Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 6516
For 4 år siden sa omsider vår ASKO vaskemaskin takk for seg, noe som ikke gjorde meg så veldig trist, siden jeg hadde tilbragt ikke så rent få timer inne i den maskinen, opptatt med reparasjoner, i løpet av de 10-12 årene vi hadde den. Arvtageren til maskinen ble en AEG Lavamat 88829, en maskin til 9000 kroner som skulle gjøre susen og gi oss et mer bekymringsfritt liv, trodde vi. Greit nok, den har jo duret og gått problemfritt i 4 år nå, men vasker ikke på langt nær så godt som ASKOen gjorde: barnehagetøy og regntøy kommer ut med skitten fordelt utover plagget, og det hoper seg opp med sand og steiner og skit "inni" belgen. Brukergrensesnittet er ikke på langt nær så brukervennlig som reklamen skal ha det til, og milevis unna ASKO-maskinen.

Men det får være nok ranting, problemet er ihvertfall at denne vidundermaskinen nå plutselig har bestemt seg for å ikke pumpe ut vannet etter vask, men heller presentere en halvkryptisk feilmelding om pumpe/slange og tømming. Har gått gjennom den tidkrevende rutinen med tømming av maskinen gjennom den supertynne slangen nederst X antall ganger nå, og det ligger ikke noe inn i den "fangeren" som man kan skru ut, ingen mynter, steiner, hårspenner el.l. Av og til har jeg fått lurt den til å tømme ved å stille inn et annet program, typisk skylling eller sentrifugering, men nå fungerer heller ikke dette.

Forsøker å få tak i en servicemann, men etter å ha vært gjennom diverse talemaskiner og innvalg hos Lefdal og Electrolux kom jeg fram til et lokalt servicefirma som ikke kunne hjelpe meg, da de skal legge ned...Etter en prat med Lefdal igjen (siden ingen tok telefonen hos Electrolux...) ble det til at de anbefalte personlig oppmøte i butikken for å få hjelp til å få tak i noen.

Men men, spørsmålet er om noen her har hatt lignende opplevelser med AEG-maskiner og kan gi en løsning på problemet. Kjedelig om jeg omsider får tak i en servicemann som kommer hjem til meg, plukker ut et magisk filter som jeg ikke visste om og sender regning på 2000.

Så forøvrig på hjemmesiden til det servicefirmaet at pumpa ikke gikk på reklamasjon, kan dette virkelig være tilfelle?

Maskinen det dreier seg om er en AEG Lavamat 88829.
Vi har også en AEG vaskemaskin, husk ikkje helt modelen, men der har vi det andre problemet at den nekter å ta inn vann, eller den tar inn vann, men det er så lite at det tells ikkje. Så etter å ha prøvd å ta inn vann i 5 min, så stopper den opp og feilmeldingen E10 kommer på skjermen. Man kan trykke start igjen, men må gå 15 min etter på igjen å trykke start. Dette fører til at ett program som skal vare 2 timer og 10 min varer istedenfor 5 timer, ganske irriterende. Jeg skal ta det opp med husverten når jeg får tid.

Og jeg har sjekket alt av filter, vanntrykket inn til vaskemaskinen er godt over gjennomsnittet.

Vi hadde også en annen midlertidig leilighet, mens denne ble pusset opp, der var det også en AEG vaskemaskin med samme problem, den tok ikkje inn vann og bare viste E10 error.