Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3642
Jeg og samboer leier leilighet i Trondheim nå men har tenkt på å kjøpe til rundt 3 mill. Er naturlig skeptisk til boligboblen og tenker på den prisutviklingen som har vært de siste årene. Er det i det hele tatt noe som teller for å vente til f.eks neste høst med å kjøpe eller er det bare å kjøre på?

kan legge til at hvis vi venter 3 år til samboer er ferdig med studiene og har full inntekt kan vi låne 4,5-5 millioner og kjøpe mye større hus med en gang. Hvis vi kjøper nå kan vi ikke selge igjen om 3 år hvis vi skal tjene på det (forutsatt samme utvikling i boligpriser)
Den var vrien du.
For å kunne forutse boligmarkedet 3 år frem i tid bør du kanskje sette opp en oversikt over de faktorene som kan tenkes å påvirke boligprisene. Jeg tror nok det sikreste er å selv gjøre en analyse fremfor å høre for mye på alle eksperter. De kan ha egne motiver for å omtale markedet slik de gjør.

Btw de som har et negativt syn på boligmarkedet mener jo at en boble, eller retter sagt sprekk av boble er nært forestående i det norske boligmarkedet. Årsaken er at prisutviklingen har gått så fort at lønnsutviklingen ikke har vært i nærheten av å holde følge. Det er også likheter med vår prisutvikling som det de hadde i andre markeder forut før deres boligkrise, feks Irland og USA.

Noen vil kanskje avfeie dette umiddelbart og si at det samme ble sagt i 2009 og likevel har prisen økt mellom 20 og 30 % i noen områder. Men det betyr jo ikke at lik vekst vil forekomme i all fremtid. Tvert imot kan en jo regne seg frem til at med dagens egenkapitalkrav, lønnsutvikling etc så må taket nåes en gang.

Vi har jo en stor befolkningsøkning i landet, men det er jo i stor grad gjennom nye landsmenn. Ofte er det ikke den mest kjøpesterke gruppen, men i Stavanger feks er det jo ofte utenlandske kjøpere som er med å presser opp prisen da de har godt betalte jobber i oljebransjen.

En ting som taler for lavere pengebruk innenlands kan være en morsom "indikator" en kompis kom med om dagen. Han viste til at antall klikk på finn.no har blitt redusert, noe som er første gang siden den ble lansert. Dette har fått finn.no til å initiere TV program, kjøre enormt med Til Salgs nå artikler i nettmedia og generelt øke omfanget av markedsføring. Kompisen min mener det at færre bruker finn.no gjenspeiler folks tro på egen kjøpekraft. Når folk forventer at bytte av bolig ikke vil være mulig fremover er det heller ikke noe poeng å bruke mye tid på boligannonser.

Psykologien i markedet kan faktisk gjøre at prisveksten flater ut eller snur.

Til syvende å sist må dere gjøre en egen vurdering. Dere må jo ha rimelig god råd som vurderer å gå fra å være leietakere til å kjøpe bolig til 3 mill spesielt mtp at dama er student de neste 3 årene. Hva skjer om markedet har snudd før dame er ferdig med studiene? Hvor lett vil det være for henne å få jobb? Vil dere klare lånene med din inntekt? Hvor sikker er din inntekt? Bare du vet svarene på disse spørsmålene og dermed må dere finne ut av det.
i en analyse(publisert på na24.no trur jeg eller hegnar.no i løpet av de 2 siste ukene) gjort av hmmm, provry(analyseselskap eller noe sånn) som hadde analysert markedet i norge, så sa de at det sa ut som boblen skulle holde utover 2015 hvertfall(bare noe noen trur, men sikkert kompetent) og utifra de utsagnene jeg fikk med meg der og fra og følge med i fleste boligøkonomi saker, så ville jeg sagt at det er greit og kjøpe bolig nå, best i 2020-25' ish, den må sprekke snart, har blitt holdt kunstig oppe for lenge!
men dog har vi god infrastruktur og gode trygde/helse løsninger som forhindrer at det forverres.

kjøp bolig nå som du vil bo i til du er gammel = win ^^ eventuelt kjøp noe som kan leies ut og brukes som garanti på lån om dere velger å vente.
Sist endret av lookster; 19. oktober 2012 kl. 07:44. Grunn: la til info
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
kan legge til at hvis vi venter 3 år til samboer er ferdig med studiene og har full inntekt kan vi låne 4,5-5 millioner og kjøpe mye større hus med en gang. Hvis vi kjøper nå kan vi ikke selge igjen om 3 år hvis vi skal tjene på det (forutsatt samme utvikling i boligpriser)
Vis hele sitatet...


Jeg håper for guds skyld dere har *veldig god* inntekt. Hvor mye har du utbetalt hver måned?
Navbruker fra Moss
nå er jo boligboblen i ferd med å sprekke, og sprekken vil være stor og prisene vil falle enormt, prisene på boliger i norge er kunstig høye, ligger mange mange hundre prosent høyere enn dem burde

men hvis du kjøper nå og selger om noen år så kan du være heldig å tjene noen kroner
Sitat av lookster Vis innlegg
i en analyse(publisert på na24.no trur jeg eller hegnar.no i løpet av de 2 siste ukene) gjort av hmmm, provry(analyseselskap eller noe sånn) som hadde analysert markedet i norge, så sa de at det sa ut som boblen skulle holde utover 2015 hvertfall(bare noe noen trur, men sikkert kompetent) og utifra de utsagnene jeg fikk med meg der og fra og følge med i fleste boligøkonomi saker, så ville jeg sagt at det er greit og kjøpe bolig nå, best i 2020-25' ish, den må sprekke snart, har blitt holdt kunstig oppe for lenge!
men dog har vi god infrastruktur og gode trygde/helse løsninger som forhindrer at det forverres.

kjøp bolig nå som du vil bo i til du er gammel = win ^^ eventuelt kjøp noe som kan leies ut og brukes som garanti på lån om dere velger å vente.
Vis hele sitatet...

Ok, du må spørre deg hvem kom med den analysen og hvorfor? Det er svært mange som vil at boligprisene skal fortsette oppover. Viktig derfor å være kritisk.

Hva er det du egentlig forsøker å få frem? At boblen ikke vil sprekke før 2020-2025 så du mener ts bør kjøpe?

Nei du, ts må tenke på pris og inntekt. Ts sier bolig til 3 mill. Slik jeg leser hovedinnlegget så forstår jeg det slik at ts må ha inntekt som alene tilsier at han skal klare å betjene 3 mill i lån og da bør jo inntekt være på over 1 mill kanskje opp mot 1.5 mill per år for ts.

Er ts inntekt på noe særlig under dette ville jeg vel sagt at bolig til 3 mill er noe råflott og kan være med på å øke risikoen svært mye uten at forventet avkastning stiger i samsvar med den høye investeringskostnaden.

Om ts har høg inntekt med ikke inntekt nok til å klare 3 mill i lån på egen hånd vil det kanskje være smartere å starte noe roligere på første bolig.

Hva med å handle bolig til 2 mill?
Med mindre det blir svikt i markede er det jo ikke dumt, da nedbetaler du på noe du kan se på som en investering. Samt om du da selger denne leiligheten om 3 år har du eventuell prisøkning, så når du selger den kan du selge med noe gevinst. Om du derimot bare leier betaler du jo ikke ned på noe, du betaler bare for å bo. Nå kjenner jeg verken til leilighetssituasjonen, prisvekst eller lignende i ditt område så sett deg grundig inn i dette først.
Om du har tenkt og bo over lengre tid hus/leilighet etc. er det egentlig care om prisene dumper når du skal gå over til hus ettersom hus også vil dumpe, ved en evnt. bobble sprekk.
Sitat av kalelis Vis innlegg
Med mindre det blir svikt i markede er det jo ikke dumt, da nedbetaler du på noe du kan se på som en investering. Samt om du da selger denne leiligheten om 3 år har du eventuell prisøkning, så når du selger den kan du selge med noe gevinst. Om du derimot bare leier betaler du jo ikke ned på noe, du betaler bare for å bo. Nå kjenner jeg verken til leilighetssituasjonen, prisvekst eller lignende i ditt område så sett deg grundig inn i dette først.
Vis hele sitatet...
Dette blir veldig forenklet. Om leiligheten selges om 3 år er det ikke sikkert det blir gevinst. Først så blir salgspris avgjørende. Men også lånekostnader, låneavdrag vs leie av bolig, skattefradrag etc må regnes inn i totalbildet.

For meg høres bolig til 3 mill på kun en inntekt råflott ut. Men kanskje lønna til ts tillater så kostbar førstebolig.
Sist endret av ompapa; 19. oktober 2012 kl. 13:02.
Sitat av seimannen Vis innlegg
Om du har tenkt og bo over lengre tid hus/leilighet etc. er det egentlig care om prisene dumper når du skal gå over til hus ettersom hus også vil dumpe, ved en evnt. bobble sprekk.
Vis hele sitatet...
Forstår jeg deg riktig, hvis du mener at en sprekk i boligbobla ikke har noe å si, fordi prisen på neste leilighet også vil synke?

En faktor her er at boligen din blir mindre verdt, uten at lånet reduseres slik at gjeldsgraden din øker. Det vil være veldig ugunstig.
Sitat av seimannen Vis innlegg
Om du har tenkt og bo over lengre tid hus/leilighet etc. er det egentlig care om prisene dumper når du skal gå over til hus ettersom hus også vil dumpe, ved en evnt. bobble sprekk.
Vis hele sitatet...
Feil seimann. Bolig handles for lånte penger. Med sikkerhet i bolig.
Om boligprisene faller vil andelen EK reduseres når verdien synker mens lånets størrelse vil være det samme. Med synkende sikkerhet må banken da øke rentene som gjør lånet dyrere å betjene. Boligen kan heller ikke selges om prisene har falt mye for det blir underdekning. Altså kan resultatet bli at ts vil måtte sitte på en 3millioners leilighet med lån på 2.55 mill (15% EK) som kanskje bare er verdt 2 millioner. Lånet er større en verdien på boligen så lånet blir dyrere og ts vil heller ikke kunne kjøpe en dyrere enebolig for lånet han alt har er belastet med underdekning.
Jeg synes analytikere har spådd slutten på bobla i snart ti år nå. Det var i alle fall et tema da jeg kjøpte min første bolig for 7-8 år siden. Jeg har endt opp med en verdiøkning på over én mill. i tidsrommet.

Med så usikre analyser, blir det som sette livet på vent i påvente av dommedag. Løp og kjøp sier jeg.
Ja, jeg vet da virkelig at dette er meget forenklet. Mem har man noen kunnskaper og ferdigheter kan man fint selge etter tre år med gevinst - så lenge det er oppgangskonjunktur vel og merke.
tror det alltid vil være et sjansespill. virker som de skriver i avisen og eksperter sier hele tiden at boblen holder på å sprekke.. vet ikke om det er noe å vente på
Jeg har en inntekt på 850.000 og sambo har 100 i stipend. Når hun er ferdig vil hun tjene kanske 380-400.
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
Jeg har en inntekt på 850.000 og sambo har 100 i stipend. Når hun er ferdig vil hun tjene kanske 380-400.
Vis hele sitatet...
Hun har vel ikke 100.000 i stipend. Hun har vel 100.000 i studielån?
Og det er jo penger som skal betales tilbake. Flere tusen kroner per måned.

Nei bolig til 3 mill høres råflott ut med den inntekten. Dere bør absolutt ikke over 2 mill i mine øyne. Dama har jo ikke inntekt, hun har lån. Dermed kan du ikke regne med den.
Sist endret av ompapa; 19. oktober 2012 kl. 17:44.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Hun har vel ikke 100.000 i stipend. Hun har vel 100.000 i studielån?
Og det er jo penger som skal betales tilbake. Flere tusen kroner per måned.

Nei bolig til 3 mill høres råflott ut med den inntekten. Dere bør absolutt ikke over 2 mill i mine øyne. Dama har jo ikke inntekt, hun har lån. Dermed kan du ikke regne med den.
Vis hele sitatet...
Men selv om det er et lån bidrar det fortsatt i forhold til betalingsevnen under studietiden. Banker gir som regel 3-4 ganger hustandens samlede inntekt i lån uten problemer, over det kan det være vanskeligere. Jeg lånte godt over 4 ganger min årsinntekt og kjøpte til rundt ~2 mill. alene. Var litt trangt i begynnelsen, men det har aldri vært noe problem å betjene lånet.

Bor i Trondheim selv og følger med siden jeg vurderer å flytte igjen. Er ikke mye bra som går nå for ~2 mill, så jeg ville strekt meg mot 3 mill. om dere er to om å betjene lånet. Med inntekten dere har burde det ikke være noe problem. Forsikre dere også om at dere får maksimalt skattefradrag iom at din samboer ikke har skattbar inntekt.

Det som taler mot en nærliggende boblesprekk er at det faktisk er underskudd på boliger i markedet, og det ser ikke ut til å snu med det første. Så lenge nordmenn har høy betalingsevne, renta er lav og det er underskudd på boliger skal det veldig mye til for at prisene går ned. Så lenge du ikke selger deg ut av boligmarkedet behøver heller ikke et midlertidig prisfall ha noe å si for din hverdag.
Husk at det koster fort 100 000 å selge med megler. Jeg ville ventet, men jeg har tatt feil før... Snakk med banken er mitt beste råd. Gjerne flere banker.
jeg har snakket med banken. får inntil 3,3 mill i lån, men da var likviditeten "gul". 3,0 var imidlertid null problem...det finnes jo nesten ingen 4-roms til under 2,9 mill nå... hvertfall ikke på østsiden. Vil ikke bo andre steder enn trondheim øst
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
Jeg har en inntekt på 850.000 og sambo har 100 i stipend. Når hun er ferdig vil hun tjene kanske 380-400.
Vis hele sitatet...
I Trondheim: Kjøp, kjøp og kjøp.

Jobb-markedet der er stabilt meget bra, og jeg tviler sterkt på at det kommer til å forandre seg. I Oslo (som er en sær by) eller en mindre by sårbar for lokale svingninger hadde jeg hatt fler betenkeligheter.

Ompapa overdriver sterkt (som vanlig) når han prater om egenkapital-krav. Kjøper dere og prisene synker, så ville dette delvis motvirkes av kravene til egenkapital til det nye objektet blir lavere. Dere har uansett inntekt nok til at dette er en god ide (særlig siden leieprisene i Trondheim er latterlige nå om dagen.. så penger forsvinner uansett)

Det har uansett blitt spådd bolig-krakk de siste 10 årene, og selv om forholdet mellom kvadratmeter-prisen og lønninger fortsetter å øke..mao at vi putter en stadig større andel av pengene våre inn på å konkurere om de beste boligene.. så er det mye mer sannsynlig at vi ser en langvarig utflating eller kortere korreksjon enn et panikk-artet sjokk. Vi har olje og gass som ligger i bunn av økonomien vår som er en altfor solid drivkraft til at vi kommer til å oppleve noe vesentlig turbulens i Norge.
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
Jeg har en inntekt på 850.000 og sambo har 100 i stipend. Når hun er ferdig vil hun tjene kanske 380-400.
Vis hele sitatet...
Filosofisk spørsmål :

Hadde du vært villig til å kjøpe en klump jern til prisen for gull fordi andre tror det er verdt der?
Flaskeposten: Det at man må blåse av 10-12 tusen i måneden for å leie en ålreit to-roms gjør at det holder ikke å argumentere for at å kjøpe er en dårlig ide. Du må argumentere for at det er enda dårligere idê enn å leie.. og gitt hvordan leieprisene har oppført seg siste 2-3 åra blir det vanskeligere og vanskeligere.
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
jeg har snakket med banken. får inntil 3,3 mill i lån, men da var likviditeten "gul". 3,0 var imidlertid null problem...det finnes jo nesten ingen 4-roms til under 2,9 mill nå... hvertfall ikke på østsiden. Vil ikke bo andre steder enn trondheim øst
Vis hele sitatet...
Mente at du skulle høre hva som lønner seg. Se f.eks her http://www.na24.no/article3466257.ece

Og denne kalkulatoren: http://www.smartepenger.no/kalkulatorer?id=901
Sist endret av totaltkaos; 19. oktober 2012 kl. 20:55. Grunn: La til link
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Flaskeposten: Det at man må blåse av 10-12 tusen i måneden for å leie en ålreit to-roms gjør at det holder ikke å argumentere for at å kjøpe er en dårlig ide. Du må argumentere for at det er enda dårligere idê enn å leie.. og gitt hvordan leieprisene har oppført seg siste 2-3 åra blir det vanskeligere og vanskeligere.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner, men her er det jeg vet om boligmarkedet og om bobla. Offsiellt er det få som snakker om bobla. De såkalte ekspert kommentatorerene som forteller oss om hvordan det går i markedet er de samme som ikke så krisen komme. Så boligboble eller ei og hvor stor er den, er det subjektivt hos oss eller deler analytikere fra andre land vår oppfatning?

Med tanke på hva som foregår i Europa, hvor ting er ekstremt alvorlig hvor vi ser opptøyer og selvmord og mennesker som mister alt de eier mens det statlige velferdsnettet som er borte virker gjeld nå som en veldig stor risiko.

Det virker som det er en stor boble større en forrige gang, som vil bli påvirket av hva som skjer i Europa disse dager. Det snakkes om at Hellas blir kastet ut av EU, ikke utenkelig at Tyske politikere er lei ekstremistene som lager avisforsider med tyske politikere i nazi uniform. Det er spennende tider vi lever

Man kan finne noen varselstegn

http://www.theatlantic.com/business/...arison/259020/

http://in.reuters.com/article/2012/0...8K36UW20120903

http://www.frbsf.org/publications/ec...el2012-19.html

Så gjeld i dag er ikke som det en gang var.
▼ ... over en måned senere ... ▼
bumper denne tråden igjen. jeg sitter fortsatt og vurderer kjøp men blir mer og mer skeptisk for hver dag. Hadde jeg visst at vi skulle bo i Trondheim i 10 år+ hadde jeg nok bare kjøpt, men når det er så usikkert er jeg redd for å bli fanget i en bolig som er for liten og som vi ikke har råd til å selge. På den annen side koster det 1/2 million netto å leie i 3 år, noe som tilsvarer en inntekt på nesten en million brutto. Dette er jo ganske horribelt å tenke på.. Det er vel ingen som kan gi meg et fornuftig svar bortsett fra meg selv, så jeg må vel bare ta et valg....
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
bumper denne tråden igjen. jeg sitter fortsatt og vurderer kjøp men blir mer og mer skeptisk for hver dag. Hadde jeg visst at vi skulle bo i Trondheim i 10 år+ hadde jeg nok bare kjøpt, men når det er så usikkert er jeg redd for å bli fanget i en bolig som er for liten og som vi ikke har råd til å selge. På den annen side koster det 1/2 million netto å leie i 3 år, noe som tilsvarer en inntekt på nesten en million brutto. Dette er jo ganske horribelt å tenke på.. Det er vel ingen som kan gi meg et fornuftig svar bortsett fra meg selv, så jeg må vel bare ta et valg....
Vis hele sitatet...
Vel, i et 3-årsperspektiv påstår de fleste eksperter en økning i boligprisene på rundt 7% i 2013, 5-6% i 2014 og 3-4% i 2015, og så en utflatning sammen med inflasjonen.

Den største risikofaktoren i Norge er et plutselig og vedvarende fall i oljeprisen, som vil presse den norske økonomien i en nedgangskonjuktur. Dette gjør igjen at lønnsveksten stopper opp, forbrukerne har mindre å rutte med, som igjen gjør at butikker, hoteller, resturanger osv går dårligere.
Alt dette vil gjøre betalingsevnen til det norske folk dårligere.

"Vi har mer gjeld enn noen gang".
Anbefaler deg å lese den artikkelen. Hadde forsåvidt om den på eksamen her om dagen