Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 10096
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew

Kode

| Vise en hel nettside                               | Bare gå dit   |
| Skjule/modifisere deler                            | Stylus        |
| Blokkere deler du aldri vil skal laste engang      | uBlock Origin |
|----------------------------------------------------+---------------|
| Ikke laste visse deler før jeg trykker på en knapp | Denne tråden  |
Eksempel: YouTube sin "Up next"-videoliste ved siden av/under videoen du ser på nå. Vanligvis har jeg lyst til å ikke se den. Men av og til vil jeg kunne trykke på en knapp/lenke med teksten "Up next" som fyrer av en XHR eller noe.

Grunner: Hastighet & mindre visuell distraksjon

Er det teknisk mulig, uten å laste ned hele sida på nytt?

Hvis ja: Hvordan?


Ideelt interface:
- Gå til hvilkensomhelst webside
- Velg et element på uBlock Origin-aktig måte
- Trykk på SLANDER-knappen (Selvbestemt Lasting Av NettsideDEleR)
- Få bekreftelse på at «Neste gang lastes denne delen av sida kun om du trykker på en knapp for å få tak på akkurat den delen»
- Kunne bestemme hvilke domener akkurat denne SLANDER-saken skal gjelde på (youtube.com/*, youtube.com/watch?v=*, etc)
- Oversikt over hvilke SLANDERs som brukes, kunne deaktivere enkelte uten å slette dem, import/eksport

Om hver og en av dem må gjøres manuelt på et vis er det såklart mindre bra, men fortsatt greit
Tror ikke det er praktisk for deg. Snippeten vil jo fremdeles lastes ned, så hastighet aspektet er helt borte. Dessuten: hvor mange kb tror du den lille boksen inneholder? Den må være ufattelig liten. Dessuten tror jeg du kan slå av denne funksjonen når du er logget inn (litt usikker her)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
- Den vil ikke lastes ned. Det er en stor del av poenget. Som i tabellen: «Ikke laste visse deler før jeg trykker på en knapp»
- 400kB

(Blokkerte "www.youtube.com###secondary" med uBlock Origin -> Inspect element -> Network -> Start performance analysis (klokke-ikon i nedre venstre hjørne) -> Sammenlignet "Transferred size" (både primed & empty cache) med tallene før jeg blokkerte ###secondary. Ventet i 10 sekunder før jeg leste av tallene. YouTube fortsetter med XHR og sånt, så satte strek et sted. Egen Firefox-profil, kun uBlock Origin installert, ingen innstillinger endret, utlogget av YouTube)

400kB er ikke å kimse ad. Særlig ganget med en haug faner

I tillegg kommer den nevnte visuelle distraksjonen, og antagelig tar en del slike bokser konstant litt CPU

YouTube sin "Up next" er bare et eksempel
▼ ... over en måned senere ... ▼
Høres ut som at du ønsker en lazy load funksjon der bruker selv må aktivere neste del av siden..

Ser ikke helt poenget, da slike applikasjoner (slik som YT eksempelet ditt) spiser lite minne. Med mindre du pøser på med .png eller andre pixel-tunge objekter er det minimalt som kreves for å laste det inn. Du sparer sikkert noen kb, men i bytte mot hva?

Da er det bedre om du optimaliserer andre deler av siden din.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du ønsker at spesifikke deler av siden ikke loader i det hele tatt før du ønsker det.

Gitt en statisk side uten dynamisk scripting så vil det være så enkelt som å skjule et element til du klikker på knappen.

Gitt en side som inneholder dynamisk scripting som potensielt kan gjøre runtime-endringer av innhold så blir det praktisk talt veldig vanskelig siden dette scenarioet ikke er noe de som utviklet siden har tatt høyde for. Ser for meg mye script errors hvis elementer koden som kjører ved sidelasting forventer er der ikke er der enda.

Sier ikke det er umulig siden jeg ikke er stor fan av umuligheter, men det er helt klar et ikke-trivielt problem.
Sist endret av nso; 11. juli 2020 kl. 04:58.