Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 7031
Hei!

Så lenge jeg kan huske har jeg nesten alltid løpt opp trapper til tross for at jeg har all tid i verden til å nå toppen. Å gå trinn for trinn blir jeg utolmodig av. Enten løper jeg eller så går jeg store steg av gangen.

Jeg klarer egentlig ikke helt sette ord på hvorfor jeg gjør det, og jeg har forstått at jeg ikke er den eneste.
En faktor kan være frykt - hvis man akkurat har sett en skrekkfilm og skal ned i kjelleren av en eller annen grunn, så løper man gjerne opp igjen.
Men nå har det blitt en vane og jeg løper konstant opp trappen til kontoret hjemme. Uansett.

Det skal sies at jeg er veldig rolig og avslappet ellers, men det er noe rart med den trappen...

Hvorfor løper du eventuelt opp trapper?

- boblesaft
Jeg løper ofte både i trapper og ellers. De ler av meg på jobben fordi jeg løper i gangene. Men jeg synes rett og slett det er så kjedelig å gå fra sted til sted at jeg vil at det skal gå fort. Dessuten er det ganske deilig å bruke kroppen litt skikkelig innimellom.
Fordi trapper er no drit og som oftest ekstremt ineffektive mtp. høyde vs. antall steg.
Løper både opp og ned jeg men hvorfor det er et stort spørsmål jeg ikke kan svare på.. Men når jeg tenker etter så løper jeg stort sett uansett hvor jeg går og er
Har en tendens til å løpe opp trapper ikke så rent sjeldent, ja. Men når jeg tenker over det kommer det an på hvor jeg er. Når jeg er hjemme og skal hente posten eller hive boss løper jeg alltid opp eller ned trappen, fordi jeg vil komme meg fort inn hjem igjen, og kunne gjøre andre ting jeg nyter mer. Når jeg f.eks er på skole eller et kjøpesenter går jeg heller sakte, antar det er fordi disse stedene til tider kan være kjedelige eller stressfulle, og jeg gjerne heller vil dra ut tiden litt eller ta det med ro.
Korte distanser løpes alltid og trapper løper jeg alltid opp og ofte ned.
Tror aldri jeg har hatt noe normalt forhold til trapper. Som liten ble jeg dratt ned dem, og akte ned på stumpen hvis jeg skulle ned frivillig. Går jeg opp trapper nå om dagen så går det som oftest to steg ad gangen. Mest fordi trappene jeg går mest i er korte i trinnstørrelsen, men også fordi jeg unner kroppen min så mye ekstra mosjon som mulig. Noe det føles ut som jeg får ved å hoppe litt i hverdagen. Tar aldri heisen, forøvrig.
Løper alltid opp og har jeg muligheten nermest hopper jeg ned halve trappen, har gått på en smell her å truffet taket med hodet å landet på kjellergulvet å lurt på hva som skjedde.. til tross for at jeg har skadet meg mange ganger på tur opp eller ned trappen så løper jeg, har jeg noe i hendene så holder det med strak hand slik at jeg ikke kan skade meg på det vis jeg tryner.
Jeg er 22 år og løper i trapper som om jeg skulle vert forsein til jobb.

Hvorfor er jeg ikke helt sikker på, det går raskere enn å gå?
Sist endret av Trollanon; 4. januar 2014 kl. 02:42.
Hjemme trapp mellom kjellern og 1 egt går jeg i ned og annenhvert steg opp. Mellom 1 egt og 2 egt løpe med mindre jeg har med meg noe så jeg ikke kan.
På skola opp i klasserommet annenhvert steg opp, og kan finnes på og hoppe fra trinn 2 og ned på veien ned. På verkstedet på skola hopper opp, ned så går jeg vanlig.

Har aldri tenkt over dette før nå.
bruker vel ikke å løpe med mindre jeg har god tid ellers så tar jeg så og si alltid to trinn.
Shit, jeg tenkte på dette senest for 20 min siden, så kom plutselig denne tråden opp. Trodde jeg var ca den eneste som løp opp trapper, men det var jeg tydeligvis ikke!

Hvorfor jeg gjør det vet jeg absolutt ikke. Jævli kjedelig å gå opp en trappe tho..

Denne tråden made my day!

Edit: Jeg også løper opp/ned trapper btw..
Sist endret av 295638; 4. januar 2014 kl. 03:03.
Personlig liker jeg å ta i fart slik at kan hoppe over et trappetrinn for hvert steg. Gjør kanskje ikke dette offentlig, men det har liksom blitt en inngrodd vane å løpe i trapper. Å gå blir liksom så kjedelig og tregt.
Trapper som jeg har gått lenge nok i til å kunne springe i blinde/mørket har jeg nok også en tendens til å spurte/jogge opp, men som regel går jeg de tre første stegene normalt før det slår meg at jeg likegodt kan få opp farten..
I rulletrapper står jeg som regel aldri stille med mindre noen står i veien, men det gjør jeg nok bevisst fordi jeg ikke vil være en av de som står i veien i rulletrapper (eller en som er som kan oppfattes som så lat at han lar rulletrappen gjøre all jobben)..
Sparer mer tid til å slappe av i sofaen ved å løpe opp trappene :P
Hvis jeg har god tid eller er sliten, så går jeg.

Hvis jeg har dårlig tid eller føler meg kraftfull, så tar jeg 2-3 steg i slengen.
løper kanskje ikke alltid, men da bruker jeg hurtig gange, og hopper over masse trinn.
Har en lei uvane å holde pusen når jeg bare skal opp en etg.
Er det heis i bygget, bruker jeg den av og til hvis det er over 4 etg.
Bor i 3 etg, med heis men den er alt for treg til at jeg orker å bruke den.
Sitat av wubster Vis innlegg
Fordi trapper er no drit og som oftest ekstremt ineffektive mtp. høyde vs. antall steg.
Vis hele sitatet...
Foretrekker du å klatre opp vegger for å nå den neste etasjen?
Wow, visste ikke at det var så vanlig! Når jeg løper i trapper er det rett og slett fordi jeg er utålmodig. Trenger ikke å ha dårlig tid eller noe, vil bare komme meg fort opp
Jeg småjogger ofte opp trapper, gjerne to og to steg også. Det er kjedelig å gå i trapper, og det ligger jo så vidt litt trening i det også, så det er jo en fin ting å tenke på.
Krabber opp, spider-walk ned.
Veldig mange fine argumenter for å løpe opp og ned trappene her. Jeg får lyst til å løpe mer selv, men jeg klarer ikke la være å foreslå til dere trappeløpere å forsøke en gang i blant å gå rolig opp eller ned ei trapp og nyte hvert skritt. Om man ikke har dårlig tid ihvertfall.

Tenker på at vi lever i en tidsalder der vi fort blir stresset av selvpåført hastverk og utålmodighet. Fint å bruke kroppen, ja, men det er også undervurdert trivelig å sette pris på øyeblikkene. Ja, jeg skriver om øyeblikkene mellom trappetrinn kl 05:12 om natta. Rare greier.
Løper bare opp trapper om det er slike som har sving i seg! Ellers tar jeg 2 steg om gangen. Tar 2 steg om gangen nettopp fordi 1 steg er akkurat for høyt eller for lavt opp til å være behagelig
Vil tro jeg går ned trappa "vanlig", men for en del år siden brukte jeg å jompe ned trappa så stumpen traff hvert trinn

Noen som har tenkt over rulletrapp? Det er noe av det kjedeligste jeg vet, det er som tortur å stå iro og snegle oppover rulletrappa i et overbefolka kjøpesenter. Går derfor samtidig som rulletrappa går, men selvfølgelig er det en eller annen vimsete kjerring som står å snakker i telefon og sperrer for når det er folk som vil gå forbi...
Sist endret av fotonewbie; 4. januar 2014 kl. 05:38.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Løper både opp og ned jeg men hvorfor det er et stort spørsmål jeg ikke kan svare på.. Men når jeg tenker etter så løper jeg stort sett uansett hvor jeg går og er
Vis hele sitatet...
Dette fikk meg til å tenke litt. Du løper altså overalt uansett? I begravelser? På fly? I heisen? Med saks?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Anbefaler å sjekke ut http://www.no.reddit.com/r/doesanybodyelse neste gang slike spørsmål dukker opp i hodet ditt :P
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Krabber opp, spider-walk ned.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du akkurat ble nødt til å demonstrere/filme.

Selv speeder jeg alltid opp i begge retninger, hvis det ikke er en smal møkkatrapp. Har tross alt ikke lyst til å brekke nakken. Trapper er kjedelige som helvete.

Noe av det verste jeg vet i trappesammenheng er disse "artige" trappene der alle trinnene er omtrent dobbelt så brede som de er høye. Verste dritten, nytter ikke å speede opp i de der uten å faktisk jogge.
Løper alltid opp trapper sjæl

I skolebygg, på jobben, trappen opp til rommet mitt. Har blitt avhengig og husker ikke hvordan det var å gå opp en trapp igjen, fordi det føles for unormalt.

Jeg hadde med ei jente hjem til meg og jeg prøvde å vise meg fra en gentleman's side, selvfølgelig.
"Vil du at vi skal gå opp på rommet mitt?" spør jeg. 3 sekunder senere er jeg på toppen av trappa og jeg ser ned..
på nederste trappetrinn står jenta og ser forundret ut "sa du ikke at vi skulle GÅ?"...

Vet ærlig talt ikke hvilket tempo jeg skal bruke hvis jeg skal gå normalt opp en trapp igjen. Må nok anskaffe meg en trappegåingsekspert
Sist endret av Tænman; 4. januar 2014 kl. 12:31.
Freak.no etter leggetid
Sitat av Chikara Vis innlegg
Veldig mange fine argumenter for å løpe opp og ned trappene her. Jeg får lyst til å løpe mer selv, men jeg klarer ikke la være å foreslå til dere trappeløpere å forsøke en gang i blant å gå rolig opp eller ned ei trapp og nyte hvert skritt. Om man ikke har dårlig tid ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Selv tar jeg alltid minst 2 skritt av gangen opp, og går hurtig ned trapper. Om jeg prøver å gå normalt får jeg en sånn uggen følelse i beina, takler det bare ikke.
Kan også sies at jeg generelt går fort, liker å bruke minst mulig tid på å komme meg til steder.
Sist endret av EvveDevve; 5. januar 2014 kl. 03:32. Grunn: leif
Jeg løper opp trapper når det er mørkt fordi jeg er mørkeredd
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Krabber opp, spider-walk ned.
Vis hele sitatet...
Jeg løper som often, hender også at jeg nesten krabber oppover trappene. tenk på det som løping med hendene ett par trappetrinn ovenfor.
Også løper jeg ned igjen

Gjør dette selvfølgelig bare hjemme.. ute går jeg eller jogger opp trappen.
Sist endret av KjemikalieX; 5. januar 2014 kl. 04:05.
Jobba som pizza sjåfør for peppes i oslo i 4 år. spurtet alltid opp alle trappegangene god trening og bra service = win
Jeg småjogger/Løper opp trappene fordi jeg syns det er bedre enn og gå opp trappene fordi da blir jeg oftest litt sliten i beina :/
Går så tregt jeg klarer, jeg.
Hater trapper, de er så ekle.
Jeg pleier å løpe opp trapper med både hender og føtter. Grynting og vilt blikk er obligatorisk.
Løper alltid i trapper, og hopper ofte ned de siste 2-3 trinnene.

Går kun opp og ned trapper om nettene for ikke å vekke resten av huset.
Gjennom hele barndommen hadde jeg det også sånn at på siste trinnet skulle jeg alltid gå med høyrebenet. Derfor ble jeg kjent med trappene hjemme, på skolen og hos familier og visste hvilket ben jeg skulle starte med for å gå annethvert trinn og avslutte med høyre. #tvangstanker
Jeg tror det er ett menskelig instinkt, du vil automatisk bruke minst mulig tid på ting du gjøre raskere så du kan bruke tiden din på mer nyttige saker en f.eks å gå opp en trapp

Ett ekempel du blir irritert om noen kjører i 50km/t forran deg i 80km/t sonen når han foran deg ikke har noe som helst trafikk foran seg igjen. Du bruker tiden din på noe som du kunne ha brukt på noe bedre!
Jeg løper også opp trapper. Det føles mer effektivt å holde farten oppover, enn å stoppe og ta ny fart for hvert skritt. Har jeg nok fart, tar jeg to trinn av gangen.
Nedover trapper løper jeg gjerne sidelengs to og to trinn. Jeg opplever at det er lettere å plassere føttene midt på trinnet når de peker mot siden, så jeg kan løpe fortere før det blir risikabelt. Er det ett solid gelender å holde i, tar jeg tak langt ned og hopper de 4-7 siste trinnene, og bremser farten ved å holde i gelenderet.
Kan skyte inn at jeg er den eneste i min Kiwibutikk som kommer løpende hver eneste gang det ringer i kassa som om det skulle vært kø herifra og til månen. Må egentlig være et festlig syn!

Tenker at de fleste kundene setter pris på de 30 sekundene de sparer på at jeg småjogger litt.

Og tenkt på helsegevinsten over tid da folkens
Broren min pleide å løpe etter meg i trappen når jeg var mindre(sannsynligvis fordi vi krangla), så jeg løper alltid opp trappene, og jeg takler ikke når folk går bak meg heller.
Sitat av wubster Vis innlegg
Fordi trapper er no drit og som oftest ekstremt ineffektive mtp. høyde vs. antall steg.
Vis hele sitatet...
Har du tenkt tanken, at du kanskje ikke er alene i verden? Har du tenkt over konsekvensene med trappetrinn på 50 cm, for f.eks. benskjøre Olga Olsen på 85 år?

Sitat av Potetmix Vis innlegg
Jeg pleier å løpe opp trapper med både hender og føtter. Grynting og vilt blikk er obligatorisk.
Vis hele sitatet...
Ha ha, tror jeg på faenskap hadde ringt dyrebeskyttelsen. Og sagt det løper et vilt dyr i trappa X, som trenger omplassering med en gang!

Ellers kan jeg gå rolig og sprinte opp trapper selv. Kommer akkurat an på humør og setting.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Har du tenkt tanken, at du kanskje ikke er alene i verden? Har du tenkt over konsekvensene med trappetrinn på 50 cm, for f.eks. benskjøre Olga Olsen på 85 år?
Vis hele sitatet...
Hadde trappetrinn vært litt høyere ville de aller fleste skuffe bort i kanten. Jeg vet ikke om det er fordi vi har vendt oss til høyden, men det er fortsatt morsomt å se når de legger en liten plate på ett av trinnene.
Tar 2 og 2 trinn som oftest. Går fort nok. Pleide å løpe men etter flere parodier blant medelever kutta jeg ned på det.
Har erfaring med å løpe opp på dyremåten også.
Går/jogger to og to trinn. Er bare 30år så jeg hopper 5-6trinn om gangen når jeg skal ned, akkurat som da jeg var barn
"Øko-Terrorist"
Løper mye opp trapper når jeg er på sjøen, månedsvis til havs, eneste stedet det er lov å løpe ombord er opp trapper, det blir somregel eneste trimmen du får når du er ute.
Jeg går i bevisst og rolig tempo, men biter meg i tennene av irritasjon over ineffektiviteten og hvor kjedelig det faktisk er. En gang i blant blir det selvsagt småjogget opp. Dersom jeg ikke er i utlandet på et hotell, da er det full effekt. Som oftest i kappløp med de som venter på heisen og ikke gidder å ta trappen.
Sist endret av HappySmoothie; 6. januar 2014 kl. 19:00.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Jeg går i bevisst og rolig tempo, men biter meg i tennene av irritasjon over ineffektiviteten og hvor kjedelig det faktisk er. En gang i blant blir det selvsagt småjogget opp. Dersom jeg ikke er i utlandet på et hotell, da er det full effekt. Som oftest i kappløp med de som venter på heisen og ikke gidder å ta trappen.
Vis hele sitatet...
Nå begeynner jeg å angre på det jeg skrev om deg i den jackass bestemor tråden din. Du er genialt morsom til tider =)