Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4536
Kikka litt på droner på nett. Alltid hatt lyst til å prøve meg på dronefoto. Komplett selger jo 249g drone til 5k som før var unntatt en del regler pga vekta. Men nå ser jeg det er kommet nye regler og man ha en egen droneforsikring som koster flere tusen kroner?

Ifølge denne siden så faller også monitiserte youtube videor under kommersiell bruk og da må man ha en egen forsikring som dekker næring. Ble brått virkelig mye styr og ekstra cash, er det virkelig sånn det er nå?
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Du flyr vel ikke kommersielt når du skal leke / drive med hobby? Eller er jeg tett ?
Det med YouTube er vel ikke kommersielt før pengene faktisk kommer inn..
Sist endret av Adeith; 4. januar 2021 kl. 20:47.
De nye reglene for droner i EU (og dermed også Norge) skiller ikke på om det er hobby eller næring, det som avgjør hva som kreves av opplæring, sertifisering og forsikring osv avhenger av spesifikasjonene på dronen og hva slags flyging man skal gjøre. Hva du gjør med film/bilder etter flygingen er unnagjort legger ikke staten seg opp i lengre.

Hva gjelder forsikring så har du mest sannsynlig dekning for hobby bruk av drone i innboforsikring din, men denne gjelder antakeligvis kun dersom det er tekniske problemer som er årsak til skade. Flyr du som en idiot og forårsaker skader kan du regne med at forsikringsselskapet kjører en regress sak mot deg.
Jeg begynte å lese hele EU direktivet men ga fort opp

https://luftfartstilsynet.articulate...late_course_id

Denne tar 1 min og gir deg beskjed hva du kan, må gjøre eller ikke må finne på å gjøre. Du flyr som privatperson og de gamle regelverket for droner gjelder da frem tim 30 desember 2021

Er egentlig ikke det at selve innholdet er vanskelig å tyde. Men man blander gjerne litt engelsk uttrykk da det ofte blir en lettere forkortning (som oftest)


Jeg er jo medlem av Norsk Luftsports Forbund og er tilrettelagt litt andre regler hvertfall i operasjoner opp til A3 spessielt dette med å fly med briller alene. Har hatt 50 meter til folk og bygninger i et år til uka faktisk.

Det dummeste dere gjør er å høre på nrk.

Både LFT og NLF har stort sett sagt de a enten ikke skjønner eller b: er betalt for å føre feil info. De redigerte nevnte artikkel 4-5 dager etterpå og da for lengst borte fra førstesidene
Du er lovpålagt å ha ansvarsforsikring. Det får du hos feks UAS Norway: https://www.uasnorway.no/forsikring/
Innboforsikringen dekker i beste fall ny drone, altså noen få tusenlapper, det er jævlig langt ifra å dekke 750 000 SDR (som i norske kroner tilsvarer omtrent 10 millioner norske kroner) som kravet for ansvarsforsikring fra Luftartstilsynet krever. Les mer på Luftfartstilsynet sine sider: https://luftfartstilsynet.no/droner/...rk/forsikring/

Alle med RO-operatørlisens har 1 år på seg å komme seg inn i nye kategorier (noen krever eksamen på web, A2 krever fysisk oppmøte for eksamen etc), imens modellflyvere under Modellflyklubb får 2 år på seg å komme seg inn i nye kategorier med det det innebærer av registrering, kursing, eksamen etc).

UAS selger forsikring, men leverer den ikke, de selger Starr International sin forsikring, og hvis du kontakter de direkte så gir de tilbud som er så spesifikke at de går på timesbasis. Når det er sagt, har du råd til ei drone så har du råd til en tusenlapp i året i ansvarsforsikring. Du er tross alt nordmann og sammenlignet med mange andre på denne jord så har du vunnet i lotto hver eneste time du har vært i live.