Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3867
Har begynt å trene aktivt igjen, løfte vekter. Bruker for tiden bare Whey av tilskudd egentlig, 1-2 shaker om dagen. Ikke fan av kreatin. BCAA har jeg hørt kan funke, men summasumarum bare er bortkastet. EAA har jeg derimot hørt mer bra om, vet og at vitaminer/minerealer i tilskuddsform kan funke, men hvor nødvendig er det om du spiser frukt, grønt og kjøtt?

Er det noe jeg bør legge til, med Whey protein? Hva bruker dere?
Vitamin D.. Bare mtp covid mener jeg å ha lest at stor antall % som får alvorlig sykdomsforløp har vitamin d underskudd. Ikke spesielt dyrt heller.
Magnesium kan ha en virkning, kramper f.eks kan komme av magnesium mangel.
Keratin har hatt ok effekt på meg når jeg har testet det. Eneste kosttilskuddet jeg har prøvd i sammenheng med trening.
Kamillete har en beroligende effekt. Så viss du er stresset, angst, søvnproblemer, etc. sjekk om kamillete hjelper.
Sist endret av sneipen; 8. desember 2020 kl. 19:20.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Vitamin D.. Bare mtp covid mener jeg å ha lest at stor antall % som får alvorlig sykdomsforløp har vitamin d underskudd. Ikke spesielt dyrt heller.
Magnesium kan ha en virkning, kramper f.eks kan komme av magnesium mangel.
Keratin har hatt ok effekt på meg når jeg har testet det. Eneste kosttilskuddet jeg har prøvd i sammenheng med trening.
Kamillete har en beroligende effekt. Så viss du er stresset, angst, søvnproblemer, etc. sjekk om kamillete hjelper.
Vis hele sitatet...
Kjører en spiseskje tran om dagen, skal funke

Takk for de andre tipsa, skal sjekkes ut.

Noe formening om BCAA/EAA? Bare tull?
For de aller, aller fleste er ingen tilskudd nødvendige.

Er man toppidrettsutøver eller har en eller annen mangelsykdom så trenger man tilskudd for å få i seg det man ikke får fra mat, men for oss vanlige folk er alle ulike produkter bare å hive penger etter mer eller mindre seriøse selgere
Du får vel strengt all aminosyren du trenger fra kostholdet + whey proteinet du alt inntar. Se på baksiden av whey boksen så vil du se den tjok full av bcaa. 20% ish el noe slikt. Så det bør vel holde det?
Tar du tran og en mulitvitamin skal du nok ligge bedre an en de fleste.
Har prøvd mye rart av kosttilskudd oppgjennom og det som jeg føler funker er:
Magnesium for muskelavspenning etter trening, tar det et par timer før jeg skal i seng
Sink for å booste kroppens kapasitet til testo-produksjon
3-4 paranøtter morgen og kveld
Kapsler med fermentert torskelever, bruker et merke som heter Green Pastures, 2 kapsler morgen, 2 kapsler før sengetid.
MSM for leddsmerter

Bromantane er også fint, men er på dopinglista til WADA så hvis du vil beholde natty-kortet dit så styr unna, men funker veldig fint for meg med ingen bivirkninger men god prestasjonsøkning.

Tar også Ashwagahnda for å dempe kortisol. Kan også anbefale intermitterende fasting, altså at du har et vindu på 4-5 timer hvor du spiser, og resten av dagen spiser du ikke - bra å kombinere dette med trening da veksthormon konkurrerer med insulin i kroppen din - med andre ord unngå å spise de siste 6 timene før du går i sengs så du legger deg til å sove uten insulin-spikes og dermed kan få mest mulig HGH i systemet.

Ellers er det en urtemiks som heter Testojack2000 som jeg har god erfaring med ifht libido og testo-boost, men alt dette blir jo anekdotisk. Gjør din egen research.

Prøv også å spis minst 4 egg om dagen. Kortisol er precursor til testosteron, og egg inneholder ellers jævlig mye snadder for kroppen din.
Sist endret av Revbatim; 8. desember 2020 kl. 20:45.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Tar du tran og en mulitvitamin skal du nok ligge bedre an en de fleste.
Vis hele sitatet...
Ingen multivitamin, bare tran. Er multivitamin noe verdt å ta? Spiser jo godt med frukt, grønt ellers
Uvaksinert 👍
D vitamin. De aller aller fleste trenger det. Også bør man i disse dager ta rikelig med Zink. Gå til legen og få målt D nivået og les deg opp på hva du synes du selv vil ligge på. Tar selv daglig 5000iu og har gjort dette i mange år, aldri vært friskere og kvitt både astma og ryggplager. Er en grunn til at folk føler seg bedre i syden, sola og D er en av dem. MEN veldig viktig å ta blodprøve og måle nivået og passe på at man ikke kommer opp på farlig nivå. Veldig viktig å ikke stole på enhver luring på nett også, man må finne saklig info og det har de siste årene kommet mye rundt D og hva det hjelper mot.
Sitat av kalism Vis innlegg
Ingen multivitamin, bare tran. Er multivitamin noe verdt å ta? Spiser jo godt med frukt, grønt ellers
Vis hele sitatet...
Du klarer deg sikkert fint uten, men det kan være kjekt å ta for å være på den sikre siden. Det gjør jo ikke akkurat noe skade, annet enn på lommeboka
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Du klarer deg sikkert fint uten, men det kan være kjekt å ta for å være på den sikre siden. Det gjør jo ikke akkurat noe skade, annet enn på lommeboka
Vis hele sitatet...
Stemmer forsåvidt bra, men kan man ikke få overdose på det?

Skal ekstremt mye til for at man mangler vitaminer her i Norge, får vel mer eller mindre nok av det i kostilskuddet, foruten d-vitamin.

Sitat av daffe Vis innlegg
D vitamin. De aller aller fleste trenger det. Også bør man i disse dager ta rikelig med Zink. Gå til legen og få målt D nivået og les deg opp på hva du synes du selv vil ligge på. Tar selv daglig 5000iu og har gjort dette i mange år, aldri vært friskere og kvitt både astma og ryggplager. Er en grunn til at folk føler seg bedre i syden, sola og D er en av dem. MEN veldig viktig å ta blodprøve og måle nivået og passe på at man ikke kommer opp på farlig nivå. Veldig viktig å ikke stole på enhver luring på nett også, man må finne saklig info og det har de siste årene kommet mye rundt D og hva det hjelper mot.
Vis hele sitatet...
Er enig, føler meg mye kvikkere på sommeren sjæl av en grunn. Men tar en ss tran om dagen, men usikker hvorvidt det er nok d-vitamin i den ene spiseskjeen?
Sist endret av kalism; 8. desember 2020 kl. 21:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kalism Vis innlegg
Stemmer forsåvidt bra, men kan man ikke få overdose på det?
Vis hele sitatet...
Blir nok ikke overdose av en multivitamin Overskuddet pisser du ut.
Med mindre du har et veldig innsnevret kosthold skal ikke kosttilskudd være noe vits.
Spis variert så vil du ha mere benefits fra å gjøre det. Egg feks har alle vitaminer fortsett fra C (samt litt lavt D innhold). Så om du klarer å få i deg 2 egg, 1 appelsin og 1 teskje tran hver dag så har du basicly dekt dagsbehovet ditt med vitaminer.

Proteinpulver er vel egentlig bare vits om du sliter med å få dekket dagsbehovet ditt. Ved styrketrening burde inntaket ditt ligge på 1.5 - 1.8 gr proteiner pr kg kroppsvekt hver dag. Feks 80kg × 1.5gr = 120gr protein. Dvs at hvis du spiser 2 kyllingfileter på 200gr hver eller lignende hver dag så har du allerede fått i deg 92gr proteiner. Da har du 28gr igjen som du fint får i deg med 1 glass melk, et par egg og et par brødskiver med ost og skinke. Etter hvert som vekta øker så endrer du bare på regnestykket.

Veldig ofte er de aller fleste kosttilskudd penger ut av vinduet, og man behøver faktisk ikke overdrive kostholdet.

"Regelen" jeg selv prøver å følge er at frokosten min alltid burde bestå av noe med mye fiber, typ havregryn, grovt brød eller knekkebrød med magert pålegg. En fiberrik frokost setter standaren litt for dagen energimessig samt at et stabilt blodsukker vil eliminere utskeielser. Lunsj 2-3 brødskiver med enten noen egg eller makrell i tomat, middag og kveldsmat er 200gr kjøtt med tilbehør pr måltid. Også kan man feks bytte på lunsj og kveldsmat om man heller vil spise et 200gr kjøtt til lunsj og brødskiver med egg til kvelds om det passer bedre. Også litt frukt og grønt ved siden av hvert måltid. Ikke meninga å dra inn mine rutiner, men poenget er egentlig bare, keep it simple. Det er somregel nok i massevis!��
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Blir nok ikke overdose av en multivitamin Overskuddet pisser du ut.
Vis hele sitatet...
Nei det stemmer ikke helt, tenk vannløseslig og fettløselig (a, d, e og k) vitaminer.
Multivitamin har begge deler, og det er dermed mulig å få for høye nivåer av de fettløselige vitaminene. Og de pisser man ikke de ut, de akkumulerer og lagres og en kan dermed få for høye nivåer.
Viktigst: Kreatin og vitamin D om vinteren. Kreatin har desidert mest å si for fremgang, mangel på vitamin D kan gi lavere testosteronproduksjon og litt høyere sjanse for å bli syk.

Har du et bra kosthold er protein unødvendig, dvs får du i deg 1.5g protein pr kg kroppsvekt via mat er det bra nok.

Koffein kan gi litt ekstra yteevne på trening.

Ellers er det meste andre bortkasta.
Hvis du skal holde deg til lovlig kostilskudd,

Kreatin, ashwagandha, multivitamin også ville jeg slengt i en zma eller testobooster.

Nei de øker ikke testo, men selv opplevd mere stabile verdier på blodprøver etc som igjen gir bedre libido feks.

Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Viktigst: Kreatin og vitamin D om vinteren. Kreatin har desidert mest å si for fremgang, mangel på vitamin D kan gi lavere testosteronproduksjon og litt høyere sjanse for å bli syk.

Har du et bra kosthold er protein unødvendig, dvs får du i deg 1.5g protein pr kg kroppsvekt via mat er det bra nok.

Koffein kan gi litt ekstra yteevne på trening.

Ellers er det meste andre bortkasta.
Vis hele sitatet...
Ikke helt riktig det med protein. Jeg på 112kg må spise ca 7 kyllingfileter om dagen for å nå mitt kalorinivå.

Da hjelper det å kunne ta en shake eller to og mye billigere.

Men selvfølgelig kan man spise proteinene sine er det det beste.
Sist endret av Ekstasey; 9. desember 2020 kl. 08:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei det stemmer ikke helt, tenk vannløseslig og fettløselig (a, d, e og k) vitaminer.
Multivitamin har begge deler, og det er dermed mulig å få for høye nivåer av de fettløselige vitaminene. Og de pisser man ikke de ut, de akkumulerer og lagres og en kan dermed få for høye nivåer.
Vis hele sitatet...
Du får ikke for høye verdier av å ta EN multivitamin daglig. Skjerp deg.
D-vitamin er noe mange trenger påfyll av i mørketida.

Om du er vegetar/ vegan kan det være fornuftig med b12 tilskudd.

Jod er også noe mange tar tilskudd av. Som f.eks tørka tang pulver i mat. Veldig umami spesiell smak og veldig potente greier
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Du får ikke for høye verdier av å ta EN multivitamin daglig. Skjerp deg.
Vis hele sitatet...
Nå var det påstanden din om at en 'pisser' ut overflødige vitaminer som du helt korrekt ble irettesatt på, ikke at en nødvendigvis ender opp med for høye vitaminernivåer av en pille.
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Du får ikke for høye verdier av å ta EN multivitamin daglig. Skjerp deg.
Vis hele sitatet...
Hvilke doser ts tar av ymse vitaminer vet vi ikke, det jeg kommenterte var din feilaktige påstand om at vi pisser ut overskudd av vitaminer. Man pisser ikke ut overskudd av a, d, e og K vitamin. Fordi de vitaminene er fettløselig. Det vi vet er at ts tar tran allerede. Tran har høy dose vitamin D, den har vel også vitamin A? I det minste vitamin E. I tillegg til omega 3 og de gode fettsyrene.

Vi vet ikke resultatet av vitamin nivå om en som tar tran også tar multivitamin. Altså, er det bedre å måle verdiene hos legen slik at en ikke får problemer med dosene om en har flere kilder til de fettløselige vitaminene. De pisses altså ikke ut om en tar for mye.
Sist endret av _abc_; 9. desember 2020 kl. 13:08.
Sitat av Ekstasey Vis innlegg
Ikke helt riktig det med protein. Jeg på 112kg må spise ca 7 kyllingfileter om 1dagen for å nå mitt kalorinivå.
Vis hele sitatet...
Hva har 7 kyllingsfileer med din vekt og din kaloriforbrenning å gjøre? Her misforstår du kompis.

Ditt proteinbehov og ditt kaloriforbruk er to vitt forskjellige ting. Og for guds skyld ikke være så dum at du dekker hele ditt proteinbehov fra ÉN proteinkilde.

Du vet sikkert alt det her så vær derfor oppmerksom på hvordan du ordlegger deg.

Du veier 112 kilo. Du vil ha bruk for om lag 200g proteiner. Det tilsvarer ca 800 kalorier. Så har du sikkert 2500-3000 kalorier til du må dekke. De får du fra karbohydrater og fett.

Sitat av kalism Vis innlegg
Har begynt å trene aktivt igjen, løfte vekter. Bruker for tiden bare Whey av tilskudd egentlig, 1-2 shaker om dagen. Ikke fan av kreatin. BCAA har jeg hørt kan funke, men summasumarum bare er bortkastet. EAA har jeg derimot hørt mer bra om, vet og at vitaminer/minerealer i tilskuddsform kan funke, men hvor nødvendig er det om du spiser frukt, grønt og kjøtt?

Er det noe jeg bør legge til, med Whey protein? Hva bruker dere?
Vis hele sitatet...
Ingen kosttilskudd er nødvendig for deg. Ferdig snakka.

Men så er spørsmålet mitt, hva er dine mål? Basert på svaret du gir meg kan jeg kanskje veilede deg i riktig retning.
-----
Whey er jo bare proteiner. Det får du mest sannsynlig via kostholdet ditt. Hvis du ikke gjør det så har du et shitty kosthold. Da vil ikke en proteinbøtte redde deg. Kanskje det redder proteinbehovet, men tvilsomt vitaminbehovet.

Kreatin gjør at du blir litt sterkere og legger på deg litt mer vekt, i den forstand at musklene dine kan bære på mere vann. Fint dersom du skal bli sterkere, gå opp i vekt, eller begge dela.

Aminosyrer i mine øyne er bare tull. Får du i deg proteiner får du også i deg automatisk amimosyrer.

Multivitaminer er litt "meh", men det skader heller ikke å ta en pille om dagen. Norske lovelige mengder av vitaminer er harmløst.

Dersom jeg skulle anbefalt noe ville det vært vitamin d3, som mange andre også har anbefalt. Det er for helsemessige årsaker.
Sist endret av Superspurv; 9. desember 2020 kl. 13:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Multivitaminer er litt "meh", men det skader heller ikke å ta en pille om dagen. Norske lovelige mengder av vitaminer er harmløst.
Vis hele sitatet...
Det er feil, for du ser bort fra at mange av oss har flere kilder for vitaminer. Og vi VET jo at ts alt tar tran hver dag. Altså er behovet for fettløselige vitaminer mest sannsynlig alt dekket. Ekstra multivitamin KAN gjøre at det hoper seg opp. Om en velger å ha flere kilder for fettløselige vitaminer bør en få sjekket nivåene jevnlig. Husk at feks d vitamin får en jo fra sola også. Kanske spiser han endel fisk, fiskeprodukter og kanskje starter han dagen med makrell i tomat eller kaviar etc. Det kan raskt bli mange kilder til fettløselige vitaminer og det kan derfor blir overskudd.

Framfor å anbefale multivitamin blindt, vil jeg heller si at det er bare å pøse på aminosyrer. Kanskje virker de ikke i det hele tatt, kanskje virker de litt, kanskje er det litt placebo eller bare føles godt? Du blir ikke syk av BCAA, du får ideg nok BCCA via protein tilskuddet. Men skal du nå først ta noe ekstra så ta ekstra BCAA. For stort inntak av proteiner eller bcaa blir stort sett bare litt ekstra promping om en ikke trykker på så ekstremt av nyrene kneler.
Sist endret av _abc_; 9. desember 2020 kl. 13:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Var det det du fikk ut av posten min? At jeg anbefaler multivitaminer(?).

Du har selvfølgelig rett i det du sier, men la oss være seriøse et lite øyeblikk her.

Hvor mange i Norge per år lider av at de har for mye fettløslige vitaminer i seg? 10? 20? 100?

Også tar vi motparten. Hvor mange i Norge per år lider av for lite vitaminer?

Jeg vet selvfølgelig ingen ac svarene men jeg vil tørre å påstå at det er minst 1000 ganger fler som lider av for lite, enn for mye vitaminer.

Hadde det vært dødsfall knyttet til vitaminoverdoser så hadde alt sammen vært reseptbelagt, ELLERS ville de kanskje vært så svakt dosert at det ikke er farlig å få i seg 1 tablett om dagen, uavhengig av kosthold. Jeg står ved mitt.
Ifølge min lege så forteller han at når jeg tok tran og hvis jeg spiste ett variert kosthold så var jeg all good. Det finnes derimot mange av oss som har ett relativt dårlig kosthold, og spesielt blant rusmisbrukere kanskje også bare brukere. - Det vil jeg si det finnes mange av her inne.
Jeg er ikke fan av kost tilskudd med mindre det er strengt nødvendig for helsa. Hvis du har jern mangel eller noe. Jeg spiser bare så variert som mulig.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Var det det du fikk ut av posten min? At jeg anbefaler multivitaminer(?).

Du har selvfølgelig rett i det du sier, men la oss være seriøse et lite øyeblikk her.

Hvor mange i Norge per år lider av at de har for mye fettløslige vitaminer i seg? 10? 20? 100?

Også tar vi motparten. Hvor mange i Norge per år lider av for lite vitaminer?

Jeg vet selvfølgelig ingen ac svarene men jeg vil tørre å påstå at det er minst 1000 ganger fler som lider av for lite, enn for mye vitaminer.

Hadde det vært dødsfall knyttet til vitaminoverdoser så hadde alt sammen vært reseptbelagt, ELLERS ville de kanskje vært så svakt dosert at det ikke er farlig å få i seg 1 tablett om dagen, uavhengig av kosthold. Jeg står ved mitt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen lege eller forsker så jeg kjenner ikke til svarene. Ei heller vet jeg om noe statistikk som sier noe hvor mange som sliter med forhøyede verdier av fettløselige vitaminer. Men det forekommer. Også i norge. Og det skjer gjerne da vet bruk av flere kilder til vitaminene samtidig.

Utifra ting jeg har hørt og lest så er det eller kan være vanskelig å stadfeste forhøyede nivåer av disse vitaminene, for det er ikke alltid legene sjekker disse verdiene. I det minste ikke på eget initiativ. Og forhøyede nivåer kan før til varierte og diffuse helseplager som kan forveksles med andre ting. Feks fibromyalgi, cøliaki osv.

Problemet er faktisk stort nok også i Norge til at kjente kjære produkter som har vært i handelen i flere generasjoner har måttet endre innholdet. Feks var en god gammel krem kalt Spenol en periode beriket med A vitamin. Det skapte problemer for enkelte og produsenten måtte dermed fjerne A vitamin fra Spenol. Det har vært andre slik saker også men det er nå den jeg kommer på i farten. Smør og noen andre meieriprodukter blir også beriket med vitaminer. Inkl D vitamin. Samt at det også gjelder enkelte proteintilskudd.

Du må gjerne fortsette å tro det du tror i saken, men det blir litt rart å likevel fronte det du sier når det faktisk er gode eksempler på at en faktisk bør forsøke å ha et balansert inntak også av vitaminer. Om vi går i oss selv har de fleste som spiser normalt og sunt et ganske balansert vitamininntak. Og tar en da feks tran, som jo er "flytende fiskefett fra fiskelever" så får en jo levert de fettløselige vitaminene på best mulig måte, i flytende fett. Det øker biotilgjengelighet eller hva det nå kalles og sikrer bedre opptakt. Da blir det ikke liketil å fortsette å øke antall kilder på fettløselige vitaminer, for det kan få konsekvenser på sikt. Kan også nevne at ikke engang legene er helt enige i hva som er korrekt nivå av de fettløselige vitaminene. Det er feks forskjell på hva som er normalverdi på D vitamin i Norge og USA. De har høyere anbefaling enn vi har.

Jeg skjønner ikke helt om du sier meg imot fordi du tror det ikke spiller noen rolle og dermed drar opp tall fra hatten, "1000 ganger mer vanlig" eller om du butthurt fordi jeg påpekte at det var feil det du sa om at overskudd av alle vitaminer pisses ut. Uansett, bare så det er sagt, jeg quota ikke deg for å drite deg ut eller rakke ned på deg som person. Jeg kommenterte innlegget ditt fordi det du sa var feil, og siden det har med helse å gjøre så følte jeg at det da ikke er likegyldig om det kommer råd som er feil.
Sist endret av _abc_; 9. desember 2020 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Viktigst: Kreatin og vitamin D om vinteren. Kreatin har desidert mest å si for fremgang, mangel på vitamin D kan gi lavere testosteronproduksjon og litt høyere sjanse for å bli syk.

Har du et bra kosthold er protein unødvendig, dvs får du i deg 1.5g protein pr kg kroppsvekt via mat er det bra nok.

Koffein kan gi litt ekstra yteevne på trening.

Ellers er det meste andre bortkasta.
Vis hele sitatet...
Kreatin er bra, men liker det ikke personlig. Føler jeg blir så rund i trynet av det, passer nok andre bedre.

Jeg kjører på med 2 gram proteiner pr kroppsvekt. Er vel det som er det optimale?

Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
D-vitamin er noe mange trenger påfyll av i mørketida.

Om du er vegetar/ vegan kan det være fornuftig med b12 tilskudd.

Jod er også noe mange tar tilskudd av. Som f.eks tørka tang pulver i mat. Veldig umami spesiell smak og veldig potente greier
Vis hele sitatet...
Men får ikke fleste av oss mer enn nok d-vitamin i et normalt kosthold?

Er det slik at du drikker d-vitamin tabletter, eller hvordan funker det?

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hva har 7 kyllingsfileer med din vekt og din kaloriforbrenning å gjøre? Her misforstår du kompis.

Ditt proteinbehov og ditt kaloriforbruk er to vitt forskjellige ting. Og for guds skyld ikke være så dum at du dekker hele ditt proteinbehov fra ÉN proteinkilde.

Du vet sikkert alt det her så vær derfor oppmerksom på hvordan du ordlegger deg.

Du veier 112 kilo. Du vil ha bruk for om lag 200g proteiner. Det tilsvarer ca 800 kalorier. Så har du sikkert 2500-3000 kalorier til du må dekke. De får du fra karbohydrater og fett.



Ingen kosttilskudd er nødvendig for deg. Ferdig snakka.

Men så er spørsmålet mitt, hva er dine mål? Basert på svaret du gir meg kan jeg kanskje veilede deg i riktig retning.
-----
Whey er jo bare proteiner. Det får du mest sannsynlig via kostholdet ditt. Hvis du ikke gjør det så har du et shitty kosthold. Da vil ikke en proteinbøtte redde deg. Kanskje det redder proteinbehovet, men tvilsomt vitaminbehovet.

Kreatin gjør at du blir litt sterkere og legger på deg litt mer vekt, i den forstand at musklene dine kan bære på mere vann. Fint dersom du skal bli sterkere, gå opp i vekt, eller begge dela.

Aminosyrer i mine øyne er bare tull. Får du i deg proteiner får du også i deg automatisk amimosyrer.

Multivitaminer er litt "meh", men det skader heller ikke å ta en pille om dagen. Norske lovelige mengder av vitaminer er harmløst.

Dersom jeg skulle anbefalt noe ville det vært vitamin d3, som mange andre også har anbefalt. Det er for helsemessige årsaker.
Vis hele sitatet...
Kan skjønne d-vitamin, men mulitvitaminer? Altså, et norsk kosthold har jo mer enn nok av de daglgige vitaminene enn trenger. Å ha vitaminmangler(foruten d-vitamin) i 20 åra er vel rimelig uvanlig. Både a og c-vitamin får man med et normalt norsk kosthold, som vil si laks, grønt, som jeg regner med de fleste her inne spiser noen ganger i uka.

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Ifølge min lege så forteller han at når jeg tok tran og hvis jeg spiste ett variert kosthold så var jeg all good. Det finnes derimot mange av oss som har ett relativt dårlig kosthold, og spesielt blant rusmisbrukere kanskje også bare brukere. - Det vil jeg si det finnes mange av her inne.
Vis hele sitatet...
Drikker tran selv

Men har ikke tran SYKT lite d-vitamin i seg? Er vel først og fremst pga omega 3 man drikker det.

Bør kanskje adde ekstra d-vitamin itilegg til tran?

Men EAA er vel ikke tull? Den gir jo kroppen aminosyrer som kroppen ikke kan produsere selv, 10 nye aminosyrer.
Sist endret av kalism; 9. desember 2020 kl. 19:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mengden D vitamin i din tran vil jeg tro står ført opp på flasken. Tran har også A og litt E vitamin. K husker jeg ikke om er i tran. Historisk så har jo tran blitt tatt "i måneder med bokstaven R", nettopp pga D vitamin. Omega 3 fordelene er av nyere dato og var kanskje ikke like godt kjent/markedsført tidligere. Så ja i tran får du begge deler både fettløselige vitaminer, inkl vitamin D og A og fettsyrene Omega 3. Du får også vitamin 3 gjennom kosten, feks "ekstra lett" melk er tilsatt vitamin D. Samme med smør og margariner. Du finner det også i avokado og nøtter, ymse oljer osv. Om du trenger vitamin D tilskudd utover det du får i deg via kosthold og tran aner jeg ikke. Det kommer også an på hvor flink du er til å få sol på kroppen om sommeren samt kvaliteten på maten du spiser. Men en enkel blodprøve hos legen vil rast gi deg svaret på om du bør ta mer vitamin D. De fettløselige vitaminene trenger de fleste av oss ikke ta hver eneste dag, fordi de lagres i kroppen.

BCAA er kanskje ikke nødvendig i den forstand. Spesielt ikke om du har bukbart og variert kosthold. Men om du ønsker å høste den potensielle effekten av det så hvorfor ikke? Aminosyrer generelt løser jo kroppen ved å bryte ned proteiner. Kan ikke nok om dette til å si om alle aminosyrene blir dekt opp gjennom kosten. Igjen, det vil også variere fra person til person basert på kosthold. Spiser du høykvalitets proteiner som biff, innmat, fet fisk, kylling, tunfisk, egg osv antar jeg at du er godt dekt opp. Men BCAA er jo ferdig brutt ned fra protein og taes kanskje lettere opp i kroppen pga det? Mange som sverger til BCAA og mange som mener det er tull. Tror du får forsøke å se om du synes det hjelper. Det koster ikke allverden. Og i anbefalt dose skader det deg heller ikke.
Sist endret av _abc_; 9. desember 2020 kl. 19:27.
Sitat av kalism Vis innlegg
Jeg kjører på med 2 gram proteiner pr kroppsvekt. Er vel det som er det optimale?
Vis hele sitatet...
Ingen ting som heter å være optimalt, da det optimale i praksis ikke finnes - da det er uhyre individuelt.
Gjeldende konseus er et proteininntak på 1.4-1.8g proteiner per kg kroppsvekt. Noen RCTer/meta-analyser finner økt nytte opp mot 2-2.2g per kg kroppsvekt, uten at det har endret konseus av den grunn. I de fleste tilfellene ett inntak opp mot eller over 2g per kg kroppsvekt har vist seg å være fordelaktig, er dette i flertall tilfeller hvor personene enten er i større kaloriunderskudd eller bedriver langdistanse-former for trening på høyt nivå.
Med andre ord, øvre deler av skalaen hvis du er i underskudd, og nedre del om du er i overskudd.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Mengden D vitamin i din tran vil jeg tro står ført opp på flasken. Tran har også A og litt E vitamin. K husker jeg ikke om er i tran. Historisk så har jo tran blitt tatt "i måneder med bokstaven R", nettopp pga D vitamin. Omega 3 fordelene er av nyere dato og var kanskje ikke like godt kjent/markedsført tidligere. Så ja i tran får du begge deler både fettløselige vitaminer, inkl vitamin D og A og fettsyrene Omega 3. Du får også vitamin 3 gjennom kosten, feks "ekstra lett" melk er tilsatt vitamin D. Samme med smør og margariner. Du finner det også i avokado og nøtter, ymse oljer osv. Om du trenger vitamin D tilskudd utover det du får i deg via kosthold og tran aner jeg ikke. Det kommer også an på hvor flink du er til å få sol på kroppen om sommeren samt kvaliteten på maten du spiser. Men en enkel blodprøve hos legen vil rast gi deg svaret på om du bør ta mer vitamin D. De fettløselige vitaminene trenger de fleste av oss ikke ta hver eneste dag, fordi de lagres i kroppen.

BCAA er kanskje ikke nødvendig i den forstand. Spesielt ikke om du har bukbart og variert kosthold. Men om du ønsker å høste den potensielle effekten av det så hvorfor ikke? Aminosyrer generelt løser jo kroppen ved å bryte ned proteiner. Kan ikke nok om dette til å si om alle aminosyrene blir dekt opp gjennom kosten. Igjen, det vil også variere fra person til person basert på kosthold. Spiser du høykvalitets proteiner som biff, innmat, fet fisk, kylling, tunfisk, egg osv antar jeg at du er godt dekt opp. Men BCAA er jo ferdig brutt ned fra protein og taes kanskje lettere opp i kroppen pga det? Mange som sverger til BCAA og mange som mener det er tull. Tror du får forsøke å se om du synes det hjelper. Det koster ikke allverden. Og i anbefalt dose skader det deg heller ikke.
Vis hele sitatet...
En spiseskje tran, som jeg pleier å ta, inneholder 10 mikrogram vitamin d. Usikker hvorvidt det er nok, men høres jo ganske lite ut ved første øyekast.
Sitat av kalism Vis innlegg
En spiseskje tran, som jeg pleier å ta, inneholder 10 mikrogram vitamin d. Usikker hvorvidt det er nok, men høres jo ganske lite ut ved første øyekast.
Vis hele sitatet...
Dagsbehovet for vitamin D er 10 µg. :-)

Bruker selv en spiseskje olivenolje (extra virgin) i tillegg til tran daglig.
Sitat av Ekstasey Vis innlegg
Hvis du skal holde deg til lovlig kostilskudd,

Kreatin, ashwagandha, multivitamin også ville jeg slengt i en zma eller testobooster.

Nei de øker ikke testo, men selv opplevd mere stabile verdier på blodprøver etc som igjen gir bedre libido feks.



Ikke helt riktig det med protein. Jeg på 112kg må spise ca 7 kyllingfileter om dagen for å nå mitt kalorinivå.

Da hjelper det å kunne ta en shake eller to og mye billigere.

Men selvfølgelig kan man spise proteinene sine er det det beste.
Vis hele sitatet...
For gjennomsnittspersonen kan man fint greie seg med vanlig mat. En typisk kyllingfilet veier 150-200g og inneholder ca 30g protein, du lever vell ikke utelukkende på kylli filet? 1 liter melk, 2 kyllingfileter, 50g peanøtter, 5 brødskiver med ost og skinke og du er oppe i ca 150gram protein. For meg som veier 85kg er det nok lettere å dekke inntaket med vanlig mat enn deg, men tar meg av og til en shake. Om det er vanskelig å komme opp i 1.5g pr kg kroppsvekt kan shake være lurt.
Om du spiser vanlig norsk husmannskost, hadde jeg gått for vitamin D.
Egentlig ingen. I hvert fall ikke i starten. Etter hvert som du blir mer avansert, kanskje.

Post workout, Whey protein shake, med raske karbohydrater og kreatine.
evnt night charge / micellar caseine blend til kvelds er kjekt og ha til dager du ikke spiser optimalt.
En daglig Ester C-vitamin etter trening. 250-500mg
ZMA for bedre restitusjon.
Omega 3 tilskudd. Jeg bruker for øyeblikket Møller's Tran.
Om du har leddplager kan du vurdere noe naturlig betennelsesdempende, feks Gurkemeie(Curcumin) (med svart pepper ekstrakt), hvitløk (helst uten stank), ingefær.
Om du trenger en boost, drikk svart kaffe eller bruk Koffein piller.

Adaptogener som et godt Rosenrot ekstrakt kan også funke, men bør ikke tas regelmessig. Det er vanlig at man bruker adaptogener i sykluser, evnt varierer med andre inn i mellom. Ashwaganda feks i dager du ikke tar Rosenrot osv. 2 uker av 1 uke på etc. Kun i ukene ikke helgene feks.
Om du bruker Koffein kun på treningsdager får du en mer optimal kognitiv boost med bedre fokus på trening.
Sist endret av spongenova; 9. desember 2020 kl. 22:08. Grunn: leif is all around us
Sitat av spongenova Vis innlegg
Egentlig ingen. I hvert fall ikke i starten. Etter hvert som du blir mer avansert, kanskje.

Post workout, Whey protein shake, med raske karbohydrater og kreatine.
evnt night charge / micellar caseine blend til kvelds er kjekt og ha til dager du ikke spiser optimalt.
En daglig Ester C-vitamin etter trening. 250-500mg
ZMA for bedre restitusjon.
Omega 3 tilskudd. Jeg bruker for øyeblikket Møller's Tran.
Om du har leddplager kan du vurdere noe naturlig betennelsesdempende, feks Gurkemeie(Curcumin) (med svart pepper ekstrakt), hvitløk (helst uten stank), ingefær.
Om du trenger en boost, drikk svart kaffe eller bruk Koffein piller.

Adaptogener som et godt Rosenrot ekstrakt kan også funke, men bør ikke tas regelmessig. Det er vanlig at man bruker adaptogener i sykluser, evnt varierer med andre inn i mellom. Ashwaganda feks i dager du ikke tar Rosenrot osv. 2 uker av 1 uke på etc. Kun i ukene ikke helgene feks.
Om du bruker Koffein kun på treningsdager får du en mer optimal kognitiv boost med bedre fokus på trening.
Vis hele sitatet...
Bruker tran selv, men bruker du noe ekstra tilskudd, for d-vitamin?
Siden du bare gjentar spørsmålet om ekstra D vitamin så kan du lese feks dette;

https://nhi.no/kosthold/forebyggende...d-forgiftning/

https://forskning.no/mat-forebyggend...a-skade/702982

https://relis.no/Publikasjoner/2013/...ed_hoye_doser/

Du er jo i tillegg ung og sterk og ikke en gammal mann som i dette tilfellet og det virker som du har et bra kosthold og du tar også tran som helt alene dekker behovet ditt for D vitamin såfremt du av ulike årsaker har en heftig D vitamin mangel. At du bare poster det samme spørsmålet gang på gang endrer jo ikke svarene du vil få med mindre du alt har bestemt deg for hvilke svar du vil høre på.

Om du trenger mer D vitamin det svaret vil legen din gi deg etter en helt enkel blodprøve. Det er ikke noe jeg eller andre her vet svaret på. Du selv vet nok svaret mer enn vi gjør for du vet jo hva du faktisk stapper i deg av mat. Men det endelige svaret på spørsmålet om ekstra D vitamin på toppen av tran tilskuddet du alt tar det må du faktisk få av legen etter en blodprøve.

Edit
Sist endret av _abc_; 9. desember 2020 kl. 22:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kalism Vis innlegg
Bruker tran selv, men bruker du noe ekstra tilskudd, for d-vitamin?
Vis hele sitatet...
Nei. For øyeblikket så gjør jeg ikke det. Gjorde det en stund, men det ble for mye. Nå, så er jo alt av mat tilsatt vitamin D, så det skal godt gjøres å få i seg for lite når man i i tillegg tar Tran.
Spiser et veldig rikt kosthold fra før av.
Det første du merker av for mye D vitamin er metallsmak i munnen og diare type lys, så beware :P
Trådstarter
93 9
Finnes det folk som fremdeles går på de der "testo-boosterne" som gymbutikkene selger? Finnes overalt, ekstremt merkelig om folk fremdeles går fem på de. Absolutt alt av studier viser at ingen virker, overhode.
Hvis du er under baseline så kan de funke for å bringe deg opp i normalen igjen, men om du har normalt T så gjør de fint lite for å øke det utover det.
Trådstarter
93 9
Sitat av spongenova Vis innlegg
Hvis du er under baseline så kan de funke for å bringe deg opp i normalen igjen, men om du har normalt T så gjør de fint lite for å øke det utover det.
Vis hele sitatet...
Har jeg vanskelig for å tro. Da hadde jo alle heller kjørt med på det, kontra å måtte bruke måneder og penger hos leger for å få utskrevet testo.

Tviler egentlig på at slike testoboostere gir noen annen virkning, enn bittelitt mer libido hos enkelte.
Sitat av kalism Vis innlegg
Drikker tran selv
Men har ikke tran SYKT lite d-vitamin i seg? Er vel først og fremst pga omega 3 man drikker det.
Bør kanskje adde ekstra d-vitamin itilegg til tran?
Men EAA er vel ikke tull? Den gir jo kroppen aminosyrer som kroppen ikke kan produsere selv, 10 nye aminosyrer.
Vis hele sitatet...
Det her lærte jeg på skolen da jeg gikk på relevant utdannelse; er du ute i solen i omtrent 15 minutter vil du få dekt dagens behov for D-vitamin.

Sitat av Kreftforeningen.no
Hvor mye vitamin D som dannes i huden, er blant avhengig av hudtype og hvilken breddegrad man befinner seg på. Det er lite sol som skal til for å fylle lagrene med vitamin D
Vis hele sitatet...
Føl deg trygg på at en tur ute i sola er nok.