Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1169
Hei, jeg ble far i begynnelsen av september 2011. Har jobbet fulltid i 10 år, siden endt militærtjeneste, men har ikke krav på pappaperm siden "mor" er student.
Pga fødsel "en uke for sent" fikk vi heller ikke barnehageplass og det ser ut til at ungen og mor blir gående hjemme til ungen fyller 2 år, til høsten m.a.o.
Mor har også ikke arbeidet (akkurat ferdig med studier da ungen kom) og får derfor ikke noen trygd bortsett fra kontantstøtte og barnebidrag.

Det å gå hjemme med ungen mens jeg er på jobb og kommer hjem sent hver dag sliter på mor, og jeg kunne tenkt meg en slags "pappaperm" for å avlaste henne og få tilbringe mere tid med ungen.

Jeg har snakket med arbeidsgiver og h*n kunne gi meg vanlig 50% permisjon, men det er høyst uvisst om det kvalifiserer til arbeidsledighettrygd mens permisjonen varer. Mest sannsynlig ikke.
Med kun en inntekt er det fra før av trangt i økonomien, og med halv lønn vil det bli vanskelig å betjene huslån, etc.

Lurte derfor på om det er noen måte å skaffe seg 50% sykmelding på, i 8-10 ukers tid?

Har aldri navet før, aldri vært sykmeldt, men føler jeg har fått lite igjen for skattepengene mine og vil også oppleve denne "pappapermen" alle andre koser seg med.

Sitat av perish Vis innlegg
http://www.nav.no/Familie/Svangerska...jon/Fedrekvote

"Far kan arbeide 50 prosent og motta foreldrepenger i 120 dager"
Vis hele sitatet...
Det fungerer ikke hvis mor har tatt permisjon fra studier under graviditeten\fødsel. Har ringt etpar ganger til NAV og hørt om dette(forskjellig svar ved hver henvendelse såklart), først fikk vi høre at det lot seg gjøre når mor begynte å jobbe igjen, men siste og endelige svar var at jeg ikke får pappaperm. Eller eneste mulighet var i teorien om mor begynte å jobbe straks etter fødsel, og etter 6mnd jobbing for mor kunne jeg ta ut pappaperm innenfor barnets første leveår..... Idiotisk ordning.

Så pappaperm er dessverre utelukket for min del.

Men som sagt er det greit for arb.giver at jeg jobber 50%, eller 3 dager i uka på denne tida av året pga lite arbeidsmengde. Så hadde vært greit med sykmelding, evnt tar jeg permisjon uten lønn men det vil tære hardt på økonomien.
Sist endret av dureday; 3. januar 2013 kl. 08:50.
du får jo ikke sykemelding hvis du ikke er syk.. hvertfall ikke så lenge, så nyt dagene på jobb!
Lei situasjon du har havnet i, men om jeg ikke husker helt feil så har vi 2 assistenter på jobb som var i samme situasjon som deg(at moren til barnet studerte) - det som skjedde da var at far tok ut hele permisjonen til seg selv, siden mor ikke hadde noe inntekt og få dekket uansett.
Har ingen kilder på at dette er mulig, men om du forsatt leter etter svar om ei uke når jeg skal på jobb igjen så skal jeg spør dem hvordan de fikk dette til.