Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 651
Sett på fengselseksperimentet på nrk i kveld.

USA vil gjerne lære av skandinavisk avstraffelse, og det er jo på papiret bra. Sett mot resten av verden har vi i Norge en avstraffelse for kriminelle handlinger som er mer human og virksom enn i andre land i verden. Jeg sier ikke at det er perfekt (for hva er vel det?), men bedre.

USA bruker allerede ekstreme mengder penger på kriminalomsorg (om de kan kalle det omsorg). Det er lite tillit til politi og straffemetoder allerede. Av den grunn tror jeg ikke på at dette er en autentisk vilje politisk, og heller ikke gjenomførbart over linjen. Jeg tror også at dette er feil plass å satse politisk, fordi mange i USA allerede er desperate for omsorg og overlevelse.

Hva med å satse på den yngre garde - før de blir kriminelle? Økt skatt for de rike? Bare som et eksempel. Samhandle som et samfunn over individsuksess? Jeg blir helt stresset og satt ut over fokuset i denne serien. Det føles liksom feil. Selv om jeg støtter å behandle folk bedre enn de gjør p.t. i amerikanske fengsler.

Håper egentlig på en god debatt på dette. Jeg har selv bodd i USA, i en rikere bydel, der det var lite fokus på annet enn sin egen formue og suksess. Jeg ønsker et større fokus på samfunnet som en helhet. Slutte med brannslukking og prøve å løse problemet på et mer grunnleggende nivå. Og det krever penger.

Grunnen til at dette engasjerer meg så meget er fordi jeg stresser over at Norge følger USA mer enn vi vil innrømme og at deres problemer vil bli våre (de som ikke allerede er) innen kort tid. Jeg har selvfølgelig mye sympati med mange i det amerikanske samfunn, men hovedgrunnen er at jeg stresser over at vi i stor grad kopierer litt og litt dette skakkjørte samfunnet.

Arrester meg gjerne. Men gi meg en human straff.

Tipper og håper vi kan få til en konstruktiv debatt om dette her. Interessant å høre hva dere andre føler om dette tema.