Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2282
Hei!

Lurte på en liten ting, men er helt grønn på området og antar at det er en litt vanskeligere prosess en som så..

Hvis Norge er et demokratisk land, hvorfor er sånne små lover og regler som stordelen av befolkningen vil ha vekk, fortsatt her?

Ta 200 kroners grensen på toll feks. Hvis Norge er et folkestyrt land, så hvorfor er sånne små ting her fortsatt?

Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal bare stemme over å fjerne bøter ol. fordi vi ikke liker det.
Sist endret av Zorbo; 4. januar 2013 kl. 15:50.
Fordi Norge er et Representativt demokrati.

Et representativt demokrati, også kalt indirekte demokrati, er et demokrati der folket velger representanter til å styre for seg. De ulike politiske grupperinger kjemper i åpne frie valg om å vinne legitimiteten til å styre politikken innenfor et gitt territorium i en gitt periode.

Dette er den tradisjonelle og den mest utbredte formen for demokrati. Norge er et representativt demokrati, det samme gjelder de fleste land i Europa.
Vis hele sitatet...
Ingen som stopper deg i å stemme på noen som vil fjerne 200-kronersgrensa.
Norge er ikke et demokrati, pent kalt Representativt demokrati. Vi har et indirekte demokrati, som sier at vi velger hvem som skal bestemme over oss.
Eneste måten vi kunne fått et demokrati i Norge i dag, er enten å endre lovverket, eller at et 100% populistisk parti som kun kjemper for hva FOLKET vil, og ikke sine egne, til tider, trangsynte meninger.

Lover som DLD blir fint innført selv om 70-80% av befolkningen ikke ønsker det. Jeg skulle gjerne ønske at vi ble et friere land med mer demokrati, med folk som gikk ann å stole på i spissen.
Sist endret av elytsmoorhs; 4. januar 2013 kl. 15:55.
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Eneste måten vi kunne fått et demokrati i Norge i dag, er enten å endre lovverket, eller at et 100% populistisk parti som kun kjemper for hva FOLKET vil, og ikke sine egne, til tider, trangsynte meninger.
Vis hele sitatet...
Er det mulig å danne et 100% populistisk parti i en indirekte demokratisk land?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Ingen som stopper deg i å stemme på noen som vil fjerne 200-kronersgrensa.
Vis hele sitatet...
Slike småsaker er litt problematisk - for det er aldri nok til at ein vil bytte parti på grunn av den eine saka, så det er stortsett ei uviktig sak, som ikkje vinn eller støyter vekk spesielt mange veljarar. Dermed er mest realistiske demokratiske modellen partidemokrati.

Folk snakker også om at Noreg er indirekte demokrati - korrekt. Men det er fort å gløyme at alle norske parti er demokratiske, og kven som helst kan melde seg inn og påverke partiet si linje, anten gjennom interne debatter, eller ved å stille som tillitsvald i partiet. I tillegg har vi organisasjoner, som påverkar partia direkte, f.eks. LO sin innflytelse over AP, og NHO sine band til Høgre. Å delta i debatten i ein organisasjon kan altså hjelpe - får du ein mektig organisasjon på di side får du saka opp.

Så demokratiet er ikkje berre på valdagen. Det er ein kontinuerleg prosess, som topper seg kvart fjerde år.
Personlig kunne jeg tenkt meg fler folkeavstemninger, grunnet slik som slashdot beskriver det: Det blir for dumt å stemme på andre parti nettop pga. "uviktige småsaker".
Sist endret av pinkman; 4. januar 2013 kl. 16:19.
Sitat av Nakkeskot Vis innlegg
Er det mulig å danne et 100% populistisk parti i en indirekte demokratisk land?
Vis hele sitatet...
Ja noen gjorde og kom nesten på tinget. Atle Antonsen blant annet.
De lovte bare 1 ting. Alt skal bli bedre. Og folk elsket det.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ja noen gjorde og kom nesten på tinget. Atle Antonsen blant annet.
De lovte bare 1 ting. Alt skal bli bedre. Og folk elsket det.
Vis hele sitatet...
Hm. Det var interessant! Så i teorien kan vi danne et populistisk parti som fører avstemninger på torg, forum, oppslag o.l, for så å ta det opp på tinget?

Det er jo alt folk ønsker seg. Noen mer engasjerte enn meg burde jo danne et slikt parti. Det er jo bare å begynne med underskriftskampanje her på FF så er man nok halvveis allerede.

Bare en tanke
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nakkeskot Vis innlegg
Hm. Det var interessant! Så i teorien kan vi danne et populistisk parti som fører avstemninger på torg, forum, oppslag o.l, for så å ta det opp på tinget?
Vis hele sitatet...
Eg forstår ikkje problemet med å delta i det partiet du ligg nærast sine demokratiske prosesser? Det er større sjans for gjennomslagskraft slik...

Partia er ikkje ein lukka gjeng. Dei er rimeleg åpne, og du kan utan viare melde deg inn og bli aktiv.
Sitat av Nakkeskot Vis innlegg
Hm. Det var interessant! Så i teorien kan vi danne et populistisk parti som fører avstemninger på torg, forum, oppslag o.l, for så å ta det opp på tinget?

Det er jo alt folk ønsker seg. Noen mer engasjerte enn meg burde jo danne et slikt parti. Det er jo bare å begynne med underskriftskampanje her på FF så er man nok halvveis allerede.

Bare en tanke
Vis hele sitatet...
Dette har blitt prøvd tidlegare. Direktedemokratene stilte på liste sist gang ved kommunestyrevalet i 2003, og har visst blitt lagd ned etter dette...
Problemet med å ha direkte demokrati er at vi ikke kan stemme over alle saker her i landet. Tenk om vi skulle hatt folkeavstemning for absolutt alt. Ting hadde gått så ufattelig sakte. Vi velger jo representanter som skal styre landet, de skal jo helst gjøre det folket som valgte dem vil, men de må ikke (DLD feks). Det sagt syntes jeg at det er litt lite inkludering av folket sin mening på ting som påvirker oss mest (igjen, DLD)
Var en gjeng som gjorde et halvhjertet forsøk på et direkte demokratisk parti.

http://no.wikipedia.org/wiki/Det_Politiske_Parti

Hadde igrunn vært jævla spesielt å tatt seg en runde på internett 1 gang pr mnd, og stemt på diverse ting og tang - men jeg frykter det hadde blitt litt kaotisk.
Sist endret av UngarEffect; 4. januar 2013 kl. 19:33.
Litt off-topic, men samtidig kanskje innenfor grensen;
Finnes det noen land som er 100% demokratiske?
Feks at får du X antall stemmer blir det folke avstemning på om 200kr grensen på toll skal forsvinne?
Regner nesten ikke med det da det hadde blitt veldig mange folke avstemninger.
Men kanskje noen har svaret?
Sitat av Nakkeskot Vis innlegg
Hm. Det var interessant! Så i teorien kan vi danne et populistisk parti som fører avstemninger på torg, forum, oppslag o.l, for så å ta det opp på tinget?

Det er jo alt folk ønsker seg. Noen mer engasjerte enn meg burde jo danne et slikt parti. Det er jo bare å begynne med underskriftskampanje her på FF så er man nok halvveis allerede.

Bare en tanke
Vis hele sitatet...
Det er mulig, men det er en fryktelig dårlig ide. Ting som avgiftspolitikk eksisterer ikke i et vakuum, men går inn i et komplekst hele som er tidkrevende å sette seg inn i. Det er noe helt anna å skrive under en underskriftsliste og/eller stemme for noe i en folkeavstemning enn å genuint jobbe for en sak og forstå interessemotsetningene som gjør seg gjeldende.

Og en god del saker angår ganske få egentlig, er det da rimelig at flertallet får bestemme? Ta for eksempel homofilt giftemål. Strengt tatt plager det ingen, det har ingen innvirkning på livet ditt om du ikke er homofil. De homofile er en minoritet. Hvis alle homofile ønsker homofilt giftemål, mens ingen av den heterofile majoriteten ønsker det - er det da rimelig at flertallet får bestemme i en sak som strengt tatt ikke angår dem? Det vil jeg i så fall ikke kalle et demokrati, men et flertallsdiktatur.
Sitat av pinkman Vis innlegg
Personlig kunne jeg tenkt meg fler folkeavstemninger, grunnet slik som slashdot beskriver det: Det blir for dumt å stemme på andre parti nettop pga. "uviktige småsaker".
Vis hele sitatet...
Men ingen vil jo stemme for skatter og avgifter, og da ville vi jo få et problem med å betale for velferdssamfunnet vi har gående her.. Det er jo et budsjett som skal gå opp, og hvem skal ha ansvar for det om folket skal få stemme fra sak til sak?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Susanna Vis innlegg
Men ingen vil jo stemme for skatter og avgifter, og da ville vi jo få et problem med å betale for velferdssamfunnet vi har gående her.. Det er jo et budsjett som skal gå opp, og hvem skal ha ansvar for det om folket skal få stemme fra sak til sak?
Vis hele sitatet...
Dei fleste mennesker er rasjonelle nok til å godta det som et nødvendig onde, sjølv om skattegraden er omdiskutert. Det er en ekstrem minoritet som meiner at all skatt er overgrep, og dei har ingen reell innflytelse - som rimer bra med størrelsen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dei fleste mennesker er rasjonelle nok til å godta det som et nødvendig onde, sjølv om skattegraden er omdiskutert. Det er en ekstrem minoritet som meiner at all skatt er overgrep, og dei har ingen reell innflytelse - som rimer bra med størrelsen.
Vis hele sitatet...
Ja, det viser seg jo all den tid vi har det styret vi har i Norge. Nettopp fordi vi har en regjering som tilbyr en "pakke" med skatter, avgifter og velferdsgoder til alle, og det konseptet skjønne vi jo.

Men jeg tenker om man skulle stemme om enkeltsaker hele tiden - hva er da sjansen for at folk ville stemme for moms, bensinavgift, skattetrekk osv. Jeg har ikke så stor tillit til folks fornuft ihvertfall. Vi har folkevalgte som styrer, fordi noe annet ville blitt kaotisk og det ville blitt umulig å gjennomføre noe som helst.

Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Norge er ikke et demokrati, pent kalt Representativt demokrati. Vi har et indirekte demokrati, som sier at vi velger hvem som skal bestemme over oss.
Eneste måten vi kunne fått et demokrati i Norge i dag, er enten å endre lovverket, eller at et 100% populistisk parti som kun kjemper for hva FOLKET vil, og ikke sine egne, til tider, trangsynte meninger.

Lover som DLD blir fint innført selv om 70-80% av befolkningen ikke ønsker det. Jeg skulle gjerne ønske at vi ble et friere land med mer demokrati, med folk som gikk ann å stole på i spissen.
Vis hele sitatet...
Dette er selvsagt pissprat. Et demokrati må organiseres på en måte, og et indirekte demokrati med folkevalgte er den eneste måten å få til en helhetlig politikk noe sted. Å si at Norge ikke er et demokrati viser bare at du ikke aner hva du snakker om.

Sjekk ut demokrati-indexen fra 2011. Norge ligger på topp i verden!
Sist endret av Susa; 4. januar 2013 kl. 23:56.
Sitat av Nakkeskot Vis innlegg
Hm. Det var interessant! Så i teorien kan vi danne et populistisk parti som fører avstemninger på torg, forum, oppslag o.l, for så å ta det opp på tinget?

Det er jo alt folk ønsker seg. Noen mer engasjerte enn meg burde jo danne et slikt parti. Det er jo bare å begynne med underskriftskampanje her på FF så er man nok halvveis allerede.

Bare en tanke
Vis hele sitatet...

Ja kanskje du kan vekke til livet Det politiske parti?

Tipper du klarer deg med 2 slagord:

Alt skal bli bedre og ja til personvern nei til DLD.
Det bør være nok til å samle underskrifter og kjører du stands på høyskoler og universiteter og VGS så bør du klare å samle nok til å komme på tinget. Jeg blir med jeg.
Hvis vi tar av oss John Lennon-brillene ser vi jo at ett 100% demokrati kan by på svært store problemer. At vi velger reflekterte og utdanna politikere til å styre oss, tror jeg er bedre enn at alt skal avgjøres av diverse idioter rundt om i Norges som alle stemmer for egen gevinst Jeg vil ikke la trygdesnylter-familien tvers over gata styre landet sammen med den harry rånergjengen nedi bygda (satt på spissen)
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Litt off-topic, men samtidig kanskje innenfor grensen;
Finnes det noen land som er 100% demokratiske?
Feks at får du X antall stemmer blir det folke avstemning på om 200kr grensen på toll skal forsvinne?
Vis hele sitatet...
Norge

Sitat av http://no.wikipedia.org/wiki/Direkte_demokrati#Innbyggerinitiativer
For å utløse en folkeavstemning om en sak, må det som regel bli levert inn et minimum antall underskrifter fra personer med stemmerett.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Novice; 5. januar 2013 kl. 02:20.
Huff kjipt at de sluttet rett etter Facebook bølgen kom over norge....

Når de prøver å ha avstemninger via Internett! ( Tenker på "Likes" & "Shares" )

Det er greit med litt Direkte Demokrati! Absolutt!

Når så enorme latterlige skremmende TING .. ja har lyst til å kalle det DET!

Kan starte med EØS og DLD...

Folke avstemning! Fordi det finnes NOK Misstillit allerede i den Norske Befolkning! som omhandler EØS og DLD...

Syns jeg har lest et sted at Sveits! brukte 10 år på forhandle EØS...

Har ikke vi i Norge noe å si til EØS? (EU men egentlig ikke..med EU Regler)

Vi får mer og fler nye EØS Regler! every year... som vi aldri hører om, hører om få da.. som at vi må kanskje snart passe på å dusje "Forsvarlig" og IKKE lenge..

Typisk at alt dette Indirekte Demokrati tullet, har en bi effekt ved å en dag å få en STRAFF eller en BOT! på grunn av en EØS Regel? som vi ikke har STEMT på! VOKST opp med! HØRT om?

Før vi får det slengt i TRYNET!

Sist endret av Aldrin; 5. januar 2013 kl. 03:11. Grunn: oO
Sitat av Aldrin Vis innlegg
Huff kjipt at de sluttet rett etter Facebook bølgen kom over norge....

Når de prøver å ha avstemninger via Internett! ( Tenker på "Likes" & "Shares" )

Det er greit med litt Direkte Demokrati! Absolutt!

Når så enorme latterlige skremmende TING .. ja har lyst til å kalle det DET!

Kan starte med EØS og DLD...

Folke avstemning! Fordi det finnes NOK Misstillit allerede i den Norske Befolkning! som omhandler EØS og DLD...

Syns jeg har lest et sted at Sveits! brukte 10 år på forhandle EØS...

Har ikke vi i Norge noe å si til EØS? (EU men egentlig ikke..med EU Regler)

Vi får mer og fler nye EØS Regler! every year... som vi aldri hører om, hører om få da.. som at vi må kanskje snart passe på å dusje "Forsvarlig" og IKKE lenge..

Typisk at alt dette Indirekte Demokrati tullet, har en bi effekt ved å en dag å få en STRAFF eller en BOT! på grunn av en EØS Regel? som vi ikke har STEMT på! VOKST opp med! HØRT om?

Før vi får det slengt i TRYNET!

Vis hele sitatet...
Vel, for at samfunnet vårt skal fungere er det faktisk en nødvendighet at folk setter seg inn i reglene som gjelder. Og at de endres noen ganger. Så du må nok forholde deg til litt mer enn reglene du har hørt om og vokst opp med.

Det er heller ikke sånn at du kan bli straffet etter en EØS-regel. Straffet blir du bare etter norsk lov. En annen sak er at EØS-regler lager en plikt for Stortinget og regjeringen til å enten endre norsk lov (med en vanlig lovprosess) eller bruke reservasjonsretten.
Mtp hvor lenge arbeiderpartiet har hatt makten her i landet, så er jeg igrunn glad for at Norge ikke er mer demokratisk enn det faktisk er.

Antallet personer som ikke burde ha hatt stemmerett i det heletatt, er nok såpassas høyt, at det ville blitt en katastrofe for landet.

Hadde landet vært 100% demokratisk med folkeavstemninger på ALT, så hadde vi betalt 0% i skatt, vi hadde hatt gratis drivstoff og mat, fått ny bil til jul av staten, og generelt ganske mange latterlige ting, som aldri ville fungert.


Frihet under ansvar er en løsning som fungerer bedre. Og fungerer ganske bra.
Ikke alt er man enig i, men folk er forskjellig, så det blir mye å forlange =)
Mtp EØS regler så kan jeg ta et godt eksempel. Den gode gamle glødepæra. I høst forsvant 60 watterne fra butikken.
Årsaken er EØS reglene. Men vent nå litt er ikke det en bra ting sier nok mange. Nei ikke i Norge blir svaret mitt.

Glødepærer er billige å produsere. De er billige å kjøpe. Og 60watt var akkurat nok lys for oss lengst nord i Europa.
Jada den bruker bare littegrann av sine 60 watt til lys, men det er ikke slik som mange (de fleste?) tror at resten av energien er bortkastet. Energi forsvinner jo ikke. Så heller ikke i glødepærene. De blir til varme. Og for oss nordboere så spiller det faktisk ingen rolle om pærene avgir lys og varme. For vi må varme opp boligen likevel. Enten men fyringsolje og ved som skaper trøbbel for astmatikerne og våre barn. Eller med strøm. Noen har varmepumper mens mange har panelovner og varmekabler. Varmen fra lyspærene våre gjør jo bare at vi kan skru litt ned på panelovnene.

Men siden dette var bestemt alt i EU så ble det noe vi også tok til oss. Syd i Europa hvor de store deler av året må bruke energi for å kjøle ned boliger så er det et problem men ikke for oss. Ja med unntak av en uke eller 2 om sommeren om vi er riktig heldige. Men så kan jo sommeren regne vekk også. Og da er det nå kjekt å slå på sin 60 watter og få litt ekstra varme heller enn å dra fram oljeovnen midt i fellesferien.

Vel dette er bare ett eksempel men det viser jo at vi som EØS medlem er prisgitt Brussel. Vi er ikke i maktens korridor engang. Og får ikke sitte ned i det gode selskap når avgjørelser taes. Sveits var nok adskillig klokere enn oss nordmenn som gikk for en frihandelsavtale fremfor EØS avtale.

Og det latterlige er jo at siden 94 så har vi brukt vetoretten 1 eneste gang. På posten. Ler meg nesten skakk. Er virkelig det samme for meg om det er posten eller DHL som bringer meg den ukentlige regningsbunken.

Forresten så trengte jeg ny pære til min leselampe rett før jul. Og 60 watts pærene var vekk. Jeg endte opp med en LED pære til latterlige 319 kroner. Det ville vært pærer for de neste 10 årene om jeg fortsatt kunne kjøpt 60 watt til ca en femmer på tilbud. Jeg savner glødepæra på 60 watt
Et alvorlig problem i vårt demokrati (dog ikke unikt for vår del av verden) er at det ikke er det minste lov å drite seg ut. Eller, du kan gjøre det, men da er fort din politiske karriere over. Dette har medført at de som skal være politikere må være de glatteste, mest profesjonelle broilerne du kan ale opp slik at de ikke tråkker i salaten. Derfor må de begynne sin politiske karriere i ett eller annet ungdomsparti, og de går fra det ene vervet til det andre. Til slutt sitter de på Stortinget uten noen gang ha tatt del i arbeidslivet. Hvor mange politikere er det som har fagbrev? Eller en fullført universitetsgrad innen realfag eller noe annet rnyttig? Slike mennesker finner du bare i de ubetydelige, små ekstrempartiene som Rødt.

Konsekvensen av dette er at uansett hvilket parti du stemmer på (og du velger et parti som ikke har en helsprø profil) så stemmer du på de samme menneskene uansett. Politikken er muligens forskjellig, men det er de samme folka. Jeg mener dette er et problem. I tillegg er forskjellene mellom ytterste høyre og ytterste venstre egentlig ganske små i internasjonal målestokk, uten at jeg skal ta stilling til om det er bra eller dårlig. Men, summa summarum, så er det vanskelig å stemme på noen som bryter tvert med det etablerte da disse knapt nok eksisterer. Og hvis du finner dem, så er de oftest belemret med en masse andre uhumskheter du ikke vil assosiseres med.
Det er problematisk at så mange politikere er "profesjonelle politikere" også. Mange av dem har nesten ikke gjort noe annet enn å debattere og lage partiprogrammer etter at de gikk ut av skolen. Dette er et spesielt stort problem i de store partiene, såklart. Vi hadde trengt mer vanlige folk, rett og slett.

Men det er jo bare for oss vanlige å engasjere oss.. Jeg kom så langt som til å melde meg inn i et parti for et års tid siden, og har blitt innkalt til diverse møter, men jeg har ikke klart å komme meg på et eneste ett.
Sist endret av Susa; 5. januar 2013 kl. 21:34.
Den klassiske epoken satt på mange måter idealet for alle fremtidige europeiske samfunn. Først ble de glorifisert av romerne, som kopierte deres kunst- og arkitektoniske uttrykk. I senatet ser vi et plastisk forsøk på å gjenskape den politiske strukturen. Romerriket gjorde videre store inntrykk på de nordlige «barbarene» de møtte på. Også de som ikke ble assimilert og integrert inn i romerske provinser, ble dypt beveget av den overveldende romerske materielle kulturen. Med kirken ble tradisjonen direkte lagret i det politiske systemet. Stempelet var satt, og Europa var for alltid forandret.

Glorifiseringen germanerne tilga sine tidligere fiender, kommer igjen tydelig til uttrykk i de første middelalderstatene. Når Det tysk-romerske keiserriket oppstår, er ikke navngivingen tilfeldig. Renessansen var ingen renessanse. For å bekjempe det føydalistiske samfunnet det opererte innenfor, trengte borgerskapet en statsstruktur. Her går de inn i samme tradisjon som tsaren og Karl den Store. De går igjen tilbake til den idealiserte antikken for å legitimere prosjektet. Slik ble parlamentarismen og det «frie» markedet til det moderne demokratiet. Men hva var egentlig demokratiet de presenterte? La oss se på det athenske.

Det athenske samfunn var et klassesamfunn drevet av en monetær økonomi som vårt eget. Dette betyr ikke at vi på noen måte kan likestille disse. Demokratiet var basert på den aktive deltagelsen til den frie, mannlige borgeren. For at «maskineriet» skulle gå rundt behøvde det en kontinuerlig politisk og kulturell opprettholdelse. Demokrat var altså ikke noe man kunne være hvert 2. år (slik ansvarlige nordmenn er), men en livsstil. Athens borgere var oppsatt på å nedkjempe maktkonsentrasjoner innad i sin egen befolkning, så de administrative stillingene opprettholdelsen og organiseringen av demokratiet krevde, bestod av en tilfeldig og geografisk jevnt utvalgt del av borgerne. Stillingene ble rokert hvert år. Informasjon om møter og avstemninger var til en hver tid tilgjengelig på tavler i agoraen.

Fremleggingen av et tilnærmet lik athensk (anarkistisk) demokrati mottas som regel dårlig. Men det der kan jo ikke være et demokrati? Jeg må jobbe for å opprettholde det? Når vi slutter å leve i opplevelsen, slutter vi å eksistere som mennesker. Samfunnet skal eksistere uavhengig av vår deltagelse, som alt annet ved virkeligheten. At opplevelse er den prosessen som definerer oss, glemmer vi. Slik den athenske borger var del av verdens opprettholdelse gjennom sin religion, opprettholdt han sitt samfunn gjennom demokratiet. Ble vi pasifisert? Med statsstrukturens inntog i Nord-Europa, fulgte den by now obligatoriske kristendom. Ved å kun la lojale høvdinger delta i den politisk sentraliserende føderasjonen middelalderstaten var, massakrere de hedenske sjamanene og etablere kristne institusjoner som maktfaktorer, drepte man både den samfunnsmessige og den religiøse strukturen.

I de tilfeller statsstrukturen sent ble opprettet, som på Island og Irland, var både den religiøse og den politiske situasjonen annerledes, og kristendommen levde derfor i en periode sammen med politisk, og som modell for religiøs, deltagelse. Den irske kristendommens arkaiske ideal og den islandske munkestandens nedskriving av hedensk mytologi sammen med rådsamfunnet viser dette forholdet. Den føydale strukturen var dog persistent innenfor middelalderstaten, og den første klassekrigen ble derfor også mellom borgerskapet og adelen. Dette var kun muliggjort av rammeverket satt gjennom den manipulerbare kongen. Den overordnede linjen går altså mot en totalisering av makt, som igjen åpner for borgerskapets «frigjøring».

Når føydalherrene var overvunnet ble også kongens rolle overflødig, så parlamentet ble den nye strukturen, og slokkeren av den andre klassekrigen. Dette demokrati kunne selvsagt ikke være et demokrati: det var konstruksjonen av et politisk rammeverk for og av et system med et allerede etablerte behov for selvopprettholdelse. Staten ble derfor organisert som en føderasjon av ulike bedrifter som kunne boltre seg tilsynelatende fritt innenfor sin nisje av storøkonomien. For å opprettholde det materiellet forholdet krevdes også en pasifiserende kultur og kunnskapsbase. Det førstnevnte produserer markedet selv, det andre (i fallende grad) med staten. Statens interesse er, som markedet, sin egen selvopprettholdelse, så den vil alltid ha en samarbeidsvillig innstilling ovenfor maktfaktoren hvis nisje den eksisterer innenfor.

Derfor underviser vi ikke historiefag på grunnskolen: så vi lærer heller at de gale grekerne hadde et slags demokrati, men ikke på langt nær så flott og fritt som vårt eget. Vi lærer gjerne om de store verdenskrigene, men får aldri noen forståelse av grunnlaget for dem, bortsett fra en ekstremt uvitenskapelig dikotomisk modell. Vi lærer ingen epistemologi, så vi forstår ikke hva historie er, og vi har ingen kultur som oppdrar oss etter forgjengelighetens regler. Evolusjonismen er i bunn og grunn et uttrykk for tankegangen som ligger bak vår kultur. Kristen propaganda et tidligere. De såkalte forfedrekultene holder sitt rasjonale i forestillingen om en intellektuell devolusjon, så hedenske Europa var dømt til å integreres i slaveholdet. Når idealismen møter sine menneskelige og jordlige begrensninger, må strukturene den representerer nødvendigvis kollapse.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 6. januar 2013 kl. 13:39.