Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Burde Hijab og turban være lovlig del av uniformen i det Norske forsvaret?
Ja 71 13,92%
Vet ikke 18 3,53%
Nei 421 82,55%
Stemmegivere: 510. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  80 14197
Sitat av ViceR Vis innlegg
Hvor mange generasjoner må til før de er "våre egne" landsmenn da? Og hvorfor trekker du inn landsmenn egentlig? Dette handler jo om religion. En sikh-familie kan jo ha bodd her i 100 år, men de er fortsatt sikher og vil bruke turban. Og så vidt jeg vet, går kristne rundt med religiøse smykker. Enten skal Forsvaret være helt fritt for religion, eller så burde vi åpne for alt.
Vis hele sitatet...
vel er jo et fåtall av dem, selv de som har bodd her i mange år som selv sier at dem er norske! så hvorfor skal vi etnisk norske kalle dem for norske ?
Godt mulig det er nevnt, men det jeg stusser litt på er hvordan hijab og turban egentlig er et tegn på fred?
men våpen anser du som tegn på fred, eller skal vi også sende soldater i krig uten våpen?
Sitat av ViceR Vis innlegg
Hvor mange generasjoner må til før de er "våre egne" landsmenn da? Og hvorfor trekker du inn landsmenn egentlig? Dette handler jo om religion. En sikh-familie kan jo ha bodd her i 100 år, men de er fortsatt sikher og vil bruke turban. Og så vidt jeg vet, går kristne rundt med religiøse smykker. Enten skal Forsvaret være helt fritt for religion, eller så burde vi åpne for alt.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt delvis enig med deg der, ViceR, ang. hvor mange gen. det skal ta før "man endelig er blitt norsk" - men: hele Europa _er sekulært_. Punktum. Dette gjelder også Norge. Altså, vi er en av de mest sekulære områdene i verden.
Det sekulære har overvunnet religionens plass i mentaliteten og samfunnet generelt for allerede ganske lenge siden, og ønsker man på disse områdene å flashe fram en religion (sin religion), ja da må man jaggu nesten finne seg i å gjøre det på en diskret måte.

Å springe rundt med hele håret sammenkrøllet under en turban, og i full GRU, gjennom granskogen, - dét er ikke en diskret utøvelse av religion det. Derfor, immigranter som kommer hit _må_ forstå tvert at religion IKKE har en førstplass i alt i dette landet, praktiske og reelle behov kommer foran religiøse. Derfor -turban har ingenting å gjøre sammen med en uniform. Mulig dette er tilfellet i India, med allikevel -Norge ække India.

Sitat av bendiks Vis innlegg
Kan du komme med en god påstand for hvorfor vi ikke skal ha religiøse plagg i Forsvaret, hvis du ser bort i fra det prinsippielle? For jeg sliter faktisk veldig med å se det faktiske problemet her.
Vis hele sitatet...
Du kis, har aldri vært i Forsvaret. Dét påstar jeg uten å vite det.

De andre tingene rundt norsk kultur, og likn., gidder jeg ikke å kommentere, synes nesten det faller litt på sin urimelighet å si at det eksisterer/eksisterte ikke en egen norsk kultur, med egne tradisjoner.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. august 2012 kl. 22:58.
Denne kampen er nok allerede over folkens. Særlig muslimene kommer til å markere seg kraftigere og kraftigere de nærmeste årene. Når kommer bønneropene til ditt nabolag?

Vi ser at enkelte kommuner ønsker å underlegge seg muslimenes krav til kjønnssegregerte svømmehaller:

http://www.bt.no/meninger/leder/Kjon...n-1935464.html

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/e...artid=10033998

Vi gir også etter for kravene om å få bade i hijab:

http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle1588252.ece

Kravet om kjønnssegregerte gamlehjem bare for muslimer har også blitt luftet:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/19/440636.html

Dumme Norge kommer til å gi etter for alle krav i multikulturalismens og religionsfrihetens navn. Rart å se at selvmordsiveren er så kraftig i det norske samfunnet. Vi ønsker å underlegge oss fremmede kulturer som ikke deler våre verdier i det hele tatt.
Dette handler vel mer om likhet for alle, enn om du er "norsk" eller ei.
Jeg var i militæret på 80 tallet og der hadde vi en sikh. Han fikk fritak fra hårklipp og barbering.
Han fikk også fritak fra sosial omgang med andre soldater, folk reiste seg og gikk når han kom.

Det hører med til historien at han sjelden brukte turban og barberte seg ca 1 gang i uka.
Håper dem ikke kan bære hijab å det der i Afghanistan på oppdrag...
VG overskrifter: Norske soldater avfyrte skudd og drepte 2 av sine egne ved misforståelse.
Sist endret av justastonedhuman; 29. august 2012 kl. 23:25.
Sitat av Mith Vis innlegg
Men argumentet ditt om at turbanen ikke er norsk er ikke noe godt argument, med mindre du også reagerer på at våpnene våre er tyske, flyene amerikanske og flaggene sydd i Kina?
Vis hele sitatet...
For et tåpelig argument.
Her snakker han om at hijaben går i strid med bildet han har av individer i ulike uniformer. For det visuelle har det ikke noe å si hvor flagget er sydd, eller hvor mp5'en har blitt lagd.
Sitat av seven_up Vis innlegg
men våpen anser du som tegn på fred, eller skal vi også sende soldater i krig uten våpen?
Vis hele sitatet...
Dette skjönte jeg ikke stort av i forhold til mitt innlegg.

La gå, våpen som ikke er brukt destruktivt mot menneskeheten anser jeg som fred.
Odonkor, våpen bært av norske soldater i krig kan vel neppe anses som brukt til jakt, konkuranse eller andre fredlige formål, de bærer vel strengt tatt disse siden de er i krig? altså ikke ett tegn på fred?

Det sier seg vel egentlig selv at de blir brukt til å kjempe norske, nato, fn og "vestlige interesser" i de aktuelle krigene vi deltar i?

Hva var det du ikke skjønte noe av egentlig? du anså ikke hijab som ett tegn på fred om norske soldater brukte det i strid, men våpen anser du som ett tegn på fred når norske soldater bruker de i strid? .. det var altså dette jeg stusset litt over..
Sitat av seven_up Vis innlegg
Odonkor, våpen bært av norske soldater i krig kan vel neppe anses som brukt til jakt, konkuranse eller andre fredlige formål, de bærer vel strengt tatt disse siden de er i krig? altså ikke ett tegn på fred?

Det sier seg vel egentlig selv at de blir brukt til å kjempe norske, nato, fn og "vestlige interesser" i de aktuelle krigene vi deltar i?

Hva var det du ikke skjønte noe av egentlig? du anså ikke hijab som ett tegn på fred om norske soldater brukte det i strid, men våpen anser du som ett tegn på fred når norske soldater bruker de i strid? .. det var altså dette jeg stusset litt over..
Vis hele sitatet...
Klart det, jeg er dog ikke enig i det våpen hovedsakelig brukes til i dag - altså det å drepe mennesker/oss selv.

Nei, jeg sa aldri noe om norske soldater og deres krigföring.

Hijab og turban er vel et tegn på fred, allikevel löper soldater med disse plaggene rundt å dreper mennesker ("söstre/brödre"), det er dette JEG stusser på.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg er forsåvidt delvis enig med deg der, ViceR, ang. hvor mange gen. det skal ta før "man endelig er blitt norsk" - men: hele Europa _er sekulært_. Punktum. Dette gjelder også Norge. Altså, vi er en av de mest sekulære områdene i verden.
Det sekulære har overvunnet religionens plass i mentaliteten og samfunnet generelt for allerede ganske lenge siden, og ønsker man på disse områdene å flashe fram en religion (sin religion), ja da må man jaggu nesten finne seg i å gjøre det på en diskret måte.
Vis hele sitatet...
Vi er et sekulært land ja, men folk må jo få lov til å praktisere religionen sin? Også i Forsvaret. Man ser jo at kristne i Forsvaret gjerne går rundt med et kors rundt halsen, en ring det står "Gud" på, samt at de leser bibelen og jeg vet da faen. Dette er i praksis det samme som å få lov til å gå med turban, siden det er deres måte å praktisere sin religion på. Eneste forskjellen er at kristne dessverre ikke har et kult hodeplagg.

Pluss en ting til; kalotter. Hvorfor blir ikke de rakket ned på? Fordi de er jøder og ikke muslimer?
Odonkor, tror du ville blitt overrasket over hvor mange våpen som brukes til krig og antallet som brukes til jakt, konkuranse om man ser det i ett stort perspektiv. Bare i norge finnes enorme våpenlagere..

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener med at mennesker med hijab og turban løper omkring å dreper og at det er tegn på noe annet enn krig? Men jeg vil heller assosiere våpen med krig, kontra religiøse plagg?

Norske soldater løper jo også omkring med norskt flagg på armen, uten at jeg assosierer det norske flagget med krig av den grunn? Jeg ser virkelig ikke helt hva du vil frem til. Tror vi snakker forbi hverandre eller noe..
Sitat av Blåtann Vis innlegg
2.Det er jo selvfølgelig kamuflasjemønsteret som representerer Norge, jeg mener det er feil og putte en turban oppå der, fordi den ikke er Norsk.
Vis hele sitatet...
Jøss, jeg har alltid trodd at det var flagget jeg, men da er jo problemet løst så lenge turbanen eller hijaben har rett camopattern?

Sitat av Rayes Vis innlegg
Dette ble mye diskutert da jeg var i førstegangstjenesten, og det som gjør dette veldig vanskelig, sett bort fra alt som har med religion, kultur osv, er at det vil være veldig vanskelig/umulig å bruke hjelmen! Dette går altså på sikkerheten til enkeltsoldaten, som da også går utover hans/hennes medsoldater!
Religiøse hodeplagg har ingenting i Forsvaret å gjøre! Det vil innbringe et totalt unødvendig risiko.
Skal man ha lov til å bruke hijab og turban i Forvaret, burde våre unge landsmenn ikke bli tvunget til å klippe vekk hårmanken!
Just my 2 cents.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys.

En ting er at en hijab glir glatt under en hjelm, det er det vel forhåpentligvis ingen som vil være uenige i. Forøvrig vil jeg faktisk tro at en hijab rett og slett kan være ganske praktisk i forsvaret.

Turban - i og med at jeg selv var på Ørlandet samtidig med en sikh jeg kjente litt fra før, så vet jeg at de har en veldig grei løsning. De har nemlig flere varianter av turbaner. F.ex. "Patka/Keski Turban", som jeg mener det var han jeg kjente brukte. Nå var han i luftvern, og jeg var hundefører, så jeg traff jo ikke på han i felt så ofte, men såvidt jeg skjønte fikk han den helt fint under hjelmen. Og - nå var det ikke fra hvor som helst jeg kjente han, han spilte nemlig hockey sammen med broren min, de var keepere begge to, og der brukte han også samme greia under hjelmen. Se f.ex. her http://dt.no/kultur/og-her-letter-de...anen-1.7180267 og http://sikher.no/Gurmat%20Camp%20apr...IM0860_JPG.htm

En annen sak er at folk virkelig må tenke litt her nå.

La oss starte med hijab. Hvor mange muslimske jenter tror dere egentlig at det vil være i forsvaret? For dere husker vel at det bare er JENTER/DAMER som bruker hijab? Dere kommer knapt til å se dem, er min spådom, og sannsynligvis er det også en ganske stor andel av de få som faktisk vil være i forsvaret som ikke engang vil ønske å bruke hijab. Hvis dere prøver å tenke litt på tradisjoner, kjønnsroller osv, så er sannsynligheten relativt stor for at muslimske jenter som går inn i forsvaret ikke akkurat er de mest undertrykte og tradisjonstro. Se f.ex. på politiet i sverige, der er hijab tillatt, men det siste jeg hørte var at det var EN som faktisk brukte hijab.

Så, turban. For det første må dere få det inn i skallen at sikher absolutt ikke er det samme som muslimer, og det er FÅ sikher i Norge - jeg fant et tall i farta, ikke at jeg aner hvor nøyaktig det er, men der stod det ca 3000. Det vil si at forsvaret sannsynligvis vil kunne telle på fingrene på en hånd hvor mange sikher som er inne til førstegangstjeneste til enhver tid - og hvor få dette da vil si at vil være i utenlandstjeneste kan dere jo selv prøve å tenke dere til. Her er en artikkel om en sikh i US army der det står et interessant tall: I hele US Army er det TRE sikher. TRE.

Videre - jeg tror ikke dere akkurat skal bekymre dere om at norske sikher i utenlandstjeneste plutselig skal få så voldsomt store sympatier med f.ex. taliban. Sikher og muslimer har ikke akkurat en veldig happy fortid for å si det sånn.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Med tanke på at dette er relativt likt diskusjonen som allerede foregår her i tråden, tenker jeg det er unødvendig med egen tråd. Derfor oppdaterer jeg med siste nytt fra NRK.

Mer lesning:
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7257338

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7256467

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...t-7084293.html

Vil du ha Hijab i politiet og hos dommere?
Hvorfor/hvorfor ikke?
Sist endret av ZELDUR; 7. januar 2013 kl. 10:30.
Har full sympati med muslimene her, dette er jo bare en del av deres religion.
Å være så rasistisk å nekte dem dette blir bare dumt.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av cheetos Vis innlegg
Har full sympati med muslimene her, dette er jo bare en del av deres religion.
Å være så rasistisk å nekte dem dette blir bare dumt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal alle dra rasismekortet med en gang det er snakk om religion
Sitat av cheetos Vis innlegg
Har full sympati med muslimene her, dette er jo bare en del av deres religion.
Å være så rasistisk å nekte dem dette blir bare dumt.
Vis hele sitatet...
Wow seriøst..
Du har ikke tenkt på vår kultur da? Eller den driter du sikkert i. Rasist.
Sitat av cheetos Vis innlegg
Har full sympati med muslimene her, dette er jo bare en del av deres religion.
Å være så rasistisk å nekte dem dette blir bare dumt.
Vis hele sitatet...
Aha, så Islam er en egen etnisk gruppe og ikke en religion. Du snakker om hva som blir for dumt, tydlig hvem som burde tenke over hva de skriver her, for dette blir bare dumt.
Når alle skal bære uniform og se like ut så ser jeg ikke hvorfor vi skal lage unntak for kun to religioner. Enten så har vi klees/utsende-plikt eller så har vi det ei.

Til kritikerne av caps analogen over så lurer jeg på hvorfor religiøs ytringsfrihet er viktigere enn annen ytringsfrihet?

Setter også spørsmåltegn ved at det ikke problematisk i praksis, hvor mange av dere som argumenterer for at det ikke er noe problem har vært aktive i militæret?:P
Slutt å stress, folkens. La de religiøse styre på. Norske statsborgere som er skikket til militærtjeneste er ikke akkurat overrepresentert av individer med et sterkt ønske om å gå med turban, og alle som har avtjent førstegangstjeneste vet at man ikke subber rundt i feltutstyr og berret/turban slik nissefar på førstesiden gjør.

Turban og uniform vil du se i messen, på flyplasser og ved oppstillinger. Ikke på slagmarken. Er det virkelig krise at vi ved siden av å ha noen av verdens mest kompetente soldater også har et av de mest progressive forsvarene? At konservative gamlinger i hæren og smågutter i puberteten har et problem med dette kan jeg skjønne, resten av dere bør hoste opp noen mer bærekraftige argumenter.

Ved siden av å ha en utelukkened symbolsk betydning så er det en svært viktig ting å huske på: Nordmenn med innvandringsbakgrunn er langt mer verdt enn etnisk Norske i moderne krigføring! Dette er fordi vi med all sannsynlighet ikke vil kjempe mot russerne eller svenskene med det første. Dagens krigføring slik vi har i f.eks afghanistan har ført til at militæret skriker etter innvandrere for å bedre kunne interagere med lokalbefolkningen. Hadde f.eks en kompis i militæret som var muslim med foreldre fra midtøsten (født og oppvokst i Norge), og både e-battalionen og TMBN praktisk talt bønnfalte han om å verve seg på tross av helt middelmådige ferdigheter som soldat.

Å legge til rette for muslimer er altså i militærets egeninteresse samtidig som det er et progressivt trekk som gjenspeiler det moderne samfunnet i Norge. Hvis hæren vil og de fleste opplyste over 30 vil, hvem er dere småunger til å sitte her å grine om likhet og lojalitetsproblemer?

Slutt å få meg til å føle meg for gammal for forumet.
Sist endret av Tøffetom; 7. januar 2013 kl. 12:54.
Skal liksom ikke være lov med religiøse plagg i politiet, men om en fyr får ha et halskjede med et kors (eksempelvis?), så synes jeg at det burde være likt for alle. Mot at korset representerer at han er kristen, så klart. Men får ikke selv han lov, så burde det være likt for alle.
__________________________________________________________

MEN, om man da hadde klart å rive av hijaben mens man ble pågrepet, hva slags § ville det havnet under? Blasfemi og krenkelse av offentlig tjenestemann?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Du har ikke tenkt på vår kultur da?
Vis hele sitatet...
Jeg ser det er flere som nevner vår/norsk kultur, men kan noen av dere forklare meg hva dere legger i "norsk kultur"?

Eller er det bare et meningsløst uttrykk folk kaster rundt seg?
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Hvis det blir lov med Hijab og turban i Forsvaret må det jo bli lov med kalott (hvis ikke blir jødene støtt), rastalue (hvis ikke blir rastafarianerne brydd, sånn fjollete amishhatt(hvis ikke blir kristne brydd), og kanskje tilogmed katolikker må få ha på seg pavetiaraer?

Det er jo ikke praktisk, tiltrekker seg mer oppmerksomhet i felten fordi hodet blir større, OG gir soldater et religiøst preg de ikke skal ha. Hvis det forslaget her går gjennom kommer jeg ikke til å fullføre verneplikten.

Forresten, Slashdot, klarer du aldri å gi deg i en diskusjon? Er du den lille drittungen som alltid skal ha det siste ordet, og sitter igjen med et tilfredts smil uansett hvor mange gode argumenter du får mot deg?
Sist endret av Tomacco; 7. januar 2013 kl. 14:10.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Forresten, Slashdot, klarer du aldri å gi deg i en diskusjon? Er du den lille drittungen som alltid skal ha det siste ordet, og sitter igjen med et tilfredts smil uansett hvor mange gode argumenter du får mot deg?
Vis hele sitatet...
siden dette strengt tatt er et diskusjons forum har jo han all rett og diskutere argumentene som han mottar. og få sagt sin mening om saken. at han har rett skal jeg ikke si noe om siden dette er en sak som har like mange forskjellige meninger som det er mennesker
Enten kan de velge å kle seg slikt som det norske politiet gjør, eller så kan de velge å finne seg en annen jobb. Velkommen til Norge, men ikke trekk deres religion og "klesstil" over ørene på oss andre.
Helt på trynet dette her... Er man offentlig tjenestemann så representerer man Norge og staten, ikke sin egen religion. Hvis de ikke kan la religionen ligge igjen hjemme, så kan de bare holde seg borte de også!
Dette er bare forslag foreløbig, men man ser at presset er der hele tiden. Saken er ikke lagt død! Jeg tror det er sannsynlig at vi får politihijab i dette landet om ikke så veldig mange år. Dette vil bli aktuelt i Oslo i første omgang, siden den muslimske befolkningen har størst gjennomslagskraft der.

Det er selvsagt galskap å tillate religiøse eller politiske symboler på (politi)uniformen, men rituell omskjæring av småbarn er jo også tillatt i Norge, så man bør kanskje ikke bli overrasket?

Fornuften har abdisert i Norge....
Om klesplagget deres (turban / hijab) er et tegn på fred, blir ikke det litt som private joker fra filmen: Full metal jacket, der han gikk med et merke der det stod "born to kill" rett vestsiden av en button med peace tegnet :P ?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Leste dette i en avis i butikken og det første jeg tenkte var "WTF?". Skal plutselig folk med en tro komme inn i forsvaret, hvor forsvaret prøver å være nøytrale. Håper så inderlig for den personen som bruker hijab ikke drar i krig til ett land hvor de kjemper for samme sak som h*n står for eller tror.

Norge...

Jeg har ikke noe imot de med hijab, men jeg håper får de at de bare bruker det her i Norge og ikke i krig.
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Hvis det blir lov med Hijab og turban i Forsvaret må det jo bli lov med kalott (hvis ikke blir jødene støtt), rastalue (hvis ikke blir rastafarianerne brydd, sånn fjollete amishhatt(hvis ikke blir kristne brydd), og kanskje tilogmed katolikker må få ha på seg pavetiaraer?

Det er jo ikke praktisk, tiltrekker seg mer oppmerksomhet i felten fordi hodet blir større, OG gir soldater et religiøst preg de ikke skal ha. Hvis det forslaget her går gjennom kommer jeg ikke til å fullføre verneplikten.
Vis hele sitatet...
Mhm, tillatt siden 1992.