Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4300
Hei,

Jeg er ny i Norge (og i dette forum) og har noen spørsmål om personlig import av rusmidler. Jeg vet at Posten/Toll er svært strenge, men jeg lurer på hva skjer (lovlig) når man er på reise.

Si at jeg reiser til Nederland (som er i EØS) og jeg kjøp noen kratom eller kava-kava (begge to er "reseptpliktig legemiddel" i Norge) og bringer det tilbake til Norge. I FOR-2004-11-02-1441, § 3-2 sier:

Privatpersoner kan til personlig bruk og uten hinder av § 3-1 første ledd importere:
a) et rimelig kvantum legemidler som tilsvarer høyst ett års forbruk ved innreise fra land i EØS,
b) et rimelig kvantum legemidler som utgjør høyst tre måneders forbruk ved innreise fra tredjeland.
Vis hele sitatet...
Mener det at det er lovlig å ta med disse legemidler? Jeg tror at det er vanskelig å fastslå hva er "ett års forbruk" uten et resept, men kanskje man kan beregne det basert på "standard dosering", så, f. ek., man kan ta med maks ca. 3kg kratom som man bruker 8g daglig, så det er trykk til å bringe, k.eks., 250g fordi det er mye mindre enn "ett års forbruk"?

Har noen erfaring med det? Jeg setter pris på dere råd og historier.
"Øko-Terrorist"
Du må isåfall kunne fremlegge resept fra lege da det er reseptpliktig i norge.
Du får lov til b) 3 mnd forbruk, om middelet er reseptfritt i nederland og et reseptpliktig legemiddel i Norge. Grunnen til at du ikke får ta med et års forbruk er at det regnes som et reseptpliktig legemiddel i Norge, skal du ha 1 års forbruk med lovlig må du ha resept.
Sist endret av mollypolly; 17. oktober 2016 kl. 21:46.
Trådstarter
2 0
Takk for svar! Så, hvis jeg har ikke en resept det er ansett som en reise fra tredjeland? Det er fornuftig, men jeg tror det er vanskelig uansett å si hvor mye er 3 måneders bruk. Har noen erfaring med det? Jeg lurer på om Toll har en tabell med det.

Jeg funnet det på Statens legemiddelverk siden:

Det er fortsatt lov å ta med legemidler til personlig bruk når du er på reise. Det er også tillatt å kjøpe legemidler til personlig bruk i utlandet og ta disse med tilbake, herunder produkter som anses som legemidler i Norge, men som selges som kosttilskudd i andre land, slik som urter. Du må kunne dokumentere at legemidlene er dine, for eksempel med resept, etikett på pakning eller flegemiddelliste fra legen din.I tillegg må legemidlene være lovlig kjøpt, noe som må kunne dokumenteres gjennom for eksempel en kvittering.
Vis hele sitatet...
Men, på "Medbringer av medisiner på utenlandsreise" urter er ikke nevnt.

Jeg skulle ønske informasjon var ikke så vag!
Sist endret av skaaptjop; 19. oktober 2016 kl. 00:17.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
så må du huske å få en schengen attest...
Sitat av Mali Vis innlegg
så må du huske å få en schengen attest...
Vis hele sitatet...
Det får du vel bare fra varer kjøpt på apotek i det landet du er bosatt i
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Det får du vel bare fra varer kjøpt på apotek i det landet du er bosatt i
Vis hele sitatet...
Nei, shengenavtalen gjør slik at du kan kjøpe apotekvarer i andre land og ta de med over til Norge. Eksempelvis weed i amsterdam.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Nei, shengenavtalen gjør slik at du kan kjøpe apotekvarer i andre land og ta de med over til Norge. Eksempelvis weed i amsterdam.
Vis hele sitatet...
Ja men snakker om shengen attesen som du får på apoteket, som gjelder for legemiddelet ditt ved utreise, et slags reisebevis i shengen