Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1476
NSB (Norges Statsbaner) og Jernbaneverket - Noen som er lei?

Så lenge jeg kan huske har det å reise med tog rundt om i dette landet til tider ikke akkurat vært enkelt. Forsinkelser og dårlig informasjon er vel noe som den norske pendlerbestander er ganske vant med - i allefal etter denne horrible vinteren. Men forsinkelser er ikke det eneste som bekymrer meg lengre.

Senest i dag så jeg en liten notis på vg nett med overskiften "Togvogner løsnet i fart" som videre forteller om fire vogner med passajerer som løsnet i fart like utenfor Hamar. Og ingen oppdaget det på flere minutter. Og dette bare topper det hele ettersom den tragiske ulykken som kostet tre menneskeliv for bare noen dager siden. For ikke å nevne den "lille" tekniske svikten som førte til at alle tog i norge med få untak ble stående stille i tre timer.

Det å komme seg hjem fra jobb med tog er bestandig preget av forsinkelser. Forleden dag sto jeg på Oslo S og skulle hjem og ventet på perongen. Noen minutter før toget skal komme kommer det en melding på høytalerne som sier at toget har byttet spor til et på andre siden. Og alle som står og venter rusher ditt bare for å få beskjed om at toget kommer til det opprinlige sporet alikavel. Og igjen, må 50+ mennesker rushe tilbake. Gammle og unge. Og det er ikke første gang jeg opplever slike idiotiske feil ved norske jernbanestasjoner. Denne ganger var heldigvis toget i rute i allefal!

I vinter kunne man slå på nyhetene og se "forsinkelser, forsinkelser og mer forsinkelser" omtrent hver dag. Og jeg skjønner utmerket godt hvorfor folk begynner å klage. Staten som eier av NSB og Jernbaneverket burde gjøre med for å utbrede både sikkerheten og tilliten (punktligheten). Jeg vet ikke hva som kan gjøres men en ting er klart. Dette holder rett å slett ikke mål med den standaren jeg setter for dagens samfunn - det moderne norske samfunn. Vi lever ikke akkurat i et fattig land. Vi burde ha et tognett som ikke gjør oss til skamme.

Det at vi har kommet lenge etter Åstaulykken - hvor 19 mennesker mistet livet er en ting. Men norske tog har en lang vei å gå. Og bare for å stikke kniven en gang til å såret - om togene skal være så jævla forsiknet hele tida, hvorfor skal vi betale dyre dommer for å bruke dem. Og heller ikke gå til anskaffelse av motorkjøretøy. Droper heller grønt en forseint.

Noen tanker om jernbanen?
kjedelig streiting
Helt enig her. Synes også det blir for dumt at NSB heletiden frikjenner seg selv ved å slenge skylda over på JBV. Er JBV så inkompetente som det virker som dem er så bør de legges ned ASAP.

Jeg blir også ganske irritert når en del politikere skal sette opp nye bomstasjoner i hytt og pine for å få folk til å bruke kollektivtransport som tog. Greit nok at det kanskje ikke stilles så strenge krav i offentlig sektor, men for private selskaper som har et strengt budsjett å forhålde seg til nytter det ikke at ansatte kommer forseint hele tiden. Synes synd på folk som skal åpne butikker og liknende som er avhengige av NSB.
Sist endret av legalize_it; 30. mars 2010 kl. 21:42.
Jeg tenker såpass langt at jeg kan si at så lenge staten skal styre alt i Norge, går det til helvette.
Jens Stoltenberg vet ikke hva som er en bra togstrekning.
Privatiser det og sett det til de som kan det.
Problemet de siste tjue årene har vært en massiv underprioritering av jernbanen. Med unntak av Gardermobanen, Vestfoldbanen fra Kobbervikdalen til Holm, Askerbanen og Jærbanen, har vi ikke fått noen nybygde jernbanestrekninger de siste ti årene. Sammenlikn dette med antall meter motorvei som er bygget - bare E18 gjennom Vestfold fra Drammen til Gulli er en like lang strekning (og denne går attpåtil parallellt med den nye Vestfoldbanen). Underskuddet på vedlikeholdssida har vært like enormt.

Problemet har de siste tredve år vært politikerne, som ikke engang har bevilget nok penger til kritisk nødvendig vedlikehold. I dag, når Jernbaneverket har nok penger til å gjennomføre vedlikehold (mas om mer penger fra høyrefløyen på Stortinget er et spill for galleriet, alle entrepenører både i Norge og Sverige som kan jernbane er allerede engasjert på forskjellige strekninger, i tillegg til at det å vedlikeholde noe fortere enn det som skjer, vil føre til stengte baner, og påfølgende enda kraftigere veikaos enn dagens, så Navarsete og Kleppa har gjort en god jobb med bevilgningene her), og de begynner å gå anlegget nærmere etter i sømmene, begynner de å innse at vedlikeholdsetterslepet er enda større enn de selv kunne forestilt seg, noen steder henger banen nærmest sammen med gaffateip.

Når det gjelder GSM-R-svikten vites det ikke om dette skyldes en svikt i implementasjonen Siemens har gjort av en felles europeisk standard, eller om det er en feil i den europeiske standarden. Uansett burde nok Jernbaneverket ha kunnet sett feilen før den inntraff, men det er lett å være etterpåklok. Nå bygges uansett en speilsentral til hovedsentralen på Marienborg i Trondheim, slik at denne typen feil ikke skal kunne skje igjen. Denne speilsentralen har vært under planlegging en stund, men (som vanlig) har det vært et kostnadsspørsmål. Det er dritdyrt å ha dobbelt opp av alt.

Likevel kan man ikke være fornøyd med norsk jernbane. Ett punkt både Jernbaneverket og NSB kunne blitt flinkere på, er informasjon. I avvikssituasjoner er det til tider elendig informasjon.

Samtidig er ikke å rope etter privatisering en god løsning. Per definisjon er private selskaper dyrere enn offentlige, siden de skal ha overskudd og utbytte til eierne sine i tillegg til driftskostnader. Man må bare gi de offentlige selskapene insentiver til effektiv drift. Et eksempel på katastrofe i privatisering av jernbanen er England. Her konkurrerte mange selskaper om kontrakter på forskjellige strekninger, og underbød hverandre så kraftig at det ble "veldig billig" for staten. Dette var kjempeflott i noen år, men i 2008 kom finanskrisen, og mange av disse selskapene dukket under eller måtte reddes av redningspakker fra staten. Totalkostnaden ble høyere enn hvis man hadde drevet offentlig fra begynnelsen av.

Poenget må bli at man bare må lene seg tilbake, la irritasjonen sin gå utover politikere i samtlige partier (inntil for bare to år siden ville FrP legge ned hele jernbanen, så å la dem gå fri fordi de aldri har hatt makta er unødvendig), og la jernbanepersonellet gjøre jobben sin. Servicepersonellet som sender deg med feil buss for tog kan også kjeftes på. Alt vil bli bedre 1.1.2012 (da er Skøyen-Lysaker ferdig, Prosjekt Oslo (Oslotunnelopprydningen) er ferdig, NSB har nye Stadler FLIRT-tog).
Vel, legalize_it - saken er den at EU for noen år siden krevde at NSB ble delt opp, fordi det var konkurransehindrende at NSB både eide alt av spor/skinnegang, OG skulle leie ut til sine egne konkurrenter. I og for seg logisk nok, men følgen av dette er at Jernbaneverket unektelig HAR ansvaret for alt av skinnegang, signalsystem og liknende, og det ER på disse områdene problemene som har ført til noe sånt som 90% av forsinkelsene i det siste. Så for noen år siden kunne man ha skylt på NSB, men ikke nå. Fordi det måtte deles opp og konkurranseutsettes. Sannsynligvis ville det faktisk ha funka bedre hvis man ikke hadde delt opp osv, siden alle problemene da ville ha vært innad i samme selskap, og man ikke kunne ha prøvd å skylde på noen andre. Avsporingen? Skinnene ga etter - jernbaneverket. Svikt i kommunikasjonssystemet - drives av jernbaneverket. Signalsystemet? Jernbaneverket. Når du får høre ting som "mangel på materiell" - DEN kan du skylde på NSB for, ellers er det faktisk stort sett jernbaneverket som har skylda, og informasjon på stasjonene antar jeg at det er de som har med å gjøre.

Hvorfor tror du det var sjefen for jernbaneverket som var kalt inn på teppet til Kleppa i dag, og ikke sjefen for NSB? Det er fordi det faktisk ER jernbaneverket som er skyld i problemene som fører til forsinkelsene for tida.

Men - alt i alt, så er problemet unektelig at både skinnegang og rullende materiell har blitt underprioritert LENGE, og det er som akselsm sier, stort sett ALLE partiene som er skyld i dette. FrP har fram til helt nylig pressa på det de kan for å kutte i budsjettene til NSB, og stort sett alle andre partier har faktisk hatt makt og mulighet til å gjøre noe, uten å gjøre det. De eneste som ikke har vært innom regjeringskontorene, og som jeg tviler på at har stemt for lavere budsjetter til NSB, er Rødt.
Sitat av AndyDepp Vis innlegg
Jeg tenker såpass langt at jeg kan si at så lenge staten skal styre alt i Norge, går det til helvette.
Jens Stoltenberg vet ikke hva som er en bra togstrekning.
Privatiser det og sett det til de som kan det.
Vis hele sitatet...
Hvor langt har du tenkt da? Helt til nesetippen?

Kan godt hende Jens Stoltenberg ikke vet hva som er en bra togstrekning, men så er det kanskje også grunnen til at han ikke er daglig leder i NSB eller JBV?
Sist endret av Jellow; 6. april 2010 kl. 22:30.
Alle er lei, men å skjelle ut NSB hjelper fint lite når det ikke er satt av nok penger de siste, tja, 30 åra til jernbane. Opposisjonen irriterer meg grenseløst hver gang de kommer på TV fordi de klager, men sannheten er at når de faktisk satt i regjering saboterte de forrige forsøk på å bevigle penger til jernbane. Da Norge startet med jernbane brukte vi et helt årsbudsjett (!) på bane for å få det på plass og siden har det vel nesten ikke blitt gjort noe. NSB har oppgradert mange togsett, men hva hjelper det når linjene, det elstriske anlegget og ikke minst kjøreledningene er så gamle og slitte at snart ikke finnes ekstradeler å oppdrive? (ute av produksjon...) I år er det faktisk noe positivt som mange ikke får med seg: det er innviglet penger, masse penger, som skal brukes på bane. Men det kommer til å ta tid og det må folk forstå snart. Folk roper om privatisering, javel tenker jeg og husker med gru da jeg skulle finne en togbillett tur/retur Manchester - London og måtte ut med 1000-1500 kr for 2-3 timer hver vei...
Slipper vi til en ny Hitler, så blir det sikkert høyhastighetsbane og litt spandabel utristning av landet på bekostning av oljefondet fremfor at vi sparer oss til fant.