Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4141
Anonym bruker
"Redd Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei freaks

Jeg skal flytte til en annen by og vil forsøke å spare mest mulig penger. Jeg har store sosiale utfordringer også, så det å bo i et kollektiv eller med folk i nærheten er helt uaktuelt. Da faller valget på å bo i bilen.

Jeg skal demontere baksete, fiks gardiner og soveplass (madrass, sovepose, pledd/dyne oppå der igjen). Dass/dusj er det største problemet. Kan kanskje investere i en sånn liten biodass? Usikker på akkurat det aspektet, helvetes kropp

Hvilke matvarer er billige, næringsrike og ikke krever tilberedning? Noen som har bodd i en vanlig personbil før som kan dele kunnskapen?

Takker på forhånd!
Om jeg var deg ville jeg investert i et lite stormkjøkken, f.eks. en primus, da kan du kjøpe hermetikk og bare varme det i boksen, litt varm mat innimellom gir en boost på trivselen. Se etter tilbud på hermetikk, fordelen med hermetikk er at det holder lenge og er ikke avhengig av å stå kaldt, tror også mye hermetikk inneholder mer næring enn mye annet som ikke krever tilberedning. Med et stormkjøkken og en kjele, kan du også kjøpe Fjordland som går ut samme dag til halv pris, da er det bare å varme maten i vannbad og du har et fullverdig måltid.
Sist endret av Veggen; 21. februar 2020 kl. 16:55.
Hvordan har du tenkt å holde varmen? Kjøre bilen på tomgang?
Skal bilen være registrert? Da trenger du en postadresse.
Dieselvarmer må du ha for å holde varmen. Toalett greier du deg nok uten, en flaske/dunk om du virkelig må pisse og ikke kan pisse ute kanskje.
Hva for bil er det prat på?

En bil med litt størrelse vil gjøre det enklere få isolert litt mtp de kalde mnd i året.

Har du et sted du har lov parkere, kan en buss være et alternativ?

https://www.adressa.no/nyheter/trond...4-15111648.ece
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Tror ikke sånn bio dass er noe greit å ha inne i bilen... Men jeg tror kanskje en god løsning kan være å kjøpe gym medlemskap, så har du tilgang på dass og dusj der.
Har gjort noe lignende i en van i trange tider før. Du kommer til å angre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei freaks

Jeg skal flytte til en annen by og vil forsøke å spare mest mulig penger. Jeg har store sosiale utfordringer også, så det å bo i et kollektiv eller med folk i nærheten er helt uaktuelt. Da faller valget på å bo i bilen.

Jeg skal demontere baksete, fiks gardiner og soveplass (madrass, sovepose, pledd/dyne oppå der igjen). Dass/dusj er det største problemet. Kan kanskje investere i en sånn liten biodass? Usikker på akkurat det aspektet, helvetes kropp

Hvilke matvarer er billige, næringsrike og ikke krever tilberedning? Noen som har bodd i en vanlig personbil før som kan dele kunnskapen?

Takker på forhånd!
Vis hele sitatet...
Mat: Tortilla lefser og peanøtt smør fungerer bra. Mye kalorier, protein og næring som holder deg godt i lengden for utrolig lite penger. Har du vannkoker eller noe liknende, så funker også ris greit da dette er billig. First price røkt laks (2 pakker på 200g til 70ish kr) og 2 stk rundstykker vil holde deg godt over halve dagen også. Bra næring. Feltmat (turmat fra XXL) er også et OK valg, dersom du har vannkoker, men kanskje litt dyrt.

Problemet ditt blir hygiene. Å leve på rømmen og bo i bil er krevende. Må alltid stocke på vann for tannpuss, vaske ansikt, vedlikehold deg osv. Dusjer du ikke regelmessig går hygienen rett vest, sammen med at du bor i bil blir dette utfordrende for kroppen din. Kroppen vil jobbe hele tiden, og immunforsvaret ditt svekkes og du risikerer fortere å bli syk i bil i form av feber, hodepine osv. Dette kan fungere på kort sikt, men ikke hvis du skal bo i en by, studere eller whatever. Hygiene er din største utfordring, ikke mat.

Sitat av Absurd Vis innlegg
Tror ikke sånn bio dass er noe greit å ha inne i bilen... Men jeg tror kanskje en god løsning kan være å kjøpe gym medlemskap, så har du tilgang på dass og dusj der.
Vis hele sitatet...
Gym forslaget er genialt!
Sist endret av MaskinRambo; 21. februar 2020 kl. 19:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil heller anbefale en skrøpelig campingvogn på finn. Er også noen campingplasser som har noen forlatte man kan få overta billig. Kompis levde i campingvogn på campingplass i gokk med eneste leieutgift 3000 kr i mnd inkl strøm og oppvarming. Da har man tilgang til dusj og toalett, enkelte steder også cafe og nærbutikk. Og fiskevann osv
Alt kommer Ann på hvordan bil det er snakk om.
Har du en god/varm madrass og en sovepose så tenger du ikke noe ekstra varme. Har selv sovet i bilen og hatt -20 grader. Men da med en sovepose som er før vinterbruk.
Skumgummi madrasser er gode og varme.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Alt kommer Ann på hvordan bil det er snakk om.
Har du en god/varm madrass og en sovepose så tenger du ikke noe ekstra varme. Har selv sovet i bilen og hatt -20 grader. Men da med en sovepose som er før vinterbruk.
Skumgummi madrasser er gode og varme.
Vis hele sitatet...
Joda, en natt funker det sikkert fint. Men etter en del netter, begynner dette å bli mye kondens, selv om du har god utlufting. Da er en nok ikke så varm lenger.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Muttern bor uten strøm og vann og hu er over 50 og hu klarer det helt fint. blir litt spesiell tilværelse hvor mye av tiden går ut på hvordan du skal lade tlf og holde deg varm da.

Kanskje du skal vurdere å sette opp et telt utenfor bilen? du kan jo evt kombinere dem på et vis?
Ull er gull! En tom melkekartong duger til brune ærend. Du vil få kondensproblemer. First price chips gir deg 1632 kcal for 13,-kr. 33% fett.
Et medlemskap på et treningssenter /badebasseng øker livskvaliteten.
Får jo eldre campingvogner som er fullt brukbare til 3-10K, det vil øke livskvaliteten betraktelig.
Kjøp Dieselvarmer på eBay for 1500,- så trenger du ikke strøm til oppvarming.
Kjøleskap og komfyr på propan.
Anonym bruker
"Redd Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja nei, virker som det egentlig bare blir mer problemer enn fordeler med dette prosjektet Kondens tenkte jeg ikke på, kan kanskje bruke en luftavfukter fra Biltema? Bilen er en RAV4 (2006). Når det kommer til varme så tenkte jeg å bare bruke madrass, sovepose og dyne + pledd oppå der igjen. Takk for mange nyttige tips
Ville ha gått for gammel campingvogn eller bobil og solgt den du har nå. Da får du også en oppholdsplass.
Noe annet vil du nok ikke holde ut over lengre tid.
Taktelt kan jo være en finere løsning!
Det første jeg ville sjekket var hvor en skulle være. Det jeg ser for meg som kan fungere er å finne en helårs campingplass og sette en campingvogn der. Da lever en uansett litt stusselig, men har i alle fall tilgang på dusj, vann, dass, strøm og hva det måtte være. Dette er jo noe som går. Sikkert greit med helsestudio som nevnt tidligere, men en blir fort drit lei av å ha så lang vei til dusjen... Nei, en tenker sikkert at å leve slik skal gå greit, men jeg gir det toppen en uke så er en vel passe lei.. Ser det for meg at en liksom skal sitte i bilen å drite i en melkekartong, en blir jo sikkert god til å sikte etter hvert. Litt kjedelig med løs mage da.
Kondens blir vel ingen problem så lenge du bruker AC til å få bilen ordentlig varm og deretter lufter ut daglig?
Denne kan antagelig ta unna noe eller mye av fuktigheten som følge av kondens. Har selv en sånn på badet bare for å være på den sikre siden.