Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4180
Ok så dette blir mye babling, blir veldig vanskelig å prøve å forklare i korte trekk men håper jeg greier å gjøre situasjonen og spørsmålet mitt sånn nogenlunde forståelig..

Det har seg sånn at jeg har blitt nødt til å kutte all kontakt med min egen mor. Jeg har blant annet blitt dømt uskyldig og må fremdeles den dag i dag svare for et rulleblad og en historikk jeg ikke skulle hatt, for ikke å snakke om påkjenningen av pågripelser og domfellelser i seg selv, takket være hennes løgner og ekstreme form for emosjonell manipulering.. Dette er ikke et engangstilfelle men et beskrivende eksempel på hvilken effekt hennes tilstedeværelse i livet mitt har. Ved siden av ren psykisk slitasje som er vanskelig å sette konkrete ord på.

Derfor har jeg altså vært nødt til å velge henne ut av livet mitt. Hun forstår ikke hvorfor. Hun har en slags oppfattelse av at jeg er sint og villedet av mennesker som er ute etter å sverte henne eller noe i den duren, og at det er derfor jeg ikke ønsker kontakt. Det er fullstendig umulig å prate henne til fornuft, det er ikke lenger et alternativ å prøve, ferdig snakka. Når hun tross alt ikke evner å innse tingene hun har gjort mot meg, ville det føltes som et svik mot meg selv. Dette i tillegg til at jeg vet, at om jeg skulle tatt opp kontakten, ville slike situasjoner gjentatt seg.. Dette har jeg virkelig ikke råd til nå som jeg venter barn selv.

For politiet og folk generelt virker hun troverdig. Jeg har ingenting å ta henne på eller anmelde henne for. Det har jeg heller ikke noe behov for. Dette handler ikke om følelser for min del, det handler om at jeg trenger fri og jeg er redd for hva hun kan finne på. Og det får jeg ikke, når hun fortsetter å prøve å kontakte meg som om ingenting har skjedd, når jeg vet hun kommer til å bruke sin status som "mamma" og "bestemor" for hva det er verdt. Det jeg egentlig spør om, er om det finnes en måte å frata henne denne statusen på, eller altså "myndigheten" det på en måte gir henne å være min biologiske mor ..? Eller i det minste beskytte meg og mine på en annen måte?

Som sagt har jeg verken ønske eller grunnlag for å anmelde henne for noe straffbart, kan jeg likevel få besøksforbud/kontaktforbud eller noe i den duren? Jeg har pratet om situasjonen med bl.a jordmor som mener at det skal holde at en person fortsetter å kontakte deg etter klar beskjed om at en ikke ønsker kontakt, for at dette skal kunne regnes som trakassering. Men jeg vet ikke hvor mye personlig erfaring hun har og syns det høres rart ut om jeg faktisk skulle kunne komme noen vei med det.,

Finnes det eventuelt noe annet jeg kan gjøre? Jeg og han jeg venter barn med vurderer å ta kontakt med barnevernet på eget initiativ grunnet en rekke andre omstendigheter rundt oss. Kan de kanskje hjelpe oss med dette? Hovedmotivasjonen min til å ønske å fremmedgjøre moren min og frata henne muligheten til å kontakte meg eller påvirke livet mitt på noen måte, er jo at jeg (på realistisk grunnlag) frykter dette vil gå negativt utover barnet mitt eller min evne som forelder. Har barnevernet noen myndighet til å påvirke hennes "status" som slektning av meg og det som blir hennes biologiske barnebarn?

Om det skulle være noen tvil så holder det altså ikke å bare være sta og fortsette unngå å ta kontakt.. Hennes manipulative forsøk på å 'få meg tilbake' er belastende og jeg har dessuten grunn til å frykte at hun skal komme til å finne på noe stygt etter hvert, og det faktum at hun er min biologiske mor gir henne en makt som gjør meg ekstremt ukomfortabel.
Sist endret av poelbloed; 28. januar 2021 kl. 03:58.
§ 57. Forbud mot kontakt
Den som har begått en straffbar handling, kan ilegges kontaktforbud når det er grunn til å tro at vedkommende ellers vil

a) begå en straffbar handling overfor en annen person,
b) forfølge en annen person, eller
c) på annet vis krenke en annens fred
Vis hele sitatet...

.§ 267. Krenkelse av privatlivets fred
Den som gjennom offentlig meddelelse krenker privatlivets fred, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Straff etter første ledd kommer ikke til anvendelse på den som bare har deltatt ved teknisk bistand eller distribusjon av et blad eller tidsskrift produsert i riket. Tilsvarende gjelder for kringkastingssendinger.

Straff etter første ledd kan bortfalle dersom meddelelsen var fremkalt av den fornærmede selv ved utilbørlig atferd, eller meddelelsen er blitt gjengjeldt ved en krenkelse av privatlivets fred eller en kroppskrenkelse.
Vis hele sitatet...
Tatt ifra straffeloven.

Vil tro det skal gå an å anmelde henne for å krenke privatlivets fred når du tydelig har gjort det klart at du ikke ønsker kontakt.
Hvis hun blir dømt for det på noen måte så kan du nok få kontaktforbud.

Er ikke noen ekspert på området, men det er min tolkning.
Hun har ingen formell status som bestemor, ei heller som mor når du er myndig. Det eneste jeg kan komme på er at hun trolig er oppført som din pårørende i et eller annet register. Dette kan du endre, og det bør du sikkert gjøre før fødselen så hun ikke finner en måte å manipulere seg inn dit på. Snakk med jordmoren som følger deg opp om det.

Jeg vet ikke hvilke omstendigheter du snakker om rundt dere, men fint at dere ønsker å samarbeide med barnevernet. Hvis du tror hun kommer til å gå den veien for å lage problemer, så er det alltid en fordel å komme i forkjøpet og få forklart deres versjon først.
Sist endret av *pi; 28. januar 2021 kl. 07:23.
Anmeld og krev besøksforbud! Dsersom din mor kommer med usanne påstander til barnevernet så vet vi at det er en historikk og din mor prøver å ødelegge for deg. jeg tenker at det ikke er vits å blande inn barnevernet før det er nødvendig,det kan ofte gjøre mer skade enn det er til hjelp..
Du har jo rett til å søke om besøksforbud. Så er det lite kult å kutte kontakt med med familie som i utgangspunktet skal stå deg nær. Har selv kuttet med min egen far, for det beste for min egen del.
Sitat av Justsayno Vis innlegg
Anmeld og krev besøksforbud! Dsersom din mor kommer med usanne påstander til barnevernet så vet vi at det er en historikk og din mor prøver å ødelegge for deg. jeg tenker at det ikke er vits å blande inn barnevernet før det er nødvendig,det kan ofte gjøre mer skade enn det er til hjelp..
Vis hele sitatet...
Jeg tror det siste punktet kan diskuteres, men ellers er dette et viktig poeng. Jo flere instanser du har meldt din bekymring til før hun finner på noe, jo mer er det verdt som vitner for deg hvis hun gjør noe.
Er i samme båt selv. Har en alkoholisert Narsissistisk personlighetsforstyrret mor som har drevet og terrorisert, manipulert truet og vært helt jævlig opp igjennom hele oppveksten. Heldigvis har jeg to brødre som står tett sammen og vi har sagt at hun enten frivillige måtte velge mellom å si ja til å motta psykologisk hjelp og hjelp mot alkoholen eller sitte igjen med alkoholen alene. Og hun valgte alkoholen for to år siden

Jeg har laget en liten spilleliste fra en doktor som spesialiserer seg på narsissistiske familiemedlemmer, jeg anbefaler deg STERKT å se på denne spillelisten, jeg tror du vil kjenne igjen din mor i mye av dette hun sier, og hun forklarer d g hvordan du skal handtere slike folk. Summen av dette er: du kan ikke fikse henne. Det er ytterst få narsissister som klarer og endre seg, der finnes ingen medisiner som kan bedre hennes tilstand. Men i det minste kan du forstå mer om henne. Dette er desverre det beste jeg kan gjøre for deg. Disse filene hjalp meg store med og akseptere og legge familien bak meg.

Jeg snakket med psykologen min om dette, og jeg tror De Ranani sier det samme i ett av klippene i spillelisten
Nå sier jeg IKKE at diagnosen er narsissisme, men se på linken, jeg tror du vil kjenne deg godt igjen ut fra hva du beskriver. Du blir baitet, lurt, triangulertog manipulert

https://youtube.com/playlist?list=PL...eR4yiU97J_5GKa
Sist endret av KjemikalieX; 28. januar 2021 kl. 09:35. Grunn: To innlegg til ett
New generation
colakork's Avatar
Hold distansen også driter du i henne..

Hvis hun oppsøker deg feks hjemme så åpner du bare ikke døra.

Hvis du ser henne i byen trenger du ikke å peke ut for henne at hun er sinnsyk og at du ikke vil ha noe med henne å gjør.

"Hei. Det passer litt dårlig nå tut og hei, du vet!" så går du som den travle damen du er..

Btw. Familie er det eneste du virkelig har, idc. Hvis dere er like syke i hodet så bør dere holde i sammen
Jeg har selv en slik mor og her er mine tips. Flytt til en annen plass og aksepter at hun har skapt et urettferdig bilde av deg. Ikke bland barnevern, politi eller andre instanser inn i forholdet mellom deg og din mor. Grunnen til det er at slike folk som moren din elsker oppmerksomheten og manipuleringsspillet. Du fratar henne makten ved å minimere arenaer der hun kan spille spillet sitt. Ikke prøv å forklare noe som helst for henne, hun forstår ikke, men hun vil bruke all informasjonen fra forklaringene dine i spillet sitt.

Jeg har flyttet et godt stykke unna min mor og jeg har brutt all kontakt. Noen ganger prøver hun å opprette kontakt via mail, sms eller brev, da forsøker hun å gi meg dårlig samvittighet eller gjøre meg opprørt. Da tenker jeg bare, dont let her under your skin.

Av og til tar hun turen med bil og møter opp personlig. Da gjemmer jeg meg bare, det er en ubehagelig halvtime, men hun forsvinner.

Jeg har fått politi og ambulanse på døra fordi de har fått en bekymringsmelding. Da viser jeg dem at alt er ok og ber dem om og ikke ta den personen som har ringt inn meldingen på alvor i fremtiden. Det virker som om barnevern og politi er klar over at de fra tid til annen blir misbrukt av slike folk som min mor.

Hun kan også finne på å ta kontakt med mine venner, bekjente eller kollegaer. Venner forklarer jeg tegninga til, i forhold til bekjente og kollegaer er jeg bare avvisende og uinteressert om de begynner å snakke om min mor.

Man får sjelden opprettet noen rettferdighet med slike folk, sannheten vil sjelden bli belyst. Svelg de kamelene og skap deg et best mulig liv ved aldri å bite på agnene som sannsynligvis kommer til å bli kastet foran deg til den dagen hun dør.

Kontakt gjerne barnevernet i forhold til å få oppfølging av deg, din partner og deres barn, men ikke for å fortelle om din mor. Hvis du prøver å komme henne i forkjøpet ved å være den som advarer om hennes problematiske oppførsel så spiller du på hennes hjemmebane, og der er hun garantert flinkere enn deg.

Hva tror du vil fungere best av følgende to scenarier?
1: Overbevise barnevernet om at du er en skikket forelder ved å være åpen, samarbeidsvillig og ansvarsfull.
2: Overbevise barnevernet om at moren din en syk manipulerende narsissist som farer med løgn for å kontrollere deg og ødelegge livet ditt.

Folk som har vokst opp med en slik mor har ofte problemer med for eksempel rus. Moren vil da kunne bruke trusler om å melde dette til barnevernet for å få viljen sin. I slike tilfeller har man to muligheter slik jeg ser det. Slutt, og vær forberedt på å levere rene pisseprøver. Hvis man ikke klarer å slutte så ber man om et møte med barnevernet. Der sier man rett ut at man har et rusproblem, og at man ønsker oppfølging.

Da har man fratatt moren makten og man har vist barnevernet at man er åpen, samarbeidsvillig og ansvarsfull.
Sitat av TK1 Vis innlegg
Ikke bland barnevern, politi eller andre instanser inn i forholdet mellom deg og din mor. Grunnen til det er at slike folk som moren din elsker oppmerksomheten og manipuleringsspillet. Du fratar henne makten ved å minimere arenaer der hun kan spille spillet sitt. Ikke prøv å forklare noe som helst for henne, hun forstår ikke, men hun vil bruke all informasjonen fra forklaringene dine i spillet sitt.
Vis hele sitatet...
Det er to litt ulike ting her. Jeg er 100% enig i å ikke lage noe drama som involverer moren. Sånne folk lever på drama, og all oppmerksomhet er bedre enn ingen. Det betyr å ikke svare på én eneste melding utover den første "ikke kontakt meg mer", og greyrocke som f hvis man noen gang er nødt til å forholde seg til mennesket.

Det jeg derimot tror er lurt er å lufte problemet med f eks barnevern, jordmor som følger opp svangerskapet, familievernkontor, psykolog, fastlege eller noe sånt. Ikke minst fordi man kan få gode råd, men også fordi den dagen moren faktisk anmelder henne falskt til barnevernet eller noe, så ligger det en historikk der som sier at hun har vært redd denne personen lenge og visst hva hun kan finne på. Det tror jeg gjør TS sin historie mer troverdig enn om hun kommer med den forklaringen i etterkant. Men selvsagt ikke involver moren i denne kontakten.

Og ja, du får mye mer hjelp ut av barnevernet hvis du tar ansvar og samarbeider med dem. Det viktigste er tross alt at det går bra med dere i foreldrerollen, om det nå involverer pisseprøver eller oppfølging av annet slag. Jeg synes hele situasjonen din tilsier at du kanskje bør ha noen å sakke med selv også, f eks en psykolog. Det høres skikkelig trasig ut å være gravid med disse problemene her, og uten familie til å støtte deg på.
Sitat av TK1 Vis innlegg
Jeg har selv en slik mor og her er mine tips.
Vis hele sitatet...
La meg bare innledningsvis si at du har min medfølelse for å måtte leve oppi det der, det unner jeg ingen. Selv er jeg velsignet med velfungerende foreldre, men jeg har sett hva slike folk kan stelle i stand på ganske nært hold og det er... ikke pent. Jeg vil ikke gå i detaljer, men la oss bare fastslå at selv de mest flegmatiske mennesker får litt frynsete nerver over tid av å måtte sove med ei skarpladd hagle ved senga.

Sitat av TK1 Vis innlegg
Hun kan også finne på å ta kontakt med mine venner, bekjente eller kollegaer.
Vis hele sitatet...
Yes! Personen jeg tenker på gjorde også det der. Men der er det noe jeg virkelig, virkelig ikke forstår: Hvorfor i svarteste, villeste, nedbrente forpulte helvete funker det? Jeg bestrider ikke at det funker på fryktelig mange; det vet jeg at det gjør. Jeg har sett det. Men altså, normale mennesker tar ikke kontakt med fremmede for å snakke om ungene sine. Det er et veldig rødt flagg å i det hele tatt prøve. Spesielt ikke hvis det er noe negativt de har å si. Fucks sake, vi bor i et land hvor du blir stempla som psykopat om du snakker til fremmedfolk på bussen. Å ta kontakt med kolleger av ungen din for å fortelle dritt om de? Folk som gjør slikt er opplagt ikke riktig navla. Normale foreldre prøver å beskytte ungene sine uansett, selv i de tilfeller der barna deres er livsfarlige eller serieovergripere helt på ekte. Om ikke annet skammer de seg sånn at de holder kjeft og later som om problemet ikke finnes. Det sømmer seg helt enkelt ikke å drive å ta kontakt ut av det blå for å "advare" de mot barna sine, og alle som er bittelitt mer skeptisk enn en høne av natur burde umiddelbart innse at det er ugler i mosen hvis det skjer. Like faens fordømt, så funker det. Folk skrur av all skepsis og sluker agnet med dupp og søkke, gang på gang på gang. Også etter at de har fått situasjonen forklart i detalj flere ganger. Hvorfor er man mer inklinert til å tro på en fremmed som oppfører seg atypisk, statistisk sett sannsynligvis følger en velkjent oppskrift på manipulasjon og bedrag, og etter all tilgjengelig empiri har en motivasjon for å lure deg? Det blir som å tro at man kan vinne penger ved å gjette hvilket glass sigøyneren på torget har gjemt klinkekula under! Hvilket for så vidt folk faktisk gjør, når jeg tenker meg om. Piss!

Litt avsporende rant fra min side, beklager det. Som du sier, så må man bare stå i det til personen har anstendighet til krepere. Det kan dessverre ta lang tid, selv med grovt alkoholmisbruk og utrygge kjørevaner. Lykke til, alle dere som sliter med slike drittfolk!
:/
Sitat av *pi Vis innlegg
Det jeg derimot tror er lurt er å lufte problemet med f eks barnevern, jordmor som følger opp svangerskapet, familievernkontor, psykolog, fastlege eller noe sånt. Ikke minst fordi man kan få gode råd, men også fordi den dagen moren faktisk anmelder henne falskt til barnevernet eller noe, så ligger det en historikk der som sier at hun har vært redd denne personen lenge og visst hva hun kan finne på. Det tror jeg gjør TS sin historie mer troverdig enn om hun kommer med den forklaringen i etterkant. Men selvsagt ikke involver moren i denne kontakten.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i dette, men jeg mener trådstarter bør trå varsomt frem. Trådstarter nevner blant annet at hun er uskyldig dømt og at moren har en høy troverdighet hos politi og folk. Hvis trådstarter kontakter disse instansene for å opplyse dem om at moren er gal, er det en stor sannsynlighet for at hun ikke blir trodd. Hvis trådstarter derimot oppsøker dem for hjelp og veiledning, hvis hun bygger opp et tillitsforhold til dem, så kommer det en tid da dette med moren kan luftes.

Det jeg er redd for når det kommer til slike folk som moren til trådstarter er noe i denne duren:

Du blir utsatt for et overgrep, noe som i seg selv er en stor byrde. Så blir alt snudd rundt slik at det er du som fremstår som den skyldige. Når du så prøver å forklare til omverden hva som har skjedd, så vender alle seg mot deg og dømmer deg. Det er ofte en enda større byrde.
Mitt råd til trådstarter er å være veldig forsiktig slik at hun ikke blir mistrodd igjen. Hun har allerede blitt dømt en gang, og moren har høy troverdighet, det er dårlige odds i den kampen der.

Myxo:

Manipulatoren kan oppsøke noen i din krets og fremstå som at de er bekymret for deg, den de oppsøker, eller en tredjeperson.
I slike tilfeller har manipulatoren gjerne enorme mengder personlig informasjon on deg. Så når de oppretter denne kontakten med noen i din krets så gir det de sier ofte mening. Når de har skapt tillit kan de flette inn løgner etter hvert som samtalen blir mer fortrolig.

Og dette er bare et rett frem eksempel, men når du har med en smart og dyktig manipulator å gjøre, så manipulerer de deg og omgivelsene dine samtidig. De fremprovoserer en reaksjon i deg i det rette øyeblikket slik at "brikkene faller på plass" for alle rundt deg.

Det er som å spille sjakk mot Kasparov med bind for øynene.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Men der er det noe jeg virkelig, virkelig ikke forstår: Hvorfor i svarteste, villeste, nedbrente forpulte helvete funker det?
Vis hele sitatet...
Som TK1 skriver, så spiller de bekymret. Dette mistenker jeg at funker mye bedre år det er en mor som gjør det enn en far. Alle vet at fedre kan være farlige, men hvilken mor er det som vil barnet sitt vondt? De kan være nevrotiske og hysteriske, men en mor er da ikke kynisk, kald og manipulerende? Du har sett dette på nært hold, men det har ikke de fleste, og det sitter tydeligvis utrolig langt inne for folk å innse at ikke alle mødre har den der hellige morsfølelsen og selvoppofrende omsorgen som kulturen dikterer. Så er det typisk sånn de fremstår også når de manipulerer, nevrotiske og bekymrede, det kan fint forklare den unormale oppførselen. Hva gjør ikke en mor for sitt barn.

Eller for sitt barnebarn. Når ts har et lite barn selv, har moren et godt påskudd til å være ekstra bekymret. Det er derfor jeg tenker ts har alt å vinne på å være i forkant. Har hun f eks et rusproblem, få hjelp til det før noen andre rapporterer det.

Men ja TK1, jeg er enig i at hun ikke skal ringe rundt og advare folk om moren, det virker jo like manipulerende. Jeg tenker i forbindelse med å oppsøke hjelp. Det er en naturlig ting å ta opp med en psykolog, med barnevernet hvis man trenger hjelp til å skape et stabilt hjem for barnet, eller jordmor hvis man er redd for at hun skal bruke pårørendestatusen til å skaffe informasjon eller dukke opp.
Sist endret av *pi; 29. januar 2021 kl. 07:51.
Nja, ok, det dere beskriver kan nok funke på veldig mange. Personen jeg sikter til gjorde nok til en viss grad det også, men dennes primære modus operandi gikk mer på å skaffe sympati og støtte for seg selv ved å spille offer. Du vet, legge ut om hvordan det er å bli svindlet og utnyttet og forlatt av ungene og alt det pisset der. De som ble manipulert "ga" bare en kaffekopp og litt trøst, men de ble sittende igjen med et inntrykk av at denne personen - som da altså uprovosert tok kontakt ut av det blå! - snakket sant, og forholdet de hadde til den aktuelle kollegen eller vennen kjølnet betraktelig. Mulig jeg er mer paranoid en normalen på grunn av de observasjoner jeg har gjort, men det er vanskelig å forstå at folk flest ikke gjennomskuer dette spillet. For det er virke-fuckings-lig ikke normalt å spontant ta kontakt med kolleger av barnet sitt og berette at denne har svindlet deg for penger. Det er sånt som burde sette de små grå i sving for alle organismer med et kognitivt nivå som overskrider kamskjell og maneter.
Sist endret av Myoxocephalus; 29. januar 2021 kl. 09:55.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Personen jeg sikter til gjorde nok til en viss grad det også, men dennes primære modus operandi gikk mer på å skaffe sympati og støtte for seg selv ved å spille offer.
Vis hele sitatet...
Tror det også funker en del bedre for mødre enn for fedre. Hvor gruuusomt er det ikke for en mor å miste sitt barn? Det finnes egne forum på nettet for mødre som er "forlatt" og "misbrukt" av sine barn, der de bygger opp under denne offermentaliteten. Altså, barn er bokstavelig talt programmert til å elske foreldrene sine. Det er ikke en skjør hyssing som binder dem sammen, det er mange runder med gaffatape. Hvis det har raknet så har du sannsynligvis fucket det ganske omfattende til over tid.