Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2394
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11104002 << Referer til denne nylige nyheten fra NrK. Lurer på hva disse kvantaene har å si for markedet i Norge, sånn direkte??
Eller er dette bare spissen av toppen av isfjellet av kvantaet som tas inn, slik at, det ikke vil være noe problem å få tak i noe?

Blant disse 1,8tonn var 762 kilo hasj, hvis dere ser. Det konsumeres da enormt mye mer, i løpet av et år, selv i Norge..
Med tanke på at det skjedde hovedsaklig i juli 2011, ser det ut til å gått helt greit med det norske markedet.
Sist endret av Veggen; 1. juli 2013 kl. 19:01.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Mhm, men jeg tenker mer generelt, et beslag på den størrelsen hvor mye "ryster" det markedet her i Norge?
Sist endret av aeon_illuminate; 1. juli 2013 kl. 19:02.
At et beslag på 1,8 tonn hasj har betydning for markedet er det ingen tvil om. Det er veldig store mengder du snakker om. Det årlige forbruket av hasj ligger mellom 35 og 70 tonn i året her i norge (Kilde: http://www.forskning.no/artikler/2012/mai/322921). Nå som det har blitt beslaglagt så store mengder, vil det være større etterspursel og ett nytt tonn vil ganske snart være på vei.

Edit: Så ikke at det var snakk om et beslag gjort i 2011. Det har ingen innvirkning i dag.
Sist endret av Prognisse; 1. juli 2013 kl. 19:03.
fikk lyst på en bønne når jeg så bilde av all den gode hasjen som dessverre staten har/skal brenne opp, hadde vært morro og sitti på toppen av pipa på brenneriet i hvertfall
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Hører endel om onkel Blå's oversikt over markedet og konsumet på Dagsrevyen, jeg må si de ikke *helt* har oversikt, men de har fått med seg hvertfall at flere enn de "tradisjonelle rusmisbrukerne" som det så fint heter tar en spliff eller to i ny og ne^^
Sist endret av aeon_illuminate; 1. juli 2013 kl. 19:12.
Jeg hadde ingen problemer med å skaffe gjennom hele 2011 og 2012, så jeg merket ingenting til det, men det er klart at det hadde en innvirkning på noen. Og i og med at etterspørselen er såpass stor, er det bare noen andre som tar over når noen blir tatt, selv om det sikkert tar litt tid før det nye nettverket er på plass.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hører endel om onkel Blå's oversikt over markedet og konsumet på Dagsrevyen, jeg må si de ikke *helt* har oversikt, men de har fått med seg hvertfall at flere enn de "tradisjonelle rusmisbrukerne" som det så fint heter tar en spliff eller to i ny og ne^^
Vis hele sitatet...
ja det er ikke alle som synes alkahol er så innmari godt
Hvis veldig store mengder blir beslaglagt slik at etterspørselen på markedet ikke mettes, går prisene opp. Når prisene går opp, blir det desto mer lukrativt å smugle hit. Tilgangeng går dermed opp, og prisene ned igjen. Narkotikamarkedet følger ganske enkel økonomisk teori, og illustrerer egentlig hvorfor tollernes jobb er såpass nytteløs når det i praksis finnes et ubegrenset antall desperate sjeler andre steder i verden som vil risikere friheten sin for å kunne brødfø familien. En skikkelig tolloffensiv vil i beste fall bare fylle opp fengslene våre med utlendinger.
Lost in process! nytt kommer rimelig kjapt for å dekke opp tapet "organisasjonen" ble påført av policen! 762kg hasj, vel det er ca 1 dag "røykings" i Norge.

Ta det helt med ro, skjer lite med markedet
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nichotin Vis innlegg
@ nichotin ----------------
Vis hele sitatet...
Ikke sant.., og dette kan jeg tro politiet gjør for å pynte litt på fasaden, omdømmet, og statistikken - særlig nå som de i den siste tiden har blitt slaktet i media etter at rapporten for et par uker(?) siden ble lagt fram. God timing fra deres side.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. juli 2013 kl. 19:23.
Grupperingen kan hørest som og vært om ikke blant de største så hvertfall ganske solid. Nå finnest det nok utallige slike grupperinger i Norge, så selv om saken er stor har det nok ikke så mye å si for andre enn de som kjøpte direkte av desse. - Personer som igjen har kontakter med andre grupperinger og ikke har noe problem å få tak i varer uansett som regel.
Så langt tilbake som 2004 har Norge hasj-saker med fysiske beslag på 800kilo i en og samme sak, så det er kanskje ikke så overveldendes kvantum og høre om i 2013..
Hva politiet anslår og hva som er realiteten i hva som kommer over grensene tror jeg er to vidt forskjellige ting ...