Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1068
Jeg skal lage en plastbrenner, så lurte jeg på om jeg kan bruke et varmeelement fra en gammel brødbakemaskin.
Vi trenger nesten å vite hva slags varmeelement det er... akvarievarmer er gode, rundt 50C er perfekt, mer og du får fusel, mindre og du lager utvanna sprit sakte.
I prinsippet kan du jo det. Du trenger et element og noe som regulerer temperaturen.
I praksis så tenker jeg vel at du risikerer å svi av hele huset om noe skjer, om du glemmer å kalibrere termoproben eller det bare skjer en glipp. Low n slow er kanskje et bedre valg med mindre du tenker du skal passe veldig godt på hva som skjer underveis.

Du sitter nok på et element som er i kraftigste laget for det elementet varmer vel opp til steketempratur så det er sikkert på godt over 1 kw kanskje opp mot 2kw? Går ting galt så blir ting ille rimelig fort med et så kraftig element.
Sist endret av _abc_; 25. februar 2021 kl. 12:04.
Det er et stekeelement, lurer på om det leder strøm eller om det er isolert.
Elementer av typen "dyppvarmer" er nok mer det du trenger. Dette brødbakeelementet har potensiale til å gjøre deg bostedsløs eller stein dau og kanskje sende andre mennesker samme veien.
Sist endret av _abc_; 25. februar 2021 kl. 12:08.
Jeg brenner ikke, men har vurdert det.
Hvorfor benyttes ikke Sous Vide til dette? Den typen der man setter ett varme element ned i et kar.
Helt nøyaktig varme kontroll. Bygd for å gå lenge.

Sist endret av vindaloo; 25. februar 2021 kl. 12:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Trygveslikker42 Vis innlegg
Det er et stekeelement, lurer på om det leder strøm eller om det er isolert.
Vis hele sitatet...
Det er isolert - men det er ikkje nødvendigvis laga for nedsenking i vatn.
Tenker å regulere styrken til elemenet, fremdeles dårlig ide?
Definitivt en dårlig ide fortsatt ja. For ting kan gå galt også ender du opp med at det kjøres maks effekt på varmeelementet også svir du ned boligen fordi du gjorde noe feil, glemte å følge med eller bare hadde uflaks. Regulatorer av alle slag feiler av og til, sensorer kneler osv. Konsekvensene av noe slikt i et oppsett som du skisserer blir så alvorlige at det er en elendig ide.
Så dyppvarmer er det optimale?
Det optimale er vel strengt tatt å kjøre kolonne, men siden du går for plastbrenner så er nok dyppvarmer en langt sikrere løsning. Rimelig er de også de dryppvarmerne så det er liksom ikke vektige grunner til å resirkulere den brødbaker'n.
Ville nok gått for dyppvarmer som _abc_ sier. Jeg kjører plastbrenner og gønner denne, det fungerer helt ait
Folk er sikkert ikke like treige som meg, men i fall noen andre skulle få denne ideen, så svarer jeg meg selv.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvorfor benyttes ikke Sous Vide til dette? Den typen der man setter ett varme element ned i et kar.
Vis hele sitatet...
..fordi den varmer opp vannet når det sirkulerer igjennom maskinen. Den er sikker ikke så glad i å jobbe med sats.
Sist endret av vindaloo; 25. februar 2021 kl. 14:39.
Imellom interesser
Bruker dere mat-gradert plast i disse plastbrennerne?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Folk er sikkert ikke like treige som meg, men i fall noen andre skulle få denne ideen, så svarer jeg meg selv.

..fordi den varmer opp vannet når det sirkulerer igjennom maskinen. Den er sikker ikke så glad i å jobbe med sats.
Vis hele sitatet...
Begynte faktisk å google litt når jeg så kommentaren din, syntes nå egentlig det hørtes ut som en god ide. Takk for oppklaringen tho, sånn at idioter som meg ikke impulkjøper et Sous Vide apparat
Sist endret av TheMildMildWest; 25. februar 2021 kl. 15:55. Grunn: quote
Sitat av TheMildMildWest Vis innlegg
Begynte faktisk å google litt når jeg så kommentaren din, syntes nå egentlig det hørtes ut som en god ide. Takk for oppklaringen tho, sånn at idioter som meg ikke impulkjøper et Sous Vide apparat
Vis hele sitatet...
Det er sykt til å lage mat med da. Bruker det hver dag jeg
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Folk er sikkert ikke like treige som meg, men i fall noen andre skulle få denne ideen, så svarer jeg meg selv.

..fordi den varmer opp vannet når det sirkulerer igjennom maskinen. Den er sikker ikke så glad i å jobbe med sats.
Vis hele sitatet...
Ja noen sirkulerer, eller de nyere sirkulerer vannet. De eldre modellene gjør gjerne ikke det. I realiteten bare et varmeelement samt en PID som regulerer pådraget. Det er vel noe av det samme på den brødbaker'n tenker jeg.

Spørs vel om ikke en sous vide sirkulator ville virket helt greit? Men de rimeligste ligger jo gjerne på 1000 + kr og opp mot det 3 dobbelte.