Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2199
Hei. Har for tiden Breiband 4Mbit linje som er veldig ustabil(detter ut i flere sekunder av gangen), har også bestilt telenor 1.5mbit linje.
Så jeg lurer på om det er noen som veit om det finnes noen routere som kan koble sammen linjene, slik at vi kan bruke begge samtidig, så hvis den ene linja detter ut, så tar den andre over.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja. Du kan t.d. sette opp PFsense til enten round robin, eller failover. Men du vil ikkje det - og er det adsl, så får du ikkje begge samtidig.
Sitat av slashdot Vis innlegg
...er det adsl, så får du ikkje begge samtidig.
Vis hele sitatet...
Nja... Usikkert. Adsl bruker kun halvparten av trådparene (altså har man 2 mulige linjer inn i de fleste bygg). Så det kan være mulig å få levert 2 ADSL abonnement. Men det er uvanlig.
Sitat av slashdot
...er det adsl, så får du ikkje begge samtidig.
Vis hele sitatet...
I tillegg til det etse sier så kan det helt fint være 2 eller flere kobberlinjer inn i boligen. Det kan ha vært privat/jobb linje feks eller at det har vært hybel eller utleie. Så det kan være mulig å få begge samtidig.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Breiband.no er radio
Trådstarter
4 0
har bare 2 kobber ledninger inn i huset. Det jeg tenkte på, var om det fantes en router som kan koble både signalet fra Breiband og telenor inn på, som utnyttet begge linjene. så hvis det ene signalet detter ut, så hopper den automatisk over på det andre, eller at den kan bruke begge samtidig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zetho13 Vis innlegg
har bare 2 kobber ledninger inn i huset. Det jeg tenkte på, var om det fantes en router som kan koble både signalet fra Breiband og telenor inn på, som utnyttet begge linjene. så hvis det ene signalet detter ut, så hopper den automatisk over på det andre, eller at den kan bruke begge samtidig.
Vis hele sitatet...
Ja, det går som sagt an. Men du får med ein del ulemper, som at det reset alle TCP-sessions når den bytter linje. For enkelte ting, som surfing, vil det ha lite å sei. For andre ting vil det ha mykje å sei - t.d. ein del spel.

Enklaste måten å få det til på er antakeleg pfsense e.l. der du enten set opp round robin, altså at kvar tcp-session får tildelt ei linje, gjerne vekta ut frå tilgjengeleg bandbreidde, eller at ei anna linje er failover.

Om den raskaste linja di dett ut svært ofte vil løysinga fungere relativt dårleg. Om den er oppe lange perioder i strekk vil det fungere rimeleg bra...
Trådstarter
4 0
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, det går som sagt an. Men du får med ein del ulemper, som at det reset alle TCP-sessions når den bytter linje. For enkelte ting, som surfing, vil det ha lite å sei. For andre ting vil det ha mykje å sei - t.d. ein del spel.

Enklaste måten å få det til på er antakeleg pfsense e.l. der du enten set opp round robin, altså at kvar tcp-session får tildelt ei linje, gjerne vekta ut frå tilgjengeleg bandbreidde, eller at ei anna linje er failover.

Om den raskaste linja di dett ut svært ofte vil løysinga fungere relativt dårleg. Om den er oppe lange perioder i strekk vil det fungere rimeleg bra...
Vis hele sitatet...
Den raskeste linja detter ut hele tiden, hvis man loader, i nesten 10 sec av gangen.
Har prøvd å kontakte breiband sin kundeservice gudhjelpe-meg så mange ganger, men de klarer ikke å rette opp i feilen som har vært siden slutten av januar. så det har ikke fungert å spille noe som krever stabil linje siden da. eneste det fungerer til, er å se på netflix nesten.
Blir vel kanskje til at jeg bare har 2 linjer separat, så bytter jeg mellom, hvis jeg skal spille feks, til den andre linjen.
Sist endret av zetho13; 30. juli 2015 kl. 23:13.
Sitat av zetho13 Vis innlegg
Den raskeste linja detter ut hele tiden, hvis man loader, i nesten 10 sec av gangen.
Har prøvd å kontakte breiband sin kundeservice gudhjelpe-meg så mange ganger, men de klarer ikke å rette opp i feilen som har vært siden slutten av januar. så det har ikke fungert å spille noe som krever stabil linje siden da. eneste det fungerer til, er å se på netflix nesten.
Blir vel kanskje til at jeg bare har 2 linjer separat, så bytter jeg mellom, hvis jeg skal spille feks, til den andre linjen.
Vis hele sitatet...
Hvis du er så mye plaget med breiband.no linjen, hvorfor sier du ikkje den opp. Også bestiller du større linje hos telenor?
Trådstarter
4 0
vi bor såpass langt unna sentralen til telenor, at det beste de kan gi oss er 1.5-2 Mbit, og vi er 5 stk som deler nettet. blir litt snaut med båndbredde, hadde det før, men det begynner å bli en del år siden. virker som også telenor skal legge fiber til sentral, slik at de kanskje kan tilby raskere linje, men når de utbygger akuratt vår sentral er ukjent.
Sist endret av zetho13; 30. juli 2015 kl. 23:32.
Det er bare å bruke ett program som du instalerer på pcen, så kan du bruke så mange internett linjer du vill samtidig.

Vist du har 2 dsl linjer, så er det bare å koble dem sammen så lenge du har 2 nettverks kort i pcen så går det.

Programmet jeg snakker om heter connectify dispatch.
Sist endret av Anonymousesick; 31. juli 2015 kl. 04:06.
asus routere har dual wan som lar deg velge lastbalanse eller at den ene linjen tar over når den andre detter ut, har aldri testet det bare vet det er der. det er på rt-ac87u muligens på rt-ac68u og.
Sitat av Anonymousesick Vis innlegg
Det er bare å bruke ett program som du instalerer på pcen, så kan du bruke så mange internett linjer du vill samtidig.

Vist du har 2 dsl linjer, så er det bare å koble dem sammen så lenge du har 2 nettverks kort i pcen så går det.

Programmet jeg snakker om heter connectify dispatch.
Vis hele sitatet...
Er totalt unødvendig å installere to separate nettverk for dette, da akkurat samme kan gjøre på routeren (så fremt routeren har to WAN porter).