Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5536
http://www.aftenposten.no/nyheter/Bl...t-7069531.html

Hva i helvete er det som foregår her?? Hvordan kan dette bare være nok en triviell sak der noen har "tatt feil"?

Er det bare jeg som reagerer med raseri og mistro her?

Hvordan kan fagdommere overprøve juryen uten et fnugg av bevis? Hvilken del av utdannelsen gir dem forutsettninger for å vite, så skråsikkert, at de har rett og juryen tar feil?

Jeg er stort sett en fyr med veldig stor forståelse for menneskelig svikt i yrkesutførelsen. Når kirurger gjør feil, soldater dreper sivile eller legevakten sender hjem døende er jeg stort sett alltid forståelsesfull og innforstått med at enda det kan bety så uendelig mye for de berørte parter er det fortsatt bare "a day at the office" for de som gjør feilen (så lenge det ikke er snakk om grov uaktsomhat, selvsag). Men her er det ikke snakk om et øyeblikks svakhet eller en feilvurdering, her er det snakk om 3 personer som bastant konkluderer med at de kan ødelegge en persons liv på grunnlag av anklager som i ettertid viser seg å være oppfunnet, vel vitende om at de andre som har hørt akkurat det samme har konkludert med det stikk motsatte.

I tillegg er en av dem faen meg frekk nok til å gå ut og anklage varsleren her, for å ha brutt med rettspraksis og gått til offentligheten med hva som egentlig foregår i Norske rettsaler.

Så lenge de ansvarlige fagdommerne ikke stilles ansvarlig for dette tullet så føler jeg på ingen måte at min rettsikkerhet er ivaretatt. Jeg har selv blitt truet med grunnløse anmeldelser av en tredjepart, noe jeg stort sett har ledd av ettersom at jeg har hatt en tiltro til det norske rettsvesenet. Nå derimot er jeg langt ifra så sikker.
Sist endret av Tøffetom; 15. desember 2012 kl. 02:06.
Jeg så en dokumentarserie for litt siden om hekseprosessen under sen middelalder. Denne dokumentaren var svensk og selveste Jan Guillou var programlederen. Han mente hvertfall at slike saker som det der har en del fellestrekk med de som ble straffet for å være hekser/trollmenn. For det var oftest barn som anklaget "nabokjerringa" for å være en heks.

I samfunnet da var det klart at barn ikke kunne lyve, for de var uskyldigheten selv. Hvordan kan barn finne på at nabokjerringa dro av gårde på en sopelim for å ha sex med djevelen etter midnatt. Dette henger igjen fremdeles, barn kan ikke lyve om å ha blitt seksuelt misbrukt, de kan da umulig finne på noe sånt tenker man.

Men utifra denne saken og hele hekseforfølgelsen så viser det vel seg at barn er mestere i å lyve og det vet vel alle vi som har vært barn en gang også.
Jeg visste ikke at fagdommerne kunne overkjøre jurien på den måten engang. Og jeg er enig at det er veldig rart at dem tar den avgjørelsen på et så lite grunnlag. Synes også det er skummelt at anklager eller "offeret" har så mye troverdighet i en sånn sak. Det her er et grovt svikt i systemet.
Rettsvesenet blir aldri perfekt, og hvor mye bevis som kreves for å dømme noen blir en avveining om hvor ille det er at en skyldig går fri kontra at en uskyldig blir dømt. Tross alt så er det bedre med et dårlig rettsvesen enn anarki og lynsjemobber. Leste en undersøkelse hvor de mente at 95 % av alle som blir dømt i en stat i USA er skyldige. M.a.o. 1 av 20 som sitter inne er uskyldig dømt. Blir en god del stykker i hvert fengsel.

Sannsynligheten for først å blir uskyldig dømt, og deretter frikjent i ettertid er forsvinnende liten, likevel har vi hatt en god del slike saker i Norge. Så antakelig sitter det en god del uskyldige mennesker i fengsel også her i landet.

Heldigvis har vi lave straffer og god rettssikkerhet i forhold til andre land, selv om jeg mener den er alt for dårlig. Jeg mener at man ikke kan sitte og tippe i en rettssak om hvorvidt noen er skyldig eller ikke! Det som har skjedd har skjedd, det blir ikke bedre av at noen havner i fengsel, skyldig eller ikke. Men å ødelegge et uskyldig menneske ved å dømme vedkommende for f.eks. voldtekt er utilgivelig og burde vært straffbart.

The innocence project har fått frikjent en rekke mennesker som har vært dømt for voldtekt v.h.a. DNA-bevis som ikke kunne analyseres med teknologien den gang de ble dømt. Mange av dem er dømt på svært tynt grunnlag eller er presset til å tilstå. Dette er kun mulig i noen voldtektssaker p.g.a. DNA-bevis, finnes en rekke andre kriminelle handlinger hvor man ikke kan finne nye bevis.

De fleste bryr seg ikke, og tenker enten at "havner han i retten så er det nok en grunn til det" eller "det skjer jo ikke MEG, jeg er jo ikke noen skurk".

Er det greit å sende noen i fengsel i ti år selv om det er 5 % sjanse eller mer for at h*n er uskyldig?
Hva i all verden skjedde med prinsippet om at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist ? I denne saken, og den er neppe unik, virker det som om det er opp til den anklagede å selv bevise sin uskyld. Fullstendig hårreisende, og dommere som medvirker til justismord på så tynt grunnlag er en skam for norsk rettsvesen. De burde fått sparken på dagen, grov uaktsomhet i arbeidet, og kynisk utnyttelse av sin betrodde stilling/autoritet.
Hvorfor tar de seg i det hele tatt bryet med å ha retssak når de uansett forkaster juryen, det er helt fjærnt at det i det hele tatt er lovlig. Dette her er jo ikke noe bedre enn en lunsjemob, tar alt som heter rettigheter og sikkerhet og spyler det ned i dass.

Men blir meget overrasket hvis det får konsekvenser for disse 3, vi kan erstattes, det kan vel ikke de.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg

Er det greit å sende noen i fengsel i ti år selv om det er 5 % sjanse eller mer for at h*n er uskyldig?
Vis hele sitatet...
Er det noen tvil om hva som er svaret her? Som nevnt over; man skal være uskyldig til det motsatte er bevist. Avveiningen du snakker om må selvsagt finne sted, ettersom at 100% direkte ubestridte tekniske bevis ikke er normalt - eller nødvendig - i en rettsak.

Men i saker der det utelukkende er ord mot ord er det ikke forenelig med mannen i gatens rettsoppfattelse at man skal dømmes på et grunnlag så vagt at juryen frifinner.

Det jeg misstenker er at det går på samvittighet, prestisje eller holdninger hos fagdommerne. Kanskje har de alle vært vitne til at mann etter mann tiltalt for seksualforbrytelser frikjennes fordi det er ord mot ord? Kanskje det er litt kredz å dømme noen i slike saker? Ikke vet jeg, men jeg kan med større sikkerhet enn fagdommerne konkludere med at det ikke er en objektiv og ufarget vurdering som kan ligge til grunne.

Vi skulle tiltalt fagdommerne for grov uaktsomhet, og latt listen være der de selv har lagt den. De hadde med hundre prosent sikkerhet blitt dømt.

Dette er som nevnt over et utrolig missbruk av autoritet og tillit gitt av nettopp det Norske folk. Da bør vi også ha vett til å ta dette tilbake fra dem, det er bedre å sparke et par fagdommere enn at noen skal sendes i fengsel uten grunn.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
http://www.aftenposten.no/nyheter/Bl...t-7069531.html

Hva i helvete er det som foregår her?? Hvordan kan dette bare være nok en triviell sak der noen har "tatt feil"?
Vis hele sitatet...
Les over starten av tråden om Rune Øygard, og om hva noen ønsket å gjøre med ham før saken hadde blitt belyst overhodet og hvilke innlegget som har blitt stemt opp med kvalitetspoeng, og du har store deler av svaret ditt.

Altfor, altfor mange i Norge mister gangsynet og dømmer veldig, veldig sterkt, veldig, veldig tidlig når det kommer til angivelige overgrepssaker.

Jeg er forøvrig også dypt skuffet over det som har skjedd der. Rettsvesenet i Norge har jeg hatt stor tillitt til, så jeg håper virkelig ikke det kommer flere sånn skudd for baugen. Mister vi troen på rettsvesenet i like stor grad som vi har gjort til politiet så går vi et interessant samfunn i møte.
Sist endret av DumDiDum; 15. desember 2012 kl. 13:11.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Er det noen tvil om hva som er svaret her? Som nevnt over; man skal være uskyldig til det motsatte er bevist. Avveiningen du snakker om må selvsagt finne sted, ettersom at 100% direkte ubestridte tekniske bevis ikke er normalt - eller nødvendig - i en rettsak.

Men i saker der det utelukkende er ord mot ord er det ikke forenelig med mannen i gatens rettsoppfattelse at man skal dømmes på et grunnlag så vagt at juryen frifinner.

Det jeg misstenker er at det går på samvittighet, prestisje eller holdninger hos fagdommerne. Kanskje har de alle vært vitne til at mann etter mann tiltalt for seksualforbrytelser frikjennes fordi det er ord mot ord? Kanskje det er litt kredz å dømme noen i slike saker? Ikke vet jeg, men jeg kan med større sikkerhet enn fagdommerne konkludere med at det ikke er en objektiv og ufarget vurdering som kan ligge til grunne.

Vi skulle tiltalt fagdommerne for grov uaktsomhet, og latt listen være der de selv har lagt den. De hadde med hundre prosent sikkerhet blitt dømt.

Dette er som nevnt over et utrolig missbruk av autoritet og tillit gitt av nettopp det Norske folk. Da bør vi også ha vett til å ta dette tilbake fra dem, det er bedre å sparke et par fagdommere enn at noen skal sendes i fengsel uten grunn.
Vis hele sitatet...
For å spørre litt annerledes, sett at du har 20 stykker som er siktet for voldtekt, og du VET at en av dem er uskyldig, og de andre er skyldige. Du kan velge å dømme alle eller ingen. Hva gjør du? Og bør de evt. få høy eller lav straff?
Jeg tror at fagdommerne har vært i så mange rettsaker og sett så mange skyldige som lyger at de har dannet seg et bilde av at den som er anklaget som oftest er skyldig. Da er nok en vanlig mann i gata flinkere til å bedømme troverdighet, og hele poenget med en jury er jo at man skal bli dømt av sine likemenn.
Bare jeg som tenker hvilken syk jente på 16 år som lar faren sin gå gjennom noe slikt?
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
For å spørre litt annerledes, sett at du har 20 stykker som er siktet for voldtekt, og du VET at en av dem er uskyldig, og de andre er skyldige. Du kan velge å dømme alle eller ingen. Hva gjør du? Og bør de evt. få høy eller lav straff?
Vis hele sitatet...
Hvis du VET at 19 stk er skylding, så regner jeg med at det foreligger beviser på dette. Det ble et veldig rart spørsmål.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Hvis du VET at 19 stk er skylding, så regner jeg med at det foreligger beviser på dette. Det ble et veldig rart spørsmål.
Vis hele sitatet...
Just my thoughts. Om man VET at de 19 er skyldige, er det jo ingen sak å finne den som er uskyldig. Men om man "VET" at de er skyldige, som fagdommerne i denne saken, må alle frifinnes.
håper fyren får et titals millioner i erstatning av staten, det skulle bare mangle og dattra må puttes i fengsel noen år!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
håper fyren får et titals millioner i erstatning av staten, det skulle bare mangle og dattra må puttes i fengsel noen år!
Vis hele sitatet...
"dattra" er 16 år, og kan dermed natrulig nok ikke puttes i fengsel.

Og ja, jeg vet at hun kan det, men det skjer ikke i en sånn sak.
Sitat av Sinken Vis innlegg
"dattra" er 16 år, og kan dermed natrulig nok ikke puttes i fengsel.

Og ja, jeg vet at hun kan det, men det skjer ikke i en sånn sak.
Vis hele sitatet...
jo hun kan puttes i fengsel... ungdoms fengsel eller hva det heter

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6696470
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jo hun kan puttes i fengsel... ungdoms fengsel eller hva det heter

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6696470
Vis hele sitatet...
For å sitere artikkelen: "I FNs barnekonvensjon heter det at fengsling av barn kun kan benyttes som siste utvei og i et kortest mulig tidsrom"
Det tolker jeg som at man blir sendt i fengsel om man driver mye med kriminalitet, og ikke gir seg etter mange samtaler med politiet. Videre vil jeg også sitere meg selv:

Og ja, jeg vet at hun kan det, men det skjer ikke i en sånn sak.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sinken Vis innlegg
For å sitere artikkelen: "I FNs barnekonvensjon heter det at fengsling av barn kun kan benyttes som siste utvei og i et kortest mulig tidsrom"
Det tolker jeg som at man blir sendt i fengsel om man driver mye med kriminalitet, og ikke gir seg etter mange samtaler med politiet. Videre vil jeg også sitere meg selv:
Vis hele sitatet...
det vet jeg, derfor jeg skrev håper, straff for falskanmeldelse i norge er altfor lav og er latterlig at noen kan bli dømt uten ett snev av bevis..
når det kommer til overgrepssaker, spesielt barneovergrep (det stod det var snakk om overgrep fra hun var ni til 16), så skal man først og fremst beskytte barnet, til det motsatte er bevist. dette er noe litt annet enn å rane en bank, bevis er ikke så enkelt å skaffe, og det blir mye mer komplisert når det er mindreåriges uttalelser. jeg sier ikke at det er ok å juge, og det er heller ikke rettferdig. men, når det blir ord mot ord, så er det utrolig vanskelig, og man skal hjelpe den svakeste.
Sitat av Eolin Vis innlegg
når det kommer til overgrepssaker, spesielt barneovergrep (det stod det var snakk om overgrep fra hun var ni til 16), så skal man først og fremst beskytte barnet, til det motsatte er bevist. dette er noe litt annet enn å rane en bank, bevis er ikke så enkelt å skaffe, og det blir mye mer komplisert når det er mindreåriges uttalelser. jeg sier ikke at det er ok å juge, og det er heller ikke rettferdig. men, når det blir ord mot ord, så er det utrolig vanskelig, og man skal hjelpe den svakeste.
Vis hele sitatet...
pluss, hvem hadde trodd at hun løy? Hvem tror virkelig at en 16-åring er i stand til å lyve om at faren har voldtatt henne?
Sitat av fatfro Vis innlegg
pluss, hvem hadde trodd at hun løy? Hvem tror virkelig at en 16-åring er i stand til å lyve om at faren har voldtatt henne?
Vis hele sitatet...
har skjedd før.. så hvorfor kunne det ikke ha skjedd igjen?, barn /ungdommer kan lett bli påvirket til å fortelle ting som ikke er sant..
Sitat av fatfro Vis innlegg
pluss, hvem hadde trodd at hun løy? Hvem tror virkelig at en 16-åring er i stand til å lyve om at faren har voldtatt henne?
Vis hele sitatet...
ja, nettopp. man kan da ikke si til noen at "nei, det tror jeg ikke på innen du har bevis. neste gang du blir voldtatt, husk å møt opp på politistasjonen så vi kan ta noen spermtester".

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
har skjedd før.. så hvorfor kunne det ikke ha skjedd igjen?, barn /ungdommer kan lett bli påvirket til å fortelle ting som ikke er sant..
Vis hele sitatet...
det å fortelle slike alvorlige ting er ikke bare noe man kan blåse vekk, det skal taes alvorlig. det er selvfølgelig dritt at noen juger, men det er altså utrolig viktig at de som tør å komme til politiet for hjelp faktisk får hjelp.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
har skjedd før.. så hvorfor kunne det ikke ha skjedd igjen?, barn /ungdommer kan lett bli påvirket til å fortelle ting som ikke er sant..
Vis hele sitatet...
Kan du gi meg en link til en sak som forteller om en tenåringsjente som lyver om å ha blitt voldtatt av faren sin?
Sitat av Eolin Vis innlegg
ja, nettopp. man kan da ikke si til noen at "nei, det tror jeg ikke på innen du har bevis. neste gang du blir voldtatt, husk å møt opp på politistasjonen så vi kan ta noen spermtester".



det å fortelle slike alvorlige ting er ikke bare noe man kan blåse vekk, det skal taes alvorlig. det er selvfølgelig dritt at noen juger, men det er altså utrolig viktig at de som tør å komme til politiet for hjelp faktisk får hjelp.
Vis hele sitatet...
ja viktig og fortelle hvis noe faktisk har skjedd, men har det skjedd noe så er det også som regel bevis å finne, uten bevis skulle ingen vært dømt! og det skulle jo vært sånn at dem som anmelder falskt blir straffet hardt!

Sitat av fatfro Vis innlegg
Kan du gi meg en link til en sak som forteller om en tenåringsjente som lyver om å ha blitt voldtatt av faren sin?
Vis hele sitatet...
etter hva jeg husker har det stått i media før, du kan jo lese dette

http://www.nkmr.org/falska_anmeldelser_om_overgrep.htm
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
ja viktig og fortelle hvis noe faktisk har skjedd, men har det skjedd noe så er det også som regel bevis å finne, uten bevis skulle ingen vært dømt! og det skulle jo vært sånn at dem som anmelder falskt blir straffet hardt!



etter hva jeg husker har det stått i media før, du kan jo lese dette

http://www.nkmr.org/falska_anmeldelser_om_overgrep.htm
Vis hele sitatet...
Der er det en fyr som kort argumenterer for at kvinner kan finne på å anmelde tidligere ektemenn for incest/overgrep i forbindelse med skillsmisse/omsorgsansvarssaker. Ingenting om barn som anmelder foreldre for voldtekt/incest
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Der er det en fyr som kort argumenterer for at kvinner kan finne på å anmelde tidligere ektemenn for incest/overgrep i forbindelse med skillsmisse/omsorgsansvarssaker. Ingenting om barn som anmelder foreldre for voldtekt/incest
Vis hele sitatet...
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...raping-11.html

http://falserapesociety.blogspot.no/...y-accuses.html

http://www.daftmoo.org.uk/mooforum/s...attempted-rape

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ed-autism.html

Bare et par fra førstesiden på google. Å si at en datter aldri ville løyet om noe sånt blir litt som å si at en far aldri ville voldtatt sin datter. Begge deler er like absurd, og begge deler skjer. Da må vi nesten forholde oss til fakta, og det er nettopp dette det er så skremmende at fagdommerne ikke trenger å forstå.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Da må vi nesten forholde oss til fakta, og det er nettopp dette det er så skremmende at fagdommerne ikke trenger å forstå.
Vis hele sitatet...
Ser det er mange slike bevis-din-uskyld-dommere i denne tråden.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Just my thoughts. Om man VET at de 19 er skyldige, er det jo ingen sak å finne den som er uskyldig. Men om man "VET" at de er skyldige, som fagdommerne i denne saken, må alle frifinnes.
Vis hele sitatet...
Dårlig formulert, beklager. Som nevnt leste jeg en undersøkelse som viste at 5 % av alle insatte i Amerikanske fengsler er uskyldige, som vil si at man kun trenger å bevise at det er 95 % sjanse for at en siktet er skyldig for å få ham dømt. Antar at tallene er overførbare til Norge.

Dette vil igjen si at 1 av 20 innsatte er uskyldige,et resultat av en avveining av hvor ille det er at en skyldig går fri kontra at en uskyldig blir dømt. I USA blir man f.eks. dømt til 50 år i fengsel, mens i Norge får man kanskje 4 år. Jeg mener at man ikke kan dømme noen dersom det er 5 % sjanse for at h*n er uskyldig. Heldigvis har vi lave straffer i Norge, så feilgrepene blir ikke SÅ ødeleggende.

Derav spørsmålet mitt: Dersom du har 20 stk. som er siktet, og du vet at statistisk sett er 1 av dem uskyldig, men du vet ikke hvem. Er det greit å dømme alle for å få dømt de 19 som er skyldige? Bør de få strenge eller milde straffer?

Slik det foregår i Norge i dag så sitter dommerne og tipper. Er det ord mot ord, så handler det om hvem som blir trodd. De har som regel rett (95 % av gangene) men jeg mener at å tro er noe man gjør i kirken, ikke i en rettssal som dommer i Norge.
Hvorvidt datteren løy i første eller andre omgang vet både far og datter. (Det er ikke sikkert at hun løy første gang.)

Dét er etter mitt syn et problem med rettssystemet at troverdighetsvurderinger gis for mye tyngde som bevis. De beste løgnere kan komme godt ut av det. De svakeste ærlige tilsvarende dårlig.

Dernest er den politiske debatten et problem: Når det gjelder vold i nære relasjoner (inklusive seksualisert vold) har særlig venstresiden i norsk politikk pushet på for å finne en løsning på de siste årene. (F.eks Inga Marte Thorkildsen i SV.) Med sideblikk til politikeres verbale knuffinger ligner det en kjønnskamp hvor den påståtte voldsutøveren, selvsagt en mann, skal holdes skyldig inntil det motsatte er bevist. Det er skapt et inntrykk av at det foregår uendelig med vold og voldtekter som ikke har funnet sin løsning og rettferdighet i rettssystemet. Disse ukjente voldsutøvere må selvsagt tas, for de går jo hele tiden fri og det er så utålelig mot alle som er blitt utsatt for dem. Samtidig som det dannes et inntrykk av at rettsystemets terskler for bevisbyrde er for høyt, balanseres det hårfint mot at en av demokratiets viktigste pilarer ikke må ofres. Det er da grunn til å tro at enhver som er del av rettspleien påvirkes av samfunnsdebatten?

Menn er ganske lette å ta i Norge i dag, om man er kvinne og tør spille offerrollen. Gjøres det med god innlevelse og løgner så store og fine at de ikke kan være usanne, er det fritt frem. I barnefordelingssaker er det f.eks et godt tips å løpe til et krisesenter, for litt registrering kan komme godt med. Voldtektsanklager blir tatt alvorlig, skjønt det hører mer til sjeldenhetene at noen blir dømt om det er en i nær relasjon som er anmeldt.

I dette konkrete tilfellet må åpenbart noe ha gått galt, og at det er et eksempel på justismord er også klart. For, om bevisene var gode nok skulle det igrunnen ikke spille så stor rolle hva anmelder sa? (I Hollekim-saken for ca 50 år siden ble en far frikjent for drap på sin datter med Alf Nordhus som forsvarer, selv om han innrømmet forholdet. Halve Flesland ble gravet opp, men liket ble aldri funnet. Hvorvidt han snakket sant eller usant ble aldri avklart.)

Nå må jeg innrømme å ikke kjenne de øvrige bevis i saken, om de i det hele tatt finnes eller om alt er basert på påstander, men jeg håper saken får kraftige etterspill. Jeg håper også at saken kan romle litt mellom ørene til politikere som ikke helt virker å ha gangsyn for hva demokrati og rettssikkerhetsprinsipper egentlig er - antatt at det finnes påvirkningssammenhenger.

At rettskriverne - de små bjørnene - sliter mest med hvorledes de byråkratisk skal komme ut av knipen, er tragikomikk av verste sort!

(Forøvrig er det en tragisk sak for alle impliserte, og da særlig familien - uavhengig sannhetsgehalter.)
Sist endret av Rimgrimsfreaken; 21. desember 2012 kl. 19:15. Grunn: sos
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Dårlig formulert, beklager. Som nevnt leste jeg en undersøkelse som viste at 5 % av alle insatte i Amerikanske fengsler er uskyldige, som vil si at man kun trenger å bevise at det er 95 % sjanse for at en siktet er skyldig for å få ham dømt. Antar at tallene er overførbare til Norge.

Dette vil igjen si at 1 av 20 innsatte er uskyldige,et resultat av en avveining av hvor ille det er at en skyldig går fri kontra at en uskyldig blir dømt. I USA blir man f.eks. dømt til 50 år i fengsel, mens i Norge får man kanskje 4 år. Jeg mener at man ikke kan dømme noen dersom det er 5 % sjanse for at h*n er uskyldig. Heldigvis har vi lave straffer i Norge, så feilgrepene blir ikke SÅ ødeleggende.

Derav spørsmålet mitt: Dersom du har 20 stk. som er siktet, og du vet at statistisk sett er 1 av dem uskyldig, men du vet ikke hvem. Er det greit å dømme alle for å få dømt de 19 som er skyldige? Bør de få strenge eller milde straffer?

Slik det foregår i Norge i dag så sitter dommerne og tipper. Er det ord mot ord, så handler det om hvem som blir trodd. De har som regel rett (95 % av gangene) men jeg mener at å tro er noe man gjør i kirken, ikke i en rettssal som dommer i Norge.
Vis hele sitatet...
Føler jeg fremstår kverulant eller som bedreviter nå, men det er nok mer komplisert enn å kunne dra slutningen, om at de 5% uskyldige som sitter inne, kan forklares med at årsaken skyldes at en bevisst har lagt kravet til bevis/skyldspørsmålet på 95%.
Sagt annerledes, kan være flere ting som spiller inn for at 5% uskyldige sitter inne.

Forøvrig veldig enig i at vi er, med vår strafferamme i Norge, "heldige" om en i worst case skulle være uheldig og bli uskyldig dømt.

*Ti tegn*
Vedkommende som har blitt voldtatt må jo kunne dokumentere at de har blitt voldtatt. Ellers så kan jeg spå en bølge av østeuropeiske damer som kommer hit på "ferie" og blir "voldtatt" Så skal jeg love dere erstatningssakene kommer på samlebånd.