Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 8767
Hei!

Fikk nettopp 'Vedtak om utdanningsstøtte for 2013-2014' fra Lånekassen.

Her er et avsnitt fra brevet:
"Ny vurdering viser at du har fått utbetalt for mye penger i forhold til det du har rett til. Du har fått utbetalt 17 452,00 kroner, mens du har rett til 8 313,00 kroner. Du må betale tilbake 9 139,00 kroner innen tre uker fra
du får dette brevet."

Dette var jo fin start på det nye året..

Men altså, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre her. Jeg har absolutt ingen mulighet til å betale tilbake en eneste krone. Jeg har ingen inntekt, og foreldrene mine strever nok med å ikke komme i minus hver måned, så de har altså ingen penger til overs.

Men får spole tilbake litt..
Jeg skulle egentlig gått VG2 nå, men klarte bare å holde ut en uke på skolen pga. psykiske problemer. Droppa altså ut av skolen kun en uke etter skolestart. Men siden jeg hadde møtt opp den første uken så hadde jeg rett på stipend/lån for August, og det fikk jeg.

Når jeg skulle slutte på skolen så hadde jeg mange møter med rådgiver på skolen samt et møte med oppfølgingsnemda. Alt av papirer osv var i orden, og fikk også reservert plassen min til neste skolestart, slik at jeg får prøvd meg på nytt. På det siste møtet med rådgiveren så spurte jeg om hva jeg gjør ang Lånekassa. Jeg hadde jo fått med meg at man må si ifra til Lånekassa hvis man slutter på skolen osv, men rådgiveren sa at hun/skolen gjør det "automatisk" hvis man slutter. Jeg ble altså fortalt at jeg ikke trengte å si ifra selv.

Noen måneder etter dette så sjekket jeg kontoen min bare for å ha gjort det, og la merke til at det stod ganske mye penger der. Tenkte bare: "Hmm, har Lånekassa rota litt nå eller?" Tenkte ikke noe mer over det, var bare lykkelig over å ha litt penger. Brukte såklart opp alle pengene (hvem ville ikke ha gjort det?).

Men tilbake til problemet. I vedtaket står det også: "Årsaken er at vi har fått melding fra lærestedet ditt om at du har avbrutt utdanningen den 24.09.2013." Dette er feil. Jeg sluttet lenge før dette, men ser ut som skolen ikke sa ifra før lenge etter jeg sluttet.

Ut ifra den informasjonen dere har fått nå, er det virkelig slik at JEG må betale tilbake alt dette når skolen drøya med å si ifra? Og rådgiveren sa klart ifra til meg at jeg IKKE trengte å si ifra til Lånekassen fordi dette tok skolen hånd om. Når skolen sa slik de gjorde så gikk jeg jo ut ifra at de ville si ifra raskest mulig. Og en annen ting.. Ut ifra hvor mye penger jeg fikk så mottok jeg også penger for Oktober, og det var jo ETTER skolen hadde sagt ifra til Lånekassen.

Sorry hvis det ble litt rotete og slitsomt å lese.
Men setter stor pris på svar
Selvsagt. Du har jo motatt penger du visste du ikke hadde krav på, at du har brukt de er jo helt fantastisk. Ta kontakt med lånekassen og hør om du kan få betale det på avdrag. Få deg en jobb og betal ned lånet.
Sitat av rolls Vis innlegg
Ta kontakt med lånekassen og hør om du kan få betale det på avdrag. Få deg en jobb og betal ned lånet.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev så har jeg ingen mulighet til å betale tilbake noe som helst. Har ikke noe penger, og jobb er ikke en mulighet for meg pga. sterk sosial angst.
Du blir neppe kvitt kravet uten videre og det vil nok bare blir større og større.
Du sier du ikke kan jobbe, har du vært på NAV? afaik kan sosial angst være gyldig grunn til arbeidsavklaringspenger?
Sitat av Morten96xx Vis innlegg
Som jeg skrev så har jeg ingen mulighet til å betale tilbake noe som helst. Har ikke noe penger, og jobb er ikke en mulighet for meg pga. sterk sosial angst.
Vis hele sitatet...
Hør med NAV du, fins da jobber hvor sosial angst ikke er et problem vil jeg tro.
Sitat av rolls Vis innlegg
Du blir neppe kvitt kravet uten videre og det vil nok bare blir større og større.
Du sier du ikke kan jobbe, har du vært på NAV? afaik kan sosial angst være gyldig grunn til arbeidsavklaringspenger?
Vis hele sitatet...
Har ikke vært innom NAV enda da jeg er under 18. Men fyller år neste uke, så tar et møte med dem da. Tror sosial angst er gyldig grunn til AAP ja, så skal høre med dem.

Sitat av Bruflat Vis innlegg
Hør med NAV du, fins da jobber hvor sosial angst ikke er et problem vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Da må det i såfall være en jobb hvor jeg aldri treffer på andre mennesker, om jeg skal klare det
Sitat av Morten96xx Vis innlegg
Som jeg skrev så har jeg ingen mulighet til å betale tilbake noe som helst. Har ikke noe penger, og jobb er ikke en mulighet for meg pga. sterk sosial angst.
Vis hele sitatet...
Okey, du går ikke på nav, du jobber ikke hva gjør du da egentlig? bare snylter på mamma og pappa som så vidt ligger over fattig grensa? Om det er slik at det slites vær måned for og gå i pluss?

Har du dokumentasjon fra en lege eller psykolog, og ikke en selverklart sosial angst som jeg vet veldig mange unge bruker.

Du er også 17 år,det er veldig unormalt og få en slik diagnose når du er så ung, du er jo bare et barn. Lovlig sett.

Om det er slik du sier at du har problemer med angst, så burde fastlegen / psykologen din ha gitt deg informasjon om hvordan du skal klare deg, og hva du kan søke på av støtte økonomisk.

Jeg vet også at NAV tilbudet flere jobber til veldig lav lønn når vi var 16 - 17 år for de som droppet ut, var slik 200-300kr dagen. Jobben fant enten NAV eller du!
Sist endret av PandaFlush; 2. januar 2014 kl. 03:29.
Sitat av Morten96xx Vis innlegg
Noen måneder etter dette så sjekket jeg kontoen min bare for å ha gjort det, og la merke til at det stod ganske mye penger der. Tenkte bare: "Hmm, har Lånekassa rota litt nå eller?" Tenkte ikke noe mer over det, var bare lykkelig over å ha litt penger. Brukte såklart opp alle pengene (hvem ville ikke ha gjort det?).
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke gjort det. Veldig mange ville faktisk skjønt at når man får for mye penger, så må man a) ta kontakt for å fikse det. b) legge de til side og vente i lang tid før man bruker de, i tilfelle de må tilbakebetales.

Det er mer enn nok av jobber der du ikke trenger å være sosial. Postbud er det som detter raskest ned i hodet mitt. Ta kontakt med lånekassen og hør om du kan få en nedbetalingsplan. Å sutre på NAV fordi du bruker penger som du vet at ikke er dine... Da tar du ubrukelighet og ansvarsfraskrivelse til et helt nytt nivå.
Sitat av PandaFlush Vis innlegg
Okey, du går ikke på nav, du jobber ikke hva gjør du da egentlig? bare snylter på mamma og pappa som så vidt ligger over fattig grensa? Om det er slik at det slites vær måned for og gå i pluss?

Har du dokumentasjon fra en lege eller psykolog, og ikke en selverklart sosial angst som jeg vet veldig mange unge bruker.

Du er også 17 år,det er veldig unormalt og få en slik diagnose når du er så ung, du er jo bare et barn. Lovlig sett.

Om det er slik du sier at du har problemer med angst, så burde fastlegen / psykologen din ha gitt deg informasjon om hvordan du skal klare deg, og hva du kan søke på av støtte økonomisk.

Jeg vet også at NAV tilbudet flere jobber til veldig lav lønn når vi var 16 - 17 år for de som droppet ut, var slik 200-300kr dagen. Jobben fant enten NAV eller du!
Vis hele sitatet...
Hva jeg gjør? Jeg gjør ingenting, for angsten min hindrer meg i alt. Og nei, jeg "snylter" ikke.

Ja, jeg har diagnose så det holder. Går hos psykolog hver uke.
Sitat av Morten96xx Vis innlegg
Hva jeg gjør? Jeg gjør ingenting, for angsten min hindrer meg i alt. Og nei, jeg "snylter" ikke.

Ja, jeg har diagnose så det holder. Går hos psykolog hver uke.
Vis hele sitatet...
Da snakker du med psykologen din neste uke og spør hvordan du skal forsørge deg, og si du trenger hjelp til dette. Fordi du ikke tør og snakke med dem på telefon. Om du klarer og ringe selv er jo det supert. Men er veldig rart at denne psykologen din ikke har fortalt deg hva du har krav på og ikke?

Snakker du ikke med psykologen din om problemer osv? Penger er vel et problem i ditt liv og med at du overhodet ikke har noen inntekt eller stønader. Å det kan gjøre folk litt fra seg. Det er fult forstålig.

Men her har du jo som sagt egentlig bæsja på leggen, du viste hvor pengene kom fra, og du brukte dem opp. Veldig dumt, du kan trøste deg med at det kun er 9000kr.

Om du kontakter lånekassen og spør om en avbetalings plan ( 200 - 500kr måneden) Så ordner det seg, dem er veldig behjelpelig skjønner du unge mann
Sist endret av PandaFlush; 2. januar 2014 kl. 03:44.
Sitat av PandaFlush Vis innlegg
Da snakker du med psykologen din neste uke og spør hvordan du skal forsørge deg, og si du trenger hjelp til dette. Fordi du ikke tør og snakke med dem på telefon. Om du klarer og ringe selv er jo det supert. Men er veldig rart at denne psykologen din ikke har fortalt deg hva du har krav på og ikke?

Snakker du ikke med psykologen din om problemer osv? Penger er vel et problem i ditt liv og med at du overhodet ikke har noen inntekt eller stønader. Å det kan gjøre folk litt fra seg. Det er fult forstålig.

Men her har du jo som sagt egentlig bæsja på leggen, du viste hvor pengene kom fra, og du brukte dem opp. Veldig dumt, du kan trøste deg med at det kun er 9000kr.

Om du kontakter lånekassen og spør om en avbetalings plan ( 200 - 500kr måneden) Så ordner det seg, dem er veldig behjelpelig skjønner du unge mann
Vis hele sitatet...
Skal snakke med psykologen min om det. Har ikke gått hos psykolog så lenge, så det har ikke blitt snakket om enda. Men skal få snakket om det på neste møte.

Har vel bæsja på leggen ja, burde ikke brukt dem opp. Men syns ikke jeg burde få hele støyten for at skolen var treige med å si ifra.

Skal spørre om avbetalingsplan. Men er det mulig å utsette det litt, slik at første betaling kan skje den dagen jeg evt. får penger ifra NAV? Hvertfall drøye det et par mnd?

Og en annen ting.. Jeg har jo et studielån fra i fjord som jeg begynner å betale på når jeg er i jobb. Burde det ikke gå an å putte disse 9000 kronene inn i det lånet?
Sitat av Morten96xx Vis innlegg
Ja, jeg har diagnose så det holder. Går hos psykolog hver uke.
Vis hele sitatet...
Hvis du har en diagnose og kan få fastlegen din til å skaffe deg en sykemelding som går tilbake i tid, så skal det la seg gjøre å få slettet krav Lånekassen kommer med. Kanskje ikke alt, men det vil være verdt et forsøk.
Sitat av Morten96xx Vis innlegg
Har vel bæsja på leggen ja, burde ikke brukt dem opp. Men syns ikke jeg burde få hele støyten for at skolen var treige med å si ifra.

Burde det ikke gå an å putte disse 9000 kronene inn i det lånet?
Vis hele sitatet...
Det er faktisk sånn at du er ansvarlig for pengene du bruker.

Eks:
Det sier jo seg selv at hvis banken ved en feil overfører et par hundretusen til kontoen din, så kan du jo ikke bare løpe til minibanken å cashe ut, og tro man slipper unna med det? Det blir nøyaktig det samme! Og ja, det hender faktisk at slike summer blir feil-plassert

Jeg foreslår at du spør lånekassen ang. om å bake inn summen i lånet. Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å ringe de og spørre om noe du ikke har rett på, men prøv å send en e-post evt! Du kan vel sende "epost" via deres sider når man er inn-logget der? Forklar situasjonen din så godt du kan, og legg deg lang flat, så kanskje du er heldig?
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Lånekassen er greie iht. innbetaling så lenge du tar grep selv, dvs. at du ringer de/sender en e-post og forklarer hvordan det ligger an iht. penger. Så kobler du de og NAV sammen for å lage et opplegg.
som magisk sier, det viktigste er å begynne å ta initiativ. en nedbetalingsplan kan nok ordnes. kontakt også fastlege, som forhåpentligvis er klar over situasjonen din og forsøk å finn en løsning. NAV er ikke alltid så lett å få penger fra i den alderen da foreldre har økonomisk ansvar under videregående utdanning, om jeg har forstått det rett. Men gjør lånelassen oppmerksom slik at kravet ihvertfall ikke fortsetter å vokse unødvendig mye!
Du er vel faktisk helt uten "ansvar" her. De brevene du har fått som, har blitt skrevet under på. Har dine foreldre/verge skrevet under på. Og står derfor ansvarlig for tilbakebetaling når din konto = 0,- Så du trenger vel faktisk ikke å foreta deg noe som helst. Om dette er ønskelig for deg blir jo en annen sak.
Å være 17 år innebærer ofte litt naivitet. La gutten få fred.

Ring til Lånekassen med en gang og forklar situasjonen din. Jeg er helt sikker på at de godtar en eller annen form for nedbetaling. De er jo interessert i pengene sine, ikke lage kvalme for deg(selv om statslige instanser ofte gir utrykk for det).
Sitat av PandaFlush Vis innlegg
Okey, du går ikke på nav, du jobber ikke hva gjør du da egentlig? bare snylter på mamma og pappa som så vidt ligger over fattig grensa? Om det er slik at det slites vær måned for og gå i pluss?

Har du dokumentasjon fra en lege eller psykolog, og ikke en selverklart sosial angst som jeg vet veldig mange unge bruker.

Du er også 17 år,det er veldig unormalt og få en slik diagnose når du er så ung, du er jo bare et barn. Lovlig sett.

Om det er slik du sier at du har problemer med angst, så burde fastlegen / psykologen din ha gitt deg informasjon om hvordan du skal klare deg, og hva du kan søke på av støtte økonomisk.

Jeg vet også at NAV tilbudet flere jobber til veldig lav lønn når vi var 16 - 17 år for de som droppet ut, var slik 200-300kr dagen. Jobben fant enten NAV eller du!
Vis hele sitatet...

Er du korka?
Unormalt med sosial angst i "så lav alder" ? Er nok ikke så unormalt som du tror.
Det er ikke så lett at legen forteller deg hvordan du håndterer angst, også er det greit. Det tar lang tid.
Sist endret av Erlendman; 2. januar 2014 kl. 14:14.
Hvis du er 17 år har de vel ikke lov til å sette deg i gjeld? Kan vært jeg er helt på jordet, men innbiller meg i alle fall dette.

Er vel hundre andre som har sagt det til deg tidligere, men herregud for et dumt valg å bruke penger du visste at du ikke hadde krav på..

Uansett, ta kontakt med Lånekassen personlig, forklar situasjonen og håp at de finner en løsning. De er vel bare interessert i å få pengene sine, og all erfaring jeg har hatt med dem er at de er veldig ålreite og løsningsorienterte.

Et annet alternativ er å kontakte rådgiveren på skolen du gikk på. Det er ingen her på forumet som kan hjelpe deg, så det er bare å ta tak i problemene dine selv.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hvis du er 17 år har de vel ikke lov til å sette deg i gjeld? Kan vært jeg er helt på jordet, men innbiller meg i alle fall dette.
Vis hele sitatet...
Klart de har lov å sette deg i gjeld dersom du bruker penger som du ikke har rett på. Det står klart og tydelig i vilkårene for stipend og lån at informasjon må være sann, og at ved brudd på skolegang så skal dette innrapporteres.
Fikser du ikke det - neivel, too bad, men da står du i gjeld. Enkelt og greit.
Å ikke være fyllt 18 år betyr ikke at du kan gjøre akkurat hva faen du vil her i livet.. Konsekvensene kan deles helt eller delvis med foreldre/foresatte/verge alt etter hva det gjelder, men å være yngre enn 18 år er ikke et get out of jail free card slik dessverre alt for mange innbiller seg..

Du visste at dette var penger du ikke hadde krav på, du brukte de likevel opp fordi du sikkert tenkte "hva er det verste som kan skje", og nå som du må betale tilbake med kort betalingsfrist så sitter du der og tenker "dette er urettferdig".
Ta det som en lærepenge og ikke gjør samme feil igjen..
Sist endret av bashfoo; 2. januar 2014 kl. 16:38.
Jesus christ som dere sabler ned gutten... som om dere aldri har gjort noe galt. Dere kan gi en lang f... bagatelisere hans diagnose, dere kjenner ikke personen.
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Jesus christ som dere sabler ned gutten... som om dere aldri har gjort noe galt. Dere kan gi en lang f... bagatelisere hans diagnose, dere kjenner ikke personen.
Vis hele sitatet...
Dette er et stort sett et problem som går igjen på freak dessverre. Det er lettere å kritisere person, enn å komme med løsninger.

Det du kan gjøre som noen andre her i tråden har nevnt er å kontakte både lånekassen,nav og deretter lete etter jobb på internett. Som for eksempel ADAM, dette er ikke en jobb hvor man har "fjes til fjes" men mer eller mindre sitter bak et tastatur og svarer på meldinger (og får betalt etter hvor mange meldinger en svarer på).
Nå spurte vel ikke TS etter hvordan dere mente han skulle håndtere diagnosen, han lurte på om han måtte ta hele støyten alene. Og ja det må du, det at skolen din meldte i fra sent er greit nok, men de hadde ingenting å gjøre med at du brukte penger som ikke er dine. Hvordan du ska få betalt tilbake vil både lånekassen og NAV være behjelpelige med å finne ut. Staten er ikke så ille som folk sier.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Riktig.. Ts blir ikke friskere av å sitte hjemme, eneste som hjelper er ut å i arbeid.
Vis hele sitatet...
Å gå rett ut i arbeid kan vel være litt tøff eksponering. Men TS vil ikke komme seg noe videre med situasjonen av å sitte hjemme ja. Han må ut i sosiale situasjoner får å oppdage at de ikke er farlige. Diagnosen hans er egentlig ikke helt off topic når TS selv drar det opp tsom grunn at han ikke kan betale tilbake gjennom jobb.

Som sikkert mange andre har sagt er det bare å ringe og få i gang en ordning. Gjelden er ikke så stor at den ikke er overkommelig. Kanskje det er en mulighet å låne summen av noen i familien så du kan jobbe for dem eller finne en måte å ordne opp dere i mellom. Ellers så tror jeg ikke man må være altfor sosial for å gå med posten.
Sist endret av Mofse; 3. januar 2014 kl. 04:01.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Klart de har lov å sette deg i gjeld dersom du bruker penger som du ikke har rett på. [...]
Vis hele sitatet...
Det ser ut som det er et spesifikt unntak for Lånekassen (kilde), men generelt sett kan ikke umyndige sette seg i gjeld nei.
Du fyller straks 18. Kontakt NAV og fastlegen din. Har du en diagnose samtidig som du har under behandling så har du rett på AAP.

Skal dere absolutt legge skyld på noen, så legg den på noen andre enn, Morten. Det er ikke guttvotten som har satt ned regelverket som gir han rett på penger. Han har faktisk krav på pengene, uansett hvor mye dere snur og vender på det.