Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1114
Hei, 4 desember(for 2 uker siden ca.) Så sendte jeg en pakke til en nær familie medlem av meg som bor i land X(Kroatia). Planen er at når han får pakken(forhåpentligvis innen tirsdag), så skal han ta med seg denne pakken videre til sine foreldre og søsken som bor i land Y. Han skal kjøre fra land X til Y, den 24.desember med denne pakken.

Pakken som jeg har sendt er på rundt 4,3kg(bilde om sendingsinfo kan ses lenger nede)

Inne i pakken som jeg har sendt herfra Norge så er det:

- 2 stk. av Samsung Galaxy s8+ (brukt) -- (begge disse har jeg kjøpt av noen på finn.no)
- 1 skjermkort til PC (nytt) -- (kjøpt for 1600kr på netOnNet for en måned tilbake)
- 1 SSD harddisk (nytt) -- (kjøpt for 700kr på komplett.no for en måned tilbake)
-også diverse andre pc deler kjøpt på eBay osv. som jeg har hatt i lang tid og bare har lugget her og ikke vært brukt(tastatur, mus, USB-splitter osv.

Tøy som er i pakken:
- gammel Adidas tracksuite som jeg har(kostet 1600 da jeg kjøpte den for 2år siden)
- en T gammel t skjorte kjøpt for 50dollar i New York for 5 år tilbake.

Alt dette skrev jeg i lappen da jeg var hos posten, og når jeg ble bedt om å "estimere" totalpris så skrev jeg 6000kr. Dette estimerte jeg utifra verdi og når jeg kjøpte tingene mine helt nye. De brukte tingene som samsung mobil, osv var vanskelig å estimere. Men jeg førte altså opp 6000kr.

jeg ser at helt siden tirsdag, så er pakken ankommet der nede og er under "import-behandling":




Jeg regner med at de sjekker pakken for om den inneholder noe ulovlig? men dette har tatt noen dager nå, så jeg fikk min fetter der nede til å forhøre seg med posten. Han sier at dem har stilt spørsmål angående hva som er i pakken osv, fordi de er nødt til å estimere et "toll gebyr".

Og her reagerer jeg: Skal han eller jeg betale toll når dette sendes som gave??? Jeg oppførte dette i lappen tydelig at dette skal være en gave/julegave.

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre her?


Takk for svar
Sist endret av cplpro; 19. desember 2020 kl. 12:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du vil neppe få gode svar her, ettersom eg tipper jævla få her har kompetanse på kroatiske importregler.
Du har jo familie der da er det nok lettere for de å sjekke lokale importregler.

For å sammenligne er det heller ikke i Norge sånn at noe er ubegrenset avgiftsfritt som gave. Det er bare avgiftsfritt for inntil 1000,- pr mottager.
Okei, så hvis jeg vrir om spørsmålet: hva hadde skjedd om jeg skrev at alt har en verdi til 1000-2000kr i seddelen? Ville det da tatt like lang tid? og om de hadde sett at det er dyrere enn den nevnte summen jeg oppgir. Hva hadde konsekvens blitt?
Uvaksinert 👍
https://www.posta.hr/en/internationa...procedure/6966

Finner sikkert noe kontaktinfo der.
Sist endret av daffe; 19. desember 2020 kl. 15:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er mottaker som betaler toll og avgifter. (Om du refunderer det er en annen sak). Om du skriver "gave" har fint liten betydning for tollen, iallefall her i Norge. Du skrev vel tollklareringen på engelsk eller tysk? Uansett, importreglene i Kroatia må nok mottaker selv finne ut, hvis du ikke vil prøve det kroatiske tollvesenets egne nettsider: https://carina.gov.hr/
Ok, så kommer kanskje en liten tollgebyr, det kan enten meg eller mottaker betale, og det er ikke all verdens krise det. Nå er det en annen bekymring her, det er nemlig at mottaker reiser tirsdag etter arbeidsdagen er over til land Y(med bil). Og planen var pakken skulle han ta med. Med andre ord så er det bare å krysse fingrene for at han får hentet pakken på mandag(lurer på hvor mange dager det skal ta å sjekke igjennom en pakke? Den kom jo frem på tirsdag forrige uke).

1. Konsekvensen er vel at en del folk ikke får sine julegaver i tide, og det blir forsinket.
2. Når pakken er "klar til henting" mens mottaker er i land y, og ikke er tidsnok tilbake til land X å hente den, så sendes pakken tilbake til meg her i Norge.
3. Jeg må da sende pakken på nytt, som betyr at jeg må betale frakt på nytt + et nytt eventuelt tollgebyr.

Jaja, nå er snart 2020 endelig over kan kun vel gå opp etter dette
Sist endret av cplpro; 20. desember 2020 kl. 14:00.