Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2227
Heisann!
Driver smått med amatørradio, og lurer på en rekke funksjoner med radioen: Puxing PX-888.

Jeg fikk den for litt siden, men den har en hel haug med funksjoner jeg ikke HELT forstår meg på. (Jeg er helt ny innen radiokommunikasjon, ikke døm )

1. S-D
Manualen sier at "S-D" er for bruk med kommunikasjon med repeatere. Funksjonen kalles "Repeater shift", og har valgmulighetene "+", "-" og "0". (Og off, selvfølgelig).

2. DIFFR
Denne er knyttet til S-D funksjonen. Den heter "Repeater shift adjustment", og skal brukes for kommunikasjon gjennom repeatere. Jeg kan under denne modusen velge en rekke forhåndsbestemte tall mellom 67 og 273, og OFF.

Hva er en repeater, og hvor/når brukes den?

3. Automatic Numbering Identification (ANI)
Denne er lett å skjønne seg på i prinsippet, den lager et unikt identifikasjonsnummer, men hvordan fungerer dette i praksis, og hvem fanger opp dette?

4. CTCSS og DCS toner
?

5. DTMF toner
?

6. SCRM - Scrambler
Alt jeg vet er at denne gjør en samtale privat for alle som har samme radio - Hvordan fungerer dette?

7. TOT
Hva er dette? Jeg kan velge mellom OFF, og tall fra 30 til 270.

8. Squelch
Jeg husker noe av dette fra HV - Men hva er de forskjellige tallene 0-8 jeg kan velge mellom?

Takker pent og pyntelig til ALLE som tar seg tiden til å svare her..
Hvis du skal sende på på radioamatør frekvenser må du ha lisens, hvis du har lisens skal du vite hva det meste her betyr så jeg tolker det slik at du ikke har lisens.
Jeg guider gjerne en framtidig radioamatør, men ikke send på disse frekvensene før du har lisens.

1. Repeater shift: For å sende på repeater må du som regel ha en innfrekvens og en utfrekvens. Denne funksjonen velger om splitten skal gå opp eller ned. Altså om sende frekvensen ligger over eller under mottaker frekvensen.

2. Velger hvor mange mhz/khz splitten skal opp eller ned.

Repeater settes for eksempel på en fjelltopp, så sender du til den og den sender videre til den du snakker med, den brukes for å utvide dekningsområdet.

3. ANI. Har jeg aldri brukt, så jeg aner ikke hva den gjør.

4. CTCSS og DCS, legger en ikke hørbar tone på signalet, hvis du har en kompis du vil snakke med uten at andre bryter innpå hele tiden eller er i et område med mye radio støy kan du aktivere denne så åpner squelchen når den mottar denne tonen. Der er ingen kryptering, de fleste radioer kan ta imot signalet selv om du har slått denne funksjonen på.

5. DTMF, enkelte repeatere kan åpnes med DTMF, og det brukes i forbindelse med APRS. Jeg er ikke sikker på andre bruksområder.

6. Scrambler: Det er mange teknologier på dette, felles for de alle er at det er rimelig lett å avlytte de uansett.

7. TOT er time out timer, det vil si at du kan velge at radioen skal slutte å sende etter en fastsatt tid etter at du har trykt inn PTT, det kan være for å unngå varmgang eller for å spare batteri.

8. Squelch, den skal stå så lavt som mulig uten at det skurrer.
Sist endret av Leiha; 11. november 2011 kl. 19:40.
Tusen hjertelig takk!

Det er bare en ting jeg enda ikke skjønner:

Sitat av Leiha Vis innlegg
1. Repeater shift: For å sende på repeater må du som regel ha en innfrekvens og en utfrekvens. Denne funksjonen velger om splitten skal gå opp eller ned. Altså om sende frekvensen ligger over eller under mottaker frekvensen.

2. Velger hvor mange mhz/khz splitten skal opp eller ned.

Repeater settes for eksempel på en fjelltopp, så sender du til den og den sender videre til den du snakker med, den brukes for å utvide dekningsområdet.
Vis hele sitatet...
Dette med splitt, og om mottaker ligger over og under..

OG, hva er APRS, som du nevner?

Ang. DTMF, tror AMK bruker slik, da jeg hørte en bestemt "ringetone" hver gang AMK trengte en sykebil noen plass. (Satte radioen på scan, og kom inn på deres kanal.)


I tillegg ville jeg satt pris på informasjon om krav til - og hvordan få radioamatørlisens. Jeg er fult klar over at jeg ikke har lov å sende med akkurat denne radioen enda.
Som sagt har repeateren en mottakerfrekvens (som da blir din sendefrekvens) og en sendefrekvens (som blir din mottakerfrekvens)

La oss nå ta et eksempel: Repeateren har mottakerfrekvens 146.000 Mhz og sendefrekvens 145.000 Mhz. Det vil si at din radio må stilles til å ta imot på 145.000 Mhz. Den er grei.. Så må den sende på 146.000 Mhz. Da velger du repeater shift + og repeater shift adjustment til 1 mhz.. Da sender den på 146.000 Mhz og mottar på 145.000 Mhz.

APRS: Automatic Packet Report System, du kan blant annet følge andre radioamatører i bilen eller se QTH (hjemmebase) på et kart. Omtrent som et sporings system. Sende meldinger Osv..

Les litt her: http://nrrl.no/amatorradio/bli-radioamator

Prøv å finne radioamatører rundt der du bor og meld deg inn i en gruppe, det er den beste måten å lære på. I tillegg er det greit med grunnleggende kunnskaper i radioteknikk, elektriske kretser og ohms lov.
Sitat av Leiha Vis innlegg
La oss nå ta et eksempel: Repeateren har mottakerfrekvens 146.000 Mhz og sendefrekvens 145.000 Mhz. Det vil si at din radio må stilles til å ta imot på 145.000 Mhz. Den er grei.. Så må den sende på 146.000 Mhz. Da velger du repeater shift + og repeater shift adjustment til 1 mhz.. Da sender den på 146.000 Mhz og mottar på 145.000 Mhz.
Vis hele sitatet...
Eksempelet hjalp godt på.

Tusen takk!