Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 224924
Sitat av *pi Vis innlegg
Hørte på nyhetene i dagmorges at det var færre innleggelser, og kortere innleggelser, og at man derfor ikke risikerer å overbelaste helsevesnet i samme grad som i fjor. Det sier jo egentlig seg selv. Når vi stengte ned i 2020 så var det ikke fordi "noen kan bli syke og dø", men fordi vi risikerte at systemet kollapset om vi ikke holdt kontroll på kurven. Tiltak har også kostnader - også menneskelige.

Jeg sier altså ikke at vurderingene nå er riktige, eller at de ikke er påvirket av at det er valgkamp. Det blir bare for enkelt å se på smittetallene og ikke legge vaksinasjonsgraden inn i ligningen.
Vis hele sitatet...

Ja jo, jeg kan være delvis enig. Men så er jo delta så mye hissigere og smitter så mye lettere enn tidligere varianter. Slik det er nå vil brorparten av de unge faktisk bli smittet, og de vil dra med seg smitten hjem til familie, til venner og slekt. Og fortsatt er det altså over en million av de over 18 som ikke har fått dosen sin.

Det eg prøver å få frem er at dersom dette går langt fortere og verre enn myndighetene ser for seg nå, at smitten brer raskere om seg, så kan det gå fra 90 ish innlagte på sykehus til over 300+ igjen før de rekker å få opp vaksinetallet. Og ja, både unge og vaksne kan bli så syke at innleggelse blir nødvendig. Var derfor jeg skrev at vi fortsatt kan risikere kaos som worst case scenario.

Det blir nesten litt dumt å kjøre grønn skolestarte så nært innspurten og siste langside. En liten måned eller halvannen med gult el rødt, påbud om masker og avstand ville kanskje gjort at vi hadde sluppet den voldsomme smitteøkningen vi nå ser. Men gjort er gjort, vi får ikke endret på akkurat det. Men vi kan droppe prestisjen og stramme inn og sette skolene på gult eller rødt uten at FHI eller regjeringen skal frykte å "tape ansikt".

Flere dager siste uken var det rekordhøye smittetall, og da snakker vi helt fra vinter'n 2020. Klarer vi slå det ned om skolene er på grønt nivå? Jeg aner ikke, det er jo ikke mitt fagfelt. Men som en vanlig medborger med vanlig forstand så virker det kanskje ikke veldig trolig slik ting har akselerert nå. Og om de må gå tilbake på det med grønn skole, så er det vel bedre å gjøre det nå før ting blir mye verre enn å bli presset til det om 14 dager fordi ting har gått fra ille til kritisk?
Sist endret av _abc_; 1. september 2021 kl. 14:27.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg aner ikke, det er jo ikke mitt fagfelt.
Vis hele sitatet...
Nei det er jo det da, det er jo noen som har dette som sitt fagfelt og gjør disse vurderingene. Klart noen kan bli syke og innlagt, det kan jo noen av influensa også. Men vaksine funker jo altså sånn at mange færre blir syke og innlagt. Det er det jeg synes er rart med debatten her, at man hele tiden fokuserer på hvordan vaksinen funker på enkeltpersoner, og ja, man kan få breakthrough infeksjoner og alt det der. Men på samfunnsnivå så funker vaksinen så bra at den kan erstatte andre tiltak, og det var jo hele tiden målet.

Sitat av vindaloo Vis innlegg

Dette var rart @*pi.
Hva er det du ikke helt vet?
De sier de er redde, og med god grunn sier jeg.
Vis hele sitatet...
"jeg vet ikke helt" henviste til konklusjonen i innlegget jeg siterte. Hva jeg mener sier jeg etterpå: Det er hevet over tvil at de er redde, hvor god grunn de har til det er et faglig spørsmål som jeg synes det siterte innlegget forholdt seg litt forenklet til. Det er uansett ikke godt å være redd på jobb, så i det minste er det noe med kommunikasjonen som burde vært bedre. Nå sier FHI også at skolene fikk for liten tid på seg til å legge om til strategien med at utstrakt hurtigtesting skulle erstatte karantene som tiltak. Det betyr ikke det sanne som at smitteøkningen nå tilsier at det er en uforsvarlig strategi. Smitteøkning i et samfunn med vaksine er ikke det samme som smitteøkning i et samfunn uten vaksine. Det blir for enkelt å vise til smittetall for å gjøre den vurderingen. Er det fortsatt uklart hva jeg mener å si?
Sist endret av *pi; 1. september 2021 kl. 15:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei det er jo det da, det er jo noen som har dette som sitt fagfelt og gjør disse vurderingene. Klart noen kan bli syke og innlagt, det kan jo noen av influensa også. Men vaksine funker jo altså sånn at mange færre blir syke og innlagt. Det er det jeg synes er rart med debatten her, at man hele tiden fokuserer på hvordan vaksinen funker på enkeltpersoner, og ja, man kan få breakthrough infeksjoner og alt det der. Men på samfunnsnivå så funker vaksinen så bra at den kan erstatte andre tiltak, og det var jo hele tiden målet.
Vis hele sitatet...

Vel problemet er jo de unge ikke er vaksinert og at de nå blir smittet. Og det er ennå ikke kommet noe konkret tidslinje for å når vi evt. har fått vaksinert ned til feks 12 år. Så potensialet for mange innlagte er tilstede. Også er det jo den millionen som ikke er vaksinert, de kommer jo liksom bare på toppen.

Du kan ikke dra den Pi om influensa, for vi VET at covid sender langt flere på sykehus enn influensa. Og vi vet nå at også unge mennesker havner på sykehus av covid, og spesielt av delta. Så her er det potensiale for så mange innlagte at det kan bli problemer i helsevesenet. Og som du korrekt påpekte, det var jo hele grunnen til at vi har hatt så strenge restriksjoner hele veien, for å unngå at folk fyller opp plassene på sykehus.

Alle de som er vaksinerte, de slipper nok i stor grad innleggelse om de skulle bli smittet, men det er jo fortsatt mange som ikke er ferdig vaksinert. Både unge og ca en 1 mill over 18.

Sålangt har 140 barn under 18 blitt innlagt pga covid. I snitt lå de bare et par dager på sykehus. Men vil det bli slik også med delta? Er det noen som har sett noen tall på endringene på akkurat det nå når delta er den som rår? Det er jo der jeg frykter at ting blir langt verre, at delta gjør at langt flere unge blir så syke at de trenger innleggelse. Og er det mye smitte i samfunnet så vil jo også de som ikke er vaksinert få økt sjanse for å bli smittet. Akkurat nå virker det jo ikke som folk bryr seg noe særlig om maske, 2 meter eller avstand.
Sist endret av _abc_; 1. september 2021 kl. 20:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du kan ikke dra den Pi om influensa, for vi VET at covid sender langt flere på sykehus enn influensa.
Vis hele sitatet...
Jeg påstår da for faen ikke at de sykdommene er like, har du lest noe jeg har skrevet noensinne i denne tråden?

Og vi vet nå at også unge mennesker havner på sykehus av covid, og spesielt av delta. Så her er det potensiale for så mange innlagte at det kan bli problemer i helsevesenet
Vis hele sitatet...
OK, så det har du regnet ut. Fint det.

Du får prøve å lese hva jeg skriver hvis vi skal diskutere.
Sist endret av *pi; 1. september 2021 kl. 20:59.
Sitat av *pi Vis innlegg
Er det fortsatt uklart hva jeg mener å si?
Vis hele sitatet...
Nei.
eller kanskje litt, for du bruker å være veldig "on point", men..
Tok første dose for ca. 1 måned siden (Pfizer) og gikk inn på en såkalt "Drop-In" i går, der jeg fikk Moderna vaksinen
Så jeg er i alle fall fullvaksinert og er i 20-årene. Skulle bare ønske at jeg på den andre dosen også fikk Pfizer.
Svidde litt den andre vaksinen.

Ser for meg at man blir anbefalt å ta en 3. Vaksine rundt Desember eller evt. Januar eller Februar neste år.
Sist endret av Defending; 2. september 2021 kl. 04:56.
Sitat av Defending Vis innlegg
Så jeg er i alle fall fullvaksinert og er i 20-årene.
Vis hele sitatet...
Gratulerer!
Men kan man fortsatt si det? Fullvaksinert?
For jeg også har to doser i armen, og jeg går ikke ut med hodet hevet.

Sitat av Defending Vis innlegg
Ser for meg at man blir anbefalt å ta en
3. Vaksine rundt Desember eller evt. Januar eller Februar neste år.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du er inne på noe.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Gratulerer!
Men kan man fortsatt si det? Fullvaksinert?
For jeg også har to doser i armen, og jeg går ikke ut med hodet hevet
Vis hele sitatet...
Tror man kunne gjøre det tidligere. Men nå med den nye varianten så mener jeg å huske at 2 doser kun har en beskyttelse på ca. 60% mot den nye varianten. Mens mot de "vanlige" variantene, så mener jeg å huske at beskyttelsen av 2 doser er på cs. 90%.

Nå utvikler heldigvis Pfizer en "ny" vaksine som også skal beskytte mye bedre mot denne nye varianten fra India
Har jeg hørt de har uttalt, i alle fall.

Ren gjetning her altså, men jeg tror vaksinen fra Pfizer beskytter litt bedre enn vaksinen fra Moderna, selv om teknologien er veldig identisk.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Gratulerer!
Vis hele sitatet...
Takk, forresten
Sist endret av Defending; 2. september 2021 kl. 08:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Defending Vis innlegg
Tror man kunne gjøre det tidligere. Men nå med den nye varianten så mener jeg å huske at 2 doser kun har en beskyttelse på ca. 60% mot den nye varianten. Mens mot de "vanlige" variantene, så mener jeg å huske at beskyttelsen av 2 doser er på cs. 90%.

Nå utvikler heldigvis Pfizer en "ny" vaksine som også skal beskytte mye bedre mot denne nye varianten fra India
Har jeg hørt de har uttalt, i alle fall.

Ren gjetning her altså, men jeg tror vaksinen fra Pfizer beskytter litt bedre enn vaksinen fra Moderna, selv om teknologien er veldig identisk.

Vis hele sitatet...
For oss som er nervøs av natur og har det med å tenke i worst case scenario så er det jo akkurat der bekymringen ligger, at det å være fullvaksinert bare er ca. 60% beskyttelse nå med mutasjoner. Og delta som nå raser rundt er vel heller ikke den verst tenkelige mutasjonen, det er allerede andre og verre varianter.

Også har jo faktisk noen land nektet de som har blandet vaksiner innreise til landet. Er det fordi de har tall som viser at det blir mindre effektivt enn feks 2 doser pfizer eller 2 doser modene?

Sålangt ser det jo ut som 2 doser beskytter mot å bli alvorlig syk, og det er jo noe heldigvis. Og jo mindre berørt en person bli jo mindre er sjansen for long covid.

Men grønne skoler, og ingen vaksinering på de unge må jo bli en arena der covid'n blomstrer? Det er jo sagt hele veien at feks dårlig inneklima og inneluft vil øke sjansene for å bli smittet. Kan du tenke deg plasser med dårligere inneluft enn norske skoler? Opptil 30 elever som sitter tett? Og hva med frimituttene? Er det virkelig å tro at elevene holder 2 meter, når det samtidig er grønne skoler?

Dette går nok bra for sånne som meg som har fått 2 doser, har et begrenset sosialt liv og som uansett ikke er den som er mest sosial eller veldig tett på mye mennesker. Men sånne som meg er neppe flertallet?

Jaja en får håpe de som kan velger å gjøre noe før ting går fra vondt til verre. Også ser det vel ut til at vi må belage oss på dose 3 også. Og det har jeg ingen problemer med. Gir det bedre beskyttelse så er det helt velkomment. Men igjen, hvor lang tid tar det å få på plass dose 3 til alle som ønsker? Det er ikke gjort over natten. Og alt dette er jo om vi ikke blir råket av en av de ennå kjipere mutasjonene. Da må vi kanskje starte på null igjen. At det må en helt nyutviklet vaksine til for å gi beskyttelse. Som mange tror om de variantene som er i sør amerika nå. Hvor lang tid tar noe sånt? Joda dagens smarte vaksiner går raskere å modifisere. Men det går neppe raskere å skalere opp produksjonen, og da tar det brått over 1 år + før vi har klart å få nok vaksiner ut i samfunnet til at vi får kontrollen igjen.

Kanskje ikke veldig rasjonelt å tenke slik, alltid i worst case scenario. Men det er vanskelig å stoppe tankekjør og bestemme seg for positive tanker. For de positive blir flyktige og opptar lite plass. Mens de mer negative blir de som kverner rundt time etter time fra ulike vinkler og muligheter. Blir noen ganger helt matt jeg.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg påstår da for faen ikke at de sykdommene er like, har du lest noe jeg har skrevet noensinne i denne tråden?


Du får prøve å lese hva jeg skriver hvis vi skal diskutere.
Vis hele sitatet...
Det var vel akkurat det jeg gjorde Pi. Jeg leste det du skrev. Og svarte utifra det du skrev. Og det var vel det jeg leste som overrasket meg og derfor jeg svarte som jeg svarte. Ikke det at jeg automatisk fører en mental oversikt over hvem som mener hva om forskjellige saker men jeg har jo registrert og sett nicket ditt og kan ikke huske at jeg forbinder det med rare påstander og surr.

Om jeg tolket deg feil, beklager. Men forsøk å se det slik jeg leste det. Hvor mange innlegg har det ikke vært som sammenlikner covid med nettopp influensa? Igjen det var du som skrev og jeg som leste.

Det hadde klart seg lenge om du klargjorde hva du mente. Du hadde ikke trengt å fyre deg opp og med bannskap og en nedlatende tone. Det er bare dårlig stil. Selv om folk tydeligvis ikke forstod det du skrev, så er det vel rom for å forsøke å forklare budskapet uten bli kjip? Og akkurat det, tror jeg er en side av nicket Pi jeg ikke har sett, at du går etter mannen heller enn ballen.
Sist endret av _abc_; 2. september 2021 kl. 11:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
For oss som er nervøs av natur og har det med å tenke i worst case scenario så er det jo akkurat der bekymringen ligger, at det å være fullvaksinert bare er ca. 60% beskyttelse nå med mutasjoner. Og delta som nå raser rundt er vel heller ikke den verst tenkelige mutasjonen, det er allerede andre og verre varianter.
Vis hele sitatet...
Jeg har sagt det noen ganger før, men gjentar gjerne hvis det kan berolige deg: 60 prosent høres lite ut, og det er lite dersom vi lever i et samfunn der det er smitte rundt oss på alle kanter. Dersom størsteparten av befolkningen er vaksinert, så er imidlertid 60 % beskyttelse ganske mye. Vaksiner virker på to nivåer. Det beskytter deg, personlig, mot å bli smittet og syk, hvis du utsettesfor viruset. Men det virker også på samfunnsnivå, ved å gjøre det vanskelig for viruset å spre seg, slik at utbrudd raskt dør ut. Da vil 60% virkning gjøre deg, personlig, mye mer enn 60% trygg. Hvor god virkning som er god nok, det kommer an på hvor stor prosent av befolkningen som vaksineres. Hjelper det på tankekjøret?

Det hadde klart seg lenge om du klargjorde hva du mente. Du hadde ikke trengt å fyre deg opp og med bannskap og en nedlatende tone. Det er bare dårlig stil. Selv om folk tydeligvis ikke forstod det du skrev, så er det vel rom for å forsøke å forklare budskapet uten bli kjip? Og akkurat det, tror jeg er en side av nicket Pi jeg ikke har sett, at du går etter mannen heller enn ballen.
Vis hele sitatet...
Jeg trenger ikke akkurat fyre meg opp for å banne, sånt kommer ganske uanstrengt trillende herfra. Jeg synes strengt tatt ikke jeg gikk etter deg som person heller, jeg ble irritert over at du vrangtolket det jeg sa. Jeg skrev ingenting om hvordan du er, jeg kritiserte måten du leste og svarte på innlegget mitt. Jeg har aldri påstått at korona i seg selv er sammenlignbart med influensa, og har brukt relativt mye tid og krefter på å argumentere imot folk som påstår det. Det jeg påpekte er at vi ikke stenger ned samfunnet fordi noen kan bli syke, for DET kan faktisk noen bli av influensa også, uten at vi lager ekstraregler i samfunnet av den grunn. Vi stenger ned samfunnet fordi flere kan bli syke enn det vi kan håndtere. Det er et regnestykke, og det inneholder ikke de samme faktorene nå som i fjor. Korona i et vaksinert samfunn et ikke den samme sykdommen som korona i et uvaksinert samfunn.

Akkurat hvor er det du mener jeg kom med et personangrep på deg?
Sist endret av *pi; 2. september 2021 kl. 11:39.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Også har jo faktisk noen land nektet de som har blandet vaksiner innreise til landet. Er det fordi de har tall som viser at det blir mindre effektivt enn feks 2 doser pfizer eller 2 doser modene?
Vis hele sitatet...
Riktig nok bare fra en avisartikkel: https://www.nrk.no/nordland/korona-o...ing-1.15632184

Men Høye sier at det ikke er en problemstilling da disse landene som nekter å slippe inn de som blander vaksiner selv har begynt med denne praksisen. Han tror reglene blir endret.

Vårt vaksinepass viser også bare siste dose, så det er umulig å kontrollere dette.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Riktig nok bare fra en avisartikkel: https://www.nrk.no/nordland/korona-o...ing-1.15632184

Men Høye sier at det ikke er en problemstilling da disse landene som nekter å slippe inn de som blander vaksiner selv har begynt med denne praksisen. Han tror reglene blir endret.
Vis hele sitatet...
Det er også, slik jeg har skjønt, ingen faglig grunnlag for å være skeptisk til blanding av vaksiner. Så ja, det endres nok.
Det å kombinere ulike vaksiner kan til og med gi bedre effekt bedre ifølge ​WHO.
Og FHI sier: – Trygt å kombinere vaksiner.

I Nordre Follo gis det nå vaksine fra Moderna som dose to,
selv om de fikk vaksine fra Pfizer som første dose.
For meg har det vært enkelt. Jeg er ung men i risikogruppa pga. sykdom. Jeg vil antagelig bli så syk av covid at en vaksine lønner seg.
Finnes det en oversikt over hvor mange % av dødsfallene som er vaksinert/uvaksinerte?

Hadde vært interessant å sett
McSweeny's har en fin artikkel om vaksiner.
Sist endret av Fulmen; 3. september 2021 kl. 19:31.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Finnes det en oversikt over hvor mange % av dødsfallene som er vaksinert/uvaksinerte?

Hadde vært interessant å sett
Vis hele sitatet...
Ikke sett på dødsfall, men om innleggelser sier FHI

I de siste 4 ukene (31–34) har medianalderen blant nye pasienter innlagt i sykehus vært 46 år (nedre–øvre kvartil: 33–63).

...

Vaksinasjonsstatus var tilgjengelig for 167 nye pasienter innlagt de siste fire ukene. Av disse var 109 (66 %) uvaksinerte, 24 (15 %) delvaksinerte og 34 (20 %) fullvaksinerte. Medianalderen blant de fullvaksinerte var 74,5 år (nedre–øvre kvartil: 57–83,5), og 22 (66 %) tilhører risikogrupper med høy eller moderat risiko for alvorlig forløp av covid-19.
Vis hele sitatet...
kilde

Så hva betyr dette? Medianalderen for innlagte er mye lavere for uvaksinerte enn vaksinerte og utgjør en majoritet. Selv med det store antallet vaksinerte vi har. Andelen som må på sykehus er fortsatt lav, men... Hvorfor noen skulle gidde å risikere det når fiksen mot det er så enkel, sliter jeg med å forstå.
Lysglimt ass, fin fyr.
Man kan få lov til å meninger vedrørende vaksinering av barn.
Man kan også stille spørsmålstegn ved om en 13-15 åring er i stand til å ta stilling til om de bør vaksineres.
Men det er nå en gang sånn (heldigvis) at de har rett til å bestemme over seg selv i slike spørsmål.

Å stå utenfor en skole å lokke med raske cash mens man sprer fake news er bortimot så forkastelig som det kan bli.
NRK
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Lysglimt ass, fin fyr.
Man kan få lov til å meninger vedrørende vaksinering av barn.
Man kan også stille spørsmålstegn ved om en 13-15 åring er i stand til å ta stilling til om de bør vaksineres.
Men det er nå en gang sånn (heldigvis) at de har rett til å bestemme over seg selv i slike spørsmål.

Å stå utenfor en skole å lokke med raske cash mens man sprer fake news er bortimot så forkastelig som det kan bli.
NRK
Vis hele sitatet...
Det kan jo umulig være lovlig? hahaha..
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det kan jo umulig være lovlig? hahaha..
Vis hele sitatet...
De ble politi anmeldt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Lysglimt - innehaver av Norges mest ironiske navn.

Plakaten hans gjør ikke mye for å bedre inntrykket. Her ser jeg selvfølgelig bort fra "kvaksine" - ordspillet er helt klart genialt etter hans standard, dersom han da ikke bare har hatt et lite drypp.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Man kan også stille spørsmålstegn ved om en 13-15 åring er i stand til å ta stilling til om de bør vaksineres.
Men det er nå en gang sånn (heldigvis) at de har rett til å bestemme over seg selv i slike spørsmål.
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt ikke før du er 16 år at du er helserettslig myndig. Så frem til da er det foreldrene dine som bestemmer om du skal ta en vaksine eller ikke.
Du har helt rett @Deezire.

Fra barn er 13 og frem til de er 16 så har foreldre bare begrenset innsyn i barnets helse opplysninger
og fra 16 har de ikke innsyn overhodet. Det var derfor jeg antok at det var barnets valg.

Men fra barnet er 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener. Hvor vidt det faktisk er sånn er en annen sak.

edit:
Foreldre har begrenset tilgang til tjenester på vegne av barn mellom 12 og 16 år.
Sist endret av vindaloo; 6. september 2021 kl. 19:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser ut til at alle land som vaksinerer barn har landet på å starte ved 12 år. Hva grunnen til akkurat det?
Jeg kunne skjønt hvis oppstart var 13 år slik att alle på ungdomstrinnet ble vaksinert, men 12 år er jo siste året på barneskolen.
Så hva skiller 12 fra f.eks. 10 år, slik at man kunne vaksinert fra 5 trinn og opp?

Det jeg tenker på er at 1-4 trinn har en del med hverandre å gjøre på SFO og lignende, mens hvis man hadde
startet på 5 trinn så ville en stor gruppe (5-7) vært dekket i tillegg til 13-15 og 16-17.

Noen som vet?
Sist endret av vindaloo; 9. september 2021 kl. 17:22.
12 til 13 er ungdomstrinnet, 8 klasse.
Den er ikke godkjent for barn under tolv år.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
12 til 13 er ungdomstrinnet, 8 klasse.
Vis hele sitatet...
Blir det ikke sånn?
1:klasse=6
2:klasse=7
3:klasse=8
4:klasse=9
5:klasse=10
6:klasse=11
7:klasse=12

Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Den er ikke godkjent for barn under tolv år.
Vis hele sitatet...
Ja det er ett poeng, men hvorfor?
Sist endret av vindaloo; 9. september 2021 kl. 17:50.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ser ut til at alle land som vaksinerer barn har landet på å starte ved 12 år. Hva grunnen til akkurat det?
Jeg kunne skjønt hvis oppstart var 13 år slik att alle på ungdomstrinnet ble vaksinert, men 12 år er jo siste året på barneskolen.
Så hva skiller 12 fra f.eks. 10 år, slik at man kunne vaksinert fra 5 trinn og opp??
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke likt i alle land, da. Jeg antar det har med hvilen alder det er forsket på tryggheten på.
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette er jo ikke likt i alle land, da. Jeg antar det har med hvilen alder det er forsket på tryggheten på.
Vis hele sitatet...
Trygghet ang. vaksiner generelt?
Eller har de testet covid vaksiner på test grupper av barn under pandemien og frem til nå?
Og kunne man i så fall ikke startet disse testene på 10 åringer i stedet?
Sist endret av vindaloo; 9. september 2021 kl. 17:55.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Trygghet ang. vaksiner generelt?
Eller har de testet covid vaksiner på test grupper av barn under pandemien og frem til nå?
Og kunne man i så fall ikke startet disse testene på 10 åringer i stedet?
Vis hele sitatet...
Det er egen testing og godkjenning for å bruke medisiner og vaksiner på barn, ja. Det er jo ikke gitt at det er trygt for barn selv om det er trygt for voksne.

Hvorfor ikke 10? Tja, hvorfor ikke 8? Eller 13? 12 er vel ikke en rarere alder enn andre aldre. Det er jo også enavveiing av kost/nytte. Små barn blir mindre syke og har mindre kontaktnett, så på et tidspunkt blir nytten mindre enn risikoen.

Helt ærlig tror jeg egentlig nytten på våre 12åringer er såpass lav at de vaksinene hadde gjort mer nytte i et annet land. Men sånn funker det jo ikke.
Sist endret av *pi; 9. september 2021 kl. 18:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvorfor ikke 10? Tja, hvorfor ikke 8? Eller 13? 12 er vel ikke en rarere alder enn andre aldre. Det er jo også enavveiing av kost/nytte. Små barn blir mindre syke og har mindre kontaktnett, så på et tidspunkt blir nytten mindre enn risikoen.
Vis hele sitatet...
Skjønner.
Argumentet mitt for 10år var at det går ett klart skille der på barneskolen i forhold kontakt med hverandre. 1-4 kontra 5-7
og at man dermed kunne begrenset smitten lettere til bare å gjelde de aller yngste.
Sist endret av vindaloo; 9. september 2021 kl. 18:07.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skjønner.
Argumentet mitt for 10år var at det går ett klart skille der på barneskolen i forhold kontakt med hverandre. 1-4 kontra 5-7
og at man dermed kunne begrenset smitten lettere til bare å gjelde de aller yngste.
Vis hele sitatet...
Vel, FHI opererer ikke med arbitrære skiller som gir intuitivt mening, de lager grundige rapporter. Disse danner grunnlaget for beslutningstakere, og det er mange betraktninger som skal gjøres.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skjønner.
Argumentet mitt for 10år var at det går ett klart skille der på barneskolen i forhold kontakt med hverandre. 1-4 kontra 5-7
og at man dermed kunne begrenset smitten lettere til bare å gjelde de aller yngste.
Vis hele sitatet...
Et klart skille i norsk barneskole, men nå er det ikke aldersfordelingen i det norske skolesystemet som styrer resten av verden.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skjønner.
Argumentet mitt for 10år var at det går ett klart skille der på barneskolen i forhold kontakt med hverandre. 1-4 kontra 5-7
og at man dermed kunne begrenset smitten lettere til bare å gjelde de aller yngste.
Vis hele sitatet...
Ja, sånn er det i Norge. Pfizer innretter ikke forskningen sin etter hvordan skoleverket i Norge er organisert.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Vel, FHI opererer ikke med arbitrære skiller som gir intuitivt mening, de lager grundige rapporter.
Vis hele sitatet...
Pluss at de baserer dem på erfaringer fra land som ikke vet hva SFO er.
Sist endret av *pi; 9. september 2021 kl. 18:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja det er ett poeng, men hvorfor?
Vis hele sitatet...
Må gjennomføres kliniske studier på barn under tolv år først.

Er veldig for vaksiner, men covid er tilnærmet helt ufarlig for de fleste barn så vet ikke helt om det er verdt å vaksinere de.
Sitat av *pi Vis innlegg
Pluss at de baserer dem på erfaringer fra land som ikke vet hva SFO er.
Vis hele sitatet...
At det testes ut i u-land?
For i de fleste vestlige land så finnes det jo former for organisert aktivitet etter skole slik at foreldre kan jobbe.
Og alders inndelingen jeg nevnte har ikke bare med skole klasse inndeling å gjøre
(selv om den også går igjen i mange land) men også hvilke aldersgrupper som naturlig søker sammen.

Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
..men covid er tilnærmet helt ufarlig for de fleste barn så vet ikke helt om det er verdt å vaksinere de.
Vis hele sitatet...
Riktig det, men jeg så de var bekymret for kapasiteten for små barn på sykehus nå til vinteren.
Mange små som blir lagt inn med influensa o.l.
Sist endret av vindaloo; 9. september 2021 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
At det testes ut i u-land?
Vis hele sitatet...
Hæ?

Poenget er at vi har et system der 1-4 kl går fra 6 til 9 år og har SFO-tilbud, mens de fra 10 år og oppover ikke har det. Sånn er det ikke i alle land.

For i de fleste vestlige land så finnes det jo former for organisert aktivitet etter skole slik at foreldre kan jobbe.
Og alders inndelingen jeg nevnte har ikke bare med skole klasse inndeling å gjøre
(selv om den også går igjen i mange land) men også hvilke aldersgrupper som naturlig søker sammen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noen internasjonale magiske aldersgrenser som barn ikke naturlig søker sammen over. Det er like mange 10-åringer som leker med 9-åringer som det er 11-åringer som leker med 10-åringer. Ikke minst har jo barn gjerne søsken, og de fortsetter å være akkurat like mange år fra hverandre i alder ettersom de blir eldre. Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor du tenker at 10 er et mer naturlig skille enn 12, bortsett fra et det er et rundt tall i vårt tallsystem.

Utover det, så har de selvsagt statistikk på hvordan sykdommen påvirker barn i ulik alder, og noen kvalifiserte antagelser for hvordan effekten vil være, som ligger til grunn for valget.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hæ?
Vis hele sitatet...
De tester ut vaksinene, men det er usikkert om landene selv får tilgang
Fattige land stiller opp når store farmasiselskaper nå tester ut vaksiner mot covid-19.
Men får landene selv vaksiner når produktene foreligger? –
Vi vil at testingen skal sikre folk tilgang, men er usikre på om det kommer til å skje,
sier lege ved universitetet i São Paulo, Brasil.
Fra Bistands Aktuelt

Dette har vært praksis i mange år både med medisiner og vaksiner.

og
Tester medisiner i fattigere land
Forskning no
Sist endret av vindaloo; 9. september 2021 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
De tester ut vaksinene, men det er usikkert om landene selv får tilgang
Fattige land stiller opp når store farmasiselskaper nå tester ut vaksiner mot covid-19.
Men får landene selv vaksiner når produktene foreligger? –
Vi vil at testingen skal sikre folk tilgang, men er usikre på om det kommer til å skje,
sier lege ved universitetet i São Paulo, Brasil.
Fra Bistands Aktuelt

Dette har vært praksis i mange år både med medisiner og vaksiner.

og
Tester medisiner i fattigere land
Forskning no
Vis hele sitatet...
Det høres jo mildt sagt uetisk ut.

Har forøvrig ikke så mye med det du diskuterte å gjøre.
og
etter at medisinen er teste og funnet trygg så får de:
WHO: En tidel av medisinene i u-land er falske
som takk.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det høres jo mildt sagt uetisk ut.
Vis hele sitatet...
Veldig.

Jeg er klar over digresjonen.
Det hang sammen at jeg lurte på om det var det du siktet til.
Sist endret av vindaloo; 9. september 2021 kl. 19:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror ikke jeg har sett dette enklere og bedre forklart. Må deles i det vide og brede! Takk *pi.


Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har sagt det noen ganger før, men gjentar gjerne hvis det kan berolige deg: 60 prosent høres lite ut, og det er lite dersom vi lever i et samfunn der det er smitte rundt oss på alle kanter. Dersom størsteparten av befolkningen er vaksinert, så er imidlertid 60 % beskyttelse ganske mye. Vaksiner virker på to nivåer. Det beskytter deg, personlig, mot å bli smittet og syk, hvis du utsettesfor viruset. Men det virker også på samfunnsnivå, ved å gjøre det vanskelig for viruset å spre seg, slik at utbrudd raskt dør ut. Da vil 60% virkning gjøre deg, personlig, mye mer enn 60% trygg. Hvor god virkning som er god nok, det kommer an på hvor stor prosent av befolkningen som vaksineres. Hjelper det på tankekjøret?
Vis hele sitatet...
Sist endret av caperno; 14. september 2021 kl. 22:11.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Spørsmål til dere som leser pågående forskning; Varer nivåene av antistoffer lengre ved smitte av covid en av vaksine? Det jeg lurer på er om det vil være bedre å bli smittet naturlig etter å ha blitt fullvaksinert, enn å få en 3. booster? I mitt hodet vil beste beskyttelse være 2 doser for så å bli smittet. Tatt i betraktning at man er ung og frisk. Tar jeg feil? Og vil det å bli smittet av delta gi bedre beskyttelse mot mulige mutasjoner i fremtiden, i stedenfor en 3. dose?
Sist endret av Levobo; 30. september 2021 kl. 17:12.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er bedre å vaksinere seg enn å bli syk.

Det er ingenting som tyder på at naturlig immunitet er bedre enn vaksinene. Og så blir det jo noe pussig i logikken hvis man ønsker å forebygge COVID, og gjør det ved å la seg infisere med COVID.
Tenker jo ikke enten eller, men immunitet ved både vaksine og naturlig. Da etter 2 doser er satt. Men ja, skjønner hva du sier.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ta til vettet, dere som fortsatt sitter på gjerdet.

Kun en tredjedel av befolkningen i Russland, på 146 millioner er vaksinert,
hvilket betyr at nærmere 100 millioner russere fremdeles ikke har fått vaksinen.

Russiske sykehus er overfylt av koronapasienter,
og nærmere 1000 av pasientene mister livet til pandemien hver eneste dag.

Impfung macht frei
Прими вакцину сейчас
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ta til vettet, dere som fortsatt sitter på gjerdet.

Kun en tredjedel av befolkningen i Russland, på 146 millioner er vaksinert,
hvilket betyr at nærmere 100 millioner russere fremdeles ikke har fått vaksinen.

Russiske sykehus er overfylt av koronapasienter,
og nærmere 1000 av pasientene mister livet til pandemien hver eneste dag.

Impfung macht frei
Прими вакцину сейчас
Vis hele sitatet...
Russerne er meget skeptiske, selv om de har egen vaksine. Kan for så vidt skjønne det.
Skjønne hva?

..og kan man si, om befolkningen i et helt land, at de er skeptiske?
Sist endret av vindaloo; 20. oktober 2021 kl. 07:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skjønne hva?

..og kan man si, om befolkningen i et helt land, at de er skeptiske?
Vis hele sitatet...
Skjønne at de er skeptiske selvfølgelig? Vi snakker om et folk som har brukt hjemmelagde medisiner siden tidenes morgning. Forholdet mellom vesten også skaper generelt skeptiske holdninger også i guess.

Ser vi på spørreundersøkelser av de russiske folk:
In that study, 33% of people surveyed said they were fearful of side effects, 20% said they were waiting for the completion of clinical trials, and 16% saw no reason to get vaccinated.

Jeg tolker det som et skeptisk folk, du får tolke det på din måte.
Sitat av StoreFe Vis innlegg
Skjønne at de er skeptiske selvfølgelig? Vi snakker om et folk som har brukt hjemmelagde medisiner siden tidenes morgning.
Vis hele sitatet...
Hmm?
Russland er ikke noe u-land. Det har medisinsk kompetanse som kan matche alle land i Europa.
De har et velfungerende utdannings opplegg som inkluderer alle ( Kanskje ikke alle i Tsjetsjenia, men de vil ikke være russiske heller)
Og de har en egen vaksine. Hvorfor henger de etter?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hmm?
Russland er ikke noe u-land. Det har medisinsk kompetanse som kan matche alle land i Europa.
De har et velfungerende utdannings opplegg som inkluderer alle ( Kanskje ikke alle i Tsjetsjenia, men de vil ikke være russiske heller)
Og de har en egen vaksine. Hvorfor henger de etter?
Vis hele sitatet...

Jada de var tidlig ute med en god vaksine og de "hadde" gode forutsetninger vs. pandemien. Landet har vært gjennom mye, og regjeringen viser seg fortsatt å være ganske alternativ i forhold til si vesten da. Så det vil vær naturlig at folket også er litt "annerledes" enn standarden.

De jeg har snakket med angående vaksine som kommer fra østblokk-land, vaksinerer seg fordi arb.givere skal ikke sparke dem. Vil også nevne at viss du var ute i gatene etter kl 22 i lockdown fikk du 5000 euro i bot.