Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2931
Heisann! Jeg og et par kamerater har tenkt å starte en liten "gruppe" med UEing.

Jeg vet ikke med de andre, men jeg tenker veldig sikkerhet, iform av om ting raser ned, om innganger blir blokkert.

Så, hva er det man burde dra med seg på en UE tur?

Om tlf streiker så er man jo ganske fucked..
Lommelykt og lommekniv kan være greit å ha med i hvert fall.
Og gode sko som tåler litt vann!
bl.a en sånn førstehjelpsbag.
http://www.tretti.no/media/images/items/80/28557.jpg

veldig liten bag og inneholder mye nyttig for både små og store skader.
bare ha den på bunnen av sekken elns.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Takk for tips!


Er det noen andre kommunikasjonsmidler man kan ha utenom en vanlig tlf, om man mister signal eller noe sånt?
Og hva gjør man om noe raser ned eller man havner i en knipe, om man ikke kan ringe? Borre ut steinene selv? x)
Sist endret av Bruskork1; 14. juni 2011 kl. 15:40.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Hmf.. siden forrige innlegg ble slettet spør jeg litt penere denne gangen..

Hva er UE?
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Hmf.. siden forrige innlegg ble slettet spør jeg litt penere denne gangen..

Hva er UE?
Vis hele sitatet...
Urban exploring/exploration
- Leatherman: Kan fikse mye rart, og den er rimelig solid.
- Litt ekstra tøy, gjerne ullundertøy. Blir man sittende fast blir det fort kaldt, ull holder også på varmen om man blir våt.
- Hodelykt: Å ha begge hender fri samtidig som man har lys er veldig greit.
- Lett mat: Nøtter og sjokolade gir god energi uten å ta mye plass.
- Vann
- Plaster
- Solid hyssing slik at man kan bruke den for å finne veien ut igjen. Rettesnor (fra byggevaren) er ofte ganske bra.
- Arbeidshansker: Greit hvis man må lempe unna noe stein eller herje med gamle jernstenger.

Derfra kan man jo egentlig bare la ryggsekken sette grenser hvis man skal sette sikkerheten i høysetet. Vanlige turspader blir uansett fort pinglete, men du kan jo forsøke å få tak i en militær feltspade. Ellers blir det vel da litt slikt:
- Hjelm (grottehjelm eller byggeplasshjelm. Disse kan også fås med påmontert lykt)
- Mer avansert førstehjelpsutstyr, inkludert utstyr for spjelking.
- Mer mat og klær.
- Alternativ kommunikasjon, kan være så enkelt som å ha både en mobil med Telenor og en med Netcom.
- Vanntette poser/bager til å pakke ting i.
- Vadestøvler

Og deretter har man jo alternativer som Walkie-Talkie med en person stasjonert på utsiden, men da bør man kanskje vurdere hvorvidt man kanskje bør la være å gå inn...
Du bør ha med deg tryggheten om at noen vet nøyaktig hvor du er, og at de kommer til å rapportere det til myndighetene om dere ikke gir lyd innen en viss tid
Hver person bør ha:
Vann
Nok klær til seg selv mtp at temperatur, og nedbør kan forandre seg.
Vann
Lommelykt med ekstra batterier
Vann
Kniv
Kunnskaper om førstehjelp!

Lykke til
Hagle, Softgun eller pistol?
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av rs-dude Vis innlegg
Hagle, Softgun eller pistol?
Vis hele sitatet...
Hm. Hva skal man med det? Våpen og ue har ikke så mye med hverandre å gjøre.

Jeg pleier alltid å ha med to lommelykter på mørke steder. Hvis den ene lommelykten man har feiler av andre årsaker enn tomme batterier, er det smart å ha en backup.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Kamera!!! for å dokumentere turen både for deg selv og for andre hvis man vil dele opplevelsen.
Lommelykt!! Minst 1 per person, gjerne fler.
Leatherman (og annet verktøy, på en av turene jeg var på i Oslo kom en stoor skiftnøkkel god med på alle stedene jeg var)

Noe annet som kan være praktisk å ha i sekken er noen dørstoppere!! Om man besøker gamle fabrikker/store hus, så kan det ofte være lurt å bruke en dørstopper (evt. legge noe mellom døra og dørkarmen) for flyr døra igjen, og låser seg.. er du fucked.

MEN:
Ofte kan det være lurt å ikke ha sekken proppet full av utstyr, verktøy, masse førstehjelpsutstyr osv... For om du blir tatt av en vakt/politiet ser det mye mer uskyldig ut å gå med kamera og en lommelykt, enn at det ser ut som du har planlagt å gå inn der og har sekken full av utstyr så det ser ut som du er medlem i tveitagjengen.

Sist men ikke minst gjelder fjellvettregel nr. 2 også her: MELD FRA HVOR DU GÅR!!!
Kan være så enkelt som å bare legge igjen en post-it lapp med hvor du skal på rommet ditt, eller si ifra til en kompis på facebook. NOEN bør i alle fall vite hvor du befinner deg, i tilfelle du faller gjennom et gulv og brekker beina, eller hele gjengen svimer av pga. dårlig luft i en tunnel.
Enig i mye av det som er sagt her.
Vann - alltid lurt, man blir ofte usannsynlig tørst på UE-tur
Klær som tåler å bli møkkete - f.eks. arbeidsklær
Hansker - gjerne sånne med gummibelegg, komfortable å ha på og bruke
Støvmaske FFP3 - alltid lurt å ha tilgjengelig, beskytter deg mot både asbest og muggsopp

Ellers er det viktig å planlegge turen så godt som mulig, trenger du taustige eller kanskje noe annet.
Hvor skal du og hvilke problemer kan du støte på - risikovurdering.

Det er alltid lurt å være to stykker. Får du ikke med deg noen andre, meld fra hvor du går og når du regner med å være hjemme igjen. Selv om dere er to er det fortsatt lurt å melde fra hvor du er...

God tur!
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Brekkhjern! ^^
Walkey talkey?
Det meste er vell alt nevnt

- Gode klær som tåler litt fukt/vann uten at du blir kald + Hansker og godt skotøy
- Kamera (med god blitz hvis det er mørkt) for å dokumentere som Thoryllo nevnte
- Lommekniv/Leatherman (med god avbitertang, eventuelt ta med ei tank for litt mer heavy låse/stålgjerder)
- Lommelykt/Hodelykt (med ekstra batteri)
- Noe å knakse på :P Sjokolade, kjeks, nøtter etc. Finner du noe ekstra spennende er det kjipt å avslutte ekspedisjonen pga sult.
- Enkelmannespakk greit å ha hvis du skal på noen kuttskader (lett å kutte seg på ståltråd, spiker, stein, ol i mørket)
-Annet utstyr? Kommer an på hva du skal utforske: Brekkjern, liten slegge, Kniv, Tau (kanskje du trenger klatreutstyr?), Vadestøvler, (Thermite, batteridreven vinkelsliper, dirk)

Sist jeg var på tur hadde jeg bare Kamera av det som var nevnt ovenfor... angrer ennå, så blir vel en tur til med litt mer utstyr

BTW: vil nevne det Thoryllo sa en gang til, så folk får det med seg: MELD FRA HVOR DU GÅR! kjipt å bli sittende fast i en brønn mens politiet leter i en helt annen retning en dit du dro. Vil du ikke at foreldrene/sambore skal vite at du bryter deg inn en plass? si det i det minste til en venn (MSN, Facebook etc) eller skriv en lapp på romme ditt
Sist endret av GreenRay; 14. juni 2011 kl. 23:05. Grunn: ekstratips
Noe lignende en skredsøker er vel ikke dumt å ha (?).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Brekkhjern! ^^
Vis hele sitatet...
Ett ord, og du presterte å skrive det feil...

Det er også en ide å forberede en god unnskyldning om man er på privat eiendom.
Også, prøv å unngå plasser som fortsatt er i bruk. Det er kjedelig for grunneier siden han faktisk må konfrontere dere og det blir ubehagelig for alle.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Takk for tips!


Er det noen andre kommunikasjonsmidler man kan ha utenom en vanlig tlf, om man mister signal eller noe sånt?
Og hva gjør man om noe raser ned eller man havner i en knipe, om man ikke kan ringe? Borre ut steinene selv? x)
Vis hele sitatet...
Skal dere langt av gårde?

Kanskje en form for radio, walkie-talkie eller lignende.
Her var det jammen meg mye rart. Etter min mening, så er en lommelykt med ekstra batterier det eneste du trenger å ha med deg. Dersom du er fotointeressert eller ønsker å dele opplevelsen med andre, så bør man selvsagt også ha med seg et kamera. Alt dette andre fjaset er idioti. Dersom du planlegger å dra til plasser der du trenger hakke, brekkjern, skredsøker og walkie-talkie så bør man heller revurdere om det er så veldig lurt.

Dersom du går inn i en gruve og får 10 tonn stein over deg, eller går over et usikkert gulv og ramler 20 meter ned, så kommer ikke all verden til skredsøkere, hakker eller brekkjern til å redde dere. Moralen er mao. at dersom det er en ikke-ubetydelig risiko for å dø eller bli alvorlig skadet så er det bedre å droppe det. Så, gjør en realistisk vurdering av plassen før du beveger deg inn der. Om du tenker «Det går sikkert bra», så er det en ganske stor sjanse for at det ikke gjør det.
Videokamera. "Oops"
En ting til jeg kom på,
Du kan mange steder få tak i små ledlykter som kan henges på nøkkelknippet, typisk reklameartikler. Disse tar liten plass, men lyser bra og er genialt som backuplykt.

Ellers er jeg uenig med den som sa at lommelykt er det eneste du trenger. En del utstyr avhenger av hvor du skal, men UE foregår omtrent per def. på stengte/nedlagte/forlatte lokasjoner. Det betyr generelt en viss risiko for dører som går i klem, spiker som stikker opp av gulvet og ting som går i stykker. Da vil i det minste hansker og en Leatherman gjøre stor forskjell.