elev. Kp'er deles ut av meg på bakgrunn av selve meningen med teksten så lenge man klarer å formidle den på en nogen lunde leselig måte. Kan man forvente at de av oss med skrivetalent er de eneste som skal fortjene kp? Man trenger heller ikke å sminke teksten sin for å virke intellektuell med avansert ord 70% av brukerne her blir nødt å slå opp for å forstå. Det finnes mange av dem her.

Dodecha: Den beskymringsmeldingen du skrev var passet seg så utrolig godt at meldingen i seg selv( selv uten fakta.)var en kvalitetsmelding som fortjente hvert eneste kp den fikk.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Slik jeg ser det er det kjipeste med KP bruken her inne at folk er altfor tilbakeholden når det gjelder å gi KP for lengre gode, forseggjorte innlegg.
Vis hele sitatet...
Det har nok mye å gjøre med at folk flest ikke gidder å lese lange innlegg. Når man møter wall of text, så er det fort gjort at det blir tl;dr. Jeg er selv en synder her. Jeg skulle gjerne sagt at jeg er på Freakforum for å ta del i intellektuelle debatter, men det ville vært ren løgn. Så fort en tråd eskalerer til å inneholde tusen ord lange innlegg i snitt, så melder jeg meg av. Dermed går jeg også glipp av mange innlegg som helt sikkert er veldig gode.

Selv gir jeg KP mye etter magefølelsen. Av og til gir jeg KP til motdebattantene mine, dersom de har et godt innlegg, til tross for at jeg ikke er enig. Noen ganger gir jeg KP til noen dersom jeg er veldig enig med dem, til tross for at innlegget ikke er virkelig forseggjort og "kvalitetsfylt". Og av og til gir jeg KP dersom noe får meg i godt humør, eller får meg til å le (dog prøver jeg å unngå å belønne one-linere). Litt på måfå, altså, og ikke noen standardisert bruk. Og det er vel slik KP-systemet er tiltenkt, og det er vel slik det også blir brukt. Synes det fungerer fint, jeg.

Når det er sagt, merker jeg også - i likhet med Dodecha - at innlegg jeg er fornøyd med, som oftest blir totalt oversett, mens en eller annen replikk jeg slenger ut, kanskje litt i irritasjon, plutselig kan sope inn tosifret antall KP. Rart med det, men sånn er det. Som meitemark sier: KP har kun den betydningen brukerne selv tillegger dem. Så får det bli opp til hver enkelt hva dette er.

Also;
Sitat av meitemark Vis innlegg
For noen er det langt viktigere HVEM man får KP av enn hvor mye man får.
Vis hele sitatet...
This.
Sist endret av Realist1; 3. april 2014 kl. 19:37.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette, jeg har skrevet ganske mange poster der jeg henviser til forskningsrapporter, medisinske journaler, statistikk etc, men hva er det jeg har fått mest KP for? En helt vanlig bekymringsmelding som jeg skrev i en annen brukers tråd, ingen fakta, bare en litt fra levra beskjed jeg følte passet seg.
Vis hele sitatet...
Hvis det er min tråd du sikter til, så må jeg legge til at det ikke bare var "en litt fra levra beskjed jeg følte passet seg". Du hadde mange gode poenger angående det å kjede seg, hvordan man kan bruke tiden sin til noe annet enn å ruse seg. Du hadde et viktig budskap som ikke bare gjelder meg, men også mange andre som sliter med rus.

Dessuten tror jeg ikke du er den eneste som har lagt merke til at jeg henger mye på rusforumet og kanskje føler en viss bekymring.

Må innrømme at jeg ble ganske paff at innlegget ditt fikk nærmere 100 KP på så kort tid. Jeg synes mange av dine andre innlegg også fortjener minst like mye KP som innlegget i min tråd, for du bidrar meget bra relevante og saklige innlegg.

Men det er vel som en her tidligere nevnte, at lange innlegg med mye fakta, informasjon, og avanserte utrykk og ord ofte blir ignorert eller for vanskelig for en gjennomsnittlig person å forstå. Det er ganske synd, men det er dessverre slik det er.

Uansett, så ser jeg mest på hvem jeg eller andre fra KP fra, ikke hvor mange man får.
Sist endret av Mexxy; 3. april 2014 kl. 19:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette, jeg har skrevet ganske mange poster der jeg henviser til forskningsrapporter, medisinske journaler, statistikk etc, men hva er det jeg har fått mest KP for? En helt vanlig bekymringsmelding som jeg skrev i en annen brukers tråd, ingen fakta, bare en litt fra levra beskjed jeg følte passet seg.
Vis hele sitatet...
++

Du er en av de jeg ser på som en viktig ressurs her inne, og jeg er en av de som gir deg kvalitetspoeng på de gode og informative postene dine med referanser til forskning og lovverk (som du opplagt har brukt tid på å finne), og som ikke har gitt deg KP for bekymringsmeldingen din til "M****i" (regner med det er den du sikter til).

Det er ikke det at det ikke fortjente kvalitetspoeng, men det var 20+ før jeg rakk å lese posten.

Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvis det er min tråd du sikter til, så må jeg legge til at det ikke bare var "en litt fra levra beskjed jeg følte passet seg". Du hadde mange gode poenger angående det å kjede seg, hvordan man kan bruke tiden sin til noe annet enn å ruse seg. Du hadde et viktig budskap som ikke bare gjelder meg, men også mange andre som sliter med rus.

Dessuten tror jeg ikke du er den eneste som har lagt merke til at jeg henger mye på rusforumet og kanskje føler en viss bekymring.

Må innrømme at jeg ble ganske paff at innlegget ditt fikk nærmere 100 KP på så kort tid. Jeg synes mange av dine andre innlegg også fortjener minst like mye KP som innlegget i min tråd, for du bidrar meget bra relevante og saklige innlegg.

Men det er vel som en her tidligere nevnte, at lange innlegg med mye fakta, informasjon, og avanserte utrykk og ord ofte blir ignorert eller for vanskelig for en gjennomsnittlig person å forstå. Det er ganske synd, men det er dessverre slik det er.

Uansett, så ser jeg mest på hvem jeg eller andre fra KP fra, ikke hvor mange man får.
Vis hele sitatet...
Og this...

Veldig enig i alt du skriver her...

Jeg ga bevisst ikke KP på akkurat den posten, men det var fordi det allerede var så mange og jeg vet at denne brukeren skriver så mange andre gode innlegg som fortjener like mange KP.

Tillegg:

Glemte å si at det er mye viktigere HVEM man får kvalitetspoeng av, og mindre viktig hvor mange man får.

En annen ting som irriterer meg litt er hvis noen skriver et spørsmål, og jeg skriver et langt og velbegrunnet svar (som faktisk svarer på en konkret problemstilling) og så får jeg ikke NOE tilbake. Et KP kan være en grei måte å si "takk for hjelpen" på hvis man spør og får (bra) svar...

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ta å sjekk ut Provo
Vis hele sitatet...
Jeg skrev nok ett litt for langt innlegg tidligere her ("wall of text"), men uten å eksplisitt nevne det brukernavnet så var han en av de jeg siktet til som virkelig fortjener hvert eneste kvalitetspoeng.
Sist endret av phish; 3. april 2014 kl. 20:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Muradi: Jepp, det var det innlegget jeg tenkte på, og jeg er glad du satte pris på det.

phish: Takk, og jeg må si jeg setter pris på diskusjonen rundt lovverket som er satt i gang, mye mer givende enn å slette enda en tråd om enda en som ikke klarer å røyke hasjen sin uten teskjeguide.
Sist endret av Dodecha; 3. april 2014 kl. 21:56.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg vet ikke om det faktisk var slik, men jeg mener å huske at en gang for lenge siden var det slik at man fikk x antall KP å dele ut.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Se lenkene her.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Er ny her og lurer på dette selv. Har i det siste lest flere tråder og innlegg som jeg personlig mener det står kvalitet av eller hva man skal si. Og hver gang jeg gir noen KP er jeg redd for at dette er siste gangen før jeg evt får mer KP. Sikkert teit for mange, men vet ikke hva jeg skal søke på engang! (kp går ikke)

Hvem kan oppklare?
Vis hele sitatet...
Sitat av meitemark Vis innlegg
Jeg kan. For lenge siden når vi startet med dette var det slik at man bare hadde en liten dose hver dag. Etter nok mas skjønte nso at han bare måtte gi evig til alle. Så det er ingen begrensninger.
Vis hele sitatet...
Med mindre det har blitt endret siden da: Det er en grense. Jeg så den først da en del folk… «eksperimenterte» for et par år siden. Mulig du husker tråden meitemark =)

Men grensa er lagt slik at vanlige bruk neppe vil kræsje inn i den. Jeg anbefaler å ikke prøve å finne grensen, jeg er hverken i nFF-staben eller helsepersonell, IANAL, TINLA, I'm So Meta Even This Acronym, objects in mirror are bluer than they appear.
Sitat av Sehpirot Vis innlegg
La meg lage en liste som forklarer hva slags innlegg folk lager, basert på KP/antall innlegg.
AI=antall innlegg. KP= kvalitetspoeng

*snip*
Vis hele sitatet...
I tillegg til problemer som allerede er nevnt (innlegg fra før systemet kom, antagelig flere som leser og dermed kan gi nå enn før): Hvilken type tråder folk deltar i har en hel del å si. Supportgreier for eksempel har ikke særlig ROI om det er internettpoeng man er ute etter.
Noen som kunne tenke seg å linke til innlegget fra Dodecha? Ble litt nysgjerrig
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Noen som kunne tenke seg å linke til innlegget fra Dodecha? Ble litt nysgjerrig
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php...02#post3101202
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Noen som kunne tenke seg å linke til innlegget fra Dodecha? Ble litt nysgjerrig
Vis hele sitatet...
Ble nesten litt irritert nå. Du hadde bare trengt å trykke på navnet hans > Finn flere innlegg av Dodecha, og bla deg ned til du fant det.

Men siden du spør, så er innlegget du leter etter her.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ble nesten litt irritert nå. Du hadde bare trengt å trykke på navnet hans > Finn flere innlegg av Dodecha, og bla deg ned til du fant det.

Men siden du spør, så er innlegget du leter etter her.
Vis hele sitatet...
Såså. Dodecha har nesten 6000 innlegg. Det er ikke gitt at man finner nevnte innlegg med en gang, og det er heller ikke gitt at man forstår at det er nettopp det innlegget som omtales, dersom man tilfeldigvis skulle ramle over det.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ble nesten litt irritert nå. Du hadde bare trengt å trykke på navnet hans > Finn flere innlegg av Dodecha, og bla deg ned til du fant det.

Men siden du spør, så er innlegget du leter etter her.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var en god stund siden det innlegget ble skrevet og ville ikke kaste bort tid på å lete gjennom flere hundre innlegg om det var tilfellet.
Men takk for linken
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Såså. Dodecha har nesten 6000 innlegg. Det er ikke gitt at man finner nevnte innlegg med en gang, og det er heller ikke gitt at man forstår at det er nettopp det innlegget som omtales, dersom man tilfeldigvis skulle ramle over det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så fryktelig vanskelig å finne innlegget. Man trenger heller ikke å ramle over det. Bare å bla seg ned, til man finner en post som skiller seg ut med 99 KP.

Syntes det bare var latskap at man ikke kan i det minste prøve å søke først, og gi jobben til noen andre. Greit nok at noen mennesker er lettere retardert, eller at det finnes mennesker som ikke klarer å navigere seg på datamaskinen, men det er lite innsats som må til for å finne et innlegg.
Sist endret av Relevant; 4. april 2014 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg kan forstå at noen finner det problematisk at det heter kvalitetspoeng, og samtidig deles ut over en lav sko til innlegg som ikke nødvendigvis er av en tilfredsstillende kvalitet. Det jeg ikke kan forstå er de påståtte implikasjonene. Hvis jeg har forstått det riktg påstås det altså at begrepet kvalitet kan lure folk til å gi urettmessig autoritet til bruker X (med god innlegg-KP-ratio) og dermed er faren at andre brukere blir tilbøyelige til å tro på innlegget, til tross for at X bare har blitt tildelt KP for morsomme sleivspark. Dette kjøper jeg til en viss grad, men det blir ikke endret av at man slutter å gi KP til slike morsomme/frekke/omtenksomme kommentarer.

Se på situasjonen slik: istedenfor billige KP igjennom humor har bruker X ervervet 1000 KP fra utrolig gode og utfyllende poster på DIY-underforumet. Da vil fortsatt det samme problemet oppstå hvis denne brukeren kommer inn på vitenskap og forskning-, eller rusmidler-forumet. Brukeren har altså kun gode og informative poster på sitt "fagfelt", men muligens ikke i de andre underforumene.

Sett slik vil ikke en hvilken som helst "holdningskampanje" ha noen effekt, og da må man egentlig skifte navn for å unngå dette påståtte problemet. Jeg mener på den andre siden at kvalitet kan bety så mangt, alt etter kontekst. Akkurat som en stol kan ha kvalitet på forskjellige måter (design, materialer, komfort) kan også innlegg ha forskjellige typer kvalitet.
Sist endret av Olympic; 4. april 2014 kl. 00:28.
Om det innlegget hadde blitt postet for 4-5 måneder siden hadde det nok krevd noe mer enn litt innsats for å finne det. Jeg gikk forresten inn på Muradi sin profil for å sjekke siste tråder, men jeg trodde ikke det gjaldt første tråden så overså det nok i farten. Jeg synes forresten ikke at du skal dømme mine ferdigheter på pc'n etter at jeg spør om noen kan gjøre meg en tjeneste. Jeg mente jo selvfølgelig ikke at noen andre skulle lete det frem for meg, men om man vet visste hvilket innlegg det var snakk om var det vel ikke veldig mye arbeid.
Lurer på en liten detalj ift KP; hvorfor er det ikke mulig å se KP på en post for en ikke-medlem eller når man er utlogget? Dette er jo fullt mulig på mange andre nettfora. VIrker lite inkluderende, ..eller er det kanskje bevisst lagt opp sånn?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Lurer på en liten detalj ift KP; hvorfor er det ikke mulig å se KP på en post for en ikke-medlem eller når man er utlogget? Dette er jo fullt mulig på mange andre nettfora. VIrker lite inkluderende, ..eller er det kanskje bevisst lagt opp sånn?
Vis hele sitatet...
Dette synes jeg også er rart, spesielt det at man kan se hvor mange KP en person har og til og med trykke inn på dem for å lese innleggene de er gitt til. I tråden vises de derimot ikke.
Jeg synes ofte KP kan være en god indikator på hvilke innlegg som er interessante/morsomme etc. i en tråd, og derfor liker jeg den nåværende formen. F.eks. denne tråden er jeg bare sånn halveis interessert i, og det er mye gjentagelse av de samme argumentene.

Da bruker jeg ofte å scrolle litt kjapt igjennom, og ser gjerne litt ekstra nøye på innleggene som har fått KP. Selvfølgelig vil jeg da kunne gå glipp av eventuelle kvalitetsposter, men det er greit når jeg ikke har så godt tid til å lese godt igjennom mange sider.