Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 7133
Hvorfor skal de som dreper andre mennsker få lov å leve? De dem har drept lever jo ikke lenger/fikk aldri en sjangs.
Dødstraff er mest rettferdig! Burde vert dødstraff på drap og voldtekt.
Sitat av badsecurity Vis innlegg
Hvorfor skal de som dreper andre mennsker få lov å leve? De dem har drept lever jo ikke lenger/fikk aldri en sjangs.
Dødstraff er mest rettferdig! Burde vert dødsstraff på drap og voldtekt.
Vis hele sitatet...
Det største problemet med dødsstraff er vel at folk blir feildømte, så det er ikke akkurat det beste alternativet. Hva med uaktsomt drap? Dødsstraff for voldtekt?? Haha har hørt mye bullshit anklager rundt voldtekt.. det hadde blitt katastrofalt.

Synes det norske rettsystemet er nokså bra, man får en tung straff hvor man er isolert fra samfunnet i x tid, men man har også en mulighet til å forbedre seg. De har arbeidstilbud, utdanning o.l i fengselet som igjen øker sannsynligheten for at fengslede blir brukbare i samfunnet igjen når de slipper ut. Alle kan gjøre feil!
Sitat av kentastic Vis innlegg
Det største problemet med dødsstraff er vel at folk blir feildømte, så det er ikke akkurat det beste alternativet. Hva med uaktsomt drap? Dødsstraff for voldtekt?? Haha har hørt mye bullshit anklager rundt voldtekt.. det hadde blitt katastrofalt.

Synes det norske rettsystemet er nokså bra, man får en tung straff hvor man er isolert fra samfunnet i x tid, men man har også en mulighet til å forbedre seg. De har arbeidstilbud, utdanning o.l i fengselet som igjen øker sannsynligheten for at fengslede blir brukbare i samfunnet igjen når de slipper ut. Alle kan gjøre feil!
Vis hele sitatet...
Når man med viten og vilje dreper noen eller voldtar noen, så gjør man ikke en feil. Da vet man at man gjør noe galt.

I tilfeller hvor man har f.eks dna-bevis og andre soleklare indisier så bør dødsstraff vurderes.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Når man med viten og vilje dreper noen eller voldtar noen, så gjør man ikke en feil. Da vet man at man gjør noe galt.

I tilfeller hvor man har f.eks dna-bevis og andre soleklare indisier så bør dødsstraff vurderes.
Vis hele sitatet...
Av en eller annen grunn klarer de alltid å dømme x antall personer feil... da dette skjer i det hele tatt burde ikke dødsstraff praktiseres. Staten/landet dreper jo mange uskyldige mennesker!
Sist endret av kentastic; 13. desember 2012 kl. 10:31.
Da må vi ha et bedre rettsvesen og politi
Sitat av Taurean Vis innlegg
Da må vi ha et bedre rettsvesen og politi
Vis hele sitatet...
Absolutt perfeksjon kan du lete lenge etter.
Da leter jeg heller lenge
Sitat av badsecurity Vis innlegg
Hvorfor skal de som dreper andre mennsker få lov å leve? De dem har drept lever jo ikke lenger/fikk aldri en sjangs.
Dødstraff er mest rettferdig! Burde vert dødstraff på drap og voldtekt.
Vis hele sitatet...
Hva med dem som blir uskyldig dømt da? Finnes flere eksempler på dette i USA. Hvor mange som har blitt henrettet som egentlig var uskyldig får vi nok aldri svar på, da interessen for å etterforske slike saker er minimal fra myndighetenes side (forståelig nok). Det er det ene problemet med dødsstraff, at man rett og slett kan ta feil. Det er da menneskelig å feile?

Det andre problemet er at man dreper noen som straff fordi de har drept noen. Det blir ulogisk for meg. Rettssystemet bør være bygd på fornuft og ikke på en bibelsk hevnmoral.
Rettferdighet er et 1:1-forhold mellom likverdige parter. Staten og individet er ikke likeverdige; staten er alltid mektigere enn ethvert individ. Derfor vil enhver form dødsstraff alltiod være urettferdig.
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Livstid er vel mer ment for å skremme folk mot å begå kriminelle handlinger. Ser ingen annen positiv funksjon enn det der.

Om det fungerer er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Mye mulig, men si at du har gjort noe galt som du vet at blir du tatt får du livstid for. Da gjør man som regel hva som helst for å slippe unna fordi man ikke har noe å tape på det. Men vis du vet at du får 10 år +/- da gir man seg vell heller istedenfor å plaffe ned alt man ser.

Men uansett, hadde jeg fått livstid i fengsel hadde jeg nok tatt selvmord (no emo).
Morsomt hvordan penger plutselig var verdt mer enn menneskeliv. Er det greit at staten skal drepe mennesker, siden vi bruker penger på å holde dem i live? Hvordan er staten bedre en drapsmenn om de dreper fanger? Man vet jo heller ikke hva offeret hadde gjort for å "fortjene" døden.
Tror du Anders Breivik etter 21 år kommer til å si: "Nei, seriøst, jeg har forandret meg... Jeg er klar til å bli en del av samfunnet?"
Sitat av hermando Vis innlegg
Tror du Anders Breivik etter 21 år kommer til å si: "Nei, seriøst, jeg har forandret meg... Jeg er klar til å bli en del av samfunnet?"
Vis hele sitatet...
Værste er jo at det er en viss mulighet for at han kan slippe fri. Jeg mener at når man har begått bestialske drap med full viten og vilje, da har man ingenting ute i samfunnet å gjøre. Man må leve resten av livet på en institusjon.

Jeg sier ikke at man bør gå inn for å plage vedkommende, for det handler ikke om det. Alle fanger skal behandles humant, kanskje særlig de som avtjener en livstidsdom. Jeg mener imidlertid at det strider mot min personlige rettsoppfatning å slippe løs massedrapsmenn ala Breivik eller Nesset (http://no.wikipedia.org/wiki/Arnfinn_Nesset).
Sitat av homoludens Vis innlegg
Værste er jo at det er en viss mulighet for at han kan slippe fri. Jeg mener at når man har begått bestialske drap med full viten og vilje, da har man ingenting ute i samfunnet å gjøre. Man må leve resten av livet på en institusjon.
Vis hele sitatet...
Hvorfor?


Sitat av homoludens Vis innlegg
Jeg sier ikke at man bør gå inn for å plage vedkommende, for det handler ikke om det. Alle fanger skal behandles humant, kanskje særlig de som avtjener en livstidsdom. Jeg mener imidlertid at det strider mot min personlige rettsoppfatning å slippe løs massedrapsmenn ala Breivik eller Nesset (http://no.wikipedia.org/wiki/Arnfinn_Nesset).
Vis hele sitatet...
Men hvorfor?!

Dessuten: Hvorfor skal din arbitrære rettsfølelse veie så tungt at den kan brukes som påskudd for å gjennomføre den mest inngripende og frihetskrenkende handlingen norske myndigheter har til rådighet?
Sitat av Vargas Vis innlegg
Hvorfor?




Men hvorfor?!

Dessuten: Hvorfor skal din arbitrære rettsfølelse veie så tungt at den kan brukes som påskudd for å gjennomføre den mest inngripende og frihetskrenkende handlingen norske myndigheter har til rådighet?
Vis hele sitatet...
Skal svare for han jeg, med et nytt spørsmål!

Tenk deg om du hadde 5 barn! Om en mann skøyt dem rett ned, hva ville du ønska den mannen da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Skal svare for han jeg, med et nytt spørsmål!
Vis hele sitatet...
Appeal to emotion

Hevn er i liten grad tel av tankegangen bak norsk rettspleie, og bør etter mi meining ikkje vere det. Sjå på det frå den andre sida - kriminelle har òg pårørande.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Men hvorfor?!

Dessuten: Hvorfor skal din arbitrære rettsfølelse veie så tungt at den kan brukes som påskudd for å gjennomføre den mest inngripende og frihetskrenkende handlingen norske myndigheter har til rådighet?
Vis hele sitatet...
Straffen folk får er jo i utgangspunktet arbitrær. Vi kunne like gjerne straffet drap med 30 år fengsel som med 21 års fengsel. Det finnes ingen matematisk måte å regne seg fram til hva folk fortjener når det gjelder straff.

Hvorfor skal vi straffe drapsmenn i det hele tatt om motivet ikke er å oppnå rettferdighet for offeret / ofrene? Hva om vedkommende har drept med overlegg? Skal vedkommende da "rehabiliteres"?

Ut i fra det du sier her så virker det som du mener at Breivik bør få prøveløslatelse om, la oss si 20 år, hvis han ikke lenger framstår som en fare for samfunnet. Det er for tidlig å si noe nå om Breivik kommer til å angre sine synder i fremtiden eller ikke. Er du enig i dette? Bør Breivik i utgangspunktet kunne få søke om prøveløslatelse i fremtiden?

Jeg er enig i at grunnlaget for norsk rettspleie bør være fornuft og ikke bare hevn, men vi må også innse at noe av hensikten med fengsling er å oppnå rettferdighet. Om noen har skadet deg må denne handlingen få en konsekvens. Vi må også huske på at fengsel har en ikke ubetydelig avskrekkende virkning.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Skal svare for han jeg, med et nytt spørsmål!

Tenk deg om du hadde 5 barn! Om en mann skøyt dem rett ned, hva ville du ønska den mannen da?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde vel umiddelbart ønsket å drepe ham så sakte og smertefullt som mulig.

Det er helt irrelevant å dra inn slike faktorer. Hva jeg (kanskje, kanskje ikke) måtte føle, betyr ikke at det strider mot min såkalte rettsfølelse at han kunne komme ut i samfunnet etter å ha sone x antall år. Det betyr heller ikke at livstid kan forsvares.
Sist endret av Vargas; 14. desember 2012 kl. 16:54.