Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 19007
Sitat av brsbent Vis innlegg
90 tusen i studiegjeld, jeg. Ikke et jævlig år på universitet, ei heller studiekompetanse. Norge kan dette med tilrettelegging.
Vis hele sitatet...
Og du kan dette med økonomi. Hehe tåpelig opplegg ja.
Hva med å starte noe eget?
For å gjennomføre det trenger du egenkapital og en god idè som kan selge.
Bør ikke være umulig, man må være litt kreativ og kunne tenke på utsiden av boksen.

Jeg har vært inne på idèen om å lage en annen versjon av fjordland sine produkter der norsk ungdom som trener er målgruppen. For eksempel 3 ulike retter til å begynne med. En rett med mye karbo, en rett med mye protein, og en rett med litt av begge (eksempelvis). Det finnes ekstremt mange ungdommer som er opptatt av å trene i dag, men mange har ikke tid til å stå å lage seg sunne og gode middager, derfor tror jeg etterspørselen kunne vært høy.

Selvfølgelig krever det en del av deg, man må for eksempel foreta markedsundersøkelser som kan bekrefte at dette kunne vært et etterspurt produkt. Sikkert mye som må organiseres, men ingenting er umulig. Søke om lån, lage nettsider, patent, masse papirarbeid osv osv..

Bare et lite forslag

Jo, en liten ting til. Jeg så du nevnte skip.

Jeg jobber som elektriker på et verft som bygger supply båter (jobben til båtene når de er ferdig bygd går på å supplere oljerigger med whatever de trenger av utstyr, mat osv.) Jeg tror det er slik at man kan jobbe som hjelpearbeider hos oss i 5 år for så å ta fagbrev. Hjelpearbeider lønna tror jeg ligger på 120-130 kr timen. Hvis du hadde gjort noe sånt, og tatt fagbrev åpner du plutselig veldig mange dører.

På skipsverftene i Norge har man drøssevis med muligheter. Reisejobber utenlands, nordsjøen, supervisor i Romania (går på oppfølging av jobben de gjør i Romania før båtene blir slept til Norge), og mange lederstillinger du får kastet etter deg.

Hvis elektro ikke er interessant finnes det jo flere muligheter; rørlegger, snekker, mekaniker, gulvlegger som også er med på å bygge båter. Men jeg tror nok mulighetene for reising er størst som elektriker.

Hvis du er interessert i å jobbe på en båt i drift som elektriker trenger man først og fremst fagbrevet du kan ta gjennom å være hjelpearbeider i 5 år (hvis jeg ikke husker feil). Deretter trenger du et kurs som gir deg skipselektriker fagbrevet, tror det koster rundt 15 000. Da har du mulighet til å jobbe på en supplybåt i drift. En kollega av meg gjorde det for ikke lenge siden, og der får du jobb bare ved å knipse. En mnd på, og en mnd av = 50 000 i mnd. Knall!
Du må beise sjarken!
Du kan ta et sveisekurs på noen uke å få bli sertifisrt sveiser, da har du et sertifikat som er verdifult, og kan bygges på nesten i det uendelige.
Da kan du jobbe offshore, byggebrasjen, verft og mye mer
Jeg droppa ut etter halvferdig GK. (tok halvparten av fagene), så ett år folkehøyskole.
Etter det har jeg jobba i drøye 10 år. Er ikke 30 enda, har egen stor og romslig leilighet i Oslo, og nesten ikke lån igjen.
Vil si at jeg har klart meg meget bra.

Skole er ikke tingen for meg, og så lenge man kommer raskt inn i arbeidslivet, jobber hardt og ikke bruker penger på tull og fjas kan alt gå som en drøm
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Jeg droppa ut etter halvferdig GK. (tok halvparten av fagene), så ett år folkehøyskole.
Etter det har jeg jobba i drøye 10 år. Er ikke 30 enda, har egen stor og romslig leilighet i Oslo, og nesten ikke lån igjen.
Vil si at jeg har klart meg meget bra.

Skole er ikke tingen for meg, og så lenge man kommer raskt inn i arbeidslivet, jobber hardt og ikke bruker penger på tull og fjas kan alt gå som en drøm
Vis hele sitatet...
Hva jobber du som og hvordan kom du deg inn i det? Du lever drømmelivet mitt, og jeg kødder ikke. Leilighet i oslo, fast jobb og ikkenoe lån er det jeg higer mot.
Takk for mange gode tips, det der med hjelpearbeider i fem år hørtes spennendes ut!
Jeg tror grunnlaget for at du dropper ut av VGS er mer vesentlig enn at du faktisk gjør det. Det er fullt mulig å klare seg i arbeidslivet uten utdannelse, men det blir på ingen måte enklere. Dersom du dropper ut av VGS fordi du "ikke gidder" har du et veldig dårlig utgangspunkt og vil sannsynligvis slite med å jobbe deg "opp og frem" her i livet.

Jeg har Bachelorgrad fra Universitetet i Bergen, men har i dag en jobb som er helt uten relevans for denne, og som jeg sannsynligvis kunne fått selv uten universitetsutdannelse. Uten VGS kunne jeg nok også kommet meg hit, men måtte ha gått noen andre veier i mellomtiden.

Poenget mitt er at det hele kommer ned på hvor godt motivert du er og hvor hardt du er villig til å jobbe. Men min påstand er at utdanning alltid vil være en fordel. Å droppe ut før man har fullført VGS vil jeg aldri anbefale noen. Veldig mange arbeidsgivere vil se det som positivt at du har utdannelse, uten å egentlig legge vekt på hvilken utdannelse det er snakk om. Bare det at du er strukturert nok og flittig nok til å fullføre noe er viktig. Å vise at man kan tilegne seg kunnskap er også vesentlig.
Har jobba i div butikker, nå jobber jeg på lager.
Grunnen til min gode situasjon er at jeg:
Ikke har tatt ferie i særlig grad. (maks 3 uker fri totalt i året, som regel 1-2)
Jobbe masse overtid.
Ikke sløse bort penger på fjas (alkohol og nikotin)
Har ikke bil
Lever nøkternt
True phreak.
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Har jobba i div butikker, nå jobber jeg på lager.
Grunnen til min gode situasjon er at jeg:
Ikke har tatt ferie i særlig grad. (maks 3 uker fri totalt i året, som regel 1-2)
Jobbe masse overtid.
Ikke sløse bort penger på fjas (alkohol og nikotin)
Har ikke bil
Lever nøkternt
Vis hele sitatet...
Det er utrolig hvor bra man kan klare seg med relativt lite om man er strukturert. Min bror har hatt en relativt lav lønn hele sitt liv, men selv med to barn og kone er han gjeldsfri i en alder av 39år, og eier et hus til 5 mill. Kloke beslutninger og nøktern livsstil er det som skal til.

Skulle ønske jeg hadde det til felles med min bror, jeg er mer glad i det gode liv...
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
@Elupu
Generell studiekompetanse = 1 år skole + 5 års arbeidspraksis.
Du har jo 2 år av videregående, så da har du feks matte og naturfag alt.
Sjekk den gamle skolen din hva du har av karakterer og be de undersøke hva du minimum må ta av fag for å studiekompetansen. De få fagene du trenger leser du på privaten på kveldene og tar eksamen som privatist mens du jobber.

Da er du klar for studier.
Vis hele sitatet...
Tenkte jeg skulle få svart på denne nå, da det begynner bli en stund siden. Må si takk for tipset, fant jo ut at det var en regel med navn 23/5, så mangler nå kun to fag. Nyere historie, og siste biten av norsken. Har sagt opp jobben, gått ned til en mindre stilling, så neste år blir det å lese litt fag, og etter der, høgskolen. Gleder meg!

Må nesten bare takke for tipset, ble litt som et siste lite spark i ræva
@TS og andre drop-outs.

Droppet ut av skolen i 2. VGS. Begynte da å jobbe deltid på en bensinstasjon.
har siden vært innom yrker som:
-Begravelsesagent
-Skiftleder i forskjellige firmaer
-Gulv selger i større kjede
-Nåværende selger for teleopperatør

Alt handler om pågansgsmot og det å suge til seg mest mulig informasjon fra plassen du jobber på.
Prøv deg frem. Begynn i det små å jobb deg oppover. Man kommer ikke langt uten pågangsmot og viljestyrke!
Når det er sagt, så blir det "kjedelig" i jobb også. Man kommer aldri utenom. Det er mange som sier det ikke er det. Kan forsåvidt stemme for disse også, men det handler om hvilke person man er og hvilke tanker man har rundt jobben sin.

Prøv deg i dagligvare eller detaljhandel først. Gå videre på noe som interreserer deg. Gjerne som en "altmuligmann" med bred intresse. Spesifisere kan man gjøre senre i arbeidslivet.
Sist endret av juzz; 4. mai 2012 kl. 13:40.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Når jeg jobbet på Kiwi som 17 åring ved siden av skolen hadde jeg en kollega som var litt oppi 20åra. Husker så godt hvordan han sa til meg at "jeg burde jobbe mer - tenkte på penga - kunne gå opp i gradene på kiwi i greier vettu. Bra på CV'en, skole vakke alt" etc.
I dag er jeg 22år, fikk en sommerjobb med bedre betalt enn hva han har hatt i løpet av de siste 5årene. Jeg har fått forlengelse og gått opp enda mer.
Han jobber fremdels på kiwi som låseansvarlig, men drømmen hans om å bli butikksjef har han vel fortsatt ikke oppnådd.

schools is out - I don't think so.
Orka ikke lese hele tråden her, deler min egen erfaring,

droppa ut av siste året på vgs (droppa vel ikke direkte ut, men hadde ca 70% fravær å strøyk i 11 fag :P), kommer fra en liten plass, hooka opp med Elan IT (nå Experis IT) som fikset meg en IT jobb i Oslo. så jeg flyttet dit.

gikk 2 året vgs på IKT så har noe rellevant erfaring i IT, har ikke fagbrev dog.

er fortsatt i IT jobb og trives med det!
Her er min erfaring:
Jeg har fullført videregående, og det er det.
Når jeg var ferdig der begynte jeg som butikkmedarbeider på Biltema og jobbet meg opp til å bli ass. butikksjef. Det var ikke akkurat veldig inspirerende arbeid. Når jeg var lei der så bestemte jeg meg for å søke på forskjellige utviklingsjobber, og det fikk jeg. Så har jobbet i nesten to år som webutvikler, og nå vil jeg påstå at det ikke er noe problem å få noen ny jobb innen samme yrke.

Jeg har programmert siden jeg var 12-13, så det var noe jeg kunne. Jeg mener at jeg er heldig som har en sånn interesse for noe jeg kan bli veldig god i, og på den måten slippe utdanning.
Men hadde ikke jeg hatt den interessen, så hadde nok det ikke vært så veldig mye jeg kunne jobbe med.

Selv om det kan virke veldig fristende å droppe ut og jobbe i noen år, så er det egentlig sjeldent det. Lev heller som en fattig student litt til og få deg en utdanning! (Ikke for å gi moralpreiken, bare som et tips )
Utdanning blir bare viktigere og viktigere. Før kunne du reise på sjøen eller ta deg jobb i en fabrikk uten papirer. I dag er dette vanskeligere. Hvis du ikke klarer å gå skole nå, kan du jo alltids prøve deg på jobbmarkedet, men det krever selvsagt at du er villig til å stå på, at du er fleksibel og at du kan ta en hvilken som helst jobb.

Hør med NAV om hvilke kurs og tilbud de kan gi deg. Har f.eks. hørt om folk som har fått sponset førerkort til lastebil. Truckførersertifikat er jo en annen klassiker.
Faren min er fisker, og skippet vgs. Han tjener lett 400k i løpet av 3 måneder på lofotfiske, og 500k resten av året.
"Å droppe ut av skolen" er noe helt annet enn "Å velge en yrkeskarriere istedet for skole".
Om du har problemer med skolen vil du HELT sikkert ha problemer med en yrkeskarriere. Ta deg sammen og lær deg å gjøre ting som du synes er BITTE LITTE GRANN KJEDELIG. For om du skal ha en yrkeskarriere kommer du helt sikkert til å støte på utfordringer som vil kreve langt mere av deg en skolen (som i norge er enkel som en barnehage). Tipset er å takle utfordringene og ikke rømme fra dem. "Nei, detta ble litt slitsom/vanskelig, tror jeg bare driter i det...." om det er motivasjonen for å slutte, ja da kan du feks satse på en karriere på McDonalds eller som vaskehjelp. Det er vel stort sett den type jobb som er "lettere" enn skole.
Skaff deg en privatlærer dersom det virkelig er så vanskelig som du utrykker for.
Sitat av orgopapp Vis innlegg
Hva med å starte noe eget?
For å gjennomføre det trenger du egenkapital og en god idè som kan selge.
Bør ikke være umulig, man må være litt kreativ og kunne tenke på utsiden av boksen.

Jeg har vært inne på idèen om å lage en annen versjon av fjordland sine produkter der norsk ungdom som trener er målgruppen. For eksempel 3 ulike retter til å begynne med. En rett med mye karbo, en rett med mye protein, og en rett med litt av begge (eksempelvis). Det finnes ekstremt mange ungdommer som er opptatt av å trene i dag, men mange har ikke tid til å stå å lage seg sunne og gode middager, derfor tror jeg etterspørselen kunne vært høy.
Vis hele sitatet...
Meget god idé!